Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 4/2021 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Program działań na rzecz środowiska i klimatu (LIFE) i uchylającego rozporządzenie (UE) nr 1293/2013.

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 4/2021 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Program działań na rzecz środowiska i klimatu (LIFE) i uchylającego rozporządzenie (UE) nr 1293/2013
(2021/C 127/02)

I.
WPROWADZENIE
1.
W dniu 1 czerwca 2018 r. Komisja przekazała Radzie i Parlamentowi Europejskiemu wniosek dotyczący rozporządzenia ustanawiającego program działań na rzecz środowiska i klimatu (LIFE). Wniosek ten stanowi element serii proponowanych unijnych programów finansowania w ramach wieloletnich ram finansowych (WRF) na lata 2021-2027.
2.
W dniu 11 grudnia 2018 r. Parlament przyjął szereg poprawek do wniosku z myślą o rozpoczęciu negocjacji z Radą 1 .
3.
W dniu 20 grudnia 2018 r. Rada przyjęła częściowe podejście ogólne 2 , w którym - w oczekiwaniu na porozumienie Rady Europejskiej w sprawie wieloletnich ram finansowych - wstrzymała (ujęła w nawiasy kwadratowe) wszystkie przepisy mające wpływ na budżet lub mające charakter horyzontalny powiązane z WRF.
4.
W wyniku negocjacji trójstronnych Parlament i Rada uzgodniły "wspólne rozumienie" w sprawie wszystkich przepisów nieujętych w nawiasy, co zostało potwierdzone przez Komitet Stałych Przedstawicieli w dniu 20 marca 2019 r. 3
5.
W dniu 17 kwietnia 2019 r. Parlament przyjął w pierwszym czytaniu swoje stanowisko 4 , w którym zatwierdził wspólne rozumienie i przyjął ograniczoną liczbę poprawek do wniosku Komisji w sprawie pozostałego tekstu.
6.
W następstwie porozumienia Rady Europejskiej co do WRF na posiedzeniu w dniach 17-21 lipca 2020 r. 5  i następującego po nim porozumienia co do rozporządzenia o WRF 6  oraz powiązanego z nimi porozumienia międzyinstytucjonalnego 7 , wznowiono negocjacje w sprawie wniosku, których rezultatem było wstępne porozumienie pomiędzy Radą a Parlamentem w dniu 17 grudnia 2020 r.
7.
To wstępne porozumienie zostało zatwierdzone przez Komitet Stałych Przedstawicieli w dniu 13 stycznia 2021 r. i przez komisję ENVI Parlamentu Europejskiego w dniu 15 stycznia 2021 r.
8.
W dniu 16 marca 2021 r. Rada przyjęła stanowisko w pierwszym czytaniu zgodnie z art. 294 ust. 5 TFUE.
II.
CEL
9.
Celem proponowanego rozporządzenia w sprawie programu LIFE jest ustanowienie unijnego instrumentu finansowania działań na rzecz środowiska i klimatu na lata 2021-2027. Program LIFE dąży do przyczynienia się do wdrażania, aktualizacji i opracowywania polityki i prawodawstwa UE w dziedzinie środowiska i klimatu poprzez współfinansowanie projektów o europejskiej wartości dodanej. Zastąpi on program LIFE na lata 2014-2020 zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1293/2013.
III.
ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU
10.
Stanowisko Rady w pierwszym czytaniu wynika z nieformalnych kontaktów pomiędzy Parlamentem Europejskim, Komisją a Radą przewidzianych we wspólnej deklaracji w sprawie praktycznych zasad dotyczących stosowania procedury współdecyzji 8 .
Kompromis osiągnięty przez instytucje zawiera między innymi kluczowe elementy przedstawione poniżej.

Uwagi ogólne

11.
Dostosowano się do struktury programu LIFE, w szczególności do podziału na dziedziny i podprogramy, zaproponowanej przez Komisję, w tym do włączenia wsparcia na rzecz przejścia na czystą energię, które do 2020 r. było finansowane z programu "Horyzont 2020".

Jeżeli chodzi o cele programu LIFE określone w art. 3, zostały one doprecyzowane i wyjaśnione. W szczególności położono większy nacisk na przyrodę i różnorodność biologiczną, aby podkreślić, że ta część ma dla programu LIFE zasadnicze znaczenie. Dodano odniesienie do gospodarki neutralnej dla klimatu, a także konkretne odniesienie do wsparcia wdrażania ogólnych unijnych programów działania, aby wyraźnie umożliwić uwzględnienie programu będącego następcą 7. programu działań w zakresie środowiska 9 .

Kwestie kluczowe

Pula środków finansowych (art. 5)

12.
Wielkość puli środków finansowych na program LIFE odzwierciedla porozumienie osiągnięte na posiedzeniu Rady Europejskiej w sprawie WRF oraz późniejsze porozumienie dotyczące rozporządzenia w sprawie WRF, co skutkuje niewielkim zmniejszeniem środków w porównaniu z wnioskiem Komisji. Podział puli środków finansowych jest zgodny z zaproponowanym przez Komisję podziałem na dziedziny i podprogramy.

Uwzględnianie kwestii klimatu i ambicje w zakresie różnorodności biologicznej

13.
Stanowisko Rady (art. 19 ust. 5 i motyw 29) odzwierciedla porozumienie osiągnięte na posiedzeniu Rady Europejskiej w sprawie WRF oraz późniejsze porozumienie dotyczące rozporządzenia w sprawie WRF, co do zwiększenia docelowego poziomu wydatków budżetowych związanych z klimatem z 25 % do co najmniej 30 %. Oczekuje się, że 61 % puli środków finansowych programu LIFE przyczyni się do osiągnięcia tego poziomu.
14.
Znaczenie wydatków związanych z różnorodnością biologiczną i opracowania metod monitorowania tych wydatków zostało podkreślone poprzez zakotwiczenie - w programie LIFE - porozumienia w sprawie ambicji w zakresie różnorodności biologicznej w powiązanym z wieloletnimi ramami finansowymi porozumieniu międzyinstytucjonalnym. W związku z tym program LIFE przyczynia się do włączenia działań na rzecz różnorodności biologicznej do głównego nurtu polityki Unii oraz do osiągnięcia ogólnego celu zakładającego przeznaczenie 7,5 % rocznych wydatków w ramach WRF na cele związane z różnorodnością biologiczną w 2024 r. oraz 10 % rocznych wydatków w ramach WRF na cele związane z różnorodnością biologiczną w 2026 r. i 2027 r., przy uwzględnieniu istnienia nakładających się na siebie aspektów celów w zakresie klimatu i różnorodności biologicznej (art. 19 ust. 5 i motyw 16).

Realizacja finansowania (art. 9)

15.
Zapewniono bardziej szczegółowe ramy realizacji finansowania, które gwarantują przeznaczenie finansowania na priorytetowe działania i projekty. W związku z tym co najmniej 85 % budżetu programu LIFE należy przeznaczyć na dotacje na finansowanie między innymi strategicznych projektów przyrodniczych w ramach podprogramu "Przyroda i różnorodność biologiczna", strategicznych projektów zintegrowanych w ramach podprogramów dotyczących gospodarki o obiegu zamkniętym i działań w dziedzinie klimatu oraz projektów związanych z pomocą techniczną.
16.
Ponadto ogólne maksymalne stopy współfinansowania zostały ustanowione w samym rozporządzeniu na poziomach, które są niezbędne do utrzymania skutecznego poziomu wsparcia udzielanego w ramach programu. Co więcej, aby uwzględnić elastyczność niezbędną do zaspokojenia potrzeb w ramach istniejącego wachlarza działań i podmiotów, w wieloletnich programach prac należy określić szczegółowe stopy współfinansowania.

Kryteria przyznawania dotacji i równowaga geograficzna (art. 9 i 11 ust. 4)

17.
Uzgodniono, że w odniesieniu do realizacji finansowania należy zapewnić wskazówki o bardziej nadrzędnym charakterze, zarówno pod względem kryteriów przyznawania dotacji, jak i zachowania równowagi geograficznej w programie LIFE. Stwierdzono jednoznacznie, że nadrzędnym kryterium wyboru projektów w ramach programu LIFE jest jakość oraz że Komisja dba o faktyczny geograficzny rozkład wsparcia w całej Unii na podstawie kryteriów jakościowych. Aby ułatwić realizację celów programu w całej UE oraz działać na rzecz wysokiej jakości wniosków projektowych, zapewnione zostanie finansowanie na rzecz budowania zdolności związanych z działaniami organów państw członkowskich mającymi na celu zwiększenie skutecznego uczestnictwa w projektach w ramach programu LIFE. Maksymalna kwota przyznawana na dotacje na wsparcie budowania zdolności dla państw członkowskich o "niskim poziomie skutecznego uczestnictwa" wynosi 15 mln EUR, przy czym maksymalne stopy współfinansowania nie przekraczają 95 % kwalifikowalnych kosztów projektów.

Wieloletnie programy prac (art. 18)

18.
W stanowisku Rady przewidziano, że czas trwania pierwszego wieloletniego programu prac wynosi cztery lata, a czas trwania drugiego wieloletniego programu prac - trzy lata. Ponadto, aby lepiej ustrukturyzować i ukierunkować programowanie działań, w porównaniu z wnioskiem Komisji w sposób bardziej szczegółowy określono elementy, które należy zawrzeć w programach prac, między innymi:
wskaźniki realizacji dla każdego podprogramu,
dalszy podział i uszczegółowienie przydziału środków finansowych, w tym wskazanie maksymalnych kwot dla niektórych rodzajów dotacji i poziomów współfinansowania (odzwierciedlające przepisy dotyczące realizacji finansowania),
orientacyjne terminy publikowania zaproszeń do składania wniosków, procedura wyboru projektów i kryteria przyznawania dotacji w odniesieniu do składania wniosków projektowych.

Przy opracowywaniu programów prac Komisja musi zapewnić konsultacje z zainteresowanymi stronami.

19.
Procedura przyjmowania wieloletnich programów prac została obecnie określona w rozporządzeniu LIFE. Programy będą przyjmowane w drodze aktów wykonawczych.

Czas trwania i moc wsteczna (art. 1 i 26)

20.
We wniosku Komisji program LIFE miał nieograniczony czas trwania. Aby zagwarantować, że Komisja przedstawi nowy wniosek dotyczący programu finansowania działań na rzecz środowiska i klimatu odpowiadający następnym WRF, co umożliwi współprawodawcom ponowne przeanalizowanie celów i priorytetów wraz z Komisją, w stanowisku Rady określono, że program LIFE został ustanowiony na okres WRF 2021-2027. Czas trwania programu LIFE jest dostosowany do okresu obowiązywania WRF.

W celu zapewnienia płynnego i nieprzerwanego przejścia między poprzednim programem LIFE (2014-2020) a nowym programem LIFE oraz w celu dostosowania początku programu LIFE do początku obowiązywania WRF przewiduje się stosowanie z mocą wsteczną. Program LIFE stosuje się zatem od dnia 1 stycznia 2021 r.

Inne kwestie

21.
Tekst rozporządzenia został zaktualizowany w celu odzwierciedlenia zmian w polityce w zakresie środowiska i klimatu, w szczególności poprzez uwzględnienie odniesień do Europejskiego Zielonego Ładu.
22.
Popiera się propozycję Komisji dotyczącą udziału państw trzecich w programie LIFE (art. 6) (uwzględniającą również porozumienie osiągnięte przez Radę Europejską w lipcu 2020 r.). Jeżeli chodzi o finansowanie działań poza UE, w stanowisku Rady dodano konkretny i ograniczony przepis dotyczący finansowania wsparcia dla organizowania konferencji wielostronnych poza UE (art. 11 ust. 5).
23.
Niektóre przepisy i motywy o charakterze horyzontalnym zostały dostosowane w celu zapewnienia spójności między programami finansowania WRF (zwłaszcza art. 16).
24.
Komisja zaproponowała, by zaprzestać stosowania specjalnego logo LIFE, ale w stanowisku Rady zostało ono utrzymane (załącznik III).
IV.
PODSUMOWANIE
25.
Stanowisko Rady w pierwszym czytaniu w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty - przy udziale Komisji - w negocjacjach między Radą a Parlamentem Europejskim. Kompromis ten został potwierdzony pismem przewodniczącego parlamentarnej komisji ENVI do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli z dnia 15 stycznia 2021 r. W piśmie tym przewodniczący komisji ENVI zaznaczył, że jeżeli Rada przyjmie wstępnie uzgodniony tekst jako swoje stanowisko w pierwszym czytaniu, z zastrzeżeniem weryfikacji prawnojęzykowej, przewodniczący zaleci przyjęcie stanowiska Rady bez poprawek w drugim czytaniu w Parlamencie.
1 Dok. 15312/18.
2 Dok. 15489 + COR 1.
3 Dok. 7479/1/19 REV 1.
4 Dok. 8654/19.
5 Dok. EUCO 10/20.
6 Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 2020/2093 z 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 (Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11).
7 Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych (Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28).
8 Dz.U. C 145 z 30.6.2007, s. 5.
9 Wniosek w sprawie 8. programu działań w zakresie środowiska (wniosek dotyczący decyzji w sprawie ogólnego unijnego programu działań w zakresie środowiska do 2030 r.) został przedłożony w dniu 14 października 2020 r. - dok. 11987/20 - COM(2020) 652 final.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.127.25

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 4/2021 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Program działań na rzecz środowiska i klimatu (LIFE) i uchylającego rozporządzenie (UE) nr 1293/2013.
Data aktu: 16/03/2021
Data ogłoszenia: 12/04/2021