Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie tymczasowego odstępstwa od niektórych przepisów dyrektywy 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wykorzystywania technologii przez dostawców usług łączności interpersonalnej niewykorzystujących numerów do przetwarzania danych osobowych i innych danych do celów zwalczania niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych w internecie[COM(2020) 568 final - 2020/0259 (COD)].

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie tymczasowego odstępstwa od niektórych przepisów dyrektywy 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wykorzystywania technologii przez dostawców usług łączności interpersonalnej niewykorzystujących numerów do przetwarzania danych osobowych i innych danych do celów zwalczania niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych w internecie"

[COM(2020) 568 final - 2020/0259 (COD)]

(2021/C 10/10)

(Dz.U.UE C z dnia 11 stycznia 2021 r.)

Sprawozdawca generalny: lonut SIBIAN

Wniosek o konsultację Parlament Europejski, 17.9.2020

Rada Unii Europejskiej, 18.9.2020

Podstawa prawna Art. 114 ust. 1 i art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Sekcja odpowiedzialna Sekcja Transportu, Energii, Infrastruktury i Społeczeństwa Informacyjnego
Data przyjęcia na sesji plenarnej 29.10.2020
Sesja plenarna nr 555
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) 246/1/3
1.
Wnioski i zalecenia
1.1.
EKES uważa, że należy starannie rozważyć wszelkie odstępstwa od dyrektywy 2002/58/WE, aby chronić prywatność wszystkich obywateli. Niemniej w tym przypadku zakres przestępstwa i jego szkodliwość uzasadniają wyjątek.
1.2.
EKES zasadniczo zgadza się z proponowanym rozporządzeniem w sprawie tymczasowego i ściśle ograniczonego odstępstwa od art. 5 ust. 1 i art. 6 dyrektywy 2002/58/WE, które chronią poufność komunikacji i danych o ruchu.
1.3.
Zdaniem Komitetu środek tymczasowy (który obowiązuje do dnia 31 grudnia 2025 r.) nie jest uzasadniony i Komisja powinna zapewnić opracowanie i wdrożenie odpowiednich zabezpieczeń w zakresie ochrony prywatności dla dzieci wcześniej niż przed upływem 5 lat.
1.4.
Jeśli chodzi o normy branżowe w zakresie sprawozdawczości i przejrzystości, o których mowa w art. 3 lit. e) proponowanego rozporządzenia, EKES uważa, że przydatne byłoby, aby osoba trzecia przeprowadzała regularne badania/kontrole z wykorzystaniem próbki referencyjnej wolnej od materiałów przedstawiających niegodziwe traktowanie dzieci w celach seksualnych podobnej do plików testowych EICAR dla programów antywirusowych.
1.5.
Zdaniem Komitetu Komisja powinna zorganizować otwarty konkurs ze znaczną nagrodą 1 , aby zachęcić nie tylko do opracowania narzędzi opartych na otwartym oprogramowaniu i norm branżowych, ale również do wypracowania ewentualnych nowych rozwiązań w zakresie wykrywania i zgłaszania niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych w łączności elektronicznej z szyfrowaniem typu end-to-end.
1.6.
EKES uważa, że nadszedł czas, aby Unia Europejska miała własne europejskie centrum zapobiegania niegodziwemu traktowaniu dzieci w celach seksualnych i jego zwalczania, i wzywa Komisję, by nalegała na utworzenie i rozwój takiego centrum. Jego zdaniem centrum powinno opierać się na pracach Europolu, by współpracować z przedsiębiorstwami i organami ścigania, identyfikować ofiary i stawiać sprawców przed wymiarem sprawiedliwości.
2.
Uwagi ogólne
2.1.
Najnowsze dane Europolu 2  pokazują, że pandemia COVID-19 ma ogromny wpływ na przestępstwa popełniane w internecie. W czasie blokady znacznie wzrosła ilość rozpowszechnianych online materiałów przedstawiających niegodziwe traktowanie dzieci w celach seksualnych.
2.2.
W 2019 r. spośród 16,9 mln wszystkich zgłoszeń dotyczących materiałów przedstawiających niegodziwe traktowanie dzieci w celach seksualnych otrzymanych przez Krajowe Centrum ds. Zaginionych i Wykorzystywanych Dzieci w Stanach Zjednoczonych (NCMEC), które obejmowały 45 mln zidentyfikowanych materiałów tego rodzaju, 16,8 mln pochodziło od dostawców usług elektronicznych. Miejsca na serwerach na nieomal 3 mln obrazów i filmów przedstawiających tego rodzaju materiały udostępnione zostały przez dostawców w Unii Europejskiej.
2.3.
Proponowane rozporządzenie jest konieczne, ponieważ wraz z pełnym zastosowaniem Europejskiego kodeksu łączności elektronicznej od dnia 21 grudnia 2020 r. niektóre usługi łączności online 3  zostaną objęte zakresem dyrektywy o prywatności i łączności elektronicznej (dyrektywy 2002/58/WE). Dyrektywa ta nie zawiera wyraźnej podstawy prawnej do dobrowolnego przetwarzania treści lub danych o ruchu do celów wykrywania niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych online, a dostawcy musieliby zaprzestać działalności, chyba że państwa członkowskie przyjmą szczególne środki krajowe.
2.4.
W reakcji na ten fakt Komisja postanowiła w pierwszej kolejności przedstawić ściśle ukierunkowane rozporządzenie, aby uniknąć luki legislacyjnej w ramach regulacyjnych dotyczących telekomunikacji.
2.5.
Proponowane rozporządzenie zapewnia gwarancje ochrony prywatności i danych osobowych:
przetwarzanie musi być proporcjonalne i ograniczone do ugruntowanych technologii, regularnie stosowanych w tym celu przed wejściem w życie przez dostawców usług łączności interpersonalnej niewykorzystujących numerów,
zastosowana technologia musi być zgodna z aktualnym stanem techniki w branży i w jak najmniejszym stopniu naruszać prywatność,
zastosowana technologia musi sama w sobie być wystarczająco wiarygodna i ograniczać w jak największym stopniu poziom błędu wyników fałszywie dodatnich oraz niezwłocznie korygować wszelkie takie błędy, które mogą wystąpić,
technologia stosowana do wykrywania nagabywania dzieci ogranicza się wyłącznie do kluczowych wskaźników,
przetwarzanie ogranicza się do tego, co jest absolutnie niezbędne do tego celu,
natychmiastowe usunięcie, chyba że wykryto niegodziwe traktowanie dzieci w celach seksualnych,
obowiązek publikowania przez dostawcę rocznego sprawozdania z odnośnego przetwarzania.
2.6.
W rzeczywistości jedynym skutkiem odstępstwa jest utrzymanie obecnych praktyk.

Bruksela, dnia 29 października 2020 r.

Christa SCHWENG
Przewodnicząca
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
1 Podobnie jak w przypadku projektów finansowanych przez UE: NESSIE i ECRYPT (eSTREAM) lub konkursu amerykańskiego Narodowego Instytutu Standaryzacji i Technologii (NIST) w dziedzinie kryptografii.
2 Exploiting isolation: sexual predators increasingly targeting children during COVID pandemic [Wykorzystywanie izolacji: dzieci coraz częściej stają się obiektem ataków ze strony przestępców seksualnych podczas pandemii COVID-19], EUROPOL, czerwiec 2020 r.
3 Takie jak poczta internetowa lub usługi przesyłania wiadomości.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.10.63

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie tymczasowego odstępstwa od niektórych przepisów dyrektywy 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wykorzystywania technologii przez dostawców usług łączności interpersonalnej niewykorzystujących numerów do przetwarzania danych osobowych i innych danych do celów zwalczania niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych w internecie[COM(2020) 568 final - 2020/0259 (COD)].
Data aktu: 11/01/2021
Data ogłoszenia: 11/01/2021