Zawiadomienie zmieniające zawiadomienie o wszczęciu postępowania antysubsydyjnego dotyczącego przywozu produktów z włókien ciągłych szklanych pochodzących z Egiptu2020/C 48/11.

Zawiadomienie zmieniające zawiadomienie o wszczęciu postępowania antysubsydyjnego dotyczącego przywozu produktów z włókien ciągłych szklanych pochodzących z Egiptu

(2020/C 48/11)

(Dz.U.UE C z dnia 12 lutego 2020 r.)

W dniu 7 czerwca 2019 r. Komisja opublikowała zawiadomienie o wszczęciu dochodzenia antysubsydyjnego dotyczącego przywozu produktów z włókien ciągłych szklanych pochodzących z Egiptu 1  ("zawiadomienie z dnia 7 czerwca 2019 r."). W sekcji 3 zawiadomienia z dnia 7 czerwca 2019 r. Komisja wyraźnie zastrzegła sobie prawo do objęcia dochodzeniem innych istotnych subsydiów, których istnienie zostałoby ujawnione w trakcie dochodzenia. W trakcie dochodzenia Komisja znalazła dodatkowe dowody na istnienie istotnych subsydiów, które nie zostały uwzględnione w tym zawiadomieniu. W związku z tym, zgodnie z art. 10 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2016/1037 Parlamentu Europejskiego i Rady 2  ("rozporządzenie podstawowe"), Komisja uznaje, że uzasadnione jest włączenie tych subsydiów w zakres obecnego dochodzenia oraz wprowadzenie odpowiednich zmian do zawiadomienia z dnia 7 czerwca 2019 r. Dodatkowe informacje na ten temat są dostępne w notatce dołączonej do dokumentacji do wglądu dla zainteresowanych stron.

1.
Dodatkowe subsydia objęte dochodzeniem

Odpowiednia część sekcji 3 zawiadomienia z dnia 7 czerwca 2019 r. brzmi następująco:

"Skarżący twierdzi również, że oprócz subsydiów przyznawanych bezpośrednio przez rząd Egiptu egipscy producenci produktu objętego dochodzeniem korzystają również z subsydiów przyznanych bezpośrednio przez rząd Egiptu lub egipskie organy w kontekście współpracy pomiędzy Egiptem a Chińską Republiką Ludową, mających na celu wspieranie inwestycji w specjalnej strefie ekonomicznej (China-Egypt Suez Economic and Trade Cooperation Zone). Skarga zawiera dowody na istnienie porozumień o współpracy między rządami Chin i Egiptu, a także kredytów udzielanych egipskim bankom państwowym przez chińskie podmioty będące własnością państwa lub kontrolowane przez państwo. Biorąc pod uwagę cele tych porozumień i kredytów, skarżący twierdzi, że takie kredyty są korzystne dla producenta eksportującego w Egipcie, będącego w posiadaniu kapitału chińskiego.

Skarżący twierdzi również, że wyżej wymienione środki stanowią subsydia, ponieważ pociągają za sobą wkład finansowy rządu Egiptu (łącznie z organami publicznymi) i przynoszą korzyści producentom eksportującym produkt objęty dochodzeniem. Zarzuca się, że subsydia te mają zastosowanie wyłącznie do niektórych przedsiębiorstw, grupy przedsiębiorstw lub niektórych sektorów przemysłu lub są uwarunkowane wynikami wywozu i z tego względu mają charakter szczególny oraz stanowią podstawę środków wyrównawczych. W związku z powyższym określone w skardze kwoty rzekomych subsydiów wydają się być znaczne w odniesieniu do Egiptu."

Dochodzenie ujawniło dodatkowe dowody dotyczące przepływów finansowych związanych z polityką preferencyjnych kredytów, które nie były uwzględnione w sekcji 3 zawiadomienia z dnia 7 czerwca 2019 r. W szczególności Komisja stwierdziła w toku dochodzenia, że oprócz kredytów wymienionych w złożonej skardze jako udostępnione producentom eksportującym za pośrednictwem egipskich banków państwowych, kredyty udzielane były również bezpośrednio przez chińskie podmioty państwowe lub podmioty kontrolowane przez państwo jedynemu producentowi eksportującemu w Egipcie, a także pośrednio, za pośrednictwem powiązanych z nim przedsiębiorstw mających siedzibę w Chińskiej Republice Ludowej. Ponieważ finansowanie preferencyjne można przypisać rządowi Egiptu, Komisja musi je również zbadać w ramach trwającego postępowania.

Dochodzenie wykazało również, że współpraca między rządem Egiptu a rządem Chińskiej Republiki Ludowej mogła mieć wpływ na inne praktyki w zakresie subsydiowania, oprócz przenoszenia środków poprzez udzielanie pożyczek preferencyjnych (takich jak udostępnianie gruntów za kwotę niższą od odpowiedniego wynagrodzenia). W ramach niniejszego dochodzenia Komisja podda ten element dalszej analizie.

W związku z tym, zgodnie z art. 10 ust. 7 rozporządzenia podstawowego, w zawiadomieniu z dnia 7 czerwca 2019 r. bezpośrednio po wyżej wymienionym tekście dodaje się tekst w brzmieniu:

"W trakcie dochodzenia Komisja znalazła dodatkowe dowody dotyczące związanych z polityką preferencyjną kredytów udzielonych przez chińskie podmioty państwowe lub podmioty kontrolowane przez państwo bezpośrednio na rzecz przedsiębiorstwa Jushi Egypt lub pośrednio za pośrednictwem jego spółki dominującej w Chińskiej Republice Ludowej.

W odniesieniu do tych kredytów Komisja znalazła dowody na to, że wiążą się one z wkładem finansowym, który może zostać przypisany rządowi Egiptu i który przynosi korzyść producentowi eksportującemu produktu objętego postępowaniem. Wydaje się, że subsydia te mają zastosowanie wyłącznie do niektórych przedsiębiorstw, grupy przedsiębiorstw lub niektórych sektorów przemysłu lub są uwarunkowane wynikami wywozu i z tego względu mają charakter szczególny oraz stanowią podstawę dla środków wyrównawczych. Wydaje się, że kwoty tych kredytów wiążą się ze znaczącym subsydiowaniem.

W trakcie dochodzenia Komisja odkryła również inne elementy współpracy między Egiptem a Chińską Republiką Ludową, które mogą być istotne dla badania innych praktyk subsydiowania, takich jak udostępnianie gruntów za kwotę niższą od odpowiedniego wynagrodzenia."

2.
Kwestie proceduralne
2.1.
Procedura dotycząca stwierdzenia subsydiowania: Producenci eksportujący

Zgodnie z art. 10 ust. 7 rozporządzenia podstawowego, wszystkie strony zainteresowane włączeniem tych subsydiów w zakres dochodzenia (w tym rząd Chińskiej Republiki Ludowej) są proszone o przedstawienie swoich opinii na piśmie, dostarczenie informacji oraz dostarczenie potwierdzających dowodów dotyczących tych subsydiów. Ze względu na ograniczony zakres dochodzenia w odniesieniu do nowych subsydiów, dotyczące ich uwagi w niniejszym dochodzeniu antysubsydyjnym powinny wpłynąć do Komisji w terminie 15 dni od daty opublikowania niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

W celu uzyskania informacji uznanych za niezbędne do dochodzenia w odniesieniu do tych nowych subsydiów Komisja zwróci się o dodatkowe informacje do władz Egiptu i Chińskiej Republiki Ludowej, a także do Jushi Egypt i powiązanych z nim przedsiębiorstw w Chińskiej Republice Ludowej. Odpowiedzi na wnioski o informacje należy udzielić w terminie 15 dni od daty opublikowania niniejszego zawiadomienia. Kopia wniosków o informacje dostępna jest w dokumentacji do wglądu dla zainteresowanych stron.

Streszczenie głównych elementów dotyczących przedmiotowych subsydiów znajduje się w dokumentacji do wglądu dla zainteresowanych stron.

Rząd Egiptu został zaproszony do konsultacji.

2.2.
Przesłuchania

Zgodnie z art. 10 ust. 12 rozporządzenia podstawowego wszystkie zainteresowane strony mogą wystąpić z wnioskiem o przesłuchanie przez Komisję w ciągu 15 dni od daty opublikowania niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

W przedmiotowym postępowaniu zastosowanie ma w dalszym ciągu harmonogram posiedzeń wyjaśniających określony w sekcji 5.7 zawiadomienia z dnia 7 czerwca 2019 r.

2.3.
Inne kwestie proceduralne

Pozostałe przepisy proceduralne, o których mowa w sekcjach 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 i 12 zawiadomienia z dnia 7 czerwca 2019 r., mają w odpowiednim przypadku nadal zastosowanie do przedmiotowego dochodzenia.

1 Dz.U. C 192 z 7.6.2019, s. 30.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1037 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem towarów subsydiowanych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej (Dz.U. L 176 z 30.6.2016, s. 55).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.48.18

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Zawiadomienie zmieniające zawiadomienie o wszczęciu postępowania antysubsydyjnego dotyczącego przywozu produktów z włókien ciągłych szklanych pochodzących z Egiptu2020/C 48/11.
Data aktu: 12/02/2020
Data ogłoszenia: 12/02/2020