Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego"Wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie strategicznego planu innowacji Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT) na lata 2021-2027: wzmocnienie talentu innowacyjnego i zdolności innowacyjnych Europy[COM(2019) 330 final - 2019/00152 (COD)]orazwniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Instytutu Innowacji i Technologii (wersja przekształcona)"[COM(2019) 331 final - 2019/00151 (COD)].

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
"Wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie strategicznego planu innowacji Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT) na lata 2021-2027: wzmocnienie talentu innowacyjnego i zdolności innowacyjnych Europy

[COM(2019) 330 final - 2019/00152 (COD)]

oraz wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Instytutu Innowacji i Technologii (wersja przekształcona)"

[COM(2019) 331 final - 2019/00151 (COD)]

(2020/C 47/10)

(Dz.U.UE C z dnia 11 lutego 2020 r.)

Sprawozdawca generalny: Antonello PEZZINI

Wniosek o konsultację Parlament Europejski, 18.7.2019 Rada, 26.7.2019
Podstawa prawna Art. 173, ust. 3 i 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Sekcja odpowiedzialna Sekcja Jednolitego Rynku, Produkcji i Konsumpcji
Decyzja Prezydium 24.9.2019
Data przyjęcia na sesji plenarnej 31.10.2019
Sesja plenarna nr 547
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) 168/0/1
1.
Wnioski i zalecenia
1.1.
Europejski Komitet Społeczno-Ekonomiczny (EKES) w pełni popiera zaproponowaną w zmienionym rozporządzeniu synergię między EIT a wieloletnim programem ramowym UE w zakresie badań i innowacji w kontekście racjonalizacji wprowadzonej w ramach programu "Horyzont Europa", który cechuje się uproszczoną strukturą w obszarze badań i innowacji.
1.2.
EKES jest przekonany, że "otwarta innowacyjność" programu "Horyzont Europa" pozwoli zapewnić jeden punkt kontaktowy dla innowatorów o dużym potencjale za pośrednictwem Europejskiej Rady ds. Innowacji oraz zacieśnić współpracę z ekosystemami i operatorami, w synergii z EIT, unikając powielania i nakładania się działań, tak jak to określiła Rada w odniesieniu do wniosku dotyczącego realizacji programu "Horyzont Europa" 1 .
1.3.
W tym kontekście EIT powinien stać się jedną z głównych sił napędowych celowych innowacji, zdolną do sprostania wyzwaniom społecznym w takich dziedzinach jak ekosystemy zrównoważonej innowacji; innowacje i umiejętności w zakresie przedsiębiorczości w perspektywie uczenia się przez całe życie; polepszenie funkcjonowania instytucji szkolnictwa wyższego; nowe rozwiązania rynkowe mające na celu sprostanie globalnym wyzwaniom; synergia i wartość dodana w ramach programu "Horyzont Europa".
1.4.
Zdaniem EKES-u EIT i jego wspólnoty wiedzy i innowacji (WWiI) powinny odgrywać większą rolę w krajowym i regionalnym krajobrazie innowacji w UE, udoskonalać swoje zdolności w zakresie większej i lepszej koordynacji ze wszystkimi zainteresowanymi stronami na różnych szczeblach oraz zintensyfikować działania wobec wszystkich przedsiębiorstw, niezależnie od ich wielkości, w celu wzmocnienia kultury przedsiębiorczości w UE.
1.5.
EKES zaleca, by EIT utrzymywał i podkreślał wyjątkowy charakter swojej wartości dodanej jako europejskiego lidera w dziedzinie edukacji, posiadającego wysokie umiejętności specjalistyczne w zakresie uczenia się przedsiębiorczości (ang. learning by doing), określając i testując nowe metody nauczania i uczenia się. Znak EIT powinien być uznawany przez główne międzynarodowe organy akredytujące i wykorzystywany również poza kręgiem WWiI i ich partnerów, aby wzbogacać coraz liczniejszą wspólnotę innowacji, we współpracy z krajami spoza UE, w szczególności z krajami azjatyckimi i USA.
1.6.
Zdaniem EKES-u EIT powinien wspierać rozwój nowych produktów charakteryzujących się dużą wartością handlową, wzbogaconych doświadczeniami edukacyjnymi, które są rozpowszechniane na szczeblu międzynarodowym, na wzór doktoratów przemysłowych. Niewątpliwie ułatwiłoby to silniejsze i aktywniejsze zaangażowanie nowych partnerów handlowych w działalność WWiI.
1.7.
Aby bardziej zaangażować MŚP, WWiI powinny zbadać nowe sposoby wykorzystania i promowania "efektu zbliżenia", zwłaszcza w ośrodkach terytorialnych, które dla podmiotów regionalnych i lokalnych powinny być punktem dostępu do globalnych platform innowacji.
1.8.
EIT i WWiI powinny opracować własne strategie finansowania przedsiębiorstw i rozwoju w celu wsparcia procesu konsolidacji innowacyjnych przedsiębiorstw. Należy również wzmocnić sieci kontaktów ze światem finansów i funduszami venture capital.
1.9.
EKES zaleca, by dystrybucja WWiI w większym stopniu uwzględniała równowagę geopolityczną i lepiej obejmowała terytorium UE, poczynając od WWiI ds. sektora kultury i sektora kreatywnego, również w celu objęcia takich obszarów jak regiony adri-atycko-bałkańskie i Chiny.
1.10.
Jeśli chodzi o wniosek dotyczący decyzji w sprawie strategicznego planu innowacji (SPI) na lata 2021-2027, EKES uważa, że proces ten powinien mieć charakter całościowy i obejmować wszystkie rodzaje partnerstw (P2P, PPP, EIT-WWiI, FET-Flagships), zgodnie z postulatem zawartym we wnioskach Rady, aby zapewnić pełny przegląd działań podejmowanych w ramach partnerstw i osiągnąć cele polityczne.
1.11.
EKES zasadniczo popiera strategiczny program innowacji, opisany w załączniku do wniosku dotyczącego decyzji, ponieważ zaproponowane środki będą rozwijane w pełnej zgodności ze strategicznym planem "Horyzont Europa", jak to wskazano we wspólnym stanowisku Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącym 9. programu ramowego 2 .
1.12.
EKES z zadowoleniem przyjmuje deklarację, że "EIT będzie kontynuować wysiłki na rzecz uproszczenia w celu zmniejszenia niepotrzebnego obciążenia administracyjnego dla WWiI, umożliwiając sprawną i efektywną realizację ich rocznego biznesplanu i strategii wieloletniej".
1.13.
EKES zauważa, że EIT jest zobowiązany do sporządzenia sprawozdania na temat wszystkich innowacyjnych produktów, które zostały wprowadzone na rynek i odniosły sukces w ciągu dziesięciu lat jego działalności (ang. value for money).
1.14.
Za istotne EKES uważa również wysiłki w zakresie sprawozdawczości i monitorowania wraz z dokładnymi wskaźnikami wpływu, ocenę wyników operacyjnych WWiI, faktyczne osiągnięcia, wyniki i postępy w osiąganiu celów, zgodnie z ramami programu "Horyzont Europa".
2.
Wprowadzenie
2.1.
Problemy Europy w przekształcaniu wynalazków w produkty i usługi nadające się do wprowadzenia na rynek skłoniły UE do dokonania przeglądu swojej polityki badawczej, by umożliwić niezwłoczne przekształcenie swojej doskonałości w dziedzinie badań podstawowych w innowacje ukierunkowane na rynek.
2.2.
Europejski Instytut Innowacji i Technologii (EIT), na temat którego EKES miał okazję się wypowiadać 3 , został utworzony przez Unię Europejską w 2008 r. w celu wzmocnienia jej zdolności innowacyjnych i stanowi integralną część europejskiego programu ramowego w zakresie badań i innowacji (PR).
2.3.
EIT jest obecnie największym ekosystemem zintegrowanej innowacji w Europie. Skupia partnerów z sektora biznesu oraz instytucji badawczych i edukacyjnych, a także wspiera WWiI. Wspólnoty te stanowią szeroko zakrojone partnerstwa europejskie, zdolne zarówno do podejmowania konkretnych wyzwań globalnych, jak i do wzmacniania ekosystemów rozwojowych poprzez promowanie integracji edukacji z badaniami naukowymi w celu stworzenia środowisk sprzyjających innowacjom oraz stymulowania tworzenia innowacyjnych przedsiębiorstw, w ścisłej komplementarności z Europejską Radą ds. Innowacji.
2.4.
Ze swej strony obecny program ramowy "Horyzont 2020" na lata 2014-2020 wyraźnie finansuje innowacje za pomocą nowych instrumentów publicznych wprowadzonych w celu pobudzenia europejskiej innowacyjności i dalszego zachęcania przedsiębiorstw do udziału w działaniach innowacyjnych, takich jak partnerstwa publiczno-prywatne, w tym wspólne inicjatywy technologiczne (WIT); programy pożyczek i gwarancji, w tym RSFF; oraz kapitał podwyższonego ryzyka, w tym GIF 4 .
2.5.
EIT, dysponując budżetem w wysokości ponad 300 mln EUR na lata 2008-2013, 2,7 mld EUR na lata 2014-2020 i 3,1 mld EUR na lata 2021-2027, zamierza odgrywać ważną rolę w strategii "Europa 2020" 5 .
2.6.
EIT ma na celu poprawę procesów innowacyjnych poprzez integrację edukacji i przedsiębiorczości z badaniami i innowacjami, przy czym wyraźnym celem jest konkretne skupienie się na realnych wynikach i konkretnych korzyściach 6 .
2.7.
Działalność EIT jest rozwijana za pośrednictwem WWiI, tj. działających na szeroką skalę partnerstw europejskich, które zajmują się konkretnymi wyzwaniami społecznymi, zrzeszając podmioty z sektora szkolnictwa oraz organizacje środowisk naukowobadawczych i przedsiębiorców. EIT przyznaje dotacje WWiI i musi monitorować ich działalność, skutecznie kontrolując i rozpowszechniając wyniki.
2.8.
EIT jest zintegrowany z programem "Horyzont Europa" w ramach jego filaru III ("Innowacyjna Europa"), należy jednak zapewnić synergie i komplementarność z pozostałymi elementami tego programu 7 . WWiI, jako integralna część EIT, są uznawane za "zinstytucjonalizowane partnerstwa europejskie".
2.9.
W szczególności ogólne cele EIT znajdują odzwierciedlenie w jego obszarach działań określonych w programie "Horyzont Europa", który definiuje również kryteria wyboru, wdrażanie, monitorowanie, ocenę i zakończenie partnerstw europejskich, w tym partnerstw WWiI-EIT.
2.9.1.
Warto przypomnieć główne obszary działań:
-
wzmocnienie zrównoważonych ekosystemów innowacji w całej Europie,
-
wspieranie rozwoju umiejętności w zakresie przedsiębiorczości i innowacyjności w perspektywie uczenia się przez całe życie,
-
wspomaganie transformacji instytucji szkolnictwa wyższego w UE pod względem przedsiębiorczości,
-
wprowadzanie na rynek nowych rozwiązań w zakresie globalnych wyzwań.
2.10.
EIT działa jako zdecentralizowany organ UE. Jego siedziba znajduje się w Budapeszcie. EIT nie jest ośrodkiem badawczym i nie wnosi bezpośredniego wkładu w finansowanie poszczególnych projektów, ale oferuje dotacje dla WWiI.
2.11.
WWiI są wybierane w drodze otwartego zaproszenia do składania wniosków na podstawie tematów priorytetowych o dużym oddziaływaniu społecznym. EIT wspiera obecnie osiem WWiI skupiających w ramach partnerstw transgranicznych przedsiębiorstwa, uniwersytety i ośrodki badawcze 8 .
2.12.
Każda WWiI ma na celu wzmocnienie potencjału innowacyjnego poprzez zarządzanie zrównoważonym portfelem działań w trzech obszarach:
-
projekty wspierania innowacji mające na celu wspieranie i opracowywanie nowych produktów, usług i innowacyjnych rozwiązań,
-
szkolenia, innowacyjne programy szkoleniowo-edukacyjne oferowane przez każdą WWiI w formie programów studiów podyplomowych (magisterskich/doktoranckich), kursy zarządzania/rozwoju zawodowego, moduły uczenia się przez całe życie, szkoły letnie posiadające znak jakości EIT,
-
tworzenie przedsiębiorstw i wspieranie ich, za pośrednictwem programów zakładania przedsiębiorstw typu startup, aby pomóc przedsiębiorcom i potencjalnym przedsiębiorcom przełożyć ich pomysły na działania zakończone sukcesem, koncentrując się głównie na dostępie do rynku, finansowaniu sieci, mentoringu i coachingu.
2.13.
Jednocześnie w ramach strategii na rzecz podnoszenia świadomości każda WWiI angażuje się w działania w zakresie podnoszenia świadomości, komunikacji i rozpowszechniania informacji, w tym w rozwój Regionalnego Systemu Innowacji (RSI) w ścisłej synergii z EIT.
2.14.
EKES podkreślał już, że WWiI "powinny gwarantować reprezentację różnych państw europejskich, także jeśli chodzi o lokalizację ośrodków innowacji" oraz że "przedsiębiorczość wspierana filarem akademickim [...] wymaga wzmocnienia" 9 .
2.15.
EKES zauważył również "relatywną koncentrację WWiI" i wyraził pragnienie, "aby podjęto szczególne wysiłki w celu ustanowienia w jak największej liczbie państw członkowskich kontaktów z laboratoriami, przedsiębiorstwami i instytucjami badaw-czymi" 10 .
2.16.
Ze swej strony PE zaapelował do Komisji o zachowanie WWiI w obecnej strukturze EIT, podkreślając znaczenie przejrzystości i szerokiego udziału zainteresowanych stron, oraz o "przeanalizowanie, w jaki sposób EIT i WWiI mogą wchodzić w interakcję z Europejską Radą ds. Innowacji" 11 .
2.17.
PE zauważył również na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego, że WWiI nie wykorzystały w pełni środków z dotacji przyznanych przez Instytut, głównie z powodu niepełnej realizacji biznesplanów 12 . Ponadto w specjalnym sprawozdaniu Trybunału Obrachunkowego UE dotyczącym EIT wskazano, że złożone ramy operacyjne i problemy z zarządzaniem Instytutem utrudniły jego ogólną skuteczność i zwrócono uwagę na różne niedociągnięcia.
2.18.
Ze swej strony Rada uznała potwierdzoną wartość dodaną strategicznych partnerstw i inicjatyw, takich jak EIT i działanie "Maria Skłodowska-Curie" 13 , a zgodnie z porozumieniem w sprawie przyszłego programu "Horyzont Europa" trzeci filar (Innowa-cyjna Europa) będzie koncentrował się na wspieraniu przełomowych i rewolucyjnych innowacji poprzez ustanowienie Europejskiej Rady ds. Innowacji. Rada ta będzie oferować kompleksową obsługę innowatorom o wysokim potencjale 14 .
3.
Wnioski Komisji Europejskiej
3.1.
Celem wniosków jest zapewnienie większej otwartości i przejrzystości WWiI oraz dostosowanie EIT do kolejnego unijnego programu w zakresie badań i innowacji (2021-2027), a w szczególności do podejścia zaproponowanego dla partnerstw europejskich w ramach programu "Horyzont Europa", w celu dalszego wzmacniania potencjału innowacyjnego UE.
3.2.
Szacuje się, że przy proponowanym budżecie w wysokości 3 mld EUR, co stanowi wzrost o 600 mln EUR (+ 25 %) w stosunku do obecnego strategicznego planu innowacji (2014-2020), EIT może skutecznie finansować obecne i nowe działania WWiI oraz wspierać zdolności innowacyjne 750 instytucji szkolnictwa wyższego.
3.3.
EIT powinien podejmować działania mające na celu:
-
wzmocnienie zrównoważonych ekosystemów innowacji w całej Europie,
-
wspieranie rozwoju umiejętności w zakresie przedsiębiorczości i innowacyjności w perspektywie uczenia się przez całe życie oraz wspomaganie transformacji instytucji szkolnictwa wyższego w UE pod względem przedsiębiorczości,
-
wprowadzanie na rynek nowych rozwiązań, aby sprostać globalnym wyzwaniom.
3.4.
Wniosek dotyczący przekształcenia rozporządzenia w sprawie EIT 15  ma na celu zapewnienie większej jasności prawa i lepszego dostosowania do unijnego programu ramowego w zakresie badań i innowacji, z nową podstawą prawną, a także wprowadza uproszczony model finansowania EIT, aby skuteczniej wspierać dodatkowe inwestycje publiczne i prywatne poprzez wzmocnienie struktury administracyjnej EIT.
3.5.
Wniosek dotyczący decyzji w sprawie strategicznego programu innowacji (SPI) na lata 2021-2027 - który musi być zgodny z programem ramowym "Horyzont 2020" na rzecz badań i innowacji - dotyczy osiągnięcia następujących celów:
-
zwiększenie regionalnego wpływu WWiI poprzez wzmocnienie sieci EIT, w które zaangażowanych jest więcej instytucji szkolnictwa wyższego, przedsiębiorstw i organizacji badawczych, w połączeniu z regionalnymi strategiami inteligentnej specjalizacji,
-
wzmocnienie zdolności innowacyjnych szkolnictwa wyższego,
-
utworzenie nowych WWiI. EIT utworzy dwie nowe WWiI, wyłonione w najistotniejszych obszarach, w celu realizacji priorytetów programu "Horyzont Europa". Pierwsza z nich skupiać się będzie na sektorze kultury i sektorze kreatywnym, a druga zostanie określona na późniejszym etapie, w 2025 r.
4.
Uwagi ogólne
4.1.
EKES z zadowoleniem przyjmuje rolę EIT we wspieraniu konkurencyjności UE poprzez wzmacnianie ekosystemu innowacji, w związku z tym, że Instytut przyczynił się do rozwoju "trójkąta wiedzy".
4.2.
EKES jest przekonany, że "otwarta innowacyjność" pozwoli zapewnić jeden punkt kontaktowy dla innowatorów o dużym potencjale za pośrednictwem Europejskiej Rady ds. Innowacji oraz zacieśnić współpracę z ekosystemami i operatorami innowacyjnych procesów.
4.3.
W tym kontekście EIT powinien być jedną z głównych sił napędowych innowacji poprzez osiąganie celów, aby sprostać wyzwaniom społecznym w takich dziedzinach jak:
-
zrównoważone ekosystemy innowacji w całej Europie,
-
innowacje i umiejętności w zakresie przedsiębiorczości w perspektywie uczenia się przez całe życie, w tym zwiększanie możliwości instytucji szkolnictwa wyższego,
-
nowe rozwiązania rynkowe mające na celu sprostanie globalnym wyzwaniom,
-
synergia i wartość dodana w ramach programu "Horyzont Europa".
4.4.
EIT i WWiI powinny odgrywać większą rolę w krajobrazie innowacyjnym UE na szczeblu krajowym i regionalnym oraz powinny wzmocnić swoje zdolności w zakresie większej i lepszej koordynacji ze wszystkimi zainteresowanymi podmiotami.
4.5.
EIT powinien być skierowany do wszystkich przedsiębiorstw, niezależnie od ich wielkości, wzmacniać kulturę przedsiębiorczości w UE, angażować wszystkie siły społeczne, tworzyć synergie z Europejską Radą ds. Innowacji oraz nadawać wartość dodaną licznym projektom w ramach programu "Horyzont Europa".
4.6.
Zdaniem EKES-u EIT i WWiI powinny priorytetowo traktować systematyczne wzmacnianie kontaktów między zarówno dużymi i średnimi przedsiębiorstwami działającymi w WWiI, jak i nowymi przedsiębiorstwami i przedsiębiorstwami typu startup, które uczestniczą w inicjatywach WWiI.
4.7.
EIT i WWiI powinny opracować własne strategie finansowania przedsiębiorstw, aby wspierać rozwój innowacyjnych przedsiębiorstw poprzez odpowiednie powiązania ze światem finansowym i funduszami joint venture.
4.8.
EKES uważa, że wsparcie finansowe EIT powinno być zrównoważone w zależności od wielkości, rodzaju i dojrzałości danego sektora. Małe i średnie przedsiębiorstwa napotykają większe trudności w związku z obciążeniami regulacyjnymi i powinny otrzymywać wsparcie finansowe.
4.9.
Aby lepiej zaangażować MŚP, WWiI powinny zbadać sposoby wykorzystania i wspierania "efektu przybliżenia", zwłaszcza poprzez ośrodki terytorialne, które powinny być dla podmiotów regionalnych i lokalnych punktem dostępu do globalnych platform innowacji, zapewniając struktury i wsparcie skierowane do MŚP.
4.10.
EKES uważa, że ośrodki terytorialne mają kluczowe znaczenie dla przyszłości WWiI. Integracja z lokalnymi systemami innowacji i skuteczne pełnienie funkcji "strażnika" dla partnerów zewnętrznych to dwa aspekty kluczowe dla przyszłej stabilności finansowej WWiI.
4.11.
Należy zwiększyć otwartość i przejrzystość WWiI. Procedury i kryteria wyboru partnerów WWiI (pełnych, stowarzyszonych itp.) powinny zostać podane do wiadomości publicznej. Zasady wyboru działań/projektów (np. w przypadku wniosków dotyczących innowacji) powinny być szeroko udostępniane i rozpowszechniane w całej UE, a odpowiednie mechanizmy informacji zwrotnej powinny zostać wprowadzone i monitorowane przez niezależne organy.
4.12.
EKES zaleca, by EIT utrzymywał i podkreślał wyjątkowy charakter swojej wartości dodanej w zakresie edukacji jako europejski lider w dziedzinie kształcenia na wysokim poziomie i rozwijał specjalistyczne umiejętności w zakresie uczenia się przedsiębiorczości (ang. learning by doing). Znak EIT powinien być uznawany przez główne międzynarodowe jednostki akredytujące.
4.13.
Zdaniem EKES-u EIT powinien wspierać rozwój nowych produktów charakteryzujących się dużą wartością handlową w połączeniu z doświadczeniami edukacyjnymi, które są rozpowszechniane na szczeblu międzynarodowym, na wzór doktoratów przemysłowych.
4.13.1.
EKES w pełni popiera dostosowanie EIT do wieloletniego programu ramowego UE w zakresie badań i innowacji, zgodnie z propozycją zawartą w zmienionym rozporządzeniu, w ramach programu "Horyzont Europa" i proponowanych "partnerstw europe-jskich".
4.14.
EKES uważa, że należy jeszcze bardziej uprościć funkcjonowanie zarówno EIT - którego zarządzanie musi zostać wzmocnione - jak i WWiI, które zgodnie z tymi samymi zasadami powinny składać roczne sprawozdania i przyjmować raczej wieloletnie niż roczne plany biznesowe.
4.15.
EKES podkreśla potrzebę skutecznego zaradzenia nieprawidłowościom stwierdzonym przez Trybunał Obrachunkowy UE w odniesieniu do niektórych kluczowych elementów modelu EIT, które nie zostały odpowiednio zaprojektowane, tak aby zagwarantować, że stanowi on skuteczny i innowacyjny system publiczny.
4.16.
Jeśli chodzi o wniosek dotyczący decyzji w sprawie strategicznego planu innowacji (SPI) na lata 2021-2027, EKES uważa, że proces ten powinien mieć charakter całościowy i obejmować wszystkie rodzaje obecnych partnerstw (P2P, PPP, EIT-WWiI, FET-Flagships), zgodnie z postulatem zawartym w konkluzjach Rady.

Bruksela, dnia 31 października 2019 r.

Luca JAHIER
Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
1 Dossier o międzyinstytucjonalnym numerze referencyjnym 2018/0225 (COD) - 8550/19 z 15.4.2019.
2 Dossier o międzyinstytucjonalnym numerze referencyjnym 2018/0224 (COD) - 7942/19 z 27.3.2019.
3 Dz.U. C 161 z 13.7.2007, s. 28, Dz.U. C 181 z 21.6.2012, s. 122, Dz.U. C 62 z 15.2.2019, s. 33.
4 WIT - wspólne inicjatywy technologiczne wprowadzone w celu lepszego reagowania na potrzeby przemysłu w dziedzinach badawczych. Są to niezależne podmioty UE, w które zaangażowany jest przemysł, a w niektórych przypadkach także państwa członkowskie. RSFF - program finansowania zgodnie z systemem podziału ryzyka uruchomiony w celu poprawy dostępu naukowców do finansowania dłużnego, w szczególności w przypadku inwestycji wysokiego ryzyka w badania, rozwój technologiczny i innowacje. GIF - Instrument na rzecz Wysokiego Wzrostu i Innowacji w MŚP w ramach programu na rzecz konkurencyjności i innowacji, który zapewnia kapitał podwyższonego ryzyka dla innowacyjnych MŚP oraz MŚP o dużym potencjale wzrostu.
5 Art. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1292/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (WE) nr 294/2008 ustanawiającego Europejski Instytut Innowacji i Technologii (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 174).
6 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1312/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie strategicznego planu innowacji Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT) - wkład EIT w bardziej innowacyjną Europę (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 892).
7 Zob. przypis 1.
8 EIT Climate-KIC: Drivers of climate innovation in Europe and beyond; EIT Digital: For a strong, digital Europe; EIT Food: EIT Food connects businesses, research centres, universities and consumers; EIT Health: Together for healthy lives in Europe; EIT InnoEnergy: Pioneering change in sustainable Energy; EIT Manufacturing: Strengthening and increasing the competiveness of Europe's manufacturing; EIT RawMaterials: Developing raw materials into a major strength for Europe; EIT Urban Mobility: Smart, green and integrated transport.
9 Dz.U. C 62 z 15.2.2019, s. 33.
10 Dz.U. C 181 z 21.6.2012, s. 122.
11 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 czerwca 2017 r. w sprawie przeglądu wdrażania programu "Horyzont 2020" w celu dokonania jego okresowej oceny oraz przygotowania wniosku dotyczącego 9. programu ramowego (Dz.U. C 331 z 18.9.2018, s. 30).
12 Rezolucja Parlamentu Europejskiego (UE) 2019/1483 z dnia 26 marca 2019 r. zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii za rok budżetowy 2017 (Dz.U. L 249 z 27.9.2019, s. 229).
13 Konkluzje Rady w sprawie kroków ku urzeczywistnieniu wizji europejskiego obszaru edukacji, 22 maja 2018 r.
14 Rada UE - komunikat prasowy z 27 marca 2019 r.
15 Rozporządzenie (UE) nr 1292/2013.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.47.69

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego"Wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie strategicznego planu innowacji Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT) na lata 2021-2027: wzmocnienie talentu innowacyjnego i zdolności innowacyjnych Europy[COM(2019) 330 final - 2019/00152 (COD)]orazwniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Instytutu Innowacji i Technologii (wersja przekształcona)"[COM(2019) 331 final - 2019/00151 (COD)].
Data aktu: 31/10/2019
Data ogłoszenia: 11/02/2020