Nierejestrowanie Europejskiego Sojuszu na rzecz Wolności i Demokracji ASBL (European Alliance for Freedom and Democracy ASBL).

Decyzja Urzędu ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych
z dnia 2 września 2020 r.
o nierejestrowaniu Europejskiego Sojuszu na rzecz Wolności i Demokracji ASBL (European Alliance for Freedom and Democracy ASBL)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(2020/C 331/05)

(Dz.U.UE C z dnia 7 października 2020 r.)

URZĄD DS. EUROPEJSKICH PARTII POLITYCZNYCH I EUROPEJSKICH FUNDACJI POLITYCZNYCH

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1141/2014 z dnia 22 października 2014 r. w sprawie statusu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych 1 , w szczególności jego art. 9,

uwzględniając podania otrzymane od Europejskiego Sojuszu na rzecz Wolności i Demokracji ASBL,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniach 27, 28 i 29 lipca 2020 r. Urząd ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych ("Urząd") otrzymał kilka podań od Europejskiego Sojuszu na rzecz Wolności i Demokracji ASBL ("EAFD") dotyczących rejestracji sojuszu jako europejskiej partii politycznej 2 .

(2) W dniach 1, 5 i 13 sierpnia 2020 r. Urząd otrzymał od EAFD dodatkowe dokumenty (wraz z wcześniejszymi podaniami zwanymi dalej "wnioskiem").

(3) Dnia 14 sierpnia 2020 r. Urząd przyjął wstępną ocenę skierowaną do EAFD zawierającą wstępną opinię, zgodnie z którą wniosek nie spełnia co najmniej jednego z warunków określonych w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014.

(4) W szczególności EAFD nie wykazał, że spełnia warunek określony w art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 ("minimalne wymogi reprezentacji").

(5) Zgodnie z tym przepisem rejestracja w charakterze europejskiej partii politycznej jest uzależniona od wykazania przez wnioskodawcę, że jego partie członkowskie są reprezentowane w co najmniej jednej czwartej państw członkowskich przez posłów do Parlamentu Europejskiego, parlamentów narodowych, parlamentów regionalnych lub zgromadzeń regionalnych, lub że on sam jako taki - lub jego partie członkowskie - otrzymał w co najmniej jednej czwartej państw członkowskich co najmniej trzy procent głosów oddanych w każdym z tych państw członkowskich podczas ostatnich wyborów do Parlamentu Europejskiego.

(6) Po zakończeniu wstępnej oceny Urząd zwrócił się do EAFD o przekazanie ewentualnych uwag na piśmie do 31 sierp nia 2020 r. oraz poinformował sojusz, że wniosek jest w każdym wypadku niekompletny.

(7) Dnia 20 sierpnia 2020 r. EAFD udzielił odpowiedzi na wstępną ocenę, a 24, 26 i 27 sierpnia 2020 r. przedłożył dodatkowe dokumenty.

(8) Po rozpatrzeniu odpowiedzi udzielonej przez EAFD na wstępną ocenę i przekazanych dodatkowych dokumentów Urząd nadal uważa, że wniosek należy odrzucić, ponieważ EAFD nie wykazał, że spełnia minimalne wymogi reprezentacji.

(9) Przed wstępną oceną EAFD przedstawił formularze członkostwa dotyczące: (i) Austrii, (ii) Chorwacji, (iii) Cypru, (iv) Niderlandów, (v) Portugalii, (vi) Szwecji i (vii) Włoch.

(10) Jeśli chodzi o Chorwację i Niderlandy, EAFD nie przedłożył dokumentacji dotyczącej reprezentacji partii wchodzących w skład sojuszu w Parlamencie Europejskim lub w parlamentach narodowych, parlamentach regionalnych lub zgromadzeniach regionalnych w tych państwach członkowskich. Wynika to z faktu, że formularze członkostwa nie pochodziły od krajowej lub regionalnej partii politycznej w Chorwacji bądź Niderlandach.

(11) Jeżeli chodzi o Włochy, z kontroli Urzędu i opinii włoskiego krajowego punktu kontaktowego zgodnie z rozporządzeniem (UE, Euratom) nr 1141/2014 (tj. Commissione di Garanzia degli Statuti e per la Trasparenza e il Controllo dei Rendiconti dei Partiti Politici) wynika, że partia polityczna, na którą powoływał się EAFD w tym państwie członkowskim (tj. 10 Volte Meglio), nie ma reprezentacji we włoskim parlamencie, jak stwierdzono w odpowiednim formularzu członkostwa.

(12) W formularzach członkostwa przedłożonych przez EAFD stwierdzono także kilka braków formalnych (np. kilka wersji tego samego dokumentu, niewłaściwe odniesienia, nieścisłości).

(13) W odpowiedzi na wstępną ocenę EAFD stwierdził, że "obecnie EAFD ma członków (partie członkowskie i osoby fizyczne, posłowie do Parlamentu Europejskiego) z (i) Austrii, (ii) Cypru, (iii) Włoch, (iv) Portugalii, (v) Szwecji, (vi) Niderlandów i (vii) Chorwacji".

(14) EAFD zadeklarował zamiar przedłożenia dokumentów świadczących o tym, że parlamentarzyści, którzy podpisali formularze członkostwa z Chorwacji i Niderlandów, zostali wybrani na posłów do Parlamentu Europejskiego 3 .

(15) EAFD wyjaśnił również, że formularz członkostwa odnoszący się do Włoch był wynikiem błędnych dostarczonych informacji oraz że przedłoży dokumentację dotyczącą dodatkowego członka.

(16) Urząd uważa, że odpowiedź udzielona przez EAFD nie zawiera elementów mogących wpłynąć na zmianę wstępnej opinii Urzędu.

(17) W odniesieniu do reprezentacji przez pojedynczych parlamentarzystów pierwsza część art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 stanowi, że "członkowie [wnioskodawcy] są reprezentowani w co najmniej jednej czwartej państw członkowskich lub przez członków Parlamentu Europejskiego, parlamentów narodowych, parlamentów regionalnych lub zgromadzeń regionalnych" (podkreślenie własne).

(18) W tym sensie motyw 4 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/673 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 maja 2018 r. zmieniającego rozporządzenie (UE, Euratom) nr 1141/2014 wyraźnie stanowi, że "do celów spełnienia minimalnych wymogów reprezentacji powinno się uwzględniać jedynie partie polityczne, a nie osoby fizyczne" 4 .

(19) EAFD nie wystawił żadnej partii politycznej w Chorwacji ani w Niderlandach i nie mógł wykazać istnienia partii politycznej we Włoszech w rozumieniu wspomnianego motywu(11).

(20) Tak samo druga część art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 stanowi, że "[wnioskodawca] lub jego partie członkowskie [muszą] zebrać w co najmniej jednej czwartej państw członkowskich co najmniej trzy procent głosów oddanych w każdym z tych państw członkowskich podczas ostatnich wyborów do Parlamentu Europejskiego" (podkreślenie własne).

(21) EAFD nie przedłożył dokumentacji, która świadczyłaby, że sam sojusz lub jego członkowskie partie polityczne spełniają ten warunek, a w każdym razie te same uwagi określone w motywie 19 mają zastosowanie mutatis mutandis.

(22) W świetle powyższego dokumentacja, którą ewentualnie można by uznać do celów reprezentacji, odnosi się jedynie do czterech państw członkowskich: (i) Austrii, (ii) Cypru, (iii) Portugalii i (iv) Szwecji, a taki poziom reprezentacji jest niewystarczający, aby spełnić minimalne wymogi reprezentacji, które wymagają reprezentacji w co najmniej siedmiu państwach członkowskich.

(23) Konkluzja ta pozostałaby bez zmian, nawet gdyby EAFD przedłożył dokumentację dotyczącą dodatkowego członka, zapewne z dodatkowego państwa członkowskiego, jak uprzedzono w odpowiedzi EAFD na ocenę wstępną.

(24) W świetle przedstawionych faktów Urząd nie ma potrzeby oceniania pozostałej treści wniosku,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym odrzuca wniosek złożony przez Europejski Sojusz na rzecz Wolności i Demokracji ASBL o rejestrację jako europejska partia polityczna.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej notyfikacji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do

Europejskiego Sojuszu na rzecz Wolności i Demokracji ASBL (European Alliance for Freedom and Democracy ASBL)

Avenue Louise/Louizalaan 65 box 11

1050 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Bruksela, dnia 2 września 2020 r.

Za Urząd ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych

M. ADAM

Dyrektor

1 Dz.U. L 317 z 4.11.2014, s. 1.
2 Z uwagi na sytuację sanitarną związaną z pandemią koronawirusa COVID-19 w Europie Urząd zgodził się w drodze wyjątku ocenić podania przed otrzymaniem podpisanych oryginałów.
3 W odpowiedzi na wstępną ocenę załączono takie dokumenty dotyczące jedynie Niderlandów.
4 Dz.U. L 114 I z 4.5.2018, s. 1.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024