Pomoc państwa - Czechy - Pomoc państwa SA.55208 (2020/C) (ex 2020/N) - Rekompensata dla Poczty Czeskiej z tytułu wykonywania obowiązku świadczenia usługi powszechnej - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

POMOC PAŃSTWA - CZECHY
Pomoc państwa SA.55208 (2020/C) (ex 2020/N) - Rekompensata dla Poczty Czeskiej z tytułu wykonywania obowiązku świadczenia usługi powszechnej Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2020/C 294/02)

(Dz.U.UE C z dnia 4 września 2020 r.)

Pismem z dnia 23 czerwca 2020 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po streszczeniu, Komisja powiadomiła Czechy o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma na następujący adres lub numer faksu:

European Commission,

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks + 32 22961242

E-mail: Stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Czech. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

PROCEDURA

W dniu 18 stycznia 2018 r. władze czeskie zgłosiły wstępnie zamiar przyznania Poczcie Czeskiej rekompensaty z tytułu wykonywania obowiązku świadczenia powszechnych usług pocztowych w latach 2018-2022.

W dniach 8 i 22 listopada 2019 r. Zásilkovna i odpowiednio Mediaservis, dwóch operatorów pocztowych działających na czeskim rynku pocztowym, złożyły skargę dotyczącą pomocy państwa, w której twierdzą, że rekompensata z tytułu wykonywania obowiązku świadczenia usługi powszechnej stanowi niezgodną ze wspólnym rynkiem pomoc państwa.

W dniu 28 stycznia 2020 r. rekompensata z tytułu wykonywania obowiązku świadczenia usługi powszechnej została notyfikowana.

OPIS ŚRODKA POMOCY

Środek ten dotyczy rekompensaty w wysokości 7,5 mld CZK (277,6 mln EUR), która ma zostać przyznana Poczcie Czeskiej w latach 2018-2022 ze względu na wykonywanie obowiązku świadczenia usługi powszechnej. Poczta Czeska została założona w 1993 r. przez Ministerstwo Gospodarki Czech i jest w całości własnością państwa czeskiego. W 2018 r. Poczta Czeska zatrudniała 28 994 pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy i obsługiwała 3 210 urzędów pocztowych w Czechach. Miała ona obrót w wysokości 19,1 mld CZK (707,0 mln EUR) oraz ujemny dochód netto w wysokości 212 mln CZK (7,8 mln EUR).

Jako operator świadczący usługę powszechną Poczta Czeska jest zobowiązana do zapewnienia dostępności wszystkich powszechnych usług pocztowych, w tym np. doręczania listów o masie do 2 kg i paczek o masie do 10 kg po przystępnych cenach na całym terytorium Czech oraz co najmniej raz na każdy dzień roboczy.

Poza usługami pocztowymi Poczta Czeska świadczy również szereg innych usług komercyjnych, takich jak usługi bankowe, usługi w zakresie obsługi gotówki oraz usługi związane z wypłatą emerytur.

OCENA ŚRODKA POMOCY

Władze czeskie uważają, że środek stanowi pomoc w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE i jest zgodny z art. 106 ust. 2 TFUE, ponieważ spełnia wszystkie wymogi określone w zasadach ramowych dotyczących usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym.

Komisja ma wątpliwości, czy wszystkie wymogi w zakresie zgodności określone w zasadach ramowych dotyczących usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym zostały spełnione.

Komisja ma wątpliwości, czy:

i.
uznanie przedmiotowej usługi powszechnej za rzeczywistą usługę świadczoną w ogólnym interesie gospodarczym zostało wykazane w sposób wystarczający, biorąc pod uwagę, że jej zakres jest szerszy niż zakres usług opisanych w art. 3 dyrektywy pocztowej oraz że nie przeprowadzono konsultacji publicznych. W związku z brakiem takich konsultacji publicznych, które stanowiłyby należyte określenie potrzeb w zakresie usług publicznych, Komisja ma wątpliwości, czy spełnione są wymogi określone w pkt 14 zasad ramowych dotyczących usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym;
ii.
środek jest zgodny z pkt 19 zasad ramowych dotyczących usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, określającym zasady odnoszące się do zamówień publicznych. Komisja uważa, że bezpośrednie przyznanie rekompensaty na podstawie art. 4 ust. 2 dyrektywy pocztowej jest możliwe tylko wtedy, gdy zakres obowiązku świadczenia usługi powszechnej jest zgodny z art. 3 dyrektywy pocztowej, podczas gdy w tym przypadku zakres wykonywania obowiązku świadczenia usługi powszechnej powierzony Poczcie Czeskiej może być szerszy;
iii.
wysokość nieponiesionych kosztów netto z tytułu wykonywania obowiązku świadczenia usługi powszechnej została obliczona prawidłowo i zgodnie z wymogami pkt 21 zasad ramowych dotyczących usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym kwota rekompensaty nie przekracza kwoty niezbędnej do pokrycia kosztów netto wywiązywania się ze zobowiązań z tytułu świadczenia usługi powszechnej i wygenerowania rozsądnego zysku. Komisja ma wątpliwości zarówno co do koncepcji, jak i co do ilościowego obliczenia dotyczącego alternatywnego scenariusza dla Poczty Czeskiej. Jeżeli chodzi o samą koncepcję, Komisja ma wątpliwości np. co do prawdopodobieństwa zamknięcia przez Pocztę Czeską 2 155 z 3 210 urzędów pocztowych i przekształcenia kolejnych 462 urzędów w tak zwane "punkty pocztowe". Jeśli chodzi o obliczenie ilościowe, Komisja ma wątpliwości np. co do tego, czy wpływ proponowanych przez Pocztę Czeską zmian na infrastrukturę pocztową i częstotliwość doręczeń jest odpowiednio odzwierciedlony w szacowanych obniżkach zapotrzebowania na usługi komercyjne;
iv.
środek jest zgodny z pkt 39 zasad ramowych dotyczących usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, odnoszącym się do bodźców motywujących w zakresie wydajności. Maksymalna kwota rekompensaty jest określona w ustawie o usługach pocztowych i obowiązuje przez dany okres powierzenia. W przypadku gdy koszt netto obowiązku świadczenia usługi powszechnej przekracza ten próg, Poczta Czeska musi pokryć tę nadwyżkę z własnych środków. Takie podejście byłoby możliwe do zaakceptowania, aby zapewnić bodźce motywujące w zakresie wydajności, jednakże jedynie na tyle, na ile istnieje pewność, że koszt netto obowiązku świadczenia usługi powszechnej przekracza maksymalną kwotę rekompensaty;
v.
środek jest zgodny z pkt 60 zasad ramowych dotyczących usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, odnoszącym się do przejrzystości. Komisja uważa, że władze czeskie mogły nie spełnić wymogu przeprowadzenia konsultacji publicznych w sprawie obowiązku świadczenia usługi powszechnej w okresie, którego dotyczy powiadomienie. Konsultacje te, gdyby były konieczne, powinny były zostać ogłoszone publicznie.

grafika

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.294.24

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Czechy - Pomoc państwa SA.55208 (2020/C) (ex 2020/N) - Rekompensata dla Poczty Czeskiej z tytułu wykonywania obowiązku świadczenia usługi powszechnej - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 04/09/2020
Data ogłoszenia: 04/09/2020