Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie na temat wyników 7. cyklu unijnego dialogu młodzieżowego Strategia Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027.

Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie na temat wyników 7. cyklu unijnego dialogu młodzieżowego
Strategia Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027

(2020/C 212 I/01)

(Dz.U.UE C z dnia 26 czerwca 2020 r.)

RADA I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZEBRANI W RADZIE,

PRZYPOMINAJĄC, ŻE:

1.
W rezolucji Rady w sprawie strategii Unii Europejskiej na rzecz młodzieży 1  na lata 2019-2027 określono cele ogólne, zasady przewodnie i podstawę przyszłej współpracy na rzecz młodzieży na szczeblu UE, ze szczególnym naciskiem na unijny dialog młodzieżowy, przyszły krajowy planer działań, europejskie cele młodzieżowe i unijny plan prac na lata 2019-2021, przy czym w planie tym wskazano działania obecnych i przyszłych trzech prezydencji.
2.
W strategii uznaje się ogromny potencjał młodzieży, dąży do umożliwienia osobom młodym stania się architektami swojego życia, zachęca się je do bycia aktywnymi obywatelami, a także do wnoszenia wkładu w kształtowanie polityki i do powodowania pozytywnych zmian w polityce młodzieżowej i innych odnośnych obszarach polityki na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim oraz wyposaża się młodzież w niezbędne do tego zasoby.
3.
W rezolucji w sprawie ustanowienia wytycznych co do zarządzania unijnym dialogiem młodzieżowym 2  wskazuje się główne podmioty, ich role, a także ramy organizacyjne.

UZNAJĄC, ŻE:

4.
7. cykl unijnego dialogu młodzieżowego, który miał miejsce podczas prezydencji rumuńskiej, fińskiej i chorwackiej w ramach wspólnego tematu "Tworzenie szans dla młodzieży", jest procesem wysoce partycypacyjnym, a jego wyniki opierają się na informacjach zwrotnych uzyskanych dzięki krajowym i europejskim konsultacjom, a także konferencjom UE w sprawie młodzieży.
5.
Niniejsza rezolucja stanowi odzwierciedlenie opinii i oczekiwań wyrażonych przez młodzież i zebranych podczas 7. cyklu unijnego dialogu młodzieżowego i zawiera propozycje konkretnych środków z zakresu polityki. W tym kontekście należy respektować rolę i autonomię partnerów społecznych w każdym państwie członkowskim, zgodnie z praktykami krajowymi.
6.
Prezydencja rumuńska skupiła się na zbadaniu wyzwań związanych z przyszłością pracy stojących przed osobami młodymi i uczyniła to w ramach podtematu "Wysokiej jakości zatrudnienie dla wszystkich", który jest bezpośrednio związany z europejskim celem młodzieżowym nr 7 "Wysokiej jakości zatrudnienie dla wszystkich". Jednocześnie pre- zydencja rumuńska opracowała metodologię obejmującą ramy tematyczne dla grup roboczych służące zaplanowaniudialogów na szczeblu lokalnym, krajowym i europejskim. Jako podstawę dalszych konsultacji krajowych, po dyskusjach delegatów na konferencji UE w sprawie młodzieży w Bukareszcie (w marcu 2019 r.), opracowano pytania przewodnie, które następnie zostały sfinalizowane przez trzy prezydencje (rumuńską, fińską i chorwacką) we współpracy z europejską grupą sterującą 3 . W maju 2019 r. Rada przyjęła konkluzje pt. "Młodzi ludzie i przyszłość pracy" 4 .
7.
Prezydencja fińska położyła nacisk na poprawę jakości pracy z młodzieżą w ramach podtematu "Wysokiej jakości praca z młodzieżą dla wszystkich". Dzięki konferencji UE w sprawie młodzieży w Helsinkach (w lipcu 2019 r.) dopracowała szereg wymogów dla osób pracujących z młodzieżą w celu zapewnienia wysokiej jakości pracy z młodzieżą w różnych kontekstach, z uwzględnieniem różnych europejskich celów młodzieżowych 5 . Kwestię kształcenia i szkolenia osób pracujących z młodzieżą przeanalizowano także w konkluzjach w sprawie kształcenia i szkolenia osób pracujących z młodzieżą 6  przyjętych przez Radę w listopadzie 2019 r.
8.
Podtemat wybrany przez prezydencję chorwacką dotyczył różnorodnych szans dla młodzieży z obszarów wiejskich zgodnie z europejskim celem młodzieżowym nr 6 "Poprawa sytuacji młodzieży wiejskiej". Podczas zorganizowanej w Zagrzebiu (w marcu 2020 r.) konferencji UE w sprawie młodzieży przeprowadzono dalsze dyskusje na temat ustaleń z konsultacji, które odbyły się w ramach unijnego dialogu młodzieżowego, i przedstawiono propozycje takich ustaleń wraz z zaleceniami co do ich dalszego wdrożenia w ramach każdego z trzech podtematów. W oparciu o wyniki tej konferencji sporządzono konkluzje pt. "Zwiększanie szans młodych ludzi w obszarach wiejskich i regionach oddalonych" 7 .

WYRAŻA ZADOWOLENIE Z:

9.
Szerokiego zakresu konsultacji przeprowadzonych w ramach unijnego dialogu młodzieżowego przez krajowe grupy robocze i europejską grupę roboczą, w których aktywny udział wzięło ponad 56 000 młodych respondentów z całej Unii Europejskiej. W procesie konsultacji wykorzystano ankiety, grupy dyskusyjne, duże spotkania w ramach dialogu młodzieżowego, warsztaty, badania partycypacyjne w działaniu oraz partycypacyjne metody wizualne. Innowacyjne podejście przyczyniło się do zwiększonego uczestnictwa.
10.
Wyników konferencji UE w sprawie młodzieży zorganizowanych podczas trzech prezydencji (rumuńskiej, fińskiej i chorwackiej), a także z ustaleń 7. cyklu unijnego dialogu młodzieżowego w ramach tematu "Tworzenie szans dla młodzieży" 8 , obejmującego podtematy: "Wysokiej jakości zatrudnienie dla wszystkich", "Wysokiej jakości praca z młodzieżą dla wszystkich" i "Szanse dla młodzieży w obszarach wiejskich", które to wyniki i ustalenia obejmują szereg kluczowych zaleceń sformułowanych przez młodzież, uwzględnionych odpowiednio w przedstawionych poniżej postulatach 9 .

ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY W RAMACH SWOICH ODPOWIEDNICH KOMPETENCJI I Z NALEŻYTYM POSZANOWANIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI ZAJĘŁY SIĘ NASTĘPUJĄCYMI KWESTIAMI:

11.
"Wysokiej jakości zatrudnienie dla wszystkich"
a)
promowaniem i ułatwianiem sprawiedliwego traktowania osób młodych na rynku pracy oraz dążeniem do wyeliminowania wszelkich form dyskryminacji i nierówności w miejscu pracy;
b)
zapewnieniem równych możliwości rozwijania niezbędnych umiejętności odpowiednich do potrzeb rynku pracy, z myślą o stworzeniu lepszego dostępu do wysokiej jakości i trwałych miejsc pracy, w których panują sprawiedliwe i zdrowe warunki pracy;
c)
promowaniem ukierunkowanego edukowania i informowania osób młodych i odnośnych podmiotów na rynku pracy w zakresie praw przysługujących młodym pracownikom;
d)
promowaniem zdrowego trybu życia wśród młodzieży (w tym zdrowia psychicznego) i dbaniem o jego utrzymanie, poprzez kształtowanie warunków sprzyjających odporności na rynku pracy i dobrostanowi osób młodych w miejscu pracy;
e)
promowaniem godnych warunków pracy, w tym w stosownych przypadkach elastycznej organizacji pracy, w celu zapewnienia większej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym 10 ;
f)
podejmowaniem kroków służących przeciwdziałaniu stosunkom pracy, które mogą wiązać się z niepewnymi warunkami pracy i skutkować osłabieniem pozycji i brakiem bezpieczeństwa młodych pracowników;
g)
zobowiązaniem do ochrony praw pracowniczych przysługujących osobom młodym, z uwzględnieniem zmieniającego się charakteru pracy, a także promowaniem dostępu osób młodych do odpowiedniej ochrony socjalnej, mając na względzie różnorodność środowisk, z których osoby te pochodzą;
h)
dalszym włączaniem do swoich krajowych polityk w zakresie edukacji i umiejętności kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, a także różnych praktycznych, zawodowych i przekrojowych umiejętności osób młodych, które to umiejętności są istotne z punktu widzenia potrzeb rynku pracy;
i)
zapewnieniem lepszego dostępu osób młodych do możliwości uczenia się opartego na pracy, takich jak staże, przygotowanie zawodowe, szkolenia międzynarodowe czy obserwacja pracy - w tym dla osób, które nie mają dostępu do tych możliwości z powodów finansowych - przy jednoczesnym dbaniu o odpowiednie wsparcie podczas trwania programów uczenia się;
j)
promowaniem ulepszonych, ukierunkowanych na młodzież działań w zakresie orientacji zawodowej i poradnictwa zawodowego, odnośnych usług oraz możliwości nabywania nowych kwalifikacji zawodowych, przed rozpoczęciem kariery zawodowej i podczas jej trwania, we współpracy z pracodawcami i z wykorzystaniem różnorodnych programów mentoringowych, np. programów dla młodych przedsiębiorców społecznych;
k)
promowaniem dostępu do umów o pracę na czas nieokreślony, poprzez wdrażanie unijnych i krajowych długoterminowych projektów mających sprzyjać zatrudnianiu osób młodych, z myślą o zapewnieniu godnych możliwości zatrudnienia.
12.
"Wysokiej jakości praca z młodzieżą dla wszystkich"
a)
promowaniem większego dostępu do badań oraz wiedzy ogólnej i fachowej z dziedziny pracy z młodzieżą i wdrażaniem zasad i środków proponowanych w rożnych europejskich dokumentach programowych z dziedziny pracy z młodzieżą, w celu dalszego rozwijania wysokiej jakości tego rodzaju pracy, jej dostępności i uznawania na wszystkich szczeblach;
b)
wspieraniem i ułatwianiem dostępu do wysokiej jakości pracy z młodzieżą poprzez ciągłą współpracę między instytucjami edukacyjnymi oferującymi uczenie pozaformalne i formalne, a także poprzez lepsze wyeksponowanie pracy z młodzieżą;
c)
promowaniem norm jakościowych pracy z młodzieżą i innych ram zapewniania jakości na potrzeby pracy z młodzieżą;
d)
promowaniem współpracy międzysektorowej i multidyscyplinarnej między sektorem pracy z młodzieżą a innymi sektorami, które mają wpływ na życie osób młodych na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim;
e)
dalszym promowaniem cyfrowej pracy z młodzieżą, w tym platform cyfrowych i inteligentnych rozwiązań mogących przyczynić się do poprawy ogólnego poziomu umiejętności i kompetencji cyfrowych osób młodych, a także wspieraniem innych form pracy z młodzieżą, jak i odnośnej infrastruktury, np. centrów młodzieżowych, punktów informacyjnych i działów służących pracy z młodzieżą w szkołach i instytucjach szkolnictwa wyższego;
f)
intensyfikowaniem wysiłków na rzecz dalszego wzmacniania pozycji osób pracujących z młodzieżą i zwiększania ich motywacji, poprzez poprawę warunków pracy i zapewnienie sprawiedliwego wynagrodzenia 11 .
g)
dalszym promowaniem istotnej roli pracy z młodzieżą we wspieraniu aktywnego uczestnictwa młodzieży;
h)
zachęcaniem osób młodych do zaangażowania i do kształtowania różnych form pracy z młodzieżą;
i)
promowaniem bardziej włączającej pracy z młodzieżą poprzez specjalne, zróżnicowane i ciągłe kształcenie i szkolenie osób pracujących z młodzieżą, w tym dotyczące potrzeb różnych grup defaworyzowanych. W stosownych przypadkach może to być uzupełnione środowiskową pracą z młodzieżą.
13.
"Szanse dla młodzieży w obszarach wiejskich" 12
a)
wzmacnianiem konektywności w celu ułatwienia osobom młodym dostępu do możliwości w zakresie edukacji i zatrudnienia, a także do innych niezbędnych usług, w tym do aktywności rekreacyjnej, np. poprzez udoskonalenie środków transportu publicznego, m.in. środków transportu przyjaznych środowisku, oraz, w miarę możliwości, wspólne wykorzystywanie prywatnych środków transportu;
b)
promowaniem programów kariery zawodowej i uczenia się przez całe życie odpowiadających na potrzeby lokalnych społeczności, np. poprzez oferowanie stypendiów i dostępu do programów lub zapewnianie odnośnych informacji dodatkowych;
c)
badaniem różnych form pracy i promowaniem obszarów wiejskich jako sprzyjających tworzeniu nowych przedsiębiorstw, startupów i zielonych miejsc pracy 13 , w tym rolnictwu zrównoważonemu i powiązanej działalności rolniczej; w stosownych przypadkach - poszukiwaniem lepszych powiązań między możliwościami w zakresie kształcenia i szkolenia a kwestiami dotyczącymi rolnictwa, na przykład poprzez staże i programy dotyczące przedsiębiorczości;
d)
rozważeniem zachęt i wsparcia skierowanych do osób młodych w celu ułatwienia im możliwości pozostania w lokalnych społecznościach podczas studiów i po ich ukończeniu, a także w celu ułatwienia im przejścia od etapu edukacji/kształcenia do etapu zatrudnienia;
e)
poprawieniem dostępu do informacji o ofercie w zakresie zatrudnienia oraz kształcenia i szkolenia, w tym informacji o programach dotyczących przedsiębiorczości młodzieży, a także informacji o odpowiednich programach unijnych, takich jak Europejski Korpus Solidarności i Erasmus+, w celu stworzenia dodatkowych możliwości rozwoju osobistego i zawodowego;
f)
zwiększeniem - z zastosowaniem różnych środków - możliwości w zakresie uczestnictwa młodzieży, np. poprzez lokalną i regionalną pracę z młodzieżą, wolontariat, tworzenie przestrzeni dla młodzieży i udostępnianie narzędzi cyfrowych;
g)
promowaniem, w stosownych przypadkach, różnego rodzaju infrastruktury służącej młodzieży, poprzez bardziej zdecentralizowane usługi pracy z młodzieżą oraz miejsca i punkty informacyjne dla młodzieży;
h)
promowaniem pozytywnych wizerunków i narracji w odniesieniu do obszarów wiejskich oraz tamtejszych zwyczajów i tradycji.

ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, BY W RAMACH SWOICH ODPOWIEDNICH KOMPETENCJI I Z NALEŻYTYM POSZANOWANIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI ZAJĘŁY SIĘ NASTĘPUJĄCYMI KWESTIAMI:

14.
"Wysokiej jakości zatrudnienie dla wszystkich"
a)
promowaniem metod uczenia się pozaformalnego i zbadaniem sposobów zapewnienia formalnego uznawania edukacji pozaformalnej/uczenia się pozaformalnego oraz działań wolontariackich; możliwe jest na przykład udoskonalenie Youthpass i innych dostępnych podobnych instrumentów;
b)
dalszym wspieraniem i ułatwianiem merytorycznego uczestnictwa młodzieży w opracowywaniu i ocenie polityk w zakresie rynku pracy, z naciskiem na rozwijanie i wdrażanie gwarancji dla młodzieży.
15.
"Wysokiej jakości praca z młodzieżą dla wszystkich"
a)
rozważeniem środków służących dalszemu rozwijaniu wysokiej jakości pracy z młodzieżą, np. poprzez normy jakościowe i inne ramy zapewniania jakości, usprawnione uznawanie, promowanie badań nad młodzieżą oraz umiejętności i kompetencje cyfrowe;
b)
dalszym promowaniem i wymienianiem w całej UE doświadczeń dotyczących dobrych praktyk w zakresie pracy z młodzieżą, z wykorzystaniem wszystkich dostępnych sposobów, w tym poprzez odnośne unijne programy, takie jak Erasmus+;
c)
promowaniem praktyk i narzędzi stosowanych w różnych państwach członkowskich na szczeblu krajowym lub regionalnym.
16.
"Szanse dla młodzieży w obszarach wiejskich"
a)
wspieraniem merytorycznego uczestnictwa młodzieży rożnymi sposobami dostępnymi na wszystkich szczeblach, na przykład poprzez wspieranie lokalnych rad młodzieżowych lub sieci reprezentujących młodzież na obszarach wiejskich oraz tworzenie synergii z odpowiednimi programami UE, takimi jak LEADER (CLLD) 14 , Europejski Korpus Solidarności i Erasmus+, a także z unijnymi instrumentami strukturalnymi, takimi jak Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego i Europejski Fundusz Społeczny.
17.
Uwzględnieniem sformułowanych w ramach 7. cyklu unijnego dialogu młodzieżowego "Ustaleń z działań prowadzonych w państwach członkowskich i w całej Europie w ramach unijnego dialogu młodzieżowego - tworzenie szans dla młodzieży" 15  przy opracowywaniu i wdrażaniu przyszłych polityk na rzecz młodzieży, w synergii z innymi politykami mającymi wpływ na młodzież, takimi jak polityki dotyczące kształcenia i szkolenia, zatrudnienia, spraw społecznych, kultury, cyfryzacji, środowiska, klimatu, sportu i zdrowia; a także zbadaniem dalszych sposobów rozwijania i realizacji odnośnych założeń w ramach europejskich celów młodzieżowych.
18.
Priorytetowym traktowaniem i eksponowaniem unijnego dialogu młodzieżowego oraz promowaniem wdrażania jego wyników, jak również możliwości uczestnictwa młodzieży za pośrednictwem internetu - poprzez Europejski Portal Młodzieżowy, mając na względzie to, że dialog ten jest na szczeblu europejskim jednym z kluczowych instrumentów służących upowszechnianiu merytorycznego uczestnictwa młodzieży z różnych środowisk i promowaniu lepszej współpracy między organizacjami młodzieżowymi, naukowcami zajmującymi się badaniami nad młodzieżą oraz podmiotami kształtującymi politykę młodzieżową, w tym także z interesariuszami z innych właściwych sektorów.
19.
Dalszym zacieśnianiem współpracy między różnymi interesariuszami zaangażowanymi w prowadzenie unijnego dialogu młodzieżowego, obejmującymi trzy prezydencje, europejską grupą sterującą, krajowe grupy robocze, międzynarodowe pozarządowe organizacje młodzieżowe - w celu nadania w stosownych przypadkach europejskiej perspektywy, a także zespół naukowców prowadzących badania nad europejską młodzieżą w ramach Partnerstwa na rzecz Młodzieży między Radą Europy a UE.

ZWRACAJĄ SIĘ DO KOMISJI, BY ZAJĘŁA SIĘ NASTĘPUJĄCYMI KWESTIAMI:

20.
"Wysokiej jakości zatrudnienie dla wszystkich"
a)
zwróceniem szczególnej uwagi na młodzież podczas kształtowania polityki zatrudnienia i polityki społecznej w celu ułatwienia osobom młodym dostępu do wysokiej jakości zatrudnienia, poprzez staże (najlepiej płatne), lepszą współpracę między odpowiednimi interesariuszami, w tym instytucjami edukacyjnymi i partnerami społecznymi, oraz większe zaangażowanie tych interesa- riuszy.
21.
"Wysokiej jakości praca z młodzieżą dla wszystkich"
a)
intensyfikowaniem współpracy z Radą Europy z myślą o wzmocnieniu kształcenia i szkolenia osób pracujących z młodzieżą, a tym samym o poprawie jakości pracy z młodzieżą w Europie.
22.
"Szanse dla młodzieży w obszarach wiejskich"
a)
uwzględnieniem europejskich celów młodzieżowych i ustaleń z unijnego dialogu młodzieżowego podczas badania synergii między odnośnymi obszarami politycznymi i programowymi, takimi jak polityka rolna i polityka młodzieżowa, np. poprzez ustanowienie wielosektorowych programów pilotażowych służących zwiększeniu możliwości oferowanych osobom młodym w różnych regionach.
23.
Promowaniem i wykorzystywaniem unijnego dialogu młodzieżowego jako narzędzia, które służy na szczeblu UE do prowadzenia konsultacji z młodzieżą, np. w kontekście konferencji w sprawie przyszłości Europy, Europejskiego Zielonego Ładu, Europejskiego Paktu na rzecz Klimatu oraz Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, w tym celów zrównoważonego rozwoju.

A PONADTO ODNOTOWUJĄ, ZE:

24.
Wszechstronne metody partycypacyjne powinny być częścią procesu konsultacji, jeśli ma on przynieść istotne wyniki i przyczynić się do zwiększenia zasięgu działań informacyjnych skierowanych do młodzieży, zwłaszcza do osób młodych o mniejszych szansach. Oprócz prowadzenia unijnego dialogu młodzieżowego niezwykle ważne jest użycie szerokiego wachlarza metod, w przypadku gdy procesy konsultacji toczą się w trudnym kontekście, takim jak globalny kryzys (np. kryzys związany z cOvID-19), tak by budować bardziej odporne, włączające i zrównoważone społeczeństwo. Należy odpowiednio angażować naukowców prowadzących badania nad młodzieżą.
25.
Przyszłe trzy prezydencje powinny w ramach kolejnych cykli unijnego dialogu młodzieżowego skupić się, w miarę możliwości, na dalszym włączaniu w główny nurt oraz wielopoziomowym i międzysektorowym wdrażaniu europejskich celów młodzieżowych, wraz ze zwiększaniem ich wyeksponowania, które to cele powinny być inspiracją dla młodych Europejczyków.
26.
Tematem przewodnim następnych trzech prezydencji (niemieckiej, portugalskiej i słoweńskiej) będzie "Europa dla młodzieży - młodzież dla Europy: przestrzeń dla demokracji i uczestnictwa" (Europe for YOUth - YOUth for Europe: Space for Democracy and Participation).

Dokumenty źródłowe

1.
Strategia Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 16
2.
Wytyczne co do zarządzania unijnym dialogiem młodzieżowym 17
3.
Konkluzje w sprawie kształcenia i szkolenia osób pracujących z młodzieżą 18
4.
Konkluzje Rady pt. "Młodzi ludzie i przyszłość pracy" 19
5.
7. cykl unijnego dialogu młodzieżowego: "Ustalenia z działań prowadzonych w państwach członkowskich i w całej Europie w ramach unijnego dialogu młodzieżowego - tworzenie szans dla młodzieży" 20
6.
"Tworzenie szans dla młodzieży. Wyniki 7. cyklu unijnego dialogu młodzieżowego" - dokument sporządzony na konferencji UE w sprawie młodzieży (Zagrzeb, 9-11 marca 2020 r.) 21
1 Rezolucja Rady Unii Europejskiej i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży: strategia Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 (Dz.U. C 456 z 18.12.2018, s. 1).
2 Rezolucja Rady i przedstawicieli państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie ustanowienia wytycznych co do zarządzania unijnym dialogiem młodzieżowym - strategia Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 (Dz.U. C 189 z 5.6.2019, s. 1).
3 Zob. rezolucja w sprawie zarządzania unijnym dialogiem młodzieżowym, pkt 8 i 9 (Dz.U. C 189 z 5.6.2019, s. 2).
4 Dz.U. C 189 z 5.6.2019, s. 28.
5 Sprawozdanie z konferencji UE w sprawie młodzieży: "Youth work (education) in flux - contemporary challenges in an erratic Europe" [Praca z młodzieżą (edukacja) a ciągłe zmiany: współczesne wyzwania w nieprzewidywalnej Europie], Tomi Kiilakoski i Marko Kovacic.
6 Dz.U. C 412 z 9.12.2019, s. 12.
7 Dz.U. C 193 z 9.6.2020, s. 3.
9 Oznaczone w tekście kursywą.
10 Metody pracy takie jak telepraca, praca zdalna i praca w domu mają szczególne znaczenie w sytuacjach spowodowanych kryzysami, takimi jak kryzys związany z COVID-19.
11 Bez uszczerbku dla roli i autonomii partnerów społecznych, zgodnie z praktykami krajowymi.
12 Podtemat ten rozwinięto w konkluzjach pt. "Zwiększanie szans młodych ludzi w obszarach wiejskich i regionach oddalonych".
13 "Zielone miejsca pracy" to praca w rolnictwie, produkcji, badaniach i rozwoju, administracji i usługach przyczyniająca się w istotny sposób do zachowania lub przywrócenia jakości środowiska (Program Narodów Zjednoczonych ds. Ochrony Środowiska - UNEP, 2018).
15 Tamże, przypis 8.
16 Dz.U. C 456 z 18.12.2018, s. 1.
17 Dz.U. C 189 z 5.6.2019, s. 1.
18 Dz.U. C 412 z 9.12.2019, s. 12.
19 Dz.U. C 189 z 5.6.2019, s. 28.
20 Tamże, przypis 8.

Zmiany w prawie

Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.212I.1

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie na temat wyników 7. cyklu unijnego dialogu młodzieżowego Strategia Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027.
Data aktu: 16/06/2020
Data ogłoszenia: 26/06/2020