Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 2/2020 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 862/2007 w sprawie statystyk Wspólnoty z zakresu migracji i ochrony międzynarodowej.

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 2/2020 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 862/2007 w sprawie statystyk Wspólnoty z zakresu migracji i ochrony międzynarodowej

(2020/C 139/02)

(Dz.U.UE C z dnia 28 kwietnia 2020 r.)

I.
WPROWADZENIE

W dniu 16 maja 2018 r. Komisja przedłożyła Radzie wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 862/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyk Wspólnoty z zakresu migracji i ochrony międzynarodowej.

Aby przyspieszyć dyskusje, przejmująca prezydencję Austria rozpoczęła w dniu 31 maja 2018 r. pisemne konsultacje z delegacjami w sprawie przedmiotowego wniosku. Kompromisowy wniosek prezydencji został przygotowany z uwzględnieniem uwag przekazanych przez delegacje w ramach tych konsultacji, a następnie omówiony w dniu 11 lipca oraz w dniach 3 i 26 września 2018 r. na posiedzeniach działającej w Radzie Grupy Roboczej ds. Statystyki.

Zmieniony kompromisowy wniosek prezydencji, do którego wprowadzono kilka poprawek zaproponowanych na posiedzeniu grupy roboczej w dniu 26 września 2018 r., został zatwierdzony w dniu 18 października 2018 r. w procedurze milczącej zgody. W dniu 31 października 2018 r. Coreper przyjął mandat do rozpoczęcia międzyinstytucjonalnych negocjacji dotyczących zmienionego rozporządzenia w sprawie statystyk z zakresu migracji.

Pierwsze polityczne rozmowy trójstronne, jak również posiedzenie techniczne odbyły się podczas prezydencji austriackiej w grudniu 2018 r. Prezydencja rumuńska kontynuowała intensywny harmonogram posiedzeń politycznych i technicznych organizowanych wspólnie z Parlamentem i Komisją. Kompromis dotyczący zmienionego rozporządzenia w sprawie statystyk z zakresu migracji został sfinalizowany na posiedzeniu technicznym w dniu 25 stycznia 2019 r., a następnie wstępnie zatwierdzony w ramach politycznych rozmów trójstronnych, które odbyły się w dniu 31 stycznia 2019 r.

Kompromis ten nie uzyskał jednak wystarczającego poparcia ze strony delegacji. W oparciu o osiągnięte postępy prezydencja rumuńska kontynuowała zatem dyskusje, starając się znaleźć kompromis, który byłby możliwy do przyjęcia przez większość państw członkowskich.

W dniu 16 kwietnia 2019 r. na podstawie sprawozdania komisji LIBE Parlament przyjął stanowisko w pierwszym czytaniu dotyczące zmienionego rozporządzenia w sprawie statystyk z zakresu migracji.

Prezydencja fińska kontynuowała działania prezydencji rumuńskiej, prowadząc dalsze dyskusje nad zmienionym rozporządzeniem w sprawie statystyk z zakresu migracji podczas posiedzeń Grupy Roboczej ds. Statystyki zorganizowanych w dniach 26 września i 31 października 2019 r. Drugi kompromisowy wniosek, przygotowany przez prezydencję fińską i zamieszczony w dokumencie 13450/19, uzyskał szerokie poparcie delegacji na posiedzeniu Coreperu w dniu 20 listopada 2019 r.

Wniosek ten został przedstawiony podczas politycznych rozmów trójstronnych w dniu 28 listopada 2019 r. i wstępnie zatwierdzony (ze zmianą w motywie 11).

W dniu 28 listopada 2019 r. wyżej wspomniany kompromis, będący wynikiem negocjacji międzyinstytucjonalnych i zamieszczony w dokumencie 13193/19, został przedłożony Grupie Roboczej ds. Statystyki i uzyskał poparcie znacznej większości delegacji. W dniu 4 grudnia 2019 r. Coreper potwierdził porozumienie osiągnięte w odniesieniu do zmienionego rozporządzenia w sprawie statystyk z zakresu migracji, które znajduje się w dokumencie 13193/19.

Na posiedzeniu w dniu 9 grudnia 2019 r. komisja LIBE w Parlamencie Europejskim przeprowadziła głosowanie nad tekstem uzgodnionym w rozmowach trójstronnych. Następnie przewodniczący Komitetu Stałych Przedstawicieli otrzymał pismo od przewodniczącego komisji LIBE, w którym ten ostatni stwierdzał, że zaleci komisji LIBE i zgromadzeniu plenarnemu, z zastrzeżeniem weryfikacji dokonanej przez prawników lingwistów, zatwierdzenie bez poprawek porozumienia osiągniętego w rozmowach trójstronnych. Pismo to zawierało tekst zmienionego rozporządzenia w sprawie statystyk z zakresu migracji (dok. 15174/2/19 REV 2).

W dniu 27 stycznia 2020 r. Rada wypracowała porozumienie polityczne w sprawie zmienionego rozporządzenia w sprawie statystyk z zakresu migracji (dok. 15244/1/19 REV 1 + COR 1). Następnie tekst rozporządzenia został poddany weryfikacji prawnojęzykowej.

II.
CEL

Wiarygodne, odpowiednie i aktualne statystyki mają zasadnicze znaczenie dla kształtowania polityki. Celem zmienionego rozporządzenia jest zapewnienie dostępności takich statystyk z zakresu migracji i ochrony międzynarodowej, a tym samym wspieranie Europejskiego programu w zakresie migracji.

III.
ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU

Aby wypracować porozumienie, dogłębnie omówiono kilka elementów rozporządzenia: niektóre definicje, które mają być stosowane do celów zbierania danych; nowe dane, które mają być zbierane; odstępstwa w przypadku zbierania danych w niedalekiej przyszłości; finansowanie zbierania nowych danych oraz stosowanie aktów delegowanych/wykonawczych.

Definicje

Parlament zaproponował, aby zmienić niektóre definicje, które mają być stosowane do celów zbierania danych, i zamiast terminów "nielegalna migracja" i "płeć" używać terminów "migracja nieuregulowana" i "płeć społeczno- kulturowa". Rada nalegała na utrzymanie obecnych definicji. Takiej zmiany nie przewidywał wniosek Komisji dotyczący zmienionego rozporządzenia w sprawie statystyk z zakresu migracji i po dyskusji Parlament zgodził się na dalsze stosowanie terminów "nielegalna migracja" i "płeć" do celów zbierania danych, podkreślając jednak, że konieczne jest używanie właściwej i niedyskryminującej terminologii.

Zbieranie nowych danych

Pierwotny wniosek Komisji dotyczący zmienionego rozporządzenia w sprawie statystyk z zakresu migracji przewidywał nowelizację rozporządzenia z 2007 r. w sprawie statystyk z zakresu migracji, polegającą na wprowadzeniu zmian w odniesieniu do zbierania danych dotyczących ochrony międzynarodowej, powrotów nielegalnie przebywających obywateli państw trzecich, przesiedleń i zezwoleń na pobyt.

Informacje o wielu spośród tych zmiennych i sposobach dezagregowania danych były już zbierane na zasadzie dobrowolności i Komisja chciała zapewnić podstawę prawną obowiązkowego zbierania tych nowych danych.

Parlament zaproponował łącznie 91 poprawek do zmienionego rozporządzenia w sprawie statystyk z zakresu migracji. Spośród nich 5 5 zgłoszono, by poszerzyć zakres obowiązkowego zbierania danych i by - czego nie przewidziano we wnioskach Komisji - rozpocząć zbieranie nawet większej liczby nowych danych (o nowych zmiennych i nowych sposobach dezagregowania), zarówno w odniesieniu do ochrony międzynarodowej, zezwoleń na pobyt i powrotów, jak i do migracji międzynarodowej i zapobiegania nielegalnym wjazdom i nielegalnym pobytom - taka nowelizacja nie była przewidziana w pierwotnym wniosku Komisji.

Z uwagi na to, że propozycja Parlamentu znacząco poszerzała zakres stosowania zmienionego rozporządzenia, Rada w drodze kompromisu zasugerowała wprowadzenie badań pilotażowych - w celu przetestowania wykonalności zbierania przy pewnej liczbie proponowanych nowych zmiennych i sposobów dezagregowania - zamiast rozpoczęcia zbierania tych danych w niedalekiej przyszłości; zgodnie z tym kompromisem nowe dane mogłyby zacząć być zbierane, wyłącznie jeżeli badania pilotażowe zakończą się powodzeniem.

W wyniku intensywnych negocjacji część wniosków Parlamentu dotyczących zbierania nowych danych została objęta zbieraniem danych w niedalekiej przyszłości, część - odrzucona (w szczególności wnioski dotyczące zbierania danych, które prawdopodobnie nie przyniosłyby istotnych/pożytecznych rezultatów), a część zostanie najpierw przetestowana w drodze badań pilotażowych.

Odstępstwa

Rada opowiedziała się za tym, by w zmienionym rozporządzeniu w sprawie statystyk z zakresu migracji przewidzieć, że - w przypadkach gdy wdrażanie tego rozporządzenia wymagałoby istotnych dostosowań w krajowych systemach statystycznych państw członkowskich - można będzie przyznawać należycie uzasadnione i obowiązujące przez określony czas odstępstwa. Rada stwierdziła, że takie istotne dostosowania mogą wynikać w szczególności z konieczności poprawy aktualności, dostosowania założeń metodologicznych zbierania danych, łącznie z dostępem do źródeł administracyjnych, lub z potrzeby opracowania nowych narzędzi tworzenia danych. Parlament zgodził się, że taki przepis powinien zostać włączony do zmienionego rozporządzenia i że można stosować takie odstępstwa po skierowaniu wniosku do Komisji i w terminie nieprzekraczającym trzech lat, z możliwością przedłużenia o maksymalnie dwa lata.

Finansowanie

Z uwagi na znacząco poszerzony zakres zbierania nowych danych Rada zwróciła się o dodatkowe zabezpieczenie dla państw członkowskich, czyli włączenie nowego artykułu dotyczącego finansowania, tak aby zapewnić państwom członkowskim możliwość otrzymywania unijnego wsparcia finansowego na wdrażanie zmienionego rozporządzenia w sprawie statystyk z zakresu migracji. Parlament zgodził się na włączenie zabezpieczenia, dzięki któremu państwa członkowskie będą mogły ubiegać się o wsparcie UE na opracowywanie nowych metodologii do celów statystycznych (w tym uczestnictwo w badaniach pilotażowych) i na opracowywanie lub wprowadzanie zbierania nowych danych.

Akty delegowane/wykonawcze

Rada zgodziła się na propozycję Komisji, aby w zmienionym rozporządzeniu w sprawie statystyk z zakresu migracji uprawnienia były przyznawane Komisji w drodze aktów wykonawczych, natomiast Parlament zaproponował, aby aktualizacja definicji, ustalanie sposobów dezagregowania i ustanawianie przepisów dotyczących dokładności i standardów jakości następowało w drodze aktów delegowanych. W trakcie negocjacji ustalono, że nie ma potrzeby upoważniania do zmiany definicji, a zatem akty wykonawcze mogłyby być stosowane w przypadku przyznawania uprawnień w ramach zmienionego rozporządzenia, w tym do celów ustalania sposobów dezagregowania.

IV.
PODSUMOWANIE

W stanowisku Rady w pierwszym czytaniu odzwierciedlono kompromis osiągnięty w negocjacjach między Radą a Parlamentem Europejskim przy pośrednictwie Komisji. Po przyjęciu zmienione rozporządzenie w sprawie statystyk z zakresu migracji usprawni zbieranie danych w tej dziedzinie i poszerzy jego zakres. Dzięki temu zbieranych będzie więcej danych dotyczących ochrony międzynarodowej, zezwoleń na pobyt, zapobiegania nielegalnym wjazdom i nielegalnym pobytom oraz powrotów nielegalnie przebywających obywateli państw trzecich. Ponadto rozporządzenie pozwoli sprawdzić wykonalność zbierania nawet większej liczby nowych danych w tych obszarach w drodze badań pilotażowych i tym samym przyczyni się do realizacji Europejskiego programu w zakresie migracji.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.139.14

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 2/2020 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 862/2007 w sprawie statystyk Wspólnoty z zakresu migracji i ochrony międzynarodowej.
Data aktu: 20/03/2020
Data ogłoszenia: 28/04/2020