Rezolucja Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest w sprawie przyszłości strategii Trio Plus 2030: kształtowanie przyszłości Partnerstwa Wschodniego.

REZOLUCJA
Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest w sprawie przyszłości strategii Trio Plus 2030: kształtowanie przyszłości Partnerstwa Wschodniego

(2020/C 134/05)

(Dz.U.UE C z dnia 24 kwietnia 2020 r.)

ZGROMADZENIE PARLAMENTARNE EURONEST,

uwzględniając akt założycielski Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest z dnia 3 maja 2011 r. oraz wspólną deklarację ze szczytu Partnerstwa Wschodniego z dnia 24 listopada 2017 r.,
uwzględniając układy o stowarzyszeniu między UE a Gruzją, Mołdawią i Ukrainą, w szczególności pogłębione i kompleksowe strefy wolnego handlu (DCFTA),
uwzględniając wspólny dokument roboczy służb Komisji Europejskiej i Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych z dnia 9 czerwca 2017 r. pt. "Partnerstwo Wschodnie - 20 wyników do 2020 r.: orientacja na kluczowe priorytety i wymierne wyniki",
uwzględniając art. 9 ust. 3 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że Unia Europejska dowiodła, że ma olbrzymią siłę sprawczą pod względem transformacji za sprawą polityki rozszerzenia, czego potwierdzeniem jest sukces krajów Europy Środkowo-Wschodniej w przejściu od posttotalitarnej gospodarki planowej do demokracji europejskiej dzięki postępującej integracji z UE;
B.
mając na uwadze, że Ukraina, Gruzja i Mołdawia poczyniły już znaczne postępy w reformowaniu i harmonizacji prawa krajowego zgodnie ze standardami UE;
C.
mając na uwadze, że ta siła sprawcza pod względem transformacji za sprawą polityki rozszerzenia musi zostać wykorzystana w krajach Bałkanów Zachodnich i w krajach należących do Partnerstwa Wschodniego, które chcą przystąpić do UE;
D.
mając na uwadze, że proces rozszerzania UE niesie ze sobą potencjalne korzyści dla krajów należących do Partnerstwa Wschodniego i byłby korzystny dla UE, zważywszy że - jak stwierdził unijny komisarz Johannes komisarz Hahn powiedział: "musimy mądrzej rozszerzać stabilność poza granice Unii. W przeciwnym razie do Europy dalej będzie przenikać niestabilność.";
E.
mając na uwadze, że w tym roku mija 10 lat od utworzenia Partnerstwa Wschodniego, które okazało się skutecznym narzędziem indywidualnego wsparcia w oparciu o zasady "więcej za więcej" i "mniej za mniej" związane z przeprowadzaniem reform;
F.
mając na uwadze, że polityka Partnerstwa Wschodniego jest koncepcją współpracy opracowaną indywidualnie dla każdego z sześciu krajów, tj. Armenii, Azerbejdżanu, Białorusi, Gruzji, Mołdawii i Ukrainy, a dalsze postępy tych krajów na drodze do integracji europejskiej zależą od poszanowania europejskich wartości i standardów, do czego kraje te się zobowiązały;
G.
mając na uwadze, że podpisanie kompleksowej i wzmocnionej umowy o partnerstwie oraz jej ratyfikowanie przez parlament Armenii w kwietniu 2018 r. dowodzi, że można alternatywnymi sposobami osiągnąć wzmocnione i strategicznie pogłębione partnerstwo między Armenią a UE;
H.
mając na uwadze, że zgodnie z sprawozdaniem pt. "The Global State of Democracy 2019" [Stan demokracji na świecie w 2019 r.] opracowanym przez Międzynarodowy Instytut Demokracji i Pomocy Wyborczej "Armenia to jedyny kraj w Europie, który dokonał transformacji z reżimu hybrydowego, jakim był w 2017 r., w kraj demokratyczny, jakim stał się w 2018 r.";
I.
mając na uwadze, że kraje należące do Partnerstwa Wschodniego, zwłaszcza te, które wykazują wolę przystąpienia do UE, nadal mierzą się z agresywnymi zagrożeniami hybrydowymi ze strony Kremla, których celem jest utrzymanie tych krajów w rosyjskiej strefie wpływów oraz utrudnianie procesu integracji z UE, aby uniemożliwić im osiągnięcie poziomu dobrze prosperujących krajów europejskich;
J.
mając na uwadze, że dynamicznie zmieniający się system międzynarodowy jest źródłem olbrzymich wyzwań w obszarze bezpieczeństwa międzynarodowego i pod względem praw człowieka;
1.
zwraca szczególną uwagę na instrumenty tzw. miękkiej siły dostępne w ramach Partnerstwa Wschodniego, takie jak wprowadzenie ruchu bezwizowego, które służą podtrzymaniu motywacji politycznej do reform, oraz odnotowuje postępy krajów należących do Partnerstwa Wschodniego w osiąganiu 20 wyników do roku 2020, przy czym obecnie trwają prace nad nowymi wytycznymi na kolejne dziesięć lat, tj. do 2030 r.;
2.
odnotowuje sukces inicjatywy, jaką jest Partnerstwo Wschodnie, we wspieraniu krajów stowarzyszonych z UE, tak aby mogły one szybciej przeprowadzić reformy i osiągnąć pogłębioną integrację polityczno-gospodarczą z UE;
3.
podkreśla, że nadszedł kluczowym moment, w którym powinniśmy uzupełnić naszą strategię o nowe dodatkowe instrumenty długoterminowe, aby pomóc bardziej zaawansowanym krajom należącym do Partnerstwa Wschodniego w podtrzymaniu motywacji do reform i tempa ich przeprowadzania w kolejnych dziesięciu latach, tj. do 2030 r., oraz zaznacza, że UE musi zmodernizować i zreformować swoje instrumenty polityczne, tak aby współgrały one z postępami, jakie osiągają nasi wschodni partnerzy;
4.
zwraca się o podjęcie dyskusji na temat perspektywicznego programu strategicznego Partnerstwa Wschodniego na kolejne dziesięć lat, aby poczynić postępy w upowszechnianiu bardziej ambitnego stosowania zasad różnicowania, "więcej za więcej" i "mniej za mniej", oraz o przedstawienie nowej inicjatywy przewodniej - strategii Trio Plus 2030;
5.
proponuje, aby strategia Trio Plus 2030 dała początek europejskiemu procesowi na rzecz trzech krajów objętych strategią, obejmującemu instrumenty na rzecz pogłębienia integracji UE z krajami z nią stowarzyszonymi, na wzór procesu berlińskiego zainicjowanego w 2014 r. w celu wzmocnienia przywódczej roli UE i skonsolidowania grupy popierających tę inicjatywę państw członkowskich UE na rzecz integracji krajów Bałkanów Zachodnich z UE; ponadto proponuje, aby UE prowadziła aktywną politykę otwartych drzwi w stosunku do tych krajów należących do Partnerstwa Wschodniego, które dokonują wyraźnych i wartościowych postępów;
6.
apeluje, aby strategia Trio Plus 2030 była ambitnym europejskim instrumentem geopolitycznym obejmującym nową generację instytucji i działań podejmowanych w poszczególnych dziedzinach polityki, zrównoważone porozumienia handlowe i stabilizacyjne oraz powiązane z nimi instrumenty (grupa wsparcia UE na rzecz trzech krajów objętych strategią, platforma inwestycji w trzech krajach objętych strategią, Europejski Zielony Ład, Cyfrowa Europa, Promowanie europejskiego stylu życia i demokracji europejskiej, układy w sprawie oceny zgodności i zatwierdzania, program dotyczący sieci połączeń, sieci transeuropejskie, "Horyzont 2020", konferencja w sprawie przyszłości Europy i inne inicjatywy UE);
7.
zaznacza, że dalsze spowolnienie w obszarach demokracji, reform i praworządności oraz słabnięcie nastawienia proeuropejskiego w trzech krajach objętych strategią będzie zagrożeniem dla opisanej wyżej strategii Trio Plus 2030;
8.
zwraca uwagę, że strategia Trio Plus 2030 powinna stanowić uzupełnienie instrumentów Partnerstwa Wschodniego; nie zastąpi istniejących inicjatyw w tym zakresie oraz wniesie wkład w dyskusję o tym, jak zwiększyć skuteczność polityki w zakresie Partnerstwa Wschodniego;
9.
proponuje bardziej kompleksowy i rozszerzony strategiczny format Trio + 1 z udziałem Armenii - w oparciu o zasady i stanowiska, które znalazły potwierdzenie w kompleksowej i wzmocnionej umowie o partnerstwie między Armenią a Unią Europejską;
10.
zauważa, że pomyślna realizacja reform ukierunkowanych na integrację z UE przez trzy stowarzyszone z nią kraje objęte strategią będzie stanowiło nową zachętę dla pozostałych krajów należących do Partnerstwa Wschodniego do wyboru ambitnej drogi w kierunku integracji europejskiej;
11.
podkreśla, że strategia Trio Plus 2030, przy wsparciu w ramach europejskiego procesu na rzecz trzech krajów objętych strategią, będzie w istotny sposób korzystnie przyczyniać się do zmiany poglądów zwykłych Rosjan, a przez to pomagać im w dążeniu do otwartej demokracji europejskiej;
12.
wzywa do pilnego utworzenia wspólnych mechanizmów powstrzymujących zagrożenia hybrydowe ze strony Kremla, które osłabiają jedność UE i bezpieczeństwo w tych krajach należących do Partnerstwa Wschodniego, które dążą do zbliżenia z UE;
13.
zauważa, że sukces Partnerstwa Wschodniego z uwzględnieniem europejskiego procesu na rzecz trzech krajów objętych strategią i strategii Trio Plus 2030 będzie mieć zasadnicze znaczenie zarówno dla krajów wschodniego sąsiedztwa, jak i dla UE, ponieważ stanowi najlepszą podstawę do stworzenia "zjednoczonej, wolnej i pokojowej" Europy, oraz że sukces ten zniesie linie podziału na kontynencie europejskim, które wciąż oddzielają kraje Partnerstwa Wschodniego od reszty UE;
14.
zobowiązuje swoich współprzewodniczących do przekazania niniejszej rezolucji przewodniczącemu Parlamentu Europejskiego, Radzie Europejskiej, Komisji Europejskiej, wysokiemu przedstawicielowi Unii ds. zagranicznych i polityki bezpieczeństwa oraz wiceprzewodniczącemu Komisji, komisarzowi do spraw europejskiej polityki sąsiedztwa i negocjacji w sprawie rozszerzenia, Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych oraz rządom i parlamentom państw członkowskich UE i krajów partnerskich Europy Wschodniej.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.134.22

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest w sprawie przyszłości strategii Trio Plus 2030: kształtowanie przyszłości Partnerstwa Wschodniego.
Data aktu: 24/04/2020
Data ogłoszenia: 24/04/2020