Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 października 2018 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 5/2018 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2018, sekcja 3 - Komisja: Anulowanie rezerwy dotyczącej wsparcia dla Turcji z Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA II), zwiększenie środków w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa (ENI) i w ramach pomocy humanitarnej na inne pilne działania oraz zmiana planu zatrudnienia Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci (INEA) w kontekście inicjatywy WiFi4EU (11843/2018 - C8-0415/2018 - 2018/2165(BUD)).

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 października 2018 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 5/2018 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2018, sekcja 3 - Komisja: Anulowanie rezerwy dotyczącej wsparcia dla Turcji z Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA II), zwiększenie środków w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa (ENI) i w ramach pomocy humanitarnej na inne pilne działania oraz zmiana planu zatrudnienia Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci (INEA) w kontekście inicjatywy WiFi4EU (11843/2018 - C8-0415/2018 - 2018/2165(BUD))

P8_TA(2018)0365

Projekt budżetu korygującego nr 5/2018: anulowanie rezerwy dotyczącej wsparcia dla Turcji z Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA II), zwiększenie środków w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa (ENI) i w ramach pomocy humanitarnej na inne pilne działania oraz zmiana planu zatrudnienia Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci (INEA) w kontekście inicjatywy WiFi4EU

(2020/C 11/18)

(Dz.U.UE C z dnia 13 stycznia 2020 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 1 , w szczególności jego art. 41,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 2 , w szczególności jego art. 44,
-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2018, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 30 listopada 2017 r. 3 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 4 ,
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 5 ,
-
uwzględniając decyzję Rady 2014/335/UE, Euratom z dnia 26 maja 2014 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej 6 ,
-
uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 5/2018 przyjęty przez Komisję dnia 10 lipca 2018 r. (COM(2018)0537),
-
uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 5/2018 przyjęte przez Radę dnia 18 września 2018 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu dnia 20 września 2018 r. (11843/2018 - C8-0415/2018),
-
uwzględniając pismo Komisji Spraw Zagranicznych,
-
uwzględniając art. 88 i 91 Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A8-0292/2018),
A.
mając na uwadze, że na skutek nalegań Parlamentu władza budżetowa postanowiła, w ramach procedury budżetowej 2018, umieścić w rezerwie środki na zobowiązania w kwocie 70 mln EUR i środki na płatności w wysokości 35 mln EUR w ramach wsparcia Unii dla Turcji z Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA II) w pozycji budżetu 22 02 03 01 Wsparcie reform politycznych oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego;
B.
mając na uwadze, że Parlament i Rada postanowiły, że w celu uwolnienia kwot umieszczonych w rezerwie Turcja będzie musiała poczynić "wymierne, dostateczne postępy w dziedzinie praworządności, demokracji, praw człowieka i wolności prasy, zgodnie ze sprawozdaniem rocznym Komisji"; mając na uwadze, że w sprawozdaniu rocznym Komisji dotyczącym Turcji z dnia 17 kwietnia 2018 r. 7  potwierdzono jednoznacznie regres w obszarze praworządności, demokracji i praw człowieka w Turcji; mając na uwadze, że w związku z tym nie spełniono warunku ustalonego przez władzę budżetową;
C.
mając na uwadze, że Komisja zaproponowała pełne anulowanie odnośnych kwot umieszczonych w rezerwie, zarówno w środkach na zobowiązania, jak i na płatności, oraz związanych z tym uwag do budżetu;
D.
mając na uwadze, że Komisja zaproponowała zasilenie Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa (ENI) kwotą 70 mln EUR w środkach na zobowiązania w celu sfinansowania działań związanych z centralnym śródziemnomorskim szlakiem migracyjnym za pośrednictwem funduszu powierniczego UE przeznaczonego dla Afryki Północnej (28 mln EUR) oraz w celu wywiązania się z części zobowiązania Unii podjętego na drugiej konferencji brukselskiej w dniach 24-25 kwietnia 2018 r. pod hasłem "Wsparcie dla przyszłości Syrii i regionu" (42 mln EUR, które mają zostać przeniesione do regionalnego funduszu powierniczego UE w odpowiedzi na kryzys w Syrii (fundusz "Madad"));
E.
mając na uwadze, że Komisja zaproponowała zwiększenie środków na płatności w ramach pomocy humanitarnej o kwotę w wysokości 35 mln EUR w celu zaspokojenia potrzeb wynikających ze zwiększenia środków o 124,8 mln EUR pod koniec 2017 r., co nie obejmowało środków na płatności;
F.
mając na uwadze, że Komisja zaproponowała również, by zaktualizować plan zatrudnienia Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci (INEA) w kontekście inicjatywy WiFi4EU i dodać jedno stanowisko w grupie zaszeregowania AD7 dla pracownika zatrudnionego na czas określony; mając na uwadze, że zmiana ta może zostać sfinansowana w ramach budżetu Agencji na ten rok;
1.
przyjmuje do wiadomości przedstawiony przez Komisję projekt budżetu korygującego nr 5/2018, którego celem jest anulowanie rezerwy środków na zobowiązania i na płatności dotyczącej wsparcia dla Turcji z IPA II, zwiększenie środków na zobowiązania w ramach ENI oraz środków na płatności w ramach pomocy humanitarnej, jak również aktualizacja planu zatrudnienia INEA w kontekście inicjatywy WiFi4EU;
2.
wyraża zaniepokojenie w związku z nieustannym pogarszaniem się sytuacji pod względem podstawowych praw i wolności oraz praworządności w Turcji i dalsze odchodzenie tego kraju od wartości europejskich;
3.
przypomina, że wszelkie decyzje dotyczące finansowania z IPA II w Turcji nie powinny być podejmowane kosztem unijnego wsparcia dla tureckiego społeczeństwa obywatelskiego, które należy nadal zwiększać;
4.
podkreśla konieczność zastosowania praktycznych rozwiązań wzdłuż centralnego śródziemnomorskiego szlaku migracyjnego we współpracy z odpowiednimi organami międzynarodowymi, krajowymi lub regionalnymi, a także z pełnym poszanowaniem międzynarodowych norm w zakresie praw człowieka w odniesieniu do traktowania migrantów;
5.
zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 5/2018;
6.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 5/2018 został ostatecznie przyjęty i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
7.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji, jak również innym instytucjom i właściwym organom oraz parlamentom narodowym.
1 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
2 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
3 Dz.U. L 57 z 28.2.2018.
4 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
5 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.
6 Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 105.
7 COM(2018)0450, SWD(2018)0153.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.11.66

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 października 2018 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 5/2018 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2018, sekcja 3 - Komisja: Anulowanie rezerwy dotyczącej wsparcia dla Turcji z Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA II), zwiększenie środków w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa (ENI) i w ramach pomocy humanitarnej na inne pilne działania oraz zmiana planu zatrudnienia Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci (INEA) w kontekście inicjatywy WiFi4EU (11843/2018 - C8-0415/2018 - 2018/2165(BUD)).
Data aktu: 02/10/2018
Data ogłoszenia: 13/01/2020