(2019/C 428/08)(Dz.U.UE C z dnia 20 grudnia 2019 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W swoim komunikacie z dnia 6 grudnia 2012 r. 1 Komisja przedstawiła plan działania na rzecz wzmocnienia walki z oszustwami podatkowymi i uchylaniem się od opodatkowania. Komunikatowi towarzyszyły dwa zalecenia, jedno dotyczące agresywnego planowania podatkowego 2 oraz drugie dotyczące środków mających na celu zachęcanie państw trzecich do stosowania minimalnych norm w zakresie dobrych rządów w sprawach podatkowych 3 .
(2) Decyzją Komisji C(2013)2236 4 powołano Platformę na rzecz dobrych rządów w dziedzinie opodatkowania, agresywnego planowania podatkowego i podwójnego opodatkowania ("Platforma") - grupę ekspertów Komisji, która dokona przeglądu postępu różnych środków, w tym planu działania na 2012 r. dotyczącego oszustw podatkowych i uchylania się od opodatkowania oraz wdrożenia dwóch zaleceń. W swoim komunikacie w sprawie podwójnego opodatkowania w obrębie jednolitego rynku 5 , Komisja stwierdziła, że przeanalizuje potencjalne korzyści z utworzenia forum UE ds. podwójnego opodatkowania. Biorąc pod uwagę fakt, że podwójne nieopodatkowanie i podwójne opodatkowanie są często powiązane, uznano za stosowne, żeby kwestia podwójnego opodatkowania również została podjęta z przez Platformę. To założenie jest nadal aktualne.
(3) Na mocy decyzji Komisji C(2015)4095 6 Platformę powołano ponownie, a decyzja C (2013)2236 została uchylona. Decyzja C(2015)4095 przestała obowiązywać z dniem 17 czerwca 2019 r.
(4) Parlament Europejski 7 i Rada Unii Europejskiej 8 wezwały do dalszych wysiłków w walce z oszustwami podatkowymi i unikaniem opodatkowania. Rezultatem prac komisji TAXE Parlamentu Europejskiego ustanowionej na początku 2015 r. i powołanej bezpośrednio po niej specjalnej komisji TAX2, komisji śledczej do zbadania zarzutów naruszenia prawa Unii i niewłaściwego administrowania w jego stosowaniu w odniesieniu do prania pieniędzy, unikania opodatkowania i uchylania się od opodatkowania, a także komisji TAX3, było wezwanie do dalszych działań w celu zwalczania niesprawiedliwych i nieskutecznych podatków oraz do podejmowania dalszych inicjatyw w zakresie dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych i przejrzystości podatkowej.
(5) Platforma jest skutecznym narzędziem zwiększania takiej przejrzystości w kształtowaniu polityki podatkowej i zachęca jednocześnie do konstruktywnego dialogu między Komisją a różnymi podmiotami podatkowymi, a także między samymi podmiotami podatkowymi. Komisja musi opierać się na wiedzy fachowej specjalistów i zainteresowanych stron. Platforma jest cennym źródłem wiedzy specjalistycznej w dziedzinie podatków.
(6) Komisja jest partnerem w inicjatywie podatkowej z Addis Abeby, w ramach której zainicjowano w 2015 r. wielostronne partnerstwo, którego celem jest usprawnienie mobilizacji dochodów krajowych w krajach rozwijających się, aby mogły one finansować swoje programy działań na rzecz rozwoju i osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju do 2030 r. Platforma powinna nadal doradzać Komisji i wspierać ją w jej bieżących działaniach opartych na inicjatywie podatkowej z Addis Abeby.
(7) Sprawiedliwe i skuteczne opodatkowanie jako polityczny priorytet Komisji doprowadziło do licznych inicjatyw prawnych oraz do prawa miękkiego i przypadków kwestionowania spraw dotyczących pomocy państwa. W dniu 18 marca 2015 r. Komisja przyjęła pakiet w sprawie przejrzystości podatkowej 9 . W dniu 17 czerwca 2015 r. 10 Komisja przyjęła komunikat w sprawie sprawiedliwego i skutecznego systemu opodatkowania przedsiębiorstw w Unii (plan działania na 2015 r.), w którym przekazała dane na temat stosowania zaleceń z 2012 r. Uwzględniono w nim wkład Platformy. W komunikacie tym Komisja zapowiedziała, że mandat Platformy zostanie przedłużony jej zakres rozszerzony a jej metody pracy wzmocnione.
(8) W dniu 28 stycznia 2016 r. Komisja przyjęła komunikat w sprawie strategii zewnętrznej na rzecz efektywnego opodatkowania 11 w celu promowania dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych na całym świecie. W komunikacie określono nowe obszary prac Platformy zwłaszcza w odniesieniu do unijnego programu w zakresie podatków i rozwoju oraz koordynacji krajowych wykazów jurysdykcji niechętnych współpracy. W związku z tym unijny wykaz jurysdykcji niechętnych współpracy w kwestiach podatkowych 12 pozostaje podstawowym narzędziem egzekwowania dobrego zarządzania podatkami na całym świecie.
(9) Jak wskazano w wytycznych politycznych na lata 2019-2024 przedstawionych w lipcu 2019 r. 13 , sprawiedliwe i efektywne opodatkowanie pozostanie jednym z priorytetów Komisji.
(10) Mając na uwadze dowiedzioną użyteczność Platformy jako forum, które miało i ma nadal duże znaczenie, przyczyniając się do opracowywania programu przejrzystości podatkowej i sprawiedliwego opodatkowania, mandat Platformy należy odnowić.
(11) Platforma powinna zapewniać Komisji doradztwo i pomoc. Platforma umożliwiłaby również dialog, wymianę doświadczeń, wiedzy fachowej oraz poglądów między wszystkimi zainteresowanymi stronami.
(12) Platformie powinien przewodniczyć przedstawiciel Komisji, a w jej skład powinni wchodzić przedstawiciele organów podatkowych państw członkowskich, organizacje reprezentujące przedsiębiorców lub społeczeństwo obywatelskie i osoby zajmujące się zawodowo podatkami.
(13) Należy ustanowić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków Platformy.
(14) Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 14 .
(15) Aby zapewnić ciągłość działania Platformy, niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie z mocą wsteczną.
(16) Należy ustalić okres stosowania niniejszej decyzji. W odpowiednim czasie Komisja rozważy celowość przedłużenia tego okresu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 16 grudnia 2019 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Paolo GENTILONI |
|
Członek Komisji |
1 COM(2012)722 final.
2 C(2012)8806 final.
3 C(2012)8805 final.
4 Decyzja Komisji C(2013)2236 z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie powołania grupy ekspertów Komisji pod nazwą "Platforma na rzecz dobrych rządów w dziedzinie opodatkowania, agresywnego planowania podatkowego i podwójnego opodatkowania"
5 COM(2011) 712 final.
6 Decyzja Komisji C(2015)4095 z dnia 17 czerwca 2015 r. powołująca grupę ekspertów Komisji pod nazwą "Platforma na rzecz dobrych rządów w dziedzinie opodatkowania, agresywnego planowania podatkowego i podwójnego opodatkowania" i zastępująca decyzję C(2013)2236
7 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 marca 2015 r. w sprawie sprawozdania rocznego dotyczącego podatków
8 Posiedzenie Rady ECOFIN w dniu 9.12.2014 r., posiedzenie Rady Europejskiej w dniu 18.12.2014 r.
9 Komunikat w sprawie przejrzystości podatkowej w celu zwalczania uchylania się od opodatkowania i unikania opodatkowania (COM (2015) 136 final), który doprowadził do zmiany dyrektywy 2011/16/UE dyrektywą Rady (UE) 2015/2376 w zakresie obowiązkowej automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania (Dz.U. L 332 z 18.12.2015, s. 1), odnoszącej się do interpretacji indywidualnych prawa podatkowego o wymiarze transgranicznym oraz uprzednich porozumień cenowych, dyrektywą Rady (UE) 2016/881 w zakresie obowiązkowej automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania (Dz.U. L 146 z 3.6.2016, s. 8) odnoszącej się do sprawozdań poszczególnych krajów i dyrektywą Rady (UE) 2018/822 z dnia 25 maja 2018 r. w zakresie obowiązkowej automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania w odniesieniu do podlegających zgłoszeniu uzgodnień transgranicznych (Dz.U. L 139 z 5.6.2018, s. 1).
10 COM(2015)302 final.
11 COM(2016)24 final.
14 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
15 Decyzja Komisji C(2016) 3301 final z 30 maja 2016 r. ustanawiająca przepisy horyzontalne dotyczące tworzenia i funkcjonowania grup ekspertów Komisji ("przepisy horyzontalne").
18 Dotyczy to wyłącznie organizacji członkowskich.
19 Zob. art. 10 i art. 14 ust. 2 przepisów horyzontalnych.
20 (Dz.U. L 304 z 20.11.2010, s. 47).
21 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/443 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie bezpieczeństwa w Komisji (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 41).
22 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/444 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie przepisów bezpieczeństwa dotyczących ochrony informacji niejawnych UE (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 53).
23 Zgodnie z przepisami horyzontalnymi publikacja nazwy organów państw członkowskich nie jest obowiązkowa. Konkretne organy administracyjne tych krajów, do których należą eksperci uczestniczący w posiedzeniach, mogą zostać opublikowane w rejestrze grup ekspertów. Zob. art. 23 ust. 1 lit. b) przepisów horyzontalnych.
24 Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43). Wyjątki te przewidziano w celu ochrony bezpieczeństwa publicznego, spraw wojskowych, stosunków międzynarodowych, polityki finansowej, pieniężnej lub gospodarczej, prywatności i integralności osoby fizycznej, interesów handlowych, postępowania sądowego i opinii prawnej, kontroli/dochodzenia/ audytu oraz procesu decyzyjnego instytucji.