Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające (M.8864 - Vodafone/Certain Liberty Global Assets).

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1  (M.8864 - Vodafone/Certain Liberty Global Assets)

(2019/C 382/06)

(Dz.U.UE C z dnia 11 listopada 2019 r.)

Wprowadzenie

1.
W dniu 19 października 2018 r. Komisja otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji zgodnie z art. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 2 , w wyniku której Vodafone Group Plc ("Vodafone" lub "strona zgłaszająca") uzyskałaby wyłączną kontrolę nad przedsiębiorstwami telekomunikacyjnymi należącymi do Liberty Global SA ("Liberty Global") w Czechach, Niemczech, na Węgrzech i w Rumunii ("przejmowane przedsiębiorstwo") 3  ("transakcja"). Vodafone i Liberty Global (w tym przejmowane przedsiębiorstwo) zwane są dalej "stronami".

Procedura

2.
Na pierwszym etapie postępowania wyjaśniającego Komisja wyraziła poważne wątpliwości co do zgodności transakcji z rynkiem wewnętrznym. W dniu 11 grudnia 2018 r. Komisja przyjęła decyzję w sprawie wszczęcia postępowania zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, na którą strony udzieliły odpowiedzi w dniu 7 stycznia 2019 r.
3.
W dniu 18 stycznia 2019 r. Komisja przyjęła dwie decyzje na podstawie art. 11 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw w związku z niedostarczeniem przez żadną ze stron kompletnych informacji w odpowiedzi na wniosek Komisji o udzielenie informacji ("decyzje przyjęte na podstawie art. 11 ust. 3"). Decyzje przyjęte na podstawie art. 11 ust. 3 zmusiły adresatów do przedłożenia Komisji kompletnych informacji i skutkowały zawieszeniem terminów określonych w art. 10 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Zawieszenie biegu terminów wygasło z chwilą, gdy obie strony zastosowały się do decyzji przyjętych na podstawie art. 11 ust. 3, z końcem dnia 8 lutego 2019 r.

Pisemne zgłoszenie zastrzeżeń

4.
W dniu 25 marca 2019 r. Komisja wydała pisemne zgłoszenie zastrzeżeń zgodnie z art. 18 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw i art. 13 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 4 . W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń Komisja przyjęła wstępną opinię, że transakcja znacząco utrudniłaby skuteczną konkurencję na znacznej części rynku wewnętrznego w rozumieniu art. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw ze względu na (1) nieskoordynowane skutki horyzontalne (i) w zakresie świadczenia detalicznych dostaw usług stacjonarnego dostępu do internetu w Niemczech, (ii) w zakresie świadczenia detalicznych dostaw pakietów 2P obejmujących usługi telefonii stacjonarnej i usługi stacjonarnego dostępu do internetu w Niemczech oraz (iii) w zakresie rynku hurtowej transmisji sygnału telewizyjnego w Niemczech, a także ze względu na (2) nieskoordynowane skutki wertykalne detalicznych dostaw transmisji sygnału telewizyjnego do klientów w Niemczech zamieszkujących wielopiętrowe budynki mieszkalne, jak również na potencjalnym rynku regionalnym odpowiadającym zasięgowi działalności Unitymedia.
5.
Strony przedłożyły na piśmie odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń w dniu 8 kwietnia 2019 r. Żadna ze stron nie wniosła o możliwość złożenia ustnych wyjaśnień.

Zainteresowane osoby trzecie

6.
Na uzasadniony wniosek 18 przedsiębiorstw zgodnie z art. 5 decyzji 2011/695/UE dopuściłem je do niniejszego postępowania jako zainteresowane osoby trzecie. Przedsiębiorstwa te obejmowały konkurentów lub podmioty posiadające stosunki umowne ze stronami jako dostawcy lub klienci, jak również stowarzyszenia reprezentujące takie przedsiębiorstwa.
7.
Wszystkim zainteresowanym osobom trzecim przekazano wersję pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń nieopatrzoną klauzulą poufności i wyznaczono termin na przedłożenie swoich pisemnych uwag zgodnie z art. 16 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Dostęp do akt

8.
Po raz pierwszy strony uzyskały dostęp do akt w dniu 25 marca 2019 r., a następnie dostęp taki zapewniano im na bieżąco. Dostęp do informacji poufnych, na których Komisja oparła się w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń, przyznano doradcom gospodarczym stron w biurze danych.
9.
W dniu 16 kwietnia 2019 r. otrzymałem wniosek o udzielenie dostępu do akt sprawy Komisji od przedsiębiorstwa, które dopuściłem do postępowania jako jedną z zainteresowanych osób trzecich. Taki wniosek o udzielenie dostępu został skierowany najpierw do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji, która odrzuciła go w dniu 12 kwietnia 2019 r. W dniu 23 kwietnia 2019 r. odpowiedziałem na wniosek, stwierdzając, że nie istnieje żaden wymóg prawny, aby udzielić dostępu do akt sprawy przedmiotowemu przedsiębiorstwu. Zasadniczo w art. 11 rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, ze względu na prawo do bycia wysłuchanym, wprowadzono rozróżnienie między osobami trzecimi a stronami zgłaszającymi, innymi stronami uczestniczącymi 5  oraz stronami, wobec których Komisja zamierza podjąć decyzję zgodnie z art. 14 lub art. 15 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Prawo osób trzecich do bycia wysłuchanym w postępowaniu w sprawie połączenia określono w art. 18 ust. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw i art. 16 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Drugi z wymienionych artykułów określa treść i zakres prawa zainteresowanych stron trzecich do bycia wysłuchanymi, stanowiąc, że "Komisja informuje je na piśmie o charakterze i przedmiocie procedury i wyznacza termin, w jakim mogą przedłożyć swoje opinie". Wedle własnego uznania oraz zgodnie z orzecznictwem 6  Komisja przekazała wersję pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń nieopatrzoną klauzulą poufności wszystkim zainteresowanym osobom trzecim, umożliwiając im zrozumienie teorii szkody i ich elementów składowych oraz dając im możliwość przedłożenia swoich opinii. Adresaci pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń oraz "inne strony uczestniczące" mają prawo dostępu do akt zgodnie z art. 17 ust. 1 i 2 rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, natomiast strona trzecia planowanej koncentracji - taka jak przedmiotowe przedsiębiorstwo - nie ma takiego samego prawa dostępu do akt.

Zobowiązania

10.
W celu rozwiązania stwierdzonych przez Komisję problemów w zakresie konkurencji w dniu 6 maja 2019 r. strona zgłaszająca przedstawiła zobowiązania zgodnie z art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
11.
Na podstawie informacji zwrotnej uzyskanej w wyniku badania rynku, któremu Komisja poddała zobowiązania, w dniu 11 czerwca 2019 r. strona zgłaszająca przedstawiła zmieniony zestaw zobowiązań ("ostateczne zobowiązania").
12.
W projekcie decyzji Komisja stwierdza, że ostateczne zobowiązania są odpowiednie i wystarczające, aby zlikwidować znaczne utrudnienie skutecznej konkurencji, jakie wywołałaby transakcja, i że w związku z tym zobowiązania te zapewniają zgodność planowanej koncentracji z rynkiem wewnętrznym i Porozumieniem EOG.

Projekt decyzji

13.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 decyzji 2011/695/UE dokonałem przeglądu projektu decyzji i uważam, że dotyczy on jedynie zastrzeżeń, co do których strony miały możliwość przedstawienia swoich stanowisk.

Wniosek

14.
Uważam, że w niniejszym postępowaniu przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych stron.
Bruksela, dnia 3 lipca 2019 r.
Joos STRAGIER
1 Na podstawie art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1) ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").
3 W Czechach przejmowane przedsiębiorstwo działa za pośrednictwem UPC Česká republika, s.r.o., w Niemczech za pośrednictwem Unitymedia GmbH ("Unitymedia"), na Węgrzech za pośrednictwem UPC Magyarország Kft, a w Rumunii za pośrednictwem UPC Romania S.R.L.
4 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 802/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 133 z 30.4.2004, s. 1) ("rozporządzenie wykonawcze do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").
5 Zgodnie z art. 11 lit. b) rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw "strony uczestniczące w proponowanej koncentracji inne niż strony zgłaszające, jak sprzedający i przedsiębiorstwo, które jest celem koncentracji" stanowią "inne strony uczestniczące".
6 Zob. np. sprawa T 213/01 i T 214/01, Österreichische Postsparkasse i Bank für Arbeit und Wirtschaft/Komisja, EU:T:2006:151, pkt 107.

Zmiany w prawie

Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024