Streszczenie decyzji Komisji - COMP/M.8674 - BASF/Solvay Polyamide Business.

Streszczenie decyzji Komisji
COMP/M.8674 - BASF/Solvay Polyamide Business

(2019/C 325/05)

(Dz.U.UE C z dnia 30 września 2019 r.)

WPROWADZENIE

1.
Zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG w decyzji uznano przejęcie przez BASF SE ("BASF", Niemcy) globalnej działalności poliamidowej przedsiębiorstwa Solvay za zgodne z rynkiem wewnętrznym oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG.

PROCEDURA

2.
W dniu 22 maja 2018 r., zgodnie z art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004, Komisja otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji, w wyniku której przedsiębiorstwo BASF SE przejmuje, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, wyłączną kontrolę nad przedmiotową działalnością w drodze zakupu udziałów ("transakcja").
3.
BASF zwany jest dalej "stroną zgłaszającą", a wraz z przedmiotową działalnością "stronami" lub, w szczególności przy ocenie scenariusza finansowego, "podmiotem powstałym w wyniku transakcji".
4.
Po wstępnym zbadaniu zgłoszenia i w oparciu o badanie rynku w fazie I dochodzenia Komisja podjęła w dniu 26 czerwca 2018 r. decyzję o wszczęciu postępowania na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
5.
W dniu 15 października 2018 r. strony przedłożyły ostateczny zestaw zobowiązań ("ostateczne zobowiązania"). Wstępne zobowiązania zbadane zostały przez Komisję w dniu 16 października 2018 r. Wyniki badania rynku wykazały istnienie ryzyka dla takiej rentowności i konkurencyjności zbywanego podmiotu, jakie zostały określone we wstępnych zobowiązaniach. W dniu 31 października 2018 r. strony przedstawiły zmieniony zestaw zobowiązań, a w dniu 11 grudnia 2018 r. ostateczny zestaw zobowiązań ("ostateczne zobowiązania").
6.
W dniu 17 grudnia 2018 r. Komisja skonsultowała projekt decyzji z państwami członkowskimi na posiedzeniu Komitetu Doradczego ds. Koncentracji, który wydał opinię pozytywną. W sprawozdaniu przedłożonym w dniu 8 stycznia 2019 r. urzędnik przeprowadzający spotkanie wyjaśniające wydał pozytywną opinię na temat postępowania.

OBAWY WYRAŻONE W DECYZJI O WSZCZĘCIU POSTĘPOWANIA

7.
Główne powiązanie w transakcji stanowi poliamid (znany również jako nylon) ("PA 6" i "PA 6.6"). PA 6 i PA 6.6 wytwarzane są z pochodnych ropy naftowej poprzez szereg reakcji chemicznych i fizycznych, co pokazano na ilustracji 1 poniżej. Rezultatem procesów produkcji są PA 6 BP i PA 6.6 BP (BP oznacza polimer bazowy), które są następnie łączone w PA 6 PE i PA 6.6 PE (PE oznacza techniczne tworzywa sztuczne) lub przekształcone we włókna wyjątkowej jakości.

Ilustracja: Łańcuch wartości poliamidu

grafika

8.
PA 6 EP i PA 6.6 EP wykorzystywane są w wielu zastosowaniach końcowych w przemyśle motoryzacyjnym, elektronicznym, budowlanym, odzieżowym i spożywczym. Znajdują się one na przykład w samochodach, urządzeniach elektrycznych i elektronicznych, oknach i foliach do pakowania żywności. Włókna wyjątkowej jakości PA 6 i włókna wyjątkowej jakości PA 6.6 wykorzystywane są np. do produkcji dywanów i odzieży.
9.
Transakcja prowadzi do nieskoordynowanych skutków horyzontalnych na rynkach EOG dla ADN, HMD, kwasu adypinowego, soli AH, PA 6.6 BP, proszku do tonerów 3D PA6 i PA 6.6 EP, a także wertykalnego efektu zamknięcia dostępu do rynku EOG dla ADN, HMD, kwasu adypinowego, soli AH i PA 6.6 BP

SZCZEGÓŁOWE DOCHODZENIE

1.
Nieskoordynowane skutki horyzontalne
10.
W decyzji stwierdza się, że transakcja doprowadzi do znacznego zakłócenia skutecznej konkurencji w wyniku nieskoordynowanych skutków horyzontalnych na rynkach EOG dla ADN, HMD, kwasu adypinowego, soli AH, PA 6.6 BP, proszku do tonerów 3D PA6 i PA 6.6 EP.
2.
Nieskoordynowane skutki wertykalne
11.
W decyzji stwierdza się, że transakcja doprowadzi do znacznego zakłócenia skutecznej konkurencji w wyniku nieskoordynowanych skutków wertykalnych pod względem wertykalnego efektu zamknięcia dostępu do rynku EOG dla ADN, HMD, kwasu adypinowego, soli AH i PA 6.6 EP na wyższym szczeblu i odpowiednio na połączonych wertykalnie rynkach niższego szczebla.
3.
Zobowiązania
12.
Ostateczne zobowiązania polegają na zbyciu działalności gospodarczej ("zbywana działalność"), na którą składają się:
a)
całe obiekty w Belle-Etoile, Francja, Gorzowie, Polska, Blanes, Hiszpania i Valence, Francja. W obiektach tych prowadzona jest obecnie produkcja HMD, soli AH, PA6 BP, PA T4E BP, PA6.6 BP, proszku do tonerów 3D PA6, włókien wyjątkowej jakości i PA6.6 EP;
b)
49 % udziałów w spółce joint venture ("Chalampé JV"), do której zostanie przekazana całość aktywów należących do działalności gospodarczej na terenie zakładu w Chalampé we Francji, z instalacjami produkcyjnymi oleju KA, kwasu azotowego, kwasu adypinowego i soli AH. Nabywca będzie miał prawo do dysponowania 49 % produktów wytwarzanych przez Chalampé JV. BASF będzie miał prawo do dysponowania 51 %. Zagwarantowane są prawa zbywanej działalności w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem Chalampé JV. Zbywana działalność nie obejmuje udziałów przedsiębiorstwa w JV z Invista w zakresie produkcji ADN i HMD zakładu w Chalampé, które zostaną przeniesione na BASF;
c)
wszystkich rzeczowych aktywów trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (w tym wykorzystania przez zbywaną działalność praw własności intelektualnej, patentów i know-how) oraz personelu, który przyczynia się do jego bieżącej działalności lub jest konieczny do zapewnienia jego rentowności i konkurencyjności. Obejmuje to również licencje, zezwolenia i pozwolenia, jak również wszystkie umowy, umowy leasingu, zobowiązania i zamówienia klientów zbywanej działalności, wszystkie kredyty dla klientów oraz inne dane zbywanej działalności;
d)
trzy umowy o dostawach ADN, jedną na okres [...] lat, jedną na okres do [...] lat i jedną na okres [...], jeśli zbycie zostanie zakończone w 2019 r.;
e)
korzystanie, w okresie przejściowym po zamknięciu oraz na warunkach równoważnych warunkom, jakie zbywana działalność ma obecnie, ze wszystkich obecnych uzgodnień, zgodnie z którymi Solvay lub jego przedsiębiorstwa powiązane dostarczają zbywanej działalności produkty lub usługi;
f)
korzystanie z przejściowych uzgodnień w sprawie dostaw, na mocy których zbywana działalność będzie oferować BASF w okresie [...] lat szereg produktów;
g)
klauzulę umówionego nabywcy i klauzule, zgodnie z którymi zbywana działalność zostanie sprzedana podmiotowi kupującemu z ustaloną obecnością w produkcji i sprzedaży produktów chemicznych. W szczególności wymagane jest, aby nabywca był w stanie konkurować o klientów globalnych i o kluczowych klientów z sektora motoryzacyjnego.
13.
W projekcie decyzji stwierdza się, że zobowiązania ostateczne mają wystarczający zakres i są odpowiednie, by całkowicie usunąć znaczne przeszkody utrudniające efektywną konkurencję, które spowodowałaby transakcja, oraz że w związku z tym zobowiązania ostateczne powodują, że wynikająca z transakcji koncentracja jest zgodna z rynkiem wewnętrznym i z Porozumieniem EOG. W związku z tym Komisja stwierdza, że po modyfikacji zgodnej z ostatecznymi zobowiązaniami koncentracja spowodowana transakcją nie zakłóci w znaczący sposób skutecznej konkurencji na rynku wewnętrznym ani na terytorium objętym Porozumieniem EOG, ani w znacznej ich części.

WNIOSEK

14.
W decyzji stwierdzono, że pod warunkiem pełnego przestrzegania zobowiązań z dnia 11 grudnia 2018 r. transakcja nie zakłóci w znaczący sposób efektywnej konkurencji na rynku wewnętrznym ani w znacznej jego części. W związku z powyższym Komisja proponuje uznać zgłoszoną transakcję za zgodną z rynkiem wewnętrznym i Porozumieniem EOG, zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw i art. 57 Porozumienia EOG.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024