Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Realizacja strategii leśnej UE.

Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Realizacja strategii leśnej UE

(2019/C 275/02)

(Dz.U.UE C z dnia 14 sierpnia 2019 r.)

Sprawozdawca generalny: Ossi Martikainen (FI/ALDE), członek rady gminy Lapinlahti
Dokument źródłowy: Sprawozdanie Komisji dla Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Postępy w realizacji strategii leśnej UE »Nowa strategia leśna na rzecz lasów i sektora leśno-drzewnego«"
COM(2018) 811 final

ZALECENIA POLITYCZNE

EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW

1.
Przyjmuje z zadowoleniem opublikowane 7 grudnia 2018 r. sprawozdanie Komisji Europejskiej w sprawie realizacji strategii leśnej UE i zgadza się, że było ono potrzebne. Na podstawie tego sprawozdania Komitet stwierdza, że strategia leśna jest użytecznym instrumentem koordynacji różnych strategii politycznych. Wybór obszarów priorytetowych dla strategii okazał się właściwy i ogólnie osiągnięto postępy w realizacji celów. Jednakże można dokonać jeszcze więcej dzięki konsekwentnemu podejmowaniu dalszych działań w państwach członkowskich, na poziomie regionalnym i lokalnym oraz w stosunkach zewnętrznych.
2.
Podobnie jak we wcześniejszej opinii 1 , która pod wieloma względami jest zgodna z własną oceną Komisji, Komitet zachęca Komisję do dalszego dbania o spójność powiązanych z lasami obszarów polityki i środków, tak by można było lepiej uwzględniać cały łańcuch wartości lasów, ich różnorodność biologiczną i wielorakie funkcje. Ważne jest, by Stały Komitet ds. Leśnictwa był zaangażowany w przygotowywanie strategii politycznych dotyczących lasów, w tym tych dotyczących lasów jedynie pośrednio.
3.
Wzywa Komisję do przeanalizowania, czy obecne zarządzanie kwestiami leśnymi i podejście do takich zagadnień, jak równie ż zasoby w UE, są odpowiednie i aktualne, a także, jaki jest stopień rzeczywistego wpływu tych zasobów na łańcuch wartości, biorąc pod uwagę rosnące znaczenie lasów zarówno w kontekście globalnych, zrównoważonych strategii politycznych, jak i dla państw członkowskich i ich regionów.
4.
Uważa, że Komisja powinna przedstawić nową, zaktualizowaną strategię leśną na okres po 2020 r. oraz przewidzieć jeszcze większą rolą przewodnią. W strategii tej należałoby odróżnić lasy uprawiane przez człowieka i uznać za strategiczny element konieczność ponownego zalesiania obszarów zagrożonych pustynnieniem ze względu na jasną funkcję środowiskową, którą powierzono sektorowi leśno-drzewnemu. Może to wymagać między innymi ponownej oceny tego, w jaki sposób rozdzielany jest budżet i jakie przynosi efekty.
5.
Wzywa Komisję do dopilnowania, by państwa członkowskie, regiony, eksperci ds. leśnictwa, placówki badawcze i organizacje zajmujące się tą dziedziną byli wystarczająco reprezentowani w procesie przygotowywania wspomnianej strategii, co pozwoli osiągnąć zakładane wyniki i zaangażować wszystkie odpowiednie podmioty.
6.
Mając na uwadze ocenę realizacji strategii leśnej, Komitet przedstawia następujące poglądy na temat tych priorytetów określonych w sprawozdaniu Komisji, które w szczególnym stopniu wiążą się z mandatem KR-u:
7.
Finanse i administracja
7.1.
Władze lokalne i regionalne muszą być ściśle zaangażowane w opracowywanie i wdrażanie kierowanych i finansowanych przez UE działań dotyczących sektora leśno-drzewnego. Właściciele lasów oraz podmioty odpowiedzialne za gospodarkę leśną i administrację leśną, w tym gminy i samorządy regionalne, mają do odegrania kluczową rolę we wzmocnieniu zrównoważonego wykorzystywania lasów oraz zwiększeniu swego jednoznacznego zaangażowania na rzecz ludności i gospodarki wiejskiej.
7.2.
Władze lokalne i regionalne mogą odgrywać pewną rolę w zwiększaniu spójności i skuteczności działań w sektorze leśno-drzewnym oraz działać jako łącznik w kontekście, w którym prywatna własność lasów w wielu państwach członkowskich jest porzucona oraz staje się rozproszona i podzielona w wyniku zmian strukturalnych w społeczeństwach. Ewentualne środki, jakie władze te mogłyby rozważyć, to promowanie wspólnych modeli takich jak tworzenie ugrupowań i stowarzyszeń leśnych oraz rozwinięcie roli aktywnego leśnika. Muszą więc wspierać współpracę w sektorze leśnictwa. Wsparcie publiczne powinno obejmować studia wykonalności, aktywność na szczeblu terytorialnym i promocję w celu zwiększenia wartości wielu towarów i usług ekosystemowych oferowanych przez omawiany sektor.
7.3.
Sektor leśno-drzewny potrzebuje odpowiedniego finansowania w ramach WPR, a zwłaszcza finansowania rozwoju obszarów wiejskich, jako że środki te były wykorzystywane przez wiele podmiotów regionalnych i lokalnych w celu wzmocnienia leśnictwa w ich regionach i pobudzenia zrównoważonego wykorzystywania lasów. W miarę jak WPR staje się bardziej elastyczna na szczeblu krajowym, sektor leśno-drzewny może odgrywać jeszcze większą rolę w działaniach na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w wielu regionach. Z drugiej strony możliwe jest, że jego rola się zmniejszy. Jest to ważne z punktu widzenia zatrudnienia na obszarach wiejskich, gospodarki regionalnej i zrównoważonego rozwoju. Jest to zatem kluczowy moment, by zapewnić odpowiednie finansowanie działań w zakresie leśnictwa w ramach finansowania rozwoju obszarów wiejskich w WPR. Aby krajowe programy WPR miały wpływ na klimat i środowisko, potrzebny jest wkład władz lokalnych i regionalnych oraz współpraca między różnymi poziomami sprawowania rządów. Możliwości finansowania sektora leśno-drzewnego powinny być również podawane do wiadomości publicznej na każdym szczeblu sprawowania rządów, tak aby można je było odpowiednio i w pełni wykorzystać.
7.4.
Zwraca uwagę, że wiele państw członkowskich UE posiada bardzo słabą sieć dróg leśnych i w związku z tym podkreśla potrzebę finansowania badań europejskich dotyczących oceny sieci dróg leśnych.
7.5.
Sektor leśno-drzewny oferuje również znaczne możliwości wykorzystania środków finansowych z programów UE w zakresie badań naukowych i innowacji oprócz wcześniejszych narzędzi związanych głównie z WPR. Musi on mieć możliwość wykorzystywania nie tylko środków z WPR, ale także konkretnych środków z programów "Horyzont 2020"i LIFE+, Erasmus+, funduszy strukturalnych i Funduszu Solidarności.
8.
Gospodarka lokalna i regionalna, zielona gospodarka, zatrudnienie
8.1.
Lasy mają do odegrania kluczową rolę w rozwoju europejskiej biogospodarki i różnorodności biologicznej w Europie i je j regionach oraz w przechodzeniu na gospodarkę niskoemisyjną i zieloną. Władze lokalne i regionalne mogłyby wnieść wkład m.in. w regionalne plany zrównoważonego rozwoju, strategie dotyczące biogospodarki, edukację, zrównoważone pod względem ekologicznym budownictwo, pochłanianie dwutlenku węgla w produktach drzewnych o długim cyklu życia, wykorzystywanie energii ze źródeł odnawialnych i promowanie przedsiębiorczości MŚP w sektorze leśno-drzewnym. W razie potrzeby można by utworzyć grupy współpracy w sektorze leśno-drzewnym, które obejmowałyby - oprócz przedsiębiorstw leśnych, właścicieli lasów oraz samorządów regionalnych i lokalnych - gminy, władze regionalne, regionalne akademie, uniwersytety i organizacje pozarządowe, jak również przedsiębiorstwa prywatne w sektorach wykorzystujących surowce i produkty pozyskiwane z lasów.
8.2.
Wiele obszarów wiejskich w Europie boryka się z wyludnieniem i utratą miejsc pracy. Przejście do wykorzystywania produktów leśnictwa, na przykład w sektorze budownictwa i produkcji energii, przyczyniłoby się do wzrostu zatrudnienia i dochodów z podatków także w regionach o niskiej gęstości zaludnienia. To samo dotyczy szerzej rozumianej zielonej gospodarki, w której lasy są także ważnym atutem dla turystyki, różnorodności biologicznej, rekreacji i dobrostanu obywateli. Sektor leśnictwa jako trzeci co do wielkości pracodawca UE (zatrudniający ponad 3,5 mln osób) ma istotny wpływ na konwergencję społeczną i terytorialną Europy. Strategia na rzecz sektora leśno-drzewnego powinna uwzględniać promowanie wszystkich produktów i usług ekosystemowych oferowanych przez las, by ożywić i wesprzeć gospodarkę.
8.3.
Przewidywanemu wzrostowi popytu na drewno i biomasę musi towarzyszyć zrównoważona gospodarka leśna, która w lasach publicznych może być akredytowana przez administrację leśną, a w lasach prywatnych - w oparciu o prywatne mechanizmy certyfikacji lasów.
8.4.
Różne szczeble administracji powinny ze sobą współpracować: dobre praktyki i wyniki na szczeblu regionalnym powinny mieć wpływ na to, jak UE i państwa członkowskie przeznaczają środki na promowanie innowacji i technologii w sektorze leśno-drzewnym oraz na powiązanie różnych sposobów wykorzystania lasów. Mogłoby to również przyczynić się do stworzenia praktycznych i bardziej dostępnych narzędzi finansowych dla regionów z myślą o rozwoju sektora leśno-drzewnego. Aby osiągnąć cel, jakim jest Europa neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 r., potrzebne są nowe, dobrze ukierunkowane środki w sektorze leśno-drzewnym. Zadania i uprawnienia władz lokalnych i regionalnych różnią się w poszczególnych państwach członkowskich, ale wszędzie należy dążyć do kompleksowego i spójnego podejścia strategicznego, które łączyłoby wspólne cele i potrzeby różnych szczebli w odniesieniu do kwestii obejmujących infrastrukturę, systemy informacyjne i wymianę informacji, a także takie zadania organów jak wydawanie zezwoleń i nadzór. Wszystkie państwa członkowskie i sektory gospodarki powinny przyczynić się do osiągnięcia celów redukcji emisji CO2 przy zachowaniu sprawiedliwości i solidarności.
8.5.
Uważa, że lepsza komunikacja na temat znaczenia zrównoważonego gospodarowania obszarami leśnymi, a także możliwość rozszerzenia, organizacji i koordynacji kampanii uświadamiających dotyczących wielofunkcyjności lasów oraz wielorakich korzyści gospodarczych, społecznych i środowiskowych płynących ze zrównoważonej gospodarki leśnej stają się koniecznością z punktu widzenia wszystkich szczebli instytucjonalnych UE.
9.
Różnorodność biologiczna, zmiana klimatu, zdrowie lasów
9.1.
KR podkreśla kluczowe znaczenie promowania właściwej gospodarki leśnej oraz zintegrowania polityki rolnej i leśnej z polityką zarządzania ryzykiem hydrogeologicznym i klimatycznym.
9.2.
KR przyjmuje do wiadomości spostrzeżenie Komisji, że pomimo znacznych wysiłków na rzecz zachowania różnego rodzaj u lasów i siedlisk, w tym poprzez sieć Natura 2000 oraz dyrektywę ptasią i dyrektywę siedliskową, nie osiągnięto pożądanego postępu w zakresie różnorodności biologicznej. Komisja powinna przedstawić bardziej szczegółową ocenę pokazującą, gdzie osiągnięto wyniki, jakie instrumenty byłyby potrzebne do osiągnięcia pozytywnych zmian i czy działania były zrównoważone pod względem rozpowszechnienia albo rzadkości występowania siedlisk leśnych w całej UE ze szczególnym uwzględnieniem regionów, w których koncentruje się największe bogactwo gatunków, takich jak np. regiony najbardziej oddalone. Należy również finansować badania mające na celu przeprowadzenie zakrojonej na szeroką skalę oceny stanu lasów i ich funkcji ekosystemowych, zwłaszcza w nowych państwach członkowskich. Celem powinno być utrzymanie i utrwalenie dziedzictwa naturalnego o wysokiej wartości dla środowiska poprzez rozwinięcie istniejących sieci ekologicznych.
9.3.
Lasy mają do odegrania kluczową rolę w przeciwdziałaniu zmianie klimatu poprzez sekwestrację, składowanie i substytucję emisji CO2. Skutki zmiany klimatu muszą stać się przekrojowym motywem w zrównoważonym leśnictwie, w którym możliwości lasów są traktowane w sposób kompleksowy: jak można zastąpić paliwa kopalne i związane z nimi produkty; jak gospodarka leśna wpływa na pochłanianie dwutlenku węgla i tym samym w jaki sposób zachęcić/nagrodzić właściciela, który prowadzi zrównoważoną gospodarkę leśną w stosunku do tego, który tego nie czyni; jakie zagrożenia dla lasów niesie ze sobą zmiana klimatu; jak można zapewnić potencjał produkcyjny rodzimych gatunków drzew i w jakim stopniu można w wyrównawczy sposób wprowadzić gatunki nierodzime itp.
9.4.
KR wzywa Komisję Europejską do pełnego zaangażowania regionów i władz lokalnych we wdrażanie rozporządzenia w sprawie wspólnego wysiłku redukcyjnego 2  oraz rozporządzenia LULUCF 3 , a także do określenia celów w zakresie redukcji emisji do 2030 r. i opracowania konkretnych inicjatyw na rzecz ich osiągnięcia.
9.5.
Zmiana klimatu i utrata różnorodności lasów może narazić duże obszary lasów na szkody związane z burzami, chorobami i szkodnikami. Wobec takich ewentualności decyzje administracyjne muszą zawsze brać pod uwagę alternatywne ryzyko braku działania. Należy przygotować się na takie ewentualności poprzez aktualizowanie prawodawstwa w celu wspierania planowego zarządzania lasami i zapobiegania takim szkodom, a także poprzez zapewnianie finansowania, które mogłoby być przewidziane na zapobieganie szkodom, zarządzanie sytuacją kryzysową i zdewastowanymi obszarami, wspieranie odbudowy i ponownego zalesiania oraz kompensowanie problemów gospodarczych dużych regionów dotkniętych klęską. W związku z tym istnieje potrzeba finansowania na szczeblu regionalnym mapy potencjalnych zagrożeń. Aktywna gospodarka leśna może być przydatnym narzędziem zapobiegania i wczesnego wykrywania w dążeniu do poprawy stanu zdrowia drzewostanów.
9.6.
Obywatele powinni być ogólnie lepiej informowani o kapitale naturalnym i usługach ekosystemowych, jakie lasy zapewniaj ą społeczeństwu, a tam, gdzie to możliwe, należy wzmocnić więzi między społecznościami lokalnymi a lasami - niezależnie od tego, czy społeczności te są właścicielami lasu czy nie.
9.7.
Podkreśla podstawowe znaczenie działań oddolnych w dziedzinie zarządzania ryzykiem związanym z klęskami żywiołowymi, jak również instrumentów UE uzupełniających te działania, jeżeli klęska przekracza możliwości jednego państwa członkowskiego. Wykaz instrumentów UE, które są szczególnie pomocne podczas występowania burz i pożarów lasów, obejmuje Unijny Mechanizm Ochrony Ludności, Fundusz Solidarności UE i projekty pilotażowe finansowane przez Komisję Europejską, mające na celu usunięcie przeszkód administracyjnych i prawnych w zarządzaniu ryzykiem związanym z klęskami żywiołowymi na obszarach transgranicznych.
9.8.
Zgodnie z wnioskiem złożonym przez Parlament Europejski i główne zainteresowane strony pilnie potrzebny jest plan działania UE w zakresie wylesiania i degradacji lasów w celu dalszej oceny wpływu konsumpcji produktów i surowców w UE na środowisko naturalne, co może przyczynić się do wylesiania i degradacji lasów poza UE. W związku z tym KR zwraca się do Komisji Europejskiej, by włączyła ten wniosek do swoich priorytetów politycznych.
10.
Współpraca międzynarodowa i międzyregionalna w sektorze leśno-drzewnym
10.1.
Ważne jest, aby UE kontynuowała działania mające na celu zapewnienie współpracy i płaszczyzny porozumienia - zarówno w Europie, jak i na świecie - w odniesieniu do sektora leśno-drzewnego oraz handlu produktami leśnymi, a także działania mające na celu konsolidację zasad zrównoważonej gospodarki leśnej w swoim sąsiedztwie, zewnętrznych stosunkach gospodarczych i polityce rozwojowej. Strategiczny plan leśny ONZ na 2030 r. Forest Europe, certyfikacja lasów oraz globalne cele dotyczące lasów to przykłady możliwych obszarów oddziaływania.
10.2.
Wiele ważnych obszarów leśnych w UE jest ograniczonych granicami zewnętrznymi UE, a tymczasem typy lasów, branż e gospodarki związane z leśnictwem i zagrożenia dla lasów często wykraczają poza te granice. Ważne jest, aby władze regionalne i lokalne w regionach przygranicznych mogły skuteczniej wykorzystywać w sektorze leśno-drzewnym programy UE w dziedzinie stosunków zewnętrznych.
10.3.
Przedstawiciele władz lokalnych i regionalnych muszą być ściśle zaangażowani w przygotowywanie, wdrażanie i monitorowanie międzynarodowych zobowiązań UE w sektorze leśno-drzewnym, a ponadto należy ustanowić stałe procedury służące wdrożeniu tego celu w praktyce.
10.4.
Kluczowe znaczenie miałoby wspieranie krajowej i regionalnej współpracy w UE w celu ułatwienia wymiany umiejętności i zwiększenia konkurencyjności regionów. Wzmocnione sieci przyspieszyłyby również gotowość do zapewnienia wsparcia w zakresie rozwiązywania problemów związanych ze zjawiskami katastrofalnymi takimi jak pożary lasów, burze, susze i powodzie.
11.
Kształcenie i komunikacja
11.1.
Konieczne jest wsparcie zapotrzebowania społecznego, co wiązałoby się z uznaniem i ochroną roli lasów w świetle stojących przed nami wyzwań klimatycznych i gospodarczych.
11.2.
Uda się to osiągnąć jedynie poprzez niespotykane dotąd starania w dziedzinie komunikacji i kształcenia w formie kampanii zarówno na poziomie krajowym i międzynarodowym, jak i na szczeblu lokalnym i regionalnym z uwagi na jego bliskość do obywateli, tak aby uwypuklić rolę sektora leśnictwa w łagodzeniu zmiany klimatu oraz przechodzeniu na biogospodarkę opartą na zasobach naturalnych.
11.3.
Środki w zakresie komunikacji i kształcenia będą miały na celu przede wszystkim przezwyciężenie dwóch obecnych barie r poznawczych: przekształcenie negatywnego obrazu wykorzystania drewna i uznanie leśnictwa za zrównoważony system gospodarowania oparty na nauce o lasach, a także wyeliminowanie sprzeczności między ochroną a gospodarowaniem za pomocą koncepcji zrównoważonej gospodarki leśnej, która umożliwia ich zgodność.
11.4.
Do zespołów ds. komunikacji i kształcenia muszą należeć specjaliści ds. sektora leśnego zarówno w dziedzinie leśnictwa, jak i zrównoważonej gospodarki leśnej.

Bruksela, dnia 11 kwietnia 2019 r.

Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Regionów
Karl-Heinz LAMBERTZ
1 Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Śródokresowy przegląd strategii leśnej UE (Dz.U. C 361 z 5.10.2018, s. 5).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/842 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie wiążących rocznych redukcji emisji gazów cieplarnianych przez państwa członkowskie od 2021 r. do 2030 r. przyczyniających się do działań na rzecz klimatu w celu wywiązania się z zobowiązań wynikających z Porozumienia paryskiego oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 525/2013 (Dz.U. L 156 z 19.6.2018, s. 26).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/841 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie włączenia emisji i pochłaniania gazów cieplarnianych w wyniku działalności związanej z użytkowaniem gruntów, zmianą użytkowania gruntów i leśnictwem do ram polityki klimatyczno-energetycznej do roku 2030 i zmieniające rozporządzenie (UE) nr 525/2013 oraz decyzję nr 529/2013/UE (Dz.U. L 156 z 19.6.2018, s. 1).

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.275.5

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Realizacja strategii leśnej UE.
Data aktu: 14/08/2019
Data ogłoszenia: 14/08/2019