Powiadomienie ze strony Niderlandów o zastosowaniu art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1008/2008, dotyczącego zasad podziału ruchu lotniczego, w odniesieniu do portu lotniczego Schiphol i portu lotniczego Lelystad.

Powiadomienie ze strony Niderlandów o zastosowaniu art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1008/2008, dotyczącego zasad podziału ruchu lotniczego, w odniesieniu do portu lotniczego Schiphol i portu lotniczego Lelystad
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2019/C 136/07)

(Dz.U.UE C z dnia 12 kwietnia 2019 r.)

Zgodnie z art. 19 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty 1  w dniu 29 marca 2019 r. Komisja otrzymała od Niderlandów powiadomienie dotyczące projektu dekretu ustanawiającego niderlandzką zasadę podziału ruchu lotniczego między portem lotniczym Schiphol a portem lotniczym Lelystad. Na podstawie proponowanych przepisów, po ich przyjęciu i wejściu w życie, ruch lotniczy między portami lotniczymi Schiphol i Lelystad zostanie podzielony w następujący sposób:

-
Port lotniczy Lelystad zostanie wyznaczony jako koordynowany port lotniczy w rozumieniu rozporządzenia Rady (EWG) nr 95/93 z dnia 18 stycznia 1993 r. w sprawie wspólnych zasad przydzielania czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych Wspólnoty 2  od dnia wejścia w życie tego dekretu.
-
Linia lotnicza, która dobrowolnie przenosi bezpośredni lot z portu lotniczego Schiphol do portu lotniczego Lelystad otrzyma, bez uszczerbku dla rozporządzenia w sprawie przydzielania czasu na start lub lądowanie, pierwszeństwo uzyskania przydziału czasu na start lub lądowanie w porcie lotniczym Lelystad. Jedynie w przypadku jednakowego pierwszeństwa na podstawie rozporządzenia w sprawie przydzielania czasu na start lub lądowanie pierwszeństwo otrzymają loty rozpoczynające się w Schiphol.
-
Przydział czasu na start lub lądowanie w porcie lotniczym Schiphol udostępniony w wyniku przeniesienia lotu bezpośredniego do portu lotniczego Lelystad musi zostać wykorzystany w Schiphol na potrzeby lotu transferowego. Czas na start lub lądowanie jest udostępniany w porcie lotniczym Schiphol, gdy linia lotnicza dobrowolnie przekazuje go koordynatorowi przydziałów czasu na start lub lądowanie lub innemu przedsiębiorstwu lotniczemu bądź od tego momentu wykorzystuje go do wykonywania lotów transferowych.

W skrócie, loty transferowe są to loty do miejsc docelowych, w przypadku których średnia stopa transferów (przesiadek) w porcie lotniczym Schiphol wynosi co najmniej 10 %. Loty bezpośrednie są to loty do miejsc docelowych, w przypadku których średnia stopa transferów w porcie lotniczym Schiphol wynosi mniej niż 10 %.

Miejsca docelowe spełniające te kryteria wyszczególniono w załącznikach do dekretu.

Linie lotnicze są w stanie uzasadnić ex ante ministerstwu, że miejsce docelowe, które nie znajduje się w załączniku dotyczącym miejsc docelowych lotów transferowych, będzie obsługiwane ze średnią stopą transferów wynoszącą co najmniej 10 %.

Zasada pierwszeństwa będzie miała zastosowanie w pierwszej kolejności do pierwszych 10 000 przydziałów czasu na start lub lądowanie dostępnych dla lotów komercyjnych w porcie lotniczym Lelystad, a po dokonaniu oceny - i zatwierdzeniu przez Komisję Europejską - do maksymalnie 25 000 przydziałów czasu na start lub lądowanie. W ciągu trzech lat od wejścia w życie zasady podziału ruchu władze niderlandzkie przedstawią Parlamentowi i Komisji Europejskiej sprawozdanie na temat skuteczności, wpływu i proporcjonalności dekretu, kładąc nacisk na dostępną pojemność rynku i dostęp nowych podmiotów do niderlandzkiego rynku lotniczego.

Pełny tekst można znaleźć na stronie internetowej pod następującym adresem:

https://ec.europa.eu/transport/modes/air/consultations/2019-schiphol-lelystad-distribution-rules_en

Komisja zwraca się do zainteresowanych stron o przekazanie uwag w terminie 15 dni od daty opublikowania niniejszego komunikatu, na adres:

Directorate-General for Mobility and Transport (Unit E1 aviation policy) (Dyrekcja Generalna ds. Mobilności

i Transportu (dział E1 Polityka w dziedzinie lotnictwa))

European Commission

Office: DM24 05/100

1049 Bruxelles/Brussels

BELGIQUE/BELGIË

MOVE-AIR-SERVICES-REGULATION@ec.europa.eu

1 Dz.U. L 293 z 31.10.2008, s. 3.
2 Dz.U. L 14 z 22.1.1993, s. 1.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.136.26

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Powiadomienie ze strony Niderlandów o zastosowaniu art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1008/2008, dotyczącego zasad podziału ruchu lotniczego, w odniesieniu do portu lotniczego Schiphol i portu lotniczego Lelystad.
Data aktu: 12/04/2019
Data ogłoszenia: 12/04/2019