Opinia Europejskiego Banku Centralnego z dnia 31 sierpnia 2018 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie niektórych opłat za płatności transgraniczne w Unii i opłat za przeliczenie waluty (CON/2018/38).

OPINIA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 31 sierpnia 2018 r.
w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie niektórych opłat za płatności transgraniczne w Unii i opłat za przeliczenie waluty

(CON/2018/38)

(2018/C 382/04)

(Dz.U.UE C z dnia 23 października 2018 r.)

Wprowadzenie i podstawa prawna

W dniu 27 czerwca 2018 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek Rady Unii Europejskiej o wydanie opinii w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 924/2009 w odniesieniu do niektórych opłat za płatności transgraniczne w Unii i opłat za przeliczenie waluty 1  (zwanego dalej "projektem rozporządzenia").

Właściwość EBC do wydania opinii wynika z art. 127 ust. 4 i art. 282 ust. 5 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w związku z czwartym tiret art. 127 ust. 2 Traktatu oraz czwartym tiret art. 3 ust. 1 protokołu nr 4 w sprawie statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, jako że projekt rozporządzenia zawiera postanowienia dotyczące sprawnego funkcjonowania systemów płatności. Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.

Uwagi ogólne

Projekt rozporządzenia zmierza do zagwarantowania wszystkim obywatelom i spółkom w Unii dokonującym transgranicznych przelewów w euro pomiędzy państwem członkowskim strefy euro a państwem członkowskim spoza strefy euro, lub też pomiędzy dwoma państwami członkowskimi spoza strefy euro, niskiego poziomu opłat, które obecnie są dostępne w odniesieniu do płatności krajowych dokonywanych w oficjalnej walucie danego państwa członkowskiego. Aby osiągnąć wspomniany cel, projekt rozporządzenia zwiększa przejrzystość i ochronę konsumentów, wzmacnia rynek wewnętrzny usług płatniczych w euro oraz potwierdza status euro jako waluty wyboru dla płatności wewnątrzunijnych do czasu przyjęcia euro jako wspólnej waluty wszystkich państw członkowskich.

Uwagi szczegółowe

1.
Zakres postanowień dotyczących opłat za przeliczenie waluty

Postanowienia projektu rozporządzenia dotyczące opłat za przeliczenie waluty mają mieć zastosowanie do wszystkich płatności transgranicznych, niezależnie od tego, czy są one nominowane w euro, czy też w walucie krajowej państwa członkowskiego innej niż euro. Jednakże w sensie technicznym płatności transgraniczne nominowane w euro, wykonywane z rachunków płatniczych prowadzonych w euro, w których zarówno dostawca usług płatniczych płatnika, jak i odbiorcy płatności, mają siedzibę w państwach członkowskich strefy euro, zasadniczo nie powinny podlegać żadnemu przeliczaniu. A zatem w rzeczywistości postanowienia te powinny mieć zastosowanie do płatności transgranicznych w euro jedynie wówczas, gdy euro nie jest walutą rachunku płatniczego lub gdy dostawca usług płatniczych płatnika i odbiorcy płatności, bądź tylko odbiorcy płatności, mają siedzibę poza strefą euro. EBC sugeruje, aby aspekt ten doprecyzować w projekcie rozporządzenia.

Projekt rozporządzenia dotyczy wyłącznie płatności dokonywanych za pośrednictwem dostawców usług płatniczych, nie obejmuje więc możliwości świadczenia usługi przeliczenia waluty przez akceptanta niezależnie od dostawcy usług płatniczych. EBC sugeruje, aby aspekt ten doprecyzować w projekcie rozporządzenia.

2.
Alternatywne usługi i warianty przeliczania walut

Projekt rozporządzenia nie zawiera artykułu z definicjami, chociaż wprowadza do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i (WE) nr 924/2009 2  nowe i ważne pojęcia. Na przykład pojęcia "alternatywnych usług przeliczania walut" i "alternatywnych wariantów przeliczania walut" mogłyby stanowić jeden termin, który powinien zostać zdefiniowany. W szczególności należy doprecyzować, czy usługi te są usługami świadczonymi przez dostawców usług płatniczych i ich podmioty zależne, a jeżeli tak, to jaki jest zakres obowiązku wyszukiwania i reklamowania przez dostawcę usług płatniczych usług jego bezpośrednich konkurentów. Należy również doprecyzować, że usługi przeliczania walut mogą być oferowane przez dostawców nieregulowanych.

3.
Zasady dotyczące opłat za przeliczenie waluty i okresy przejściowe
3.1.
Zgodnie z projektem rozporządzenia Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Bankowego powierzono zadanie opracowania regulacyjnych standardów technicznych zapewniających przejrzystość i porównywalność cen różnych wariantów usług przeliczania walut.
3.2.
EBC sugeruje, aby - z uwagi na względy ochrony konsumentów - okres przejściowy w zakresie obowiązku zapewnienia pełnej przejrzystości kosztów usług przeliczania walut zredukować do 12 miesięcy od momentu wejścia projektu rozporządzenia w życie.

W przypadku gdy EBC zaleca zmianę projektu rozporządzenia, szczegółowe propozycje zmian wraz z ich uzasadnieniem zostały zawarte w odrębnym roboczym dokumencie o charakterze technicznym. Dokument roboczy o charakterze technicznym jest dostępny w języku angielskim na stronie internetowej EBC.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 31 sierpnia 2018 r.
Mario DRAGHI
Prezes EBC
1 COM(2018) 163 final.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 924/2009 z dnia 16 września 2009 r. w sprawie płatności transgranicznych we Wspólnocie oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 2560/2001 (Dz.U. L 266 z 9.10.2009, s. 11).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.382.7

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Banku Centralnego z dnia 31 sierpnia 2018 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie niektórych opłat za płatności transgraniczne w Unii i opłat za przeliczenie waluty (CON/2018/38).
Data aktu: 31/08/2018
Data ogłoszenia: 23/10/2018