Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 30 listopada 2017 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (wniosek złożony przez Finlandię - EGF/2017/005 FI/Retail) (COM(2017)0618 - C8-0364/2017 - 2017/2231(BUD)).

Uruchomienie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji w następstwie wniosku złożonego przez Finlandię EGF/2017/005 FI/Retail

P8_TA(2017)0457

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 30 listopada 2017 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (wniosek złożony przez Finlandię - EGF/2017/005 FI/Retail) (COM(2017)0618 - C8-0364/2017 - 2017/2231(BUD))

(2018/C 356/39)

(Dz.U.UE C z dnia 4 października 2018 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2017)0618 - C8-0364/2017),
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1309/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (2014-2020) i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1927/2006 1  (rozporządzenie w sprawie EFG),
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 2 , w szczególności jego art. 12,
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 3  (porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r.), w szczególności jego pkt 13,
-
uwzględniając procedurę rozmów trójstronnych przewidzianą w pkt 13 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r.,
-
uwzględniając pismo Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,
-
uwzględniając pismo Komisji Rozwoju Regionalnego,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A8-0366/2017),
A.
mając na uwadze, że Unia opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe w celu udzielenia dodatkowego wsparcia pracownikom dotkniętym skutkami istotnych zmian w strukturze światowego handlu lub światowego kryzysu finansowego i gospodarczego oraz z myślą o ułatwieniu im powrotu na rynek pracy;
B.
mając na uwadze, że pomoc finansowa Unii dla zwalnianych pracowników powinna być dynamiczna i powinno się jej udzielać jak najszybciej i jak najefektywniej;
C.
mając na uwadze, że Finlandia złożyła wniosek EGF/2017/005 FI/Retail o przyznanie wkładu finansowego z EFG zgodnie z kryteriami interwencji określonymi w art. 4 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie EFG w związku ze zwolnieniem 1 660 pracowników w trzech przedsiębiorstwach działających w sektorze gospodarki zaklasyfikowanym do działu 47 klasyfikacji NACE Revision 2 (Handel detaliczny, z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi i motocyklami) w regionach zaliczanych do poziomu 2 klasyfikacji NUTS Länsi-Suomi, Helsinki-Uusimaa, Etelä-Suomi i Pohjois- ja Itä-Suomi w Finlandii; mając na uwadze, że zgodnie z oczekiwaniami środki obejmą 1 500 zwolnionych pracowników;
D.
mając na uwadze, że za kontrolę finansową działań wspieranych z EFG odpowiedzialne jest zainteresowane państwo członkowskie, zgodnie z art. 21 ust. 1 rozporządzenia w sprawie EFG;
1.
zgadza się z Komisją, że warunki wymienione w art. 4 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie EFG zostały spełnione i że Finlandia ma prawo do wkładu finansowego w wysokości 2 499 360 EUR na mocy tego rozporządzenia, co stanowi 60 % łącznych kosztów wynoszących 4 165 600 EUR;
2.
zwraca uwagę, że Komisja dotrzymała terminu 12 tygodni od daty otrzymania kompletnego wniosku od władz fińskich do dnia zakończenia oceny zgodności tego wniosku z warunkami przyznania wkładu finansowego, co nastąpiło w dniu 23 października 2017 r., i przekazała ją do wiadomości Parlamentowi tego samego dnia;
3.
odnotowuje argumenty Finlandii, iż zwolnienia są związane z poważnymi zmianami w strukturze światowego handlu, spowodowanymi globalizacją, a zwłaszcza gwałtownym wzrostem międzynarodowego handlu elektronicznego; w szczególności zauważa, że wzrost sprzedaży internetowej produktów detalicznych w Finlandii w połączeniu z popularnością sklepów internetowych spoza UE wśród fińskich konsumentów doprowadził do stałego spadku obrotów tradycyjnych fińskich domów towarowych od 2014 r.;
4.
zwraca uwagę, że do zwolnień doszło w dwóch dużych fińskich sieciach domów towarowych we wszystkich czterech fińskich regionach zaliczanych do poziomu NUTS-2; dostrzega, że tego rodzaju domy towarowe borykają się z malejącymi przepływami pieniężnymi i spadkiem rentowności ze względu na rozwój handlu elektronicznego, zmianę nawyków zakupowych i słabe zaufanie konsumentów;
5.
przypomina, że do zwolnień doszło w dwóch dużych fińskich sieciach domów towarowych i w jednej spółce zależnej, które od 2015 r. doświadczały poważnych problemów związanych ze spadkiem dochodów i pogorszeniem przepływu środków pieniężnych ze względu na wzrost handlu elektronicznego, zmianę nawyków zakupowych i słabe zaufanie konsumentów; ubolewa nad tym, że na początku 2017 r. dwie z tych spółek musiały całkowicie zaprzestać działalności;
6.
zdaje sobie sprawę, że równocześnie doszło do istotnej zmiany w specyfice drobnego handlu, obejmującej coraz częściej pracę w niepełnym wymiarze godzin, wymagającą nowych umiejętności w takich dziedzinach jak informatyka, prognozowanie, analiza danych, komunikacja, wiedza o kliencie i logistyka; ubolewa nad tym, że 43 % fińskich pracowników handlu detalicznego w wieku powyżej 45 lat nie posiada takich umiejętności; uważa, że trudności z ponownym zatrudnieniem osób w wieku powyżej 50 lat to ważna kwestia i z zainteresowaniem czeka na ocenę projektów pilotażowych w zakresie coachingu pod kątem kariery, które przewidziano dla tej grupy zwolnionych pracowników;
7.
podkreśla, że znaczna liczba zwolnionych pracowników ma więcej niż 55 lat, a ponad 76 % z nich to kobiety; w związku z tym uznaje znaczenie aktywnych instrumentów rynku pracy współfinansowanych z EFG w celu zwiększenia szans powrotu na rynek pracy dla tych szczególnie wrażliwych grup; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że szczególną uwagę poświęcono dostosowaniu proponowanych środków do konkretnych potrzeb grup docelowych;
8.
zauważa, że Finlandia planuje wdrożyć siedem rodzajów środków na rzecz zwolnionych pracowników objętych wnioskiem: (i) środki w zakresie coachingu i inne środki przygotowawcze, (ii) środki w dziedzinie zatrudnienia i inne środki w dziedzinie przedsiębiorczości, (iii) kursy szkoleniowe, (iv) dotacje na rozpoczęcie działalności, (v) projekty pilotażowe w zakresie coachingu pod kątem kariery, (vi) dopłaty do wynagrodzeń oraz (vii) dodatki na podróż i zakwaterowanie; z zadowoleniem przyjmuje projekty pilotażowe w zakresie coachingu pod kątem kariery, w ramach których analizuje się problemy natury fizycznej, mentalnej lub innej, jakie mogą utrudniać ponowne zatrudnienie beneficjentów w wieku ponad 50 lat; zwraca uwagę, że na kontrolę i sprawozdawczość przeznaczono wystarczające środki;
9.
zwraca uwagę, że środki wsparcia dochodu będą stanowić 22,05 % ogólnego pakietu zindywidualizowanych środków, czyli dużo poniżej pułapu 35 % ustanowionego w rozporządzeniu w sprawie EFG, i że działania te są uzależnione od czynnego udziału beneficjentów objętych pomocą w poszukiwaniu pracy lub szkoleniach;
10.
uznaje, że skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług opracowano w drodze konsultacji z przedstawicielami Ośrodka Rozwoju Gospodarczego, Ośrodka Transportu i Ośrodka Środowiska w Uusimaa, Pirkanmaa, Pohjois-Pohjanmaa, Varsinais-Suomi oraz z Biurem Zatrudnienia i Biurem Rozwoju Gospodarczego w Uusimaa, a także z przedstawicielami spółki i związków zawodowych;
11.
zauważa, że władze Finlandii przedstawiły gwarancje, iż proponowane działania nie będą objęte wsparciem finansowym w ramach innych funduszy unijnych lub instrumentów finansowych oraz będą uzupełniały działania finansowane z funduszy strukturalnych, a także że będzie się zapobiegać wszelkim przypadkom podwójnego finansowania;
12.
przypomina, że przy opracowywaniu skoordynowanego pakietu zindywidualizowanych usług wspieranego z EFG należy przewidywać przyszłe perspektywy rynku pracy i potrzebne umiejętności oraz że pakiet ten powinien być zgodny z przejściem na zasobooszczędną i zrównoważoną gospodarkę;
13.
ponownie podkreśla, że wsparcie z EFG nie może zastępować działań, za podjęcie których - na mocy prawa krajowego lub układów zbiorowych - odpowiedzialne są przedsiębiorstwa, ani środków restrukturyzacji przedsiębiorstw lub sektorów;
14.
zwraca się do Komisji, by w przyszłych wnioskach wzywała organy krajowe do podawania dalszych informacji o sektorach mających potencjał wzrostu, a więc mogących zatrudniać pracowników, oraz do gromadzenia potwierdzonych danych dotyczących wpływu finansowania z EFG, w tym w odniesieniu do współczynnika reintegracji i jakości miejsc pracy uzyskanych dzięki EFG;
15.
ponownie apeluje do Komisji o zapewnienie publicznego dostępu do wszystkich dokumentów związanych z pomocą z EFG;
16.
zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
17.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
18.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.

ZAŁĄCZNIK

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji w następstwie wniosku z Finlandii - EGF/2017/005 FI/Retail

(Tekst tego załącznika nie został powtórzony w tym miejscu, ponieważ odpowiada on końcowej wersji decyzji (UE) 2018/7.)

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 855.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
3 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.356.172

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 30 listopada 2017 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (wniosek złożony przez Finlandię - EGF/2017/005 FI/Retail) (COM(2017)0618 - C8-0364/2017 - 2017/2231(BUD)).
Data aktu: 30/11/2017
Data ogłoszenia: 04/10/2018