Komisja Administracyjna ds. Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego - Decyzja nr E6 z dnia 19 października 2017 r. dotycząca ustalania, kiedy w systemie elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego (EESSI) wiadomość elektroniczna uważana jest za doręczoną zgodnie z prawem.

DECYZJA NR E6
z dnia 19 października 2017 r.
dotycząca ustalania, kiedy w systemie elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego (EESSI) wiadomość elektroniczna uważana jest za doręczoną zgodnie z prawem (Tekst mający znaczenie dla EOG i Szwajcarii)

(2018/C 355/04)

(Dz.U.UE C z dnia 4 października 2018 r.)

KOMISJA ADMINISTRACYJNA DS. KOORDYNACJI SYSTEMÓW ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO,

uwzględniając art. 72 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego 1 , zgodnie z którym Komisja Administracyjna odpowiada za rozpatrywanie wszelkich spraw administracyjnych lub dotyczących wykładni, wynikających z przepisów tego rozporządzenia oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 z dnia 16 września 2009 r. dotyczącego wykonywania rozporządzenia (WE) nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego 2 ,

uwzględniając art. 72 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 883/2004, zgodnie z którym Komisja Administracyjna powinna w miarę możliwości zachęcać do wykorzystywania nowych technologii,

uwzględniając art. 81 rozporządzenia (WE) nr 883/2004, w którym określono procedurę mającą zastosowanie w przypadku, gdy wniosek, oświadczenie lub odwołanie, które powinno zostać wniesione w określonym terminie do władzy, instytucji lub sądu jednego z państw członkowskich, ale zamiast tego został wniesiony w tym samym terminie do odpowiedniej władzy, instytucji lub sądu innego państwa członkowskiego,

uwzględniając art. 4 rozporządzenia (WE) nr 987/2009, w myśl którego "przekazywanie danych między instytucjami lub instytucjami łącznikowymi odbywa się drogą elektroniczną...", a "Komisja Administracyjna ustala strukturę, zawartość, format oraz szczegółowe ustalenia dotyczące wymiany dokumentów oraz standardowych dokumentów elektronicznych",

uwzględniając art. 2 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 987/2009, w myśl którego, "w przypadku gdy przekazywanie danych odbywa się za pośrednictwem instytucji łącznikowej państwa członkowskiego, do którego dane są przekazywane, bieg terminów udzielenia odpowiedzi na wnioski rozpoczyna się w dniu, w którym instytucja łącznikowa otrzymała wniosek, tak jakby otrzymała go instytucja w tym państwie członkowskim",

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG, Euratom) nr 1182/71 z dnia 3 czerwca 1971 r. określające zasady mające zastosowanie do okresów, dat i terminów 3 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Należy ustanowić zasadę określającą, kiedy za pośrednictwem EESSI wiadomość uznaje się za doręczoną zgodnie z prawem, w celu określenia terminów zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 883/2004 i rozporządzeniem (WE) nr 987/2009 w związku z rozporządzeniem (EWG, Euratom) nr 1182/71.

(2) Przepisy dotyczące koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego określone w rozporządzeniu (WE) nr 883/2004 i art. 2 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 987/2009 stanowią, że wiadomość uznaje się za doręczoną, kiedy dotrze ona do instytucji właściwej lub instytucji łącznikowej państwa członkowskiego przeznaczenia, nawet w przypadkach, gdy instytucja ta nie zajmuje się bezpośrednio daną sprawą.

(3) Architektura EESSI zatwierdzona przez Komisję Administracyjną przewiduje mechanizm techniczny, zapewniający, że nadawca otrzymuje informację o skutecznym doręczeniu wiadomości, na podstawie zastosowania protokołu elektronicznego przesyłania danych ebMS AS4 w ramach EESSI.

(4) Protokół ebMS AS4 zapewnia pewność przesyłu wiadomości, co oznacza, że w sytuacji wysłania wiadomości za pomocą tego protokołu, jej nadawca otrzymuje informację potwierdzającą doręczenie do punktu końcowego wymiany wiadomości w EESSI zgodnie z protokołem ebMS AS4 bądź też informację o ewentualnym niepowodzeniu w wysłaniu wiadomości.

(5) Punkt końcowy protokołu ebMS AS4 stanowi najbliższy elektroniczny odpowiednik pojęcia dotarcia wiadomości do właściwej instytucji lub instytucji łącznikowej, a zatem w ramach wymiany elektronicznej w ramach EESSI wiadomość będzie uznawana za doręczoną zgodnie z prawem, kiedy dotrze do punktu końcowego protokołu ebMS AS4.

(6) Państwa członkowskie mają swobodę w określaniu szczegółów architektury krajowej i decydowaniu, czy punkt końcowy wymiany wiadomości w EESSI zgodnie z protokołem ebMS AS4 ma być równoznaczny z Aplikacją Krajową instytucji zajmującej się danymi sprawami, czy też zostanie umieszczony w Krajowej Bramie Sieciowej lub w podmiocie świadczącym usługi inteligentnego przekierowania w imieniu Aplikacji Krajowej, w którym to przypadku wiadomości będą przesyłane poza punkt końcowy protokołu ebMS AS4, do instytucji zajmującej się daną sprawą. W kompetencji władz krajowych pozostaje odpowiedzialność za zapewnienie dotarcia wiadomości na czas do zajmujących się daną sprawą poza punktem końcowym protokołu ebMS AS4.

(7) Państwa członkowskie mają swobodę określania szczegółów architektury krajowej pod względem tego, czy przekazywanie wiadomości z Punktu Kontaktowego do punktu końcowego wymiany wiadomości w EESSI w protokole ebMS AS4 odbywa się w technologii "przyjmij" lub "wyślij". Konieczne jest, zatem wprowadzenie ogólnej zasady dla zapewnienia regularnego pozyskiwania wiadomości z Punktu Kontaktowego i dostarczania ich do punktu końcowego wymiany wiadomości w EESSI w protokole ebMS AS4.

(8) Urzędnicy zajmujący się wysyłaniem wiadomości w ramach rozpatrywania spraw w przypadku wątpliwości muszą być w stanie określić datę doręczenia wiadomości. Komisja Administracyjna określi szczegółową procedurę, która to umożliwi.

(9) Praktyczne uregulowania dotyczące dobrej współpracy między organami krajowymi w okresie przejściowym, tzn. do czasu pełnego wprowadzenia wymiany wiadomości drogą elektroniczną, w tym przewodnie zasady pragmatyzmu i elastyczności, są określone w decyzji Komisji Administracyjnej nr E5 z dnia 16 marca 2017 r. w sprawie praktycznych porozumień dotyczących okresu przejściowego dla wymiany danych drogą elektroniczną, o której mowa w art. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 4 ,

Działając zgodnie z warunkami określonymi w art. 71 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 883/2004,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

1.
Zgodnie z ogólną zasadą przepisów w zakresie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, określoną w rozporządzeniu (WE) nr 883/2004 oraz w art. 2 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 987/2009, zgodnie z którą wiadomość uznaje się za doręczoną, kiedy dotrze ona do instytucji właściwej lub instytucji łącznikowej państwa członkowskiego przeznaczenia, ustala się na potrzeby elektronicznej wymiany informacji, że pojęciu uznania wiadomości za doręczoną odpowiada punkt końcowy elektronicznego protokołu przesyłania danych ebMS AS4 w ramach EESSI.
2.
Wiadomość w ramach EESSI uznaje się za doręczoną zgodnie z prawem w dniu wygenerowania potwierdzenia jej dostarczenia w punkcie końcowym ebMS.
3.
Państwa członkowskie zapewniają, aby pozyskiwanie wiadomości dostarczonych do ich krajowych Punktów Kontaktowych i przekazywanie ich do punktu końcowego wymiany wiadomości w EESSI następowało co najmniej raz na dobę oraz aby potwierdzenie ich doręczenia lub niepowodzenia w ich doręczeniu było generowane w punkcie końcowym ebMS, nie później niż w dniu następującym po dniu wysłania wiadomości.
4.
Państwa członkowskie muszą zagwarantować, że w przypadku wątpliwości co do daty doręczenia wiadomości urzędnicy będą mogli ustalić datę potwierdzenia doręczenia lub niepowodzenia w doręczeniu wiadomości w punkcie końcowym ebMS odbierającego państwa członkowskiego. Komisja Administracyjna określi szczegóły tej procedury konsultacyjnej.
5.
Niniejsza decyzja jest publikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejszą decyzję stosuje się od dwudziestego dnia po jej opublikowaniu.
Agne NETTAN-SEPP
Przewodniczący Komisji Administracyjnej
1 Dz.U. L 166 z 30.4.2004, s. 1.
2 Dz.U. L 284 z 30.10.2009, s. 1.
3 Dz.U. L 124 z 8.6.1971, s. 1.
4 Dz.U. C 233 z 19.7.2017, s. 3.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.355.5

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Komisja Administracyjna ds. Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego - Decyzja nr E6 z dnia 19 października 2017 r. dotycząca ustalania, kiedy w systemie elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego (EESSI) wiadomość elektroniczna uważana jest za doręczoną zgodnie z prawem.
Data aktu: 19/10/2017
Data ogłoszenia: 04/10/2018
Data wejścia w życie: 24/10/2018