Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 2 maja 2018 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.8444 - ArcelorMittal/Ilva - Sprawozdawca: Bułgaria.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 2 maja 2018 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.8444 - ArcelorMittal/Ilva

Sprawozdawca: Bułgaria

(2018/C 351/05)

(Dz.U.UE C z dnia 1 października 2018 r.)

Transakcja

1.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Wymiar unijny

2.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że transakcja ma wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Rynki produktowe

3.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że właściwy rynek produktowy dla produkcji i dostaw półproduktów z płaskiej stali węglowej (płyt) może pozostać otwarty.
4.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z definicją Komisji dotyczącą właściwych rynków produktowych dla produkcji i dostaw gotowych wyrobów płaskich ze stali węglowej, w szczególności:
4.1.
wyroby płaskie ze stali węglowej walcowanej na gorąco (z wyłączeniem blach quarto) i walcowanej na zimno stanowią odrębne rynki produktowe; oraz
4.2.
dokładna definicja dotycząca produktów ze stali galwanizowanej, stali z metaliczną powłoką przeznaczonej do produkcji opakowań oraz stali powlekanej organicznie może pozostać otwarta.
5.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że w kontekście niniejszej sprawy produkty towarowe i produkty wysokiej klasy nie powinny stanowić odrębnych rynków, jednak rynki produkcji i dostaw gotowych wyrobów płaskich ze stali węglowej należy rozróżnić pod względem produktów towarowych i produktów wysokiej klasy.
6.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że dokładne definicje rynku produktowego dla produktów znajdujących się na niższym szczeblu w odniesieniu do produkcji i dostaw gotowych wyrobów płaskich ze stali węglowej (np. dystrybucja stali i rury spawane) mogą pozostać otwarte.

Rynki geograficzne

7.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że właściwy rynek geograficzny dla produkcji i dostaw półproduktów płaskich ze stali węglowej (płyt) może pozostać otwarty.
8.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z definicją Komisji dotyczącą właściwego rynku geograficznego dla produkcji i dostaw gotowych wyrobów płaskich ze stali węglowej, w szczególności:
8.1.
rynki stali walcowanej na gorąco, walcowanej na zimno i galwanizowanej (niezależnie od dokładnej definicji rynku produktowego) obejmują cały EOG, lecz są zróżnicowane geograficznie między poszczególnymi regionami EOG;
8.2.
kwestia, czy kraje nordyckie stanowią część tych samych właściwych rynków geograficznych jak pozostałe kraje EOG, może pozostać otwarta; oraz
8.3.
dokładna definicja rynku geograficznego dla produktów ze stali z metaliczną powłoką przeznaczonej do produkcji opakowań oraz stali powlekanej organicznie może pozostać otwarta.
9.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z definicją Komisji dotyczącą właściwego rynku geograficznego dla produktów znajdujących się na niższym szczeblu w odniesieniu do produkcji i dostaw gotowych wyrobów płaskich ze stali węglowej, w szczególności:
9.1.
rynki dystrybucji wyrobów płaskich ze stali węglowej są krajowe w kontekście niniejszej sprawy; oraz
9.2.
dokładna definicja rynku geograficznego dla innych rynków niższego szczebla może pozostać otwarta.

Ocena wpływu na konkurencję

10.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że transakcja doprowadziłaby do znacznego zakłócenia skutecznej konkurencji ze względu na nieskoordynowane skutki horyzontalne w odniesieniu do produkcji i dostaw:
10.1.
płaskiej stali węglowej walcowanej na gorąco (z wyłączeniem blach quarto);
10.2.
płaskiej stali węglowej walcowanej na zimno; oraz
10.3.
galwanizowanej płaskiej stali węglowej, niezależnie od dokładnej definicji rynku produktowego.
11.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że transakcja nie doprowadziłaby do znacznego zakłócenia skutecznej konkurencji ze względu na nieskoordynowane skutki horyzontalne, niezależnie od dokładnej definicji rynku produktowego w odniesieniu do:
11.1.
produkcji i dostaw stali z metaliczną powłoką przeznaczonej do produkcji opakowań;
11.2.
produkcji i dostaw rur spawanych ze stali węglowej; oraz
11.3.
dystrybucji wyrobów płaskich ze stali węglowej.
12.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że transakcja może spowodować skoordynowane skutki horyzontalne na rynkach produkcji i dostaw wyrobów płaskich ze stali węglowej walcowanych na gorąco, walcowanych na zimno i galwanizowanych w EOG, lecz że w obliczu zobowiązań ostatecznych zamknięcie tej kwestii nie jest konieczne.
13.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji w odniesieniu do powiązań wertykalnych/skutków niehoryzontalnych.

Zobowiązania

14.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zobowiązania ostateczne uwzględniają problemy w zakresie konkurencji w odniesieniu do produkcji i dostaw:
14.1.
płaskiej stali węglowej walcowanej na gorąco;
14.2.
płaskiej stali węglowej walcowanej na zimno; oraz
14.3.
galwanizowanej płaskiej stali węglowej, niezależnie od dokładnej definicji rynku produktowego.
15.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zobowiązania ostateczne w wystarczającym stopniu zapewniają rentowność części działalności przeznaczonej do zbycia.
16.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że pod warunkiem wypełnienia zobowiązań ostatecznych transakcja prawdopodobnie nie zakłóci w istotny sposób skutecznej konkurencji na rynku wewnętrznym ani na znacznej jego części.

Zgodność pomocy z rynkiem wewnętrznym

17.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że transakcja powinna zatem zostać uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz Porozumieniem EOG zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.351.5

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 2 maja 2018 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.8444 - ArcelorMittal/Ilva - Sprawozdawca: Bułgaria.
Data aktu: 01/10/2018
Data ogłoszenia: 01/10/2018