Rezolucja Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest w sprawie bezpośrednich inwestycji zagranicznych w państwach członkowskich UE i krajach Partnerstwa Wschodniego.

Rezolucja Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest w sprawie bezpośrednich inwestycji zagranicznych w państwach członkowskich UE i krajach Partnerstwa Wschodniego

(2018/C 343/02)

(Dz.U.UE C z dnia 25 września 2018 r.)

ZGROMADZENIE PARLAMENTARNE EURONEST,

-
uwzględniając akt ustanawiający Zgromadzenie Parlamentarne Euronest z dnia 3 maja 2011 r. i wspólną deklarację ze szczytu Partnerstwa Wschodniego, który odbył się dnia 24 listopada 2017 r.,
-
uwzględniając układy o stowarzyszeniu zawarte przez UE z Gruzją, Mołdawią i Ukrainą, a w szczególności pogłębione i kompleksowe umowy o wolnym handlu (DCFTA),
-
uwzględniając plan działania Konferencji Władz Lokalnych i Regionalnych Partnerstwa Wschodniego na lata 2016-2017,
-
uwzględniając światowe sprawozdania inwestycyjne publikowane przez Konferencję Narodów Zjednoczonych do spraw Handlu i Rozwoju,
-
uwzględniając politykę inwestycyjną Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju oraz publikację tej organizacji pt.: "Foreign Direct Investment (FDI) in figures" [Dane liczbowe dotyczące bezpośrednich inwestycji zagranicznych] z października 2017 r.,
-
uwzględniając wspólny dokument roboczy służb Komisji Europejskiej i Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych z dnia 9 czerwca 2017 r. pt.: "Partnerstwo Wschodnie - 20 celów na rok 2020 - z naciskiem na priorytety i konkretne rezultaty",
-
uwzględniając kompleksową i wzmocnioną umowę o partnerstwie między UE a Armenią, podpisaną w Brukseli w listopadzie 2017 r.,
-
uwzględniając zmienioną europejską politykę sąsiedztwa (EPS) z 2015 r. i Europejski Instrument Sąsiedztwa (ENI) na lata 2014-2020,
-
uwzględniając program działań na rzecz zrównoważonego rozwoju do roku 2030 przyjęty 25 września 2015 r. na zorganizowanym przez ONZ Szczycie w sprawie Zrównoważonego Rozwoju,
-
uwzględniając wspólne oświadczenie ministrów spraw zagranicznych państw Grupy Wyszehradzkiej dotyczące Partnerstwa Wschodniego, wydane po ich spotkaniu w Warszawie w dniu 12 kwietnia 2017 r., w którym to oświadczeniu nakreślono perspektywy członkostwa w UE zainteresowanych nim krajów Partnerstwa Wschodniego,
A.
mając na uwadze, że współpraca w ramach Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest ma na celu osiągnięcie pozytywnych wyników dzięki temu, że zgromadzenie to odgrywa rolę platformy umożliwiającej wymianę poglądów, znajdowanie wspólnych stanowisk w sprawie aktualnych wyzwań globalnych związanych z demokracją, polityką, ekonomią, bezpieczeństwem energetycznym i sprawami społecznymi, a także wzmacnianie więzi między krajami Partnerstwa Wschodniego oraz między tymi krajami a UE;
B.
mając na uwadze, że więzi ustanowione dzięki Partnerstwu Wschodniemu wzmacniają zarówno UE, jak i jej partnerów i pozwalają im lepiej radzić sobie z wyzwaniami wewnętrznymi i zewnętrznymi; mając na uwadze, że UE, jej państwa członkowskie i kraje partnerskie potwierdziły swoje przywiązanie do zasad prawa międzynarodowego i podstawowych wartości, obejmujących demokrację, praworządność, przestrzeganie praw człowieka i podstawowych wolności, a także gospodarkę rynkową, zrównoważony rozwój i dobre rządy; mając na uwadze, że Partnerstwo Wschodnie zamierza wspierać pluralistyczne zaangażowanie wszystkich grup społecznych i jest zdecydowane zwiększać włączenie gospodarcze, w szczególności równouprawnienie płci, jak przewidziano w unijnym planie działania w sprawie równości płci;
C.
mając na uwadze, że wszyscy uczestnicy brukselskiego szczytu Partnerstwa Wschodniego zorganizowanego w 2017 r. podkreślali, że układy o stowarzyszeniu odgrywają istotną rolę w przyspieszaniu procesów stowarzyszenia politycznego i integracji gospodarczej z Unią Europejską, i potwierdzili wsparcie UE dla realizacji tych układów;
D.
mając na uwadze, że układy o stowarzyszeniu między UE a partnerami wschodnimi oraz kompleksowa i wzmocniona umowa podpisana z Armenią powinny być oparte na konkretnych postępach rządów krajów Partnerstwa Wschodniego w wypełnianiu zobowiązań związanych z reformą gospodarczą;
E.
mając na uwadze, że powszechnie przyjmuje się, iż bezpośrednie inwestycje zagraniczne (BIZ) mogą mieć duże znaczenie dla długoterminowego rozwoju gospodarczego i wywoływać efekt mnożnikowy dzięki transferowi technologii i umiejętności;
F.
mając na uwadze, że przekazy pieniężne ekspatriantów stanowią znaczną część BIZ w niektórych krajach Partnerstwa Wschodniego; mając na uwadze, że te przekazy mogą w tych krajach stanowić dużą część PKB;
G.
mając na uwadze, że - zgodnie z EPS - UE zobowiązała się wspierać rozwój gospodarczy krajów partnerskich oraz działać na rzecz zrealizowania aspiracji, nadziei i perspektyw mieszkańców tych krajów, przy jednoczesnym zwracaniu bacznej uwagi na dobre rządy, demokrację i praworządność;
H.
mając na uwadze, że ustanowienie DCFTA, która znosi również bariery ograniczające BIZ i przepływy kapitału, może przynieść stronom wiele potencjalnych korzyści wynikających z synergii między DCFTA a procesem zbliżania przepisów, który przewidziano w układzie o stowarzyszeniu;
I.
mając na uwadze, że współpraca między Armenią a UE, jak również współpraca między Armenią a Eurazjatycką Unią Gospodarczą, to dobry przykład polityki niekonfrontacyjnej, jeśli chodzi o współdziałanie z różnymi uniami gospodarczymi;
J.
mając na uwadze, że handel z UE stanowi znaczną część międzynarodowych przepływów handlowych i kapitału oraz że gospodarki krajów Partnerstwa Wschodniego są zależne od tego handlu;
K.
mając na uwadze, że inwestorzy zagraniczni mogą zwrócić uwagę na zmiany przepisów w krajach Partnerstwa Wschodniego w dziedzinach takich jak ochrona środowiska czy prawo pracy itd., z myślą o obniżeniu kosztów i uzyskaniu konkurencyjnej przewagi cenowej poprzez realizowanie krótkotrwałych inwestycji doraźnych, które tworzą i pozostawiają po sobie poważne problemy na rynku pracy; mając na uwadze, że jest to sprzeczne z celami zrównoważonego rozwoju, na rzecz których działają zarówno UE i jej państwa członkowskie, jak i partnerzy wschodni; podkreśla, że zrównoważona i zdecydowana walka z korupcją jest niezbędna do tego, aby BIZ przynosiły korzyści całemu społeczeństwu;
1.
podkreśla strategiczne znaczenie EPS jako polityki pozwalającej nawiązywać relacje wielowymiarowe; podkreśla, że podstawowe wyzwanie EPS polega na wprowadzeniu wymiernych i konkretnych udogodnień dla obywateli krajów partnerskich; jest zdania, że należy uczynić EPS silniejszą silniejsza i efektywniejszą, również poprzez wzmocnienie jej pozytywnych elementów, w tym zwiększenie nacisku na rozwój skutecznych polityk inwestycyjnych opartych na najlepszych praktykach UE;
2.
uważa, że nadal w mocy pozostaje pierwotny cel EPS, którym jest stworzenie obszaru dobrobytu, stabilności, bezpieczeństwa i dobrego sąsiedztwa opartego na wspólnych wartościach i zasadach Unii Europejskiej, i że cel ten można zrealizować dzięki zapewnieniu wsparcia oraz zachęt na rzecz głębokich strukturalnych reform gospodarczych w krajach sąsiadujących - przeprowadzanych na ich własną odpowiedzialność i uzgadnianych z nimi - co pozwoli na zacieśnienie relacji z UE; podkreśla zatem, że należy przyciągnąć więcej BIZ, aby zapewnić rozwój gospodarczy;
3.
podkreśla, że atrakcyjność dla BIZ, przejrzystość, dobre rządy, wzajemna rozliczalność i inkluzywność powinny stanowić kluczowe aspekty nowego podejścia, tak aby korzyści płynące z EPS były odczuwane przez ogół społeczeństwa w danych krajach, a nie wyłącznie przez niektóre grupy społeczne;
4.
przypomina, że we wspólnym interesie Unii Europejskiej leży pomaganie krajom Partnerstwa Wschodniego w realizowaniu długoterminowego i stabilnego wzrostu gospodarczego i w ustanowieniu nowoczesnego zarządzania gospodarczego, a cele te można osiągnąć, ustanawiając powiązania między gospodarkami krajów Partnerstwa Wschodniego a jednolitym rynkiem UE w formie umów DCFTA, przy pełnym poszanowaniu konieczności różnicowania tych umów ze względu na różnorodność krajów Partnerstwa Wschodniego; podkreśla, że BIZ są niezbędne do zapewnienia wzrostu konkurencyjności i powinny doprowadzić do zwiększenia produktywności, do tworzenia miejsc pracy i do długoterminowego zrównoważonego wzrostu;
5.
zwraca uwagę, że pełniejsza integracja rynkowa między UE a krajami Partnerstwa Wschodniego mogłaby przyczynić się do pobudzenia wzrostu gospodarczego zarówno w UE, jak i w ramach partnerstwa, poprzez wyeliminowanie regionalnych zakłóceń równowagi gospodarczej i nierówności społecznych między tymi krajami i regionami oraz wewnątrz nich, a tym samym zwiększyć dobrobyt ich mieszkańców, co byłoby istotne szczególnie w czasach powolnego ożywienia gospodarczego i zwiększania się nierówności społecznych i gospodarczych oraz niestabilności geopolitycznej;
6.
podkreśla, że BIZ mogą odegrać kardynalną rolę w przestawieniu gospodarki na produktywne i zrównoważone inwestycje i eksport; podkreśla też, że BIZ mogą przyczynić się do niezbędnego wzrostu konkurencyjności poprzez rozwijanie umiejętności i infrastruktury, a także otwarcie nowych rynków na towary i usługi z krajów Partnerstwa Wschodniego i ułatwienie tym krajom udziału w ogólnoeuropejskich łańcuchach wartości;
7.
uznaje, że w ramach transformacji w kierunku gospodarki rynkowej kraje Partnerstwa Wschodniego otworzyły się na BIZ, ale na razie nie przyciągnęły ich wiele; uważa, że niezbędne są dalsze działania służące stworzeniu stabilnego otoczenia biznesowego oraz zrealizowaniu przez te kraje ich pełnego potencjału w dziedzinie praworządności;
8.
zauważa, że BIZ mogłyby pomóc partnerom wschodnim w zróżnicowaniu ich dostaw energii i w udoskonaleniu ich infrastruktury energetycznej, co przyczyniłoby się do uzyskania przez nich niezależności od konkretnych źródeł dostaw i do zwiększenia ich efektywności;
9.
zwraca uwagę, że kraje Partnerstwa Wschodniego podjęły zdecydowane kroki na rzecz poprawy swojego całościowego otoczenia inwestycyjnego; zwraca tez uwagę, że w niedawnych oraz wciąż trwających reformach skupiono się na dwóch głównych filarach, a mianowicie harmonizacji z unijnymi przepisami i regulacjami oraz wprowadzeniu najlepszych praktyk międzynarodowych wspierających rozwój sektora prywatnego;
10.
uznaje, że unijna pomoc finansowa i techniczna, finansowana za pośrednictwem instrumentów takich jak ENI i pomoc makrofinansowa, przyczyniła się do poprawy klimatu biznesowego w krajach Partnerstwa Wschodniego i do zwiększenia liczby przyciąganych BIZ;
11.
podkreśla, że dobre przepisy nie tworzą automatycznie klimatu sprzyjającego inwestycjom oraz że ważna jest jakość administracji publicznej i zdolność do wdrażania przez nią tych przepisów; w związku z tym jest zdania, że w krajach Partnerstwa Wschodniego potrzebne są dodatkowe działania; uważa, że dla osiągnięcia doskonałych rezultatów fundamentalne znaczenie ma realizacja reform administracji publicznej i sądownictwa, a także zwalczanie korupcji; jest zdania, że należy zapewnić profesjonalizację i poprawić wynagrodzenia urzędników oraz że reforma służby publicznej wymagać będzie lepszego wykorzystania infrastruktury informatycznej, szkoleń i racjonalizacji zasobów; uważa, że należy też zdecydowanie zająć się poprawą sprawowania rządów;
12.
zauważa, że stosując odpowiednie polityki, kraje Partnerstwa Wschodniego mogłyby przyciągać więcej i lepszej jakości BIZ; uważa, że zwiększenie poziomu BIZ pomogłoby tym krajom w osiągnięciu ich krajowych celów rozwojowych i celów zrównoważonego rozwoju, poprzez przyczynienie się do tworzenia miejsc pracy, do transferu technologii, do promowania eksportu, do zrównoważonego wzrostu oraz do zmniejszenia poziomu ubóstwa; zauważa, że BIZ o wyższej wartości doprowadziłyby do poprawy rozwoju infrastruktury, dywersyfikacji sektorowej i udoskonalenia systemów edukacji;
13.
podkreśla, że przejrzyste BIZ mogłyby wydatnie przyczynić się do zmniejszenia udziału i roli gospodarki nieformalnej w krajach Partnerstwa Wschodniego, a zatem pomóc w zwalczaniu oszustw podatkowych, przestępczości zorganizowanej i korupcji;
14.
stoi na stanowisku, że tworzenie miejsc pracy dzięki BIZ mogłoby doprowadzić do spadku bezrobocia młodzieży; uważa także, że w sektorach wymagających wykwalifikowanej siły roboczej BIZ, w połączeniu z aktywną polityką rynku pracy i skupieniem się na odpowiednich umiejętnościach w kształceniu i szkoleniu, mogłyby pomóc w zmniejszeniu liczby młodych bezrobotnych lub nisko opłacanych absolwentów;
15.
podkreśla, że wspieranie przedsiębiorczości kobiet mogłoby być skutecznym narzędziem służącym pobudzaniu wzrostu gospodarczego, zmniejszaniu bezrobocia, promowaniu inkluzywności i równouprawnienia płci oraz łagodzeniu zakłóceń równowagi społecznej;
16.
podkreśla, jak istotne są MŚP dla gospodarek krajów Partnerstwa Wschodniego; jest zdania, że inwestycje w MŚP najlepiej umożliwiają zapewnienie zrównoważonego rozwoju, zwalczanie bezrobocia i zwiększenie handlu między krajami Partnerstwa Wschodniego a UE; wzywa UE i jej państwa członkowskie oraz kraje Partnerstwa Wschodniego, aby współpracowały ze sobą, tak aby przyciągnąć do tych ostatnich jak najwięcej BIZ w MŚP;
17.
rozumie, że da to także krajom Partnerstwa Wschodniego lepszą możliwość zreformowania ich bazy podatkowej, co z kolei zapewni środki finansowe potrzebne do poprawy poziomu życia, a w dłuższej perspektywie zmniejszy uzależnienie tych krajów od pomocy i przekazów międzynarodowych; jest zdania, że w ostatecznym rozrachunku pozwoli to krajom Partnerstwa Wschodniego na przyjęcie bardziej progresywnego opodatkowania, które umożliwi im zniwelowanie nierówności i podziałów społecznych;
18.
dostrzega, że chociaż celem krajów Partnerstwa Wschodniego jest przyciągnięcie większej liczby BIZ wykorzystujących wykwalifikowaną siłę roboczą, partnerzy muszą podwoić wysiłki, aby zwiększyć poziom niektórych umiejętności zawodowych w swoich społeczeństwach; wskazuje, że BIZ mogą ten proces wspomagać na wielu płaszczyznach, ale nie zastąpią krajowych systemów edukacji w zapewnianiu umiejętności niezbędnych do stworzenia silnej gospodarki, za co odpowiadają rządy;
19.
apeluje o duży zastrzyk inwestycji w infrastrukturę, umiejętności siły roboczej i rozwój gospodarczy krajów Partnerstwa Wschodniego - trzeba tu zrobić więcej niż tylko zwiększać zdolności lokalnego sektora publicznego lub prywatnego;
20.
apeluje do władz krajów Partnerstwa Wschodniego, aby utworzyły pakiety środków zachęcających do tworzenia miejsc pracy, tak by przyciągnąć BIZ i tym samym znacznie zwiększyć udział sektora prywatnego w generowaniu zatrudnienia;
21.
domaga się zdefiniowania krótko-, średnio- i długoterminowych priorytetów oraz celów strategicznych, zważywszy, że EPS powinna starać się przyjąć zróżnicowane podejście do promowania środków przyciągających inwestycje; podkreśla, że przy definiowaniu swojego podejścia UE powinna przyjrzeć się swoim interesom i priorytetom oraz priorytetom poszczególnych zainteresowanych krajów, a także ich poziomowi rozwoju, uwzględniając przy tym interesy i aspiracje ich społeczeństw, ich ambicje polityczne i ich środowisko geopolityczne;
22.
wzywa UE, aby w swoich stosunkach z krajami Partnerstwa Wschodniego skupiała się, w razie potrzeby, na wspólnych interesach i na konkretnych korzyściach, szczególnie na rozwoju gospodarczym i na zdolności do przyciągania BIZ; wzywa także UE, aby pomogła krajom Partnerstwa Wschodniego w przyspieszeniu prac nad reformą ich polityki przemysłowej, co mogłoby umożliwić transformację w kierunku konkurencyjnej gospodarki opartej na wiedzy;
23.
wzywa władze krajów Partnerstwa Wschodniego stowarzyszonych z UE oraz tych, które podpisały z UE kompleksowe i wzmocnione umowy o partnerstwie, aby przyspieszyły zbliżanie swoich przepisów do przepisów UE pod kątem poprawy klimatu inwestycyjnego, jak przewidują podpisane przez nie umowy;
24.
wzywa Komisję Europejską do zwiększenia wsparcia i pomocy w zakresie budowania zdolności partnerów wschodnich, którzy są zaangażowani we wdrażanie środków mających wpływ na klimat inwestycyjny;
25.
wzywa Komisję Europejską i władze państw członkowskich UE, aby pomogły partnerom wschodnim w opracowaniu krajowych planów służących przyciągnięciu BIZ;
26.
apeluje o monitorowanie jakości inwestycji oraz o ocenę i identyfikowanie środków doboru inwestycji długoterminowych; wzywa również do tego, aby odpowiednio rozwiązywać wszelkie problemy pojawiające się w trakcie monitorowania inwestycji;
27.
zwraca się do parlamentów krajów Partnerstwa Wschodniego, aby przyspieszyły proces harmonizacji swoich krajowych przepisów gospodarczych ze wspólnotowym dorobkiem prawnym, i wspiera te parlamenty w ich działaniach na rzecz uchwalenia reform związanych z umowami DCFTA poprzez przyjmowanie odpowiednich zaleceń; zachęca do tworzenia wielostronnych grup roboczych, które będą się wzajemnie wspierać w procesie zbliżania przepisów we wszystkich obszarach dorobku prawnego UE związanych z handlem i inwestycjami;
28.
wzywa państwa członkowskie UE i kraje Partnerstwa Wschodniego, aby rozwijały współpracę ukierunkowaną na przeciwdziałanie zmianie klimatu, szczególnie w ramach COP 21; zachęca do współpracy na rzecz zasobooszczędnych, niskoemisyjnych technologii, a szczególnie na rzecz ich transferu i innowacji w tej dziedzinie, tak aby zwiększyć zdolności adaptacyjne gospodarek tych krajów w ramach przyciągania BIZ; podkreśla, jak ważne są badania i innowacyjność w ogóle dla zwiększania konkurencyjności, produktywności i zrównoważoności i dla tworzenia miejsc pracy; przyjmuje do wiadomości ustalony przez UE cel zainwestowania przez nią - do 2020 r. - 3 % jej PKB w badania i rozwój;
29.
podkreśla, jak ważne dla krajów Partnerstwa Wschodniego jest wzmocnienie roli dyplomacji w promowaniu polityk i programów oraz dzielenie się nabytymi doświadczeniami i najlepszymi praktykami związanymi z przyciąganiem BIZ;
30.
zwraca uwagę na znaczenie polityki informacyjnej oraz na potrzebę uświadamiania obywatelom krajów Partnerstwa Wschodniego korzyści płynących z reform, a w konsekwencji na potrzebę dalszego nasilania strategicznych działań informacyjnych;
31.
wspiera wcielanie w życie najlepszych praktyk propagowanych przez UE, kraje Partnerstwa Wschodniego i organizacje regionalne, również instytucje finansowe, banki i darczyńców z poszczególnych krajów, na rzecz promowania BIZ;
32.
zachęca państwa członkowskie UE, aby nawiązywały silniejsze i wielostronne relacje z krajami Partnerstwa Wschodniego i aby czynnie angażowały się w pomoc w okresie transformacji, wsparcie technicznym, budowanie zdolności i wymianę doświadczeń pod kątem promowania BIZ, jak również popularyzowanie wiedzy na temat możliwości stwarzanych przez DCFTA;
33.
rozumie, że wiele wyzwań stojących przed partnerami wschodnimi to wyzwania wspólne; zachęca zatem do ściślejszej współpracy i przyszłościowego dialogu politycznego między krajami Partnerstwa Wschodniego, co pozwoli im stawiać czoła wspólnym wyzwaniom oraz sprzyjać inwestycjom;
34.
wzywa do przeciwdziałania praniu pieniędzy, jak również do zapewnienia przejrzystości i odpowiedzialności społecznej w zakresie inwestycji zagranicznych;
35.
zobowiązuje swoich współprzewodniczących do przekazania niniejszej rezolucji przewodniczącemu Parlamentu Europejskiego, Radzie Europejskiej, Komisji Europejskiej, wiceprzewodniczącej Komisji / wysokiej przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, komisarzowi do spraw europejskiej polityki sąsiedztwa i negocjacji w sprawie rozszerzenia, Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych oraz rządom i parlamentom państw członkowskich UE i krajów Partnerstwa Wschodniego.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024