Instrument Pomocy dla Uchodźców w Turcji zmiana decyzji Komisji C(2015) 9500 w odniesieniu do wkładu na rzecz Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 24 lipca 2018 r.
w sprawie Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji zmieniająca decyzję Komisji C(2015) 9500 w odniesieniu do wkładu na rzecz Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji

(2018/C 278/03)

(Dz.U.UE C z dnia 8 sierpnia 2018 r.)

UZASADNIENIE

Przyjęcie decyzji Komisji w sprawie Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji zmieniającej decyzję Komisji C(2015) 9500 w odniesieniu do wkładu na rzecz Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji

Instrument Pomocy dla Uchodźców w Turcji ustanowiono w 2015 r. jako jednoznaczny dowód zobowiązania UE do wspierania uchodźców w Turcji. Instrument zakłada wsparcie zarówno humanitarne, jak i pozahumanitarne dla Turcji, która jest państwem przyjmującym dla uchodźców. Pierwsza transza finansowania w ramach instrumentu wyniosła 3 mld EUR na lata 2016-2017.

Uruchomienie pierwszej transzy Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji ("instrument") zakończyło się powodzeniem. Od wydania oświadczenia UE-Turcja w marcu 2016 r. w ciągu 21 miesięcy zaprogramowano, zaciągnięto zobowiązania i podpisano umowy na całą pulę środków w wysokości 3 mld EUR. Drugie sprawozdanie roczne w sprawie instrumentu 1  zawiera szczegółowe informacje o realizacji łącznie 72 projektów i o osiągniętych rezultatach. W sprawozdaniu potwierdzono uzyskanie wymiernych wyników, m.in. udzielanie comiesięcznego wsparcia dochodu blisko 1,2 mln uchodźców znajdującym się w najtrudniejszej sytuacji w postaci przelewów gotówkowych raz w miesiącu w ramach siatki bezpieczeństwa socjalnego; organizowanie kursów języka tureckiego dla 312 000 dzieci będących uchodźcami i zapewnienie materiałów edukacyjnych dla 500 000 studentów; i udzielenie konsultacji lekarskich blisko 764 000 uchodźców w ramach podstawowej opieki zdrowotnej, a także wykonanie szczepień wśród 217 000 dzieci syryjskich będących uchodźcami. Zarządzanie instrumentem umożliwiło również partnerskie podejście między UE i państwami członkowskimi, a wspólne zarządzanie nie byłoby możliwe w przypadku finansowania pochodzącego wyłącznie z budżetu unijnego.

Kontynuowanie działań, które okazały się skuteczne, leży w żywotnym interesie UE. Niniejsza decyzja Komisji ma na celu zapewnienie dalszego cennego działania instrumentu zgodnie z oświadczeniem UE-Turcja.

W oświadczeniu potwierdzono, że do końca 2018 r. UE uruchomi dodatkowe 3 mld EUR na rzecz instrumentu, o ile spełnione zostaną stosowne warunki. By zapewnić ciągłość projektów realizowanych w ramach instrumentu oraz niezakłócone wsparcie dla uchodźców i osób kwalifikujących się do objęcia ich ochroną uzupełniającą, konieczna jest zatem decyzja w sprawie dodatkowego finansowania. W związku z tym Komisja przyjmuje decyzję w sprawie drugiej transzy w wysokości 3 mld EUR na rzecz instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji. W latach 2016-2017 w ramach instrumentu dysponowano budżetem, na który składały się środki pochodzące z budżetu unijnego (1 mld EUR) oraz wkłady państw członkowskich (2 mld EUR) jako zewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel. W decyzji z dnia 14 marca 2018 r. 2  Komisja zastosowała dla drugiej transzy ten sam podział środków: z budżetu unijnego i z wkładów państw członkowskich. W następstwie dalszej dyskusji Komisja postanowiła przeznaczyć 2 mld EUR z budżetu unijnego w latach 2018-2019. Natomiast państwa członkowskie wniosą wkład w wysokości 1 mld EUR jako zewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel. Dnia 18 lipca aktualizowano wspólne porozumienie, które określa zasady uruchamiania wkładów państw członkowskich.

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 210 ust. 2 oraz art. 214 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Punkt 6 oświadczenia UE-Turcja z dnia 18 marca 2016 r. ("oświadczenie") stanowi, że Unia uruchomi finansowanie Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji ("instrument") w dodatkowej kwocie 3 000 000 000 EUR do końca 2018 r., gdy wyczerpią się początkowo przyznane w ramach tego instrumentu środki w wysokości 3 000 000 000 EUR i spełnione zostaną odpowiednie warunki.

(2) W dniu 3 lutego 2016 r. przedstawiciele rządów państw członkowskich opracowali "Wspólne porozumienie państw członkowskich UE i Komisji ustanawiające ramy zarządzania i warunkowości dla Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji" ("wspólne porozumienie"). Wspólne porozumienie aktualizowano dnia 18 lipca 2018 r.

(3) Wkłady finansowe w pierwszą transzę pochodziły z budżetu Unii (1 000 000 000 EUR) i od państw członkowskich (2 000 000 000 EUR).

(4) Komisja powinna przeznaczyć na drugą transzę środki w wysokości 2 000 000 000 EUR z budżetu Unii. Państwa członkowskie wniosą wkład w wysokości 1 000 000 000 EUR.

(5) Sukcesywne udzielanie pomocy uwarunkowane jest dalszym wykonaniem porozumienia między Unią Europejską a Republiką Turcji w sprawie zacieśnienia współpracy w zakresie udzielania wsparcia osobom objętym ochroną czasową i zarządzania migracjami, by w drodze skoordynowanych działań rozwiązać kryzys.

(6) Poszczególne wkłady finansowe państw członkowskich powinny zostać ujęte w budżecie Unii jako zewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel zgodnie z art. 21 ust. 2 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 3 . Komisja, ponosząca wyłączną odpowiedzialność za wykonanie budżetu Unii zgodnie z art. 317 Traktatu, powinna uzyskać, w imieniu Unii, zaświadczenia dotyczące wkładu finansowego od państw członkowskich. Każde zaświadczenie dotyczące wkładu finansowego wyrażone w euro skutkuje tym, że Komisja może udostępnić odpowiednie środki na zobowiązania po otrzymaniu takiego zaświadczenia zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1268/2012 4 . Indywidualne zaświadczenia dotyczące wkładu finansowego muszą być oparte na pojedynczym wzorze umożliwiającym w stosownych przypadkach dostosowanie do konkretnych potrzeb.

(7) Decyzje dotyczące udzielania pomocy humanitarnej i działania w tym zakresie będą wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1257/96 5  oraz z poszanowaniem zasad określonych w Konsensusie europejskim w sprawie pomocy humanitarnej 6 .

(8) Z powyższych powodów konieczna jest stosowna zmiana decyzji Komisji C(2015) 9500 7 ,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

W decyzji Komisji C(2015) 9500 wprowadza się następujące zmiany:

Artykuł 4 otrzymuje brzmienie:

"1. Kwota instrumentu wynosi 3 000 000 000 EUR na lata 2016-2017, a dodatkowa kwota na lata 2018-2019 jest równa 3 000 000 000 EUR.

Wkład z budżetu UE

2. Kwota 1 000 000 000 EUR z całkowitej kwoty wynoszącej 3 000 000 000 EUR na lata 2016-2017 i kwota 2 000 000 000 EUR z całkowitej kwoty wynoszącej 3 000 000 000 EUR na lata 2018-2019 są finansowane z budżetu Unii z zastrzeżeniem dalszych indywidualnych decyzji w sprawie finansowania zgodnie z art. 84 ust. 2 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012 oraz w poszanowaniu jego przepisów finansowych i wymogów odnośnego aktu podstawowego.

Wkłady państw członkowskich

3. Na podstawie zadeklarowanych wkładów finansowych państwa członkowskie przeznaczą kwotę 2 000 000 000 EUR na lata 2016-2017 zgodnie z podziałem wkładów opartym na dochodzie narodowym brutto (DNB) i wykorzystującym dane budżetu Unii na 2015 r. oraz kwotę 1 000 000 000 EUR na lata 2018-2019 zgodnie z podziałem wkładów opartym na dochodzie narodowym brutto (DNB) i wykorzystującym dane budżetu na 2018 r.".

Artykuł  2
1. 
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
2. 
Zostanie opublikowana w Dzienniku Urzędowym. Sporządzono w Brukseli dnia 24 lipca 2018 r.
W imieniu Komisji
Johannes HAHN
Członek Komisji
1 Komunikat Komisji COM(2018)91 z dnia 14 marca 2018 r.
2 Decyzja Komisji z dnia 14 marca 2018 r. w sprawie Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji zmieniająca decyzję Komisji C(2015) 9500 w odniesieniu do wkładu na rzecz Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji, 2018/C 106/05 (Dz.U. C 106 z 21.3.2018, s. 4).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
4 Dz.U. L 362 z 31.12.2012, s. 1.
5 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1257/96 z dnia 20 czerwca 1996 r. dotyczące pomocy humanitarnej (Dz.U. L 163 z 2.7.1996, s. 1).
6 Wspólne oświadczenie Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie, Parlamencie Europejskim i Komisji Europejskiej "Konsensus europejski w sprawie pomocy humanitarnej" (Dz.U. C 25 z 30.1.2008, s. 1).
7 Zmienione decyzją Komisji C(2016) 855 z dnia 10 lutego 2016 r., decyzją Komisji C(2017) 2293 z dnia 18 kwietnia 2017 r. i decyzją Komisji C(2018) 1500 z dnia 14 marca 2018 r.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.278.3

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Instrument Pomocy dla Uchodźców w Turcji zmiana decyzji Komisji C(2015) 9500 w odniesieniu do wkładu na rzecz Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji.
Data aktu: 24/07/2018
Data ogłoszenia: 08/08/2018
Data wejścia w życie: 24/07/2018