Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 stycznia 2017 r. w sprawie rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 24 listopada 2016 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1675 uzupełniające dyrektywę (UE) 2015/849 przez wskazanie państw trzecich wysokiego ryzyka mających strategiczne braki (C(2016)07495 - 2016/3007(DEA)).

Sprzeciw wobec rozporządzenia delegowanego: wskazanie państw trzecich wysokiego ryzyka mających strategiczne braki

P8_TA(2017)0008

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 stycznia 2017 r. w sprawie rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 24 listopada 2016 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1675 uzupełniające dyrektywę (UE) 2015/849 przez wskazanie państw trzecich wysokiego ryzyka mających strategiczne braki (C(2016)07495 - 2016/3007(DEA))

(2018/C 242/11)

(Dz.U.UE C z dnia 10 lipca 2018 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (C(2016)07495),
-
uwzględniając art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zmieniającą rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 i uchylającą dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/60/WE oraz dyrektywę Komisji 2006/70/WE 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 2 i art. 64 ust. 5,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1675 z dnia 14 lipca 2016 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 przez wskazanie państw trzecich wysokiego ryzyka mających strategiczne braki 2 , w szczególności załącznik do niego,
-
uwzględniając wspólne pismo Komisji Gospodarczej i Monetarnej oraz Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych z dnia 19 września 2016 r. dotyczące rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2016/1675 oraz odnośną odpowiedź komisarz Jourovej z dnia 26 października 2016 r.,
-
uwzględniając prace i dotychczasowe wyniki prac dwóch Parlamentarnych Komisji Specjalnych, Komisji ds. Interpretacji Prawa Podatkowego i Innych Środków o Podobnym Charakterze lub Skutkach oraz Komisji śledczej ds. prania pieniędzy, unikania opodatkowania i uchylania się od opodatkowania,
-
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku Komisji COM(2016)0450, w szczególności jej pkt 3.8 dotyczący wykazu państw wysokiego ryzyka,
-
uwzględniając projekt rezolucji Komisji Gospodarczej i Monetarnej oraz Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych,
-
uwzględniając art. 105 ust. 3 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że celem rozporządzenia delegowanego, załącznika do niego oraz zmieniającego je rozporządzenia delegowanego jest wskazanie państw trzecich wysokiego ryzyka mających strategiczne braki pod względem przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (AML/CTF), które stanowią zagrożenie dla systemu finansowego UE i wobec których konieczne jest stosowanie wzmocnionych środków należytej staranności przez unijne podmioty na podstawie dyrektywy (UE) 2015/849 (zwanej dalej "czwartą dyrektywą w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy");
B.
mając na uwadze, że najnowsze rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1675 uzupełniające dyrektywę (UE) 2015/849 przez wskazanie państw trzecich wysokiego ryzyka mających strategiczne braki obowiązuje od dnia 23 września 2016 r.;
C.
mając na uwadze, że rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1675 będzie obowiązywało nawet po odrzuceniu zmieniającego je rozporządzenia delegowanego;
D.
mając na uwadze, że wykaz państw, również w wersji zmienionej zmieniającym rozporządzeniem delegowanym Komisji z dnia 24 listopada 2016 r., odpowiada wykazowi państw wskazanych przez Grupę Specjalną ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy (FATF) na jej 28. posiedzeniu plenarnym w dniach 19-21 października 2016 r.;
E.
mając na uwadze, że zgodnie z warunkami określonymi w motywie 28 czwartej dyrektywy w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy, a następnie w uzasadnieniu (C(2016)4180) do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2016/ 1675, Komisja dokonuje oceny w autonomiczny sposób; mając na uwadze, że w związku z tym Komisja może postępować wbrew standardom przyjętym przez FATF, nie usuwając z wykazu państwa trzeciego, które zostało usunięte z wykazu przez FATF, lub rozszerzając wykaz o dodatkowe państwa trzecie, o ile jest to zgodne ze szczegółowymi kryteriami określonymi w art. 9 ust. 2 czwartej dyrektywy w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy;
F.
mając na uwadze, że ocena dokonywana przez Komisję jest procesem autonomicznym, który musi mieć kompleksowy i obiektywny charakter, i jest przeprowadzana wobec wszystkich państw trzecich w oparciu o takie same kryteria, o których mowa w art. 9 dyrektywy (UE) 2015/849;
G.
mając na uwadze, że ocena dokonywana przez Komisję musi być procesem całkowicie niezależnym i nieupolitycznionym;
H.
mając na uwadze, że w piśmie z dnia 26 października 2016 r. Komisja wskazuje, że musi identyfikować państwa trzecie wysokiego ryzyka wyłącznie w oparciu o przesłanki wymienione w art. 9 ust. 2 czwartej dyrektywy w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy i tylko w odniesieniu do braków pod względem przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu;
I.
mając na uwadze, że dowody zebrane przez dwie Parlamentarne Komisje Specjalne, Komisję ds. Interpretacji Prawa Podatkowego i Innych Środków o Podobnym Charakterze lub Skutkach oraz Komisję śledczą ds. prania pieniędzy, unikania opodatkowania i uchylania się od opodatkowania wskazują, że w niektórych państwach, które nie figurują w aktualnym wykazie, rzeczywiście mogą występować braki pod względem przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu związane z kilkoma aspektami wskazanymi w art. 9 ust. 2;
J.
mając ponadto na uwadze, że w opinii Parlamentu wykaz kryteriów wskazanych w art. 9 ust. 2 czwartej dyrektywy w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy jest wykazem otwartym ("w szczególności"), oraz że przestępstwa źródłowe powiązane z praniem pieniędzy, takie jak przestępstwa podatkowe, zaliczają się do tych kryteriów i powinny być należycie uwzględniane w autonomicznej ocenie Komisji;
K.
mając na uwadze, że Parlament podziela stanowisko Komisji wyrażone w piśmie z dnia 26 października 2016 r., zgodnie z którym uchylanie się od opodatkowania i pranie pieniędzy w istocie nie zawsze idą w parze, ale stanowczo sprzeciwia się możliwości całkowitego rozróżnienia między jurysdykcjami podatkowymi niechętnymi do współpracy a brakami pod względem przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, w szczególności w odniesieniu do wymogów dotyczących zgłaszania podejrzanych transakcji;
L.
mając na uwadze, że Parlament oczekuje, iż Komisja będzie przeprowadzała ocenę we własnym zakresie i w miarę możliwości nie będzie polegała wyłącznie na zewnętrznych źródłach informacji;
1.
wyraża sprzeciw wobec rozporządzenia delegowanego Komisji;
2.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Komisji i do powiadomienia jej, że rozporządzenie delegowane nie może wejść w życie;
3.
wzywa Komisję do przedstawienia nowego aktu delegowanego uwzględniającego powyższe uwagi;
4.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.
1 Dz.U. L 141 z 5.6.2015, s. 73.
2 Dz.U. L 254 z 20.9.2016, s. 1.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.242.50

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 stycznia 2017 r. w sprawie rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 24 listopada 2016 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1675 uzupełniające dyrektywę (UE) 2015/849 przez wskazanie państw trzecich wysokiego ryzyka mających strategiczne braki (C(2016)07495 - 2016/3007(DEA)).
Data aktu: 19/01/2017
Data ogłoszenia: 10/07/2018