Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 stycznia 2017 r. w sprawie stawienia czoła wyzwaniom związanym z wdrożeniem unijnego kodeksu celnego (2016/3024(RSP)).

Stawienie czoła wyzwaniom związanym z wdrożeniem unijnego kodeksu celnego

P8_TA(2017)0011

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 stycznia 2017 r. w sprawie stawienia czoła wyzwaniom związanym z wdrożeniem unijnego kodeksu celnego (2016/3024(RSP))

(2018/C 242/06)

(Dz.U.UE C z dnia 10 lipca 2018 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny 1  (UKC) oraz powiązany akt delegowany (rozporządzenie delegowane Komisji nr 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. 2 ), akt wykonawczy (rozporządzenie wykonawcze Komisji nr 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. 3 ), przejściowy akt delegowany (rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/341 z dnia 17 grudnia 2015 r. 4 .) i program prac (decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2016/578 z dnia 11 kwietnia 2016 r. 5 );
-
uwzględniając wniosek Komisji dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie unijnych ram prawnych dotyczących naruszeń przepisów prawa celnego oraz sankcji (COM(2013)0884),
-
uwzględniając komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów zatytułowany "Strategia jednolitego rynku cyfrowego dla Europy"(COM(2015)0192),
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 608/2013 z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie egzekwowania praw własności intelektualnej przez organy celne oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1383/ 2003 6 ,
-
uwzględniając ratyfikację przez UE porozumienia Światowej Organizacji Handlu (WTO) o ułatwieniach w handlu,
-
uwzględniając art. 123 ust. 2 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że unia celna stanowi fundament Unii Europejskiej, będącej jednym z największych bloków handlowych na świecie, i mając na uwadze, że ma ona zasadnicze znaczenie dla właściwego funkcjonowania jednolitego rynku z korzyścią zarówno dla przedsiębiorców, jak i obywateli UE;
B.
mając na uwadze, że jednolity rynek cyfrowy ma na celu zapewnienie konsumentom i przedsiębiorstwom łatwiejszego dostępu do towarów i usług cyfrowych w całej Europie;
C.
mając na uwadze, że unia celna powinna nadal ułatwiać taki dostęp w celu maksymalizacji możliwości, jakie stwarza handel światowy;
D.
mając na uwadze, że skomplikowane przepisy i procedury celne są szczególnie szkodliwe dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP);
E.
mając na uwadze, że istnienie różnych systemów celnych, zwłaszcza jeśli chodzi o cła i odprawę celną, powoduje rozdrobnienie, dodatkowe obciążenie administracyjne i opóźnienia, które z kolei prowadzą do niepewności i rozbieżności rynkowych i mogą utrudniać przestrzeganie unijnego prawa celnego przez podmioty gospodarcze;
F.
mając na uwadze, że podstawowe przepisy unijnego kodeksu celnego weszły w życie dnia 1 maja 2016 r., a obecnie trwa dla nich okres przejściowy do dnia 31 grudnia 2020 r., w którym to terminie wszystkie państwa członkowskie muszą przystosować swoją infrastrukturę informatyczną do elektronicznego obiegu danych celnych;
G.
mając na uwadze, że Komisja zaproponowała już Parlamentowi zmiany do unijnych przepisów celnych (np. niedawno przyjęte zmiany w odniesieniu do towarów, które czasowo opuściły obszar celny Unii drogą morską lub powietrzną), mając też na uwadze, że ostatecznie w najbliższej przyszłości Komisja nadal będzie proponowała dalsze zmiany;
H.
mając na uwadze, że ze względu na technikę przekształcenia unijny kodeks celny nie został poddany analizie kosztów i korzyści, mając też na uwadze, że powiązany z nim akt delegowany (rozporządzenie delegowane (UE) 2015/2446), akt wykonawczy (rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/2447), przejściowy akt delegowany (rozporządzenie delegowane (UE) 2016/341) i program prac (decyzja wykonawcza (UE) 2016/578) nie zostały poddane uprzedniej ocenie skutków;
I.
mając na uwadze, że skuteczna współpraca celna między administracjami celnymi państw członkowskich, z państwami trzecimi i na szczeblu wielostronnym odgrywa istotną rolę ze względu na znaczącą wielkość handlu oraz nowe wyzwania, przed jakimi staje unia celna od chwili jej utworzenia;
J.
mając na uwadze, że Komisja przedstawiła też wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie unijnych ram prawnych dotyczących naruszeń przepisów prawa celnego oraz sankcji;
1.
wzywa Komisję i państwa członkowskie do opracowania jasnej, spójnej i ambitnej strategii oraz harmonogramu w celu zapewnienia objęcia wszelkich elementów niezbędnych do egzekwowania unijnych systemów celnych odpowiednimi wnioskami, które będą dostosowane i dopasowane do celu obecnego poziomu rozwoju światowego handlu oraz realizacji unijnej polityki handlowej;
2.
sugeruje w szczególności nasilenie działań na rzecz opracowania bardziej ujednoliconych wymogów elektronicznych i programów oceny ryzyka w dziedzinie ceł na szczeblu UE w terminie określonym w unijnym kodeksie celnym w celu zadbania o to, by przywóz, tranzyt i wywóz towarów był rejestrowany w UE w jak najskuteczniejszy sposób - i bez uszczerbku dla bezpieczeństwa - poprzez połączenie systemów państw członkowskich w spójny system elektroniczny oparty na tym samym modelu danych i wspólnych systemach przepływu; uważa, że Komisja powinna przyjąć aktywne podejście w tym zakresie, w szczególności poprzez uzgodnienia w zakresie współfinansowania, aby zapewnić rozwój interoperacyjnych systemów informatycznych oraz zagwarantować interoperacyjność z innymi systemami informatycznymi dotyczącymi świadectw zdrowia osób i zwierząt;
3.
wzywa Komisję i państwa członkowskie do ścisłej współpracy z podmiotami gospodarczymi na każdym etapie wdrażania unijnego kodeksu celnego, a także w procesie wprowadzania zmian w systemie aktów delegowanych dotyczących unijnego kodeksu celnego, i popiera regularne konsultacje na ten temat z grupą kontaktową ds. handlu;
4.
przypomina Komisji o zobowiązaniu UE na rzecz ułatwienia przepływu towarów przez granice, zmniejszenia kosztów handlu na granicach i zacieśnienia efektywnej współpracy między członkami organizacji w zakresie ułatwień w handlu oraz kwestii zgodności z przepisami celnymi;
5.
przypomina Komisji o jej zobowiązaniu do stworzenia prawdziwego jednolitego rynku cyfrowego, którego kluczowym elementem powinno być ułatwianie handlu elektronicznego; podkreśla przy tym, że każdy podmiot gospodarczy powinien przestrzegać norm dotyczących procesów celnych w celu zapobiegania powstawaniu luk w procedurach celnych, i przyznaje, że obecne uproszczone procedury celne nie powinny zostać odebrane podmiotom gospodarczym, jeżeli są one zgodne z wymogami dotyczącymi bezpieczeństwa, ochrony i praw własności intelektualnej, na przykład w przypadku dostawców przesyłek ekspresowych o niskiej wartości, którzy w myśl przepisów unijnego kodeksu celnego będą podlegać standardowym procedurom celnym, które mogłyby prowadzić do biurokracji i utrudniać rozwój handlu elektronicznego;
6.
zwraca się do Komisji, by przy okazji obecnego opracowywania środków wykonawczych zajęła się wyżej wspomnianymi celami i niezwłocznie usunęła wszelkie luki prawne w celu optymalizacji możliwości, jakie stwarza unia celna;
7.
sugeruje Komisji sprecyzowanie, że dług celny wynikający z nieprzestrzegania przepisów może również zostać umorzony w przypadkach, w których udowodni się brak usiłowania popełnienia oszustwa, np. w przypadkach czasowego składowania i wprowadzania towarów nieunijnych na obszar celny Unii;
8.
wzywa Komisję do przedstawienia do 2017 r. sprawozdania śródokresowego kompleksowo oceniającego politykę celną UE (łącznie z pełnym przeglądem wszystkich problemów, pokrywających się przepisów, luk, niespójności i zidentyfikowanych przestarzałych środków, skarg wniesionych do organów celnych i naruszeń unijnego kodeksu celnego, które były wynikiem błędów i luk w rozporządzeniu (UE) nr 952/2013 i zostały sprostowane po dniu 1 maja 2016 r.), a do 2021 r. kontroli sprawności, w tym niezależnej oceny skutków, aby zapewnić skuteczność, proporcjonalność i adekwatność ram regulacyjnych polityki celnej UE, w tym nowego unijnego kodeksu celnego, zarówno dla państw członkowskich, jak i podmiotów gospodarczych;
9.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Komisji i Radzie.
1 Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1.
2 Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 1.
3 Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 558.
4 Dz.U. L 69 z 15.3.2016, s. 1.
5 Dz.U. L 99 z 15.4.2016, s. 6.
6 Dz.U. L 181 z 29.6.2013, s. 15.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.242.41

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 stycznia 2017 r. w sprawie stawienia czoła wyzwaniom związanym z wdrożeniem unijnego kodeksu celnego (2016/3024(RSP)).
Data aktu: 10/07/2018
Data ogłoszenia: 10/07/2018