Stanowisko Rady (UE) nr 1/2018 w pierwszym czytaniu z myślą o przyjęciu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/1036 w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej oraz rozporządzenie (UE) 2016/1037 w sprawie ochrony przed przywozem towarów subsydiowanych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej.

Stanowisko Rady (UE) nr 1/2018 w pierwszym czytaniu z myślą o przyjęciu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/1036 w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej oraz rozporządzenie (UE) 2016/1037 w sprawie ochrony przed przywozem towarów subsydiowanych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej

(2018/C 184/02)

(Dz.U.UE C z dnia 29 maja 2018 r.)

I. 

WPROWADZENIE

1.
W dniu 11 kwietnia 2013 r. Komisja przekazała Radzie i Parlamentowi Europejskiemu ww. wniosek dotyczący modernizacji instrumentów ochrony handlu, który zmienia obowiązujące obecnie przepisy antydumpingowe i antysubsydyjne 1 .
2.
Parlament Europejski przyjął swoje stanowisko w pierwszym czytaniu na sesji plenarnej w dniu 16 kwietnia 2014 r. 2 .
3.
Na posiedzeniu w dniu 13 grudnia 2016 r. Komitet Stałych Przedstawicieli wyraził zgodę na udzielenie prezydencji mandatu do rozpoczęcia negocjacji z Parlamentem Europejskim z myślą o osiągnięciu wczesnego porozumienia w drugim czytaniu 3 .
4.
W związku z tym w 2017 r. odbyło się osiem posiedzeń trójstronnych podczas prezydencji maltańskiej i estońskiej - w dniach 21 marca, 27 kwietnia, 31 maja, 13 czerwca, 18 października, 7 i 23 listopada oraz 5 grudnia.
5.
Podczas ostatniej rundy politycznych rozmów trójstronnych w dniu 5 grudnia 2017 r. osiągnięto wstępny kompromis z Parlamentem Europejskim w sprawie tekstu projektu rozporządzenia w sprawie modernizacji instrumentów ochrony handlu.
6.
W dniu 15 grudnia 2017 r. Grupa Robocza do Spraw Handlowych wyraziła bardzo szerokie poparcie dla kompromisu wypracowanego z Parlamentem Europejskim.
7.
Następnie, na posiedzeniu w dniu 20 grudnia 2017 r. Komitet Stałych Przedstawicieli przeanalizował ostateczny tekst kompromisowy z myślą o osiągnięciu porozumienia 4 .
8.
Komisja Handlu Międzynarodowego działająca w Parlamencie Europejskim przeprowadziła w dniu 23 stycznia 2018 r. głosowanie w sprawie porozumienia politycznego odzwierciedlającego wynik negocjacji i zatwierdziła je zdecydowaną większością głosów 5 .
9.
Pismem z dnia 30 stycznia 2018 r. przewodniczący Komisji Handlu Międzynarodowego w Parlamencie Europejskim poinformował przewodniczącego Coreperu, że jeżeli Rada oficjalnie przekaże Parlamentowi Europejskiemu swoje stanowisko w pierwszym czytaniu w uzgodnionej wersji, z zastrzeżeniem weryfikacji prawnojęzykowej, zaleci on, aby na sesji plenarnej przyjęto stanowisko Rady bez poprawek w drugim czytaniu Parlamentu 6 .
10.
W dniu 7 lutego 2018 r. Komitet Stałych Przedstawicieli zatwierdził ostateczny tekst kompromisowy z myślą o osiągnięciu porozumienia 7 .

II. 

CEL

11.
Celem omawianego wniosku było dokonanie aktualizacji i modernizacji unijnych instrumentów ochrony handlu, w których nie wprowadzono istotnych zmian od zakończenia Rundy Urugwajskiej w 1995 r., tak aby sprawniej i skuteczniej wspierały podmioty gospodarcze z UE.

III. 

ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU

A.
Kwestie ogólne
12.
Przedmiotowe rozporządzenie poprawia sytuację w wielu kwestiach istotnych dla podmiotów gospodarczych, takich jak zwiększenie przejrzystości w postępowaniach, ułatwienie MŚP dostępu do informacji, rozszerzenie roli urzędnika odpowiedzialnego za posiedzenia wyjaśniające i punktu informacyjnego MŚP o dodatkowe zadanie polegające na doradzaniu podmiotom gospodarczym w dochodzeniach, w zakresie przeciwdziałania obchodzeniu środków, utrwalania bieżących praktyk itp.

Ulepszenia te sprawią, że instrumenty ochrony handlu staną się bardziej przewidywalne i zapewnią praktyczne rozwiązania rzeczywistych problemów, które unijne zainteresowane podmioty napotykają podczas stosowania tych instrumentów.

B.
Elementy szczegółowe - najbardziej kontrowersyjne kwestie Zasada niższego cła
13.
Źródłem szczególnego niepokoju były dla Rady przepisy związane z postulowanym zaprzestaniem stosowania zasady niższego cła w przypadku zakłóceń handlu surowcami. Kompromis osiągnięty przez dwóch współprawodawców w ramach ostatecznych rozmów trójstronnych umożliwia zaprzestanie stosowania zasady niższego cła w dokładnie określonych sytuacjach:
-
gdy zakłócenia handlu surowcami stanowią ponad 17 % kosztów produkcji, rozpatrywane indywidualnie (jeden próg),
-
w przypadku zakłóceń handlu surowcami zgodnie z definicją zawartą w wykazie OECD, lecz z możliwością dokonania aktualizacji tego wykazu w drodze aktu delegowanego w celu dostosowania go do przyszłych ustaleń OECD,
-
w przypadku dumpingu Komisja będzie musiała jednoznacznie stwierdzić, że zaprzestanie stosowania zasady niższego cła jest w interesie Unii ("pozytywny wynik testu dotyczącego interesu Unii").
14.
Jeżeli chodzi o minimalny zysk docelowy (poziom zyskowności potrzebny do pokrycia pełnych kosztów i inwestycji, działalności badawczo-rozwojowej i innowacji), Rada zaaprobowała minimalny poziom wynoszący 6 %.
15.
Normy społeczne i środowiskowe zostaną uwzględnione przy ustalaniu marginesu usuwającego szkodę. Ponadto można będzie wziąć pod uwagę przyszłe koszty związane z wdrażaniem tych norm, jeżeli koszty te będą jasno przewidywalne i obiektywnie mierzalne. Jest to nowe podejście stosowane przez Parlament Europejski, Rada zapewniła jednak, by nie dochodziło do podwójnego liczenia kosztów oraz by koszty były należycie uzasadnione 8 .
16.
W przypadku instrumentu antysubsydyjnego zasada niższego cła może nie być już stosowana.

Okres wcześniejszego informowania

17.
Uzgodniono trzytygodniowy okres wcześniejszego informowania w połączeniu z trzema dodatkowymi zabezpieczeniami, które będą stanowić reakcję na potencjalne ryzyko związane z utrzymywaniem zapasów: szersze wykorzystanie rejestracji przywozu; zmodernizowane gromadzenie i przekazywanie danych statystycznych; oraz dodatkowy margines szkody, który ma zostać dodany do cła ostatecznego w celu zrekompensowania wszelkiego utrzymywania zapasów w okresie wcześniejszego informowania.
18.
Ponadto uzgodniono klauzulę przeglądową dotyczącą czasu trwania okresu wcześniejszego informowania. Dwa lata od daty wejścia w życie Komisja oceni, w jakim stopniu te trzy zabezpieczenia przyczyniły się do rozwiązania kwestii utrzymywania zapasów. W świetle tej oceny Komisja powinna zaproponować w drodze aktu delegowanego:
-
skrócenie okresu wcześniejszego informowania do dwóch tygodni, jeżeli nastąpił znaczny wzrostu przywozu i Komisja nie była w stanie rozwiązać tej kwestii,
-
przedłużenie okresu wcześniejszego informowania do czterech tygodni w celu zwiększenia przewidywalności w odniesieniu do unijnych podmiotów gospodarczych, jeżeli nie nastąpił znaczny wzrost przywozu lub jeżeli Komisja była w stanie rozwiązać tę kwestię.

Szelf kontynentalny i wyłączna strefa ekonomiczna

19.
W trakcie rozmów z Parlamentem i Komisją, Rada zaakceptowała ponadto wprowadzenie klauzuli dopuszczającej, która pozwala rozszerzyć środki na szelf kontynentalny i wyłączną strefę ekonomiczną w drodze przyszłego aktu wykonawczego. Rada zapewniła, by organy celne miały wystarczająco dużo czasu na przeanalizowanie sprawy.

Zwrot ceł

20.
Parlament Europejski zaakceptował stanowisko Rady i Komisji dotyczące utrzymania możliwości zwrotu ceł podmiotom gospodarczym. W przypadku uchylenia środków, cła pobrane w nadmiarze podczas dochodzenia dotyczącego przeglądu wygaśnięcia zostaną zwrócone importerom. Zasada ta była w pełni zgodna z mandatem Rady.

Związki zawodowe

21.
Rada zaaprobowała poprawkę Parlamentu stanowiącą, że związki zawodowe będą mogły składać skargi wspólnie z przemysłem. Będą także mogły popierać skargi składane przez przemysł.

Związki zawodowe stają się "zainteresowanymi stronami" w postępowaniach. Rada zaakceptowała już rolę, jaką związki zawodowe odgrywają w ochronie handlu, przy okazji powiązanego dossier dotyczącego nowej metodyki antydumpingowej 9 , które zmieniło te same akty prawne.

Czas trwania dochodzeń

22.
Termin nałożenia środków tymczasowych będzie wynosić "z reguły nie więcej niż siedem miesięcy, a w każdym razie nie więcej niż osiem miesięcy". Cła ostateczne będą musiały zostać nałożone w ciągu 14 miesięcy. Parlament Europejski zaaprobował mandat Rady.

IV. 

PODSUMOWANIE

23.
W stanowisku Rady w pierwszym czytaniu odzwierciedlono kompromis osiągnięty w negocjacjach między Radą a Parlamentem Europejskim, przy wsparciu Komisji.

Rada uważa, że jej stanowisko stanowi wyważony pakiet środków oraz że nowe rozporządzenie - po jego przyjęciu - wdroży zmodernizowane unijne instrumenty ochrony handlu, które będą skuteczne i przewidywalne w obliczu wyzwań związanych z handlem światowym.

1 Dok. 8495/13 + ADD 1-2.
2 Dok. PE T7-0420/2014.
3 Dok. 15466/16.
4 Dok. 15530/17.
5 Dok. PE 616.540.
6 Dok. PE 616.821.
7 Dok. 5810/18.
8 Porozumienie obejmuje także inne przepisy dotyczące aspektów społecznych i środowiskowych, niezwiązane jednak z zasadą niższego cła, odnoszące się do zobowiązań cenowych, przeglądów okresowych i rocznego sprawozdania Komisji.
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2321 z dnia 12 grudnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2016/1036 w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej oraz rozporządzenie (UE) 2016/1037 w sprawie ochrony przed przywozem towarów subsydiowanych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej (Dz.U. L 338 z 19.12.2017, s. 1).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.184.19

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Stanowisko Rady (UE) nr 1/2018 w pierwszym czytaniu z myślą o przyjęciu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/1036 w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej oraz rozporządzenie (UE) 2016/1037 w sprawie ochrony przed przywozem towarów subsydiowanych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej.
Data aktu: 29/05/2018
Data ogłoszenia: 29/05/2018