Rezolucja Europejskiego Komitetu Regionów w sprawie zmiany rozporządzenia ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych w celu wspierania reform strukturalnych.

Rezolucja Europejskiego Komitetu Regionów w sprawie zmiany rozporządzenia ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych w celu wspierania reform strukturalnych

(2018/C 176/02)

(Dz.U.UE C z dnia 23 maja 2018 r.)

EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW (KR),

-
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej dotyczący rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie wspólnych przepisów (UE) nr 1303/2013 z dnia 6 grudnia 2017 r. 1 ,
-
mając na uwadze:
i)
opinię KR-u w sprawie wniosku Komisji dotyczącego ogólnego rozporządzenia w sprawie funduszy objętych zakresem wspólnych ram strategicznych z dnia 4 maja 2012 r., w której podkreślono, że władze lokalne i regionalne nie mogą ucierpieć wskutek niespełnienia przez niektóre państwa członkowskie obowiązków w zakresie zarządzania gospodarczego, a zwłaszcza deficytu krajowego;
ii)
opinię KR-u w sprawie programu wspierania reform strukturalnych na lata 2017-2020 z dnia 8 kwietnia 2016 r., w której KR sprzeciwił się podporządkowaniu polityki spójności europejskiemu semestrowi, gdyż polityka spójności jest w pełni uprawniona i zapisana w traktatach europejskich;
iii)
opinię KR-u w sprawie: "Przyszłość polityki spójności po 2020 r. Dla silnej i skutecznej europejskiej polityki spójności po 2020 r. z dnia 12 maja, na której opiera się sojusz #CohesionAlliance i w której podkreślono, że uwzględnianie polityki spójności w krajowych programach reform należy zmienić od szczebla europejskiego w dół w taki sposób, by zachować wymiar terytorialny oraz oparte na partnerstwie, zdecentralizowane podejście;
iv)
opinię KR-u w sprawie: "Ulepszenie zarządzania europejskim semestrem - kodeks postępowania dotyczący udziału władz lokalnych i regionalnych" z dnia 11 maja 2017 r., w której zaapelował o zorganizowany udział władz lokalnych i regionalnych jako partnerów europejskiego semestru w obliczu obecnego podziału uprawnień i kompetencji na wszystkich szczeblach sprawowania rządów w państwach członkowskich UE, by zwiększyć skuteczność europejskiego semestru i odpowiedzialność za niego w terenie;
v)
opinię KR-u w sprawie dokumentu otwierającego debatę na temat pogłębienia unii gospodarczej i walutowej do 2025 r. z dnia 1 grudnia 2017 r., w której poparł strategię konwergencji uzupełniającą istniejące polityki europejskie w celu zwiększenia spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej,
1.
Zwraca uwagę, że promowanie spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej jest celem wszystkich kierunków polityki UE (art. 3 Traktatu UE) i jednocześnie rzeczywistą polityką zapisaną w traktacie (art. 174-177).
2.
Podkreśla, że polityka spójności - zgodnie z jej definicją w Traktacie UE - nie obejmuje zobowiązania do finansowania ogólnych reform strukturalnych w państwach członkowskich.
3.
Akcentuje, że przestrzeganie zasady pomocniczości wymaga, by określono koncepcję i zakres reform strukturalnych kwalifikujących się do europejskiego wsparcia finansowego. Odnotowuje, że należy to uczynić na podstawie analizy europejskiej wartości dodanej, gdyż art. 2a rozporządzenia Rady (WE) nr 1466/97 z lipca 1997 r., do którego odnosi się obecny wniosek, zawiera niestosownie szeroką definicję koncepcji reform strukturalnych.
4.
Odrzuca uzasadnienie zgodności z zasadą pomocniczości, gdyż celem polityki spójności wdrażanej w ramach europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych, których ogólne ramy prawne określa rozporządzenie w sprawie wspólnych przepisów, nie jest wsparcie reform strukturalnych w państwach członkowskich, lecz zmniejszenie zarówno dysproporcji między poziomem rozwoju różnych regionów, jak i opóźnienia regionów najmniej uprzywilejowanych.
5.
Odnotowuje z zaniepokojeniem, że propozycja bezpośredniego zarządzania wsparciem dla reform strukturalnych i zrezygnowania z wymogów dotyczących współfinansowania tych wydatków sugeruje renacjonalizację polityki spójności, naruszając zasady współfinansowania i zarządzania dzielonego, na których opiera się ta polityka. Te zasady mają kluczowe znaczenie dla zwiększenia współodpowiedzialności, egzekwowania dobrych rządów i zwiększenia stymulującego wpływu polityki spójności.
6.
Podkreśla, że zasada wielopoziomowego sprawowania rządów, która została prawnie zapisana w art. 5 rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów, wymaga skoordynowanych działań, zwłaszcza między różnymi szczeblami sprawowania rządów, prowadzonych zgodnie z zasadą pomocniczości i proporcjonalności, w tym poprzez współpracę operacyjną i instytucjonalną odnośnie do przygotowania i wdrażania umowy i programów partnerstwa. Wykorzystanie środków europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych do finansowania reform krajowych wymagałoby zatem skoordynowanych działań różnych szczebli sprawowania rządów, czego nie uwzględniono we wniosku Komisji.
7.
Odnotowuje z zaniepokojeniem, że ustanowienie takiego jak obecnie proponowany system "gotówka za reformy" byłoby sprzeczne z zasadami partnerstwa i wielopoziomowego sprawowania rządów i nie sprzyjałoby współodpowiedzialności lokalnej i regionalnej za reformy strukturalne istotne dla UE, zważywszy że większość z nich wymaga udziału samorządu lokalnego i regionalnego.
8.
Dostrzega sprzeczność między wykorzystaniem środków z funduszy strukturalnych i inwestycyjnych w celu finansowania ogólnych reform strukturalnych w państwach członkowskich a zobowiązaniem do koncentracji tematycznej zgodnie z definicją zawartą w art. 18 rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów.
9.
Wyraża zaniepokojenie, że Komisja Europejska proponuje, by wprowadzić zmiany w rozporządzeniu ustanawiającym wspólne przepisy i wykorzystać rezerwę wykonania europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych do finansowania niezaproponowanego jeszcze narzędzia realizacji reform, którego szczegółów jak dotąd nie przedstawiono.
10.
Podkreśla, że celem rezerwy wykonania funduszy strukturalnych i inwestycyjnych zgodnie z opisem zawartym w art. 20-22 rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów jest wsparcie wyłącznie programów i priorytetów, których cele pośrednie osiągnięto, oraz stworzenie zachęt do pomyślnego zarządzania i wdrażania. Wyraża zaniepokojenie, że proponowane zmniejszenie tych zachęt zniechęciłoby regiony i władze zarządzające odnoszące sukcesy, i tym samym nie zgadza się z propozycją Komisji, by wykorzystać części tej rezerwy wykonania - nawet na zasadzie dobrowolności - do innych celów. Jeśli wniosek Komisji zostanie przyjęty przez Radę i Parlament Europejski, trzeba będzie wyraźnie stwierdzić, że jego wdrażanie odbywa się na zasadzie dobrowolności, by wszelkie zmiany w obecnym systemie programów europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych pozostawić regionom i gminom.
11.
Uważa, że klauzule opt-in oraz dobrowolny udział w programie UE nie mogą być pretekstem do stwierdzenia, że wniosek nie ma znaczenia z punktu widzenia zasady pomocniczości dopóty, dopóki program opiera się na środkach UE ukierunkowanych na realizację zapisanych w traktatach celów, które mają znaczenie dla wszystkich państw członkowskich UE. Wszelkie finansowanie UE musi być przyznawane z myślą o realizacji celów zapisanych w traktatach UE i musi mieć podstawę prawną związaną bezpośrednio z celami, na których realizację jest ukierunkowane.
12.
Wyraża zaniepokojenie, że zmiana rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów na tym etapie wdrażania obecnego okresu programowania, przed weryfikacją skuteczności działania zaplanowaną na 2019 r. (art. 21), może prowadzić do niepewności prawa i dalszych opóźnień w realizacji obecnych programów europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych.
13.
Jest również zaniepokojony czasem wprowadzenia nowego narzędzia realizacji, jako że wyniki proponowanej fazy pilotażowej nie mogą zostać uwzględnione we wniosku Komisji w sprawie nowych wieloletnich ram finansowych, który ma zostać przedstawiony w maju 2018 r. Jeśli projekt pilotażowy ma dopiero zostać zaproponowany i przyjęty przez prawodawców oraz rozpoczęty w 2018 r., niezwykle trudne będzie zebranie dowodów i wyników jego działalności przed majem 2018 r. Jakikolwiek wniosek w sprawie narzędzia realizacji reform w okresie po 2020 r. nie zostałby wówczas poparty jakimikolwiek wcześniejszymi doświadczeniami.
14.
Zauważa, że zasada wykorzystywania europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych do finansowania reform strukturalnych niezwiązanych z celami polityki spójności została już wprowadzona przez program wspierania reform strukturalnych; z kolei środki finansowe na ten program pobierane są z budżetu na pomoc techniczną w ramach EFRR, a państwa członkowskie upoważnione są do wprowadzenia dodatkowych wkładów ze środków przeznaczonych na pomoc techniczną w ramach programów operacyjnych. Podkreśla, że ten niepokojący precedens został obecnie wzmocniony przez pakiet UGW, a konsekwencje tego faktu stawiają pod znakiem zapytania podstawy polityki spójności.
15.
W związku z tym odrzuca propozycję Komisji dotyczącą zmiany rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów w celu wykorzystania rezerwy wykonania na wsparcie reform strukturalnych w państwach członkowskich. Wyraża gotowość do pełnego skorzystania ze swej prerogatywy do zakwestionowania aktu ustawodawczego przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej zgodnie z art. 8 protokołu nr 2 w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności.
16.
Jeżeli chodzi o wieloletnie ramy finansowe i okres programowania po 2020 r., chętnie omówi szczegółowo powiązania między polityką spójności, reformami strukturalnymi istotnymi dla UE i europejskim semestrem. Powiązania te musiałyby stanowić część nadrzędnej strategii UE dotyczącej zarządzania gospodarczego, społecznego i zrównoważonego zgodnie ze strategią "Europa 2020". Zgodnie z postanowieniami kodeksu postępowania KR-u uważa, że pełne zaangażowanie władz lokalnych i regionalnych na wszystkich etapach takiej strategii jest zasadniczą kwestią.
17.
Zobowiązuje swego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Komisji Europejskiej, Parlamentowi Europejskiemu, prezydencji bułgarskiej w Radzie oraz przewodniczącemu Rady Europejskiej.

Bruksela, dnia 1 lutego 2018 r.

Karl-Heinz LAMBERTZ
Przewodniczący Europejskiego Komitetu Regionów
1 COM(2017) 826 final.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.176.5

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Europejskiego Komitetu Regionów w sprawie zmiany rozporządzenia ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych w celu wspierania reform strukturalnych.
Data aktu: 01/02/2018
Data ogłoszenia: 23/05/2018