Zalecenie Rady z dnia 5 grudnia 2017 r. mające na celu skorygowanie znaczącego odnotowanego odchylenia od ścieżki dostosowawczej prowadzącej do średniookresowego celu budżetowego w Rumunii.

ZALECENIE RADY
z dnia 5 grudnia 2017 r.
mające na celu skorygowanie znaczącego odnotowanego odchylenia od ścieżki dostosowawczej prowadzącej do średniookresowego celu budżetowego w Rumunii

(2017/C 439/01)

(Dz.U.UE C z dnia 20 grudnia 2017 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 121 ust. 4,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 2 akapit drugi,

uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 16 czerwca 2017 r. Rada stwierdziła, zgodnie z art. 121 ust. 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), że w Rumunii odnotowano znaczące odchylenie od ścieżki dostosowania prowadzącej do średniookresowego celu budżetowego oraz zaleciła Rumunii przyjęcie niezbędnych środków w celu zapewnienia, aby stopa wzrostu nominalnego publicznych wydatków pierwotnych netto 2  nie przekroczyła 3,3 % w 2017 r., co odpowiadało rocznej korekcie strukturalnej wynoszącej 0,5 % PKB 3 . Rumunii zalecono, aby wszelkie nieoczekiwane zyski przeznaczyła na zmniejszenie deficytu, natomiast środki konsolidacji budżetowej powinny zapewnić trwałą poprawę ogólnego salda sektora instytucji rządowych i samorządowych w sposób sprzyjający wzrostowi. Rada wyznaczyła Rumunii termin na przedstawienie sprawozdania na temat działań podjętych w odpowiedzi na jej zalecenie na dzień 15 października 2017 r.

(2) W dniu 11 lipca 2017 r. Rada zaleciła, aby Rumunia zapewniła w 2017 r. przestrzeganie zalecenia Rady 4  z dnia 16 czerwca 2017 r. w celu skorygowania odnotowanego znaczącego odchylenia od ścieżki dostosowania prowadzącej do średniookresowego celu budżetowego. W odniesieniu do 2018 r. Rumunii zalecono, aby kontynuowała znaczny wysiłek fiskalny zgodnie z wymogami części zapobiegawczej paktu stabilności i wzrostu w celu dokonania dalszej korekty w celu osiągnięcia średniookresowego celu budżetowego, jakim jest deficyt strukturalny w wysokości 1 % PKB. Zgodnie ze wspólnie uzgodnioną macierzą dostosowań w ramach paktu stabilności i wzrostu korekta ta wymagała, aby stopa wzrostu nominalnego publicznych wydatków pierwotnych netto nie przekroczyła 4,3 % w 2018 r. Odpowiadałoby to korekcie strukturalnej wynoszącej 0,5 % PKB.

(3) W dniach 26-27 września 2017 r. Komisja przeprowadziła misje wzmocnionego nadzoru w Rumunii w celu monitorowania sytuacji na miejscu, zgodnie z art. -11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1466/97. Po przekazaniu wstępnych ustaleń władzom rumuńskim Komisja przedstawiła w dniu 24 października 2017 r. swoje ustalenia Radzie oraz podała je do wiadomości publicznej.

(4) W dniu 13 października 2017 r. władze rumuńskie przedłożyły sprawozdanie na temat skutecznych działań podjętych w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 16 czerwca 2017 r. Biorąc pod uwagę informacje przekazane przez władze rumuńskie w ich sprawozdaniu z podjętych działań oraz ogólną ocenę opartą na prognozie z jesieni 2017 r., w dniu 5 grudnia 2017 r. 5  Rada stwierdziła, że Rumunia nie podjęła skutecznych działań w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 16 czerwca 2017 r..

(5) Rumunia realizuje procykliczną politykę budżetową w sytuacji wysokiego wzrostu gospodarczego i dodatniej luki produktowej. Szacuje się, że jej saldo strukturalne w 2017 r. będzie odbiegać od średniookresowego celu budżetowego o 2,3 % PKB. W związku z brakiem podjęcia skutecznych działań przez Rumunię należy zatem skierować do tego państwa członkowskiego zaktualizowane zalecenie na mocy z art. 121 ust. 4 TFUE w sprawie właściwych środków, jakie należy podjąć.

(6) Na podstawie prognoz Komisji z jesieni 2017 r. dotyczących wielkości luki produktowej Rumunia w 2017 r. i 2018 r. jest w okresie normalnej koniunktury. Wskaźnik ogólnego zadłużenia sektora instytucji rządowych i samorządowych w Rumunii kształtuje się poniżej progu 60 % PKB. Minimalny wysiłek strukturalny przewidziany w rozporządzeniu (WE) nr 1466/97 i określony we wspólnie uzgodnionej macierzy dostosowań w ramach paktu stabilności i wzrostu, z uwzględnieniem obecnej sytuacji gospodarczej i ewentualnych obaw dotyczących stabilności, wynosi 0,5 % PKB.

(7) Według prognoz Komisji w 2017 r. deficyt strukturalny Rumunii wzrośnie o 1,1 % PKB, natomiast Rada w swoim zaleceniu z dnia 16 czerwca 2017 r. wezwała do jego strukturalnego zmniejszenia o przynajmniej 0,5 % PKB. Ponadto, na podstawie prognozy Komisji z jesieni 2017 r., przewiduje się, że w 2017 r. Rumunia utrzyma wartość referencyjną dla deficytu określoną w Traktacie na poziomie 3 % PKB, natomiast w 2018 r. znacząco ją przekroczy.

(8) Dlatego też dostosowanie w wysokości 0,5 % PKB zalecone przez Radę w dniu 11 lipca 2017 r. należy uzupełnić o dodatkowy wysiłek niezbędny do przywrócenia Rumunii na właściwą ścieżkę dostosowania, od której odeszła w wyniku odchyleń w 2016 r. i 2017 r. Z uwagi na wielkość odnotowanego znaczącego odchylenia od wymaganej ścieżki dostosowania prowadzącej do osiągnięcia średniookresowego celu budżetowego dodatkowy wysiłek wielkości 0,3 % PKB wydaje się odpowiedni i przyspieszy powrót do dostosowania do średniookresowego celu budżetowego. Wymagana poprawa salda strukturalnego o 0,8 % PKB w 2018 r. jest spójna z wymogiem utrzymania stopy wzrostu nominalnego publicznych wydatków pierwotnych netto na poziomie nieprzekraczającym 3,3 % w 2018 r.

(9) W prognozie Komisji z jesieni 2017 r. przewiduje się dalsze pogorszenie salda strukturalnego o 1 % w 2018 r. W związku z tym poprawa strukturalna w wysokości 0,8 % PKB w 2018 r. oznacza potrzebę przyjęcia środków przynoszących ogółem 1,8 % PKB w porównaniu z obecnym scenariuszem podstawowym dla 2018 r. przedstawionym w prognozie Komisji z jesieni 2017 r.

(10) W prognozie Komisji z jesieni 2017 r. przewiduje się, że w 2018 r. ogólny deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych wyniesie 3,9 % PKB, czyli powyżej określonej w Traktacie wartości referencyjnej wynoszącej 3 % PKB. Wymagana korekta strukturalna na poziomie 0,8 % PKB w porównaniu z prognozowanym wynikiem na 2017 r. zapewniłaby przestrzeganie przez Rumunię w 2018 r. progu 3 % PKB ogólnego deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych, z zachowaniem pewnego marginesu.

(11) Wymogi na rok 2018, określone w niniejszym zaleceniu, zastępują odpowiednie wymogi określone w zaleceniu budżetowym zawartym w zaleceniu Rady z dnia 11 lipca 2017 r. skierowanym do Rumunii.

(12) Do dnia 15 kwietnia 2018 r. Rumunia powinna poinformować Radę o działaniach podjętych w odpowiedzi na niniejsze zalecenie, o ile to możliwe w ramach swojego programu konwergencji przedkładanego na mocy z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1466/97.

(13) Niniejsze zalecenie należy podać do wiadomości publicznej,

NINIEJSZYM ZALECA RUMUNII:

1)
podjęcie niezbędnych środków w celu zapewnienia, aby stopa wzrostu nominalnego publicznych wydatków pierwotnych netto nie przekroczyła 3,3 % w 2018 r., co odpowiada rocznej korekcie strukturalnej wynoszącej co najmniej 0,8 % PKB w 2018 r., a tym samym sprowadzi państwo członkowskie na właściwą ścieżkę dostosowania prowadzącą do osiągnięcia średniookresowego celu budżetowego;
2)
przeznaczenie wszelkich nieoczekiwanych zysków na obniżenie deficytu; środki konsolidacji budżetowej powinny zapewnić trwałą poprawę ogólnego salda sektora instytucji rządowych i samorządowych w sposób sprzyjający wzrostowi;
3)
poinformowanie Rady do dnia 15 kwietnia 2018 r. o działaniach podjętych w odpowiedzi na niniejsze zalecenie.

Niniejsze zalecenie skierowane jest do Rumunii.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 grudnia 2017 r.
W imieniu Rady
T. TÕNIST
Przewodniczący
1 Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 1.
2 Wydatki publiczne netto to suma wydatków publicznych z wyłączeniem wydatków z tytułu odsetek, wydatków na programy unijne w pełni równoważonych dochodami z funduszy unijnych oraz niedyskrecjonalnych zmian w wydatkach na zasiłki dla bezrobotnych. Nakłady brutto na środki trwałe finansowane z zasobów krajowych rozkłada się na okres czterech lat. Uwzględnia się działania dyskrecjonalne po stronie dochodów lub prawnie przewidziany wzrost dochodów. Działania jednorazowe, zarówno po stronie dochodów, jak i wydatków, są saldowane.
3 Zalecenie Rady z dnia 16 czerwca 2017 r. mające na celu skorygowanie odnotowanego znaczącego odstępstwa od ścieżki dostosowania prowadzącej do średniookresowego celu budżetowego w Rumunii (Dz.U. C 216 z 6.7.2017, s. 1).
4 Zalecenie Rady z dnia 11 lipca 2017 r. w sprawie krajowego programu reform Rumunii na 2017 r. oraz zawierające opinię Rady na temat przedstawionego przez Rumunię programu konwergencji na 2017 r. (Dz.U. C 261 z 9.8.2017, s. 98).
5 Decyzja Rady (UE) 2017/2389 z dnia 5 grudnia 2017 r. stwierdzająca, że Rumunia nie podjęła skutecznych działań w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 16 czerwca 2017 r. (Dz.U. L 340 z 20.12.2017, s. 49).

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.439.1

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie Rady z dnia 5 grudnia 2017 r. mające na celu skorygowanie znaczącego odnotowanego odchylenia od ścieżki dostosowawczej prowadzącej do średniookresowego celu budżetowego w Rumunii.
Data aktu: 05/12/2017
Data ogłoszenia: 20/12/2017