Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 marca 2014 r. w sprawie rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 12 grudnia 2013 r. zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności w odniesieniu do definicji "wytworzonych nanomateriałów" (C(2013)08887 - 2013/2997(DEA)).

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 marca 2014 r. w sprawie rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 12 grudnia 2013 r. zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności w odniesieniu do definicji "wytworzonych nanomateriałów" (C(2013)08887 - 2013/2997(DEA))

(2017/C 378/12)

(Dz.U.UE C z dnia 9 listopada 2017 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (C(2013)08887),
-
uwzględniając art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie (UE) nr 1169/2011 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 2 lit. t), art. 18 ust. 3, art. 18 ust. 5 oraz art. 51 ust. 5,
-
uwzględniając wniosek Komisji w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie nowej żywności (COM(2013)0894),
-
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1333/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności 2 ,
-
uwzględniając unijne wykazy ustanowione rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1129/2011 z dnia 11 listopada 2011 r. zmieniającym załącznik II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 poprzez ustanowienie unijnego wykazu dodatków do żywności 3  oraz rozporządzenie Komisji (UE) nr 1130/2011 z dnia 11 listopada 2011 r. zmieniające załącznik III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 w sprawie dodatków do żywności poprzez ustanowienie unijnego wykazu dodatków do żywności dopuszczonych do stosowania w dodatkach do żywności enzymach spożywczych, środkach aromatyzujących i składnikach odżywczych 4 ,
-
uwzględniają rozporządzenie Komisji (UE) nr 257/2010 z dnia 25 marca 2010 r. ustanawiające program ponownej oceny dopuszczonych dodatków do żywności zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 w sprawie dodatków do żywności 5 ,
-
uwzględniając projekt rezolucji Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności,
-
uwzględniając art. 87a ust. 3 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że art. 18. ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1169/2011 w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności stanowi, że wszelkie składniki obecne w postaci wytworzonych nanomateriałów muszą być wyraźnie wskazane w wykazie składników, aby zapewnić udzielenie konsumentom informacji; mając na uwadze, że rozporządzenie w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności zawiera definicję "wytworzonych nanomateriałów";
B.
mając na uwadze, że art. 18 ust. 5 rozporządzenia w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności upoważnia Komisję do dopasowania i dostosowania - w drodze aktów delegowanych i z myślą o osiągnięciu celów tego rozporządzenia - definicji wytworzonych nanomateriałów, o której mowa w rozporządzeniu, do postępu technicznego i naukowego lub do definicji uzgodnionych na szczeblu międzynarodowym;
C.
mając na uwadze, że w zaleceniu Komisji 2011/696/UE określono ogólną definicję nanomateriałów;
D.
mając na uwadze, że w rozporządzeniach Komisji (UE) nr 1129/2011 i (UE) nr 1130/2011 określono wyczerpujące unijne wykazy dodatków do żywności, które były dopuszczone do stosowania przed wejściem w życie rozporządzenia (WE) nr 1333/2008, po dokonaniu przeglądu ich zgodności z przepisami tego rozporządzenia;
E.
mając na uwadze, że rozporządzenie delegowane Komisji wyklucza z nowej definicji "wytworzonych nanomateriałów" wszystkie dodatki do żywności zawarte w unijnych wykazach i zamiast tego sugeruje, że należy się zająć się koniecznością określenia szczególnych wymogów oznaczania nanomateriałów w odniesieniu do tych dodatków, w kontekście programu ponownej oceny zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 257/2010, w razie konieczności przez zmianę warunków stosowania załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 oraz specyfikacji tych dodatków do żywności, określonych w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 231/2012 6 ;
F.
mając na uwadze, że obecnie to właśnie dodatki do żywności mogą się znajdować w żywności jako nanomateriały;
G.
mając na uwadze, że takie ogólne odstępstwo unieważnia przepisy dotyczące etykietowania w odniesieniu do wszystkich dodatków do żywności, które są wytworzonymi nanomateriałami; mając na uwadze, że anuluje to podstawowy skutek aktu prawnego i narusza główny cel dyrektywy, jakim jest dążenie do wysokiego poziomu ochrony zdrowia i interesów konsumentów przez zapewnienie konsumentom końcowym podstawy do dokonywania świadomych wyborów;
H.
mając na uwadze, że Komisja uzasadnia takie ogólne odstępstwo obejmujące wszystkie istniejące dodatki do żywności, stwierdzając, że "umieszczenie w wykazie składników, po nazwie takich dodatków do żywności, słowa »nano« w nawiasie może wprowadzać konsumentów w błąd, sugerując, że dodatki takie są nowe, podczas gdy w rzeczywistości stosowane one były w tej postaci w żywności od dziesięcioleci";
I.
mając na uwadze, że takie uzasadnienie jest błędne i niewłaściwe, ponieważ rozporządzenie w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności nie przewiduje rozróżnienia na istniejące i nowe nanomateriały, lecz jednoznacznie wymaga oznaczania wszystkich składników obecnych w postaci wytworzonych nanomateriałów;
J.
mając na uwadze, że zapowiedziany przez Komisję zamiar zajęcia się, w ramach programu ponownej oceny, koniecznością określenia szczególnych wymogów etykietowania nanomateriałów w odniesieniu do dodatków do żywności zawartymi w unijnych wykazach jest nieodpowiedni, ponieważ oznacza mylenie kwestii bezpieczeństwa z ogólnymi wymogami etykietowania w celu informowania konsumentów; mając na uwadze, że sugeruje to również, że Komisja kwestionuje samą potrzebę szczególnego oznaczania nanomateriałów, co narusza przepisy art. 18 ust. 3 rozporządzenia w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności; mając na uwadze, że dodatek do żywności jest nanomateriałem lub nim nie jest, w związku z czym takie wymogi etykietowania mają być stosowane do wszystkich dozwolonych dodatków do żywności, które są nanomateriałami, bez względu na warunki stosowania lub inne specyfikacje;
K.
mając ponadto na uwadze, że jest nie do przyjęcia, aby odwoływać się do niezwiązanego z tematem programu ponownej oceny, który istniał już w chwili, kiedy ustawodawca postanowił wprowadzić jednoznaczne wymogi etykietowana w rozporządzeniu w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, gdyż jest to próba unieważnienia tych wymogów etykietowania w trzy lata po ich wprowadzeniu;
1.
jest przeciwny przyjęciu rozporządzenia delegowanego Komisji zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności w odniesieniu do definicji "wytworzonych nanomateriałów";
2.
uważa, że rozporządzenie delegowane Komisji nie jest zgodne z celem i treścią rozporządzenia (UE) nr 1169/2011 oraz że wykracza ono poza uprawnienia delegowane przekazane Komisji na mocy aktu podstawowego;
3.
wzywa Komisję do przedstawienia nowego aktu delegowanego uwzględniającego stanowisko Parlamentu:
4.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Komisji i do powiadomienia jej, że rozporządzenie delegowane nie może wejść w życie;
5.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.
1 Dz.U. L 304 z 22.11.2011, s. 18.
2 Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 16.
3 Dz.U. L 295 z 12.11.2011, s. 1.
4 Dz.U. L 295 z 12.11.2011, s. 178.
5 Dz.U. L 80 z 26.3.2010, s. 19.
6 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 231/2012 z dnia 9 marca 2012 r. ustanawiające specyfikacje dla dodatków do żywności wymienionych w załącznikach II i III do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 83 z 22.3.2012, s. 1).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.378.92

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 marca 2014 r. w sprawie rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 12 grudnia 2013 r. zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności w odniesieniu do definicji "wytworzonych nanomateriałów" (C(2013)08887 - 2013/2997(DEA)).
Data aktu: 12/03/2014
Data ogłoszenia: 09/11/2017