Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Deutsche Börse/London Stock Exchange Group (Sprawa M.7995).

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1

Deutsche Börse/London Stock Exchange Group

(Sprawa M.7995)

(2017/C 240/05)

(Dz.U.UE C z dnia 25 lipca 2017 r.)

I. 

WPROWADZENIE

1.
W dniu 24 sierpnia 2016 r., zgodnie z art. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 2  Komisja Europejska ("Komisja") otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji, w wyniku której Deutsche Börse AG ("DBAG") oraz London Stock Exchange Group plc ("LSEG") dokonują połączenia w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw ("transakcja"). LSEG i DBAG będą zwane dalej łącznie "stronami".

II. 

PROCEDURA

2.
W pierwszym etapie postępowania wyjaśniającego Komisja powzięła poważne wątpliwości co do zgodności transakcji z rynkiem wewnętrznym i z Porozumieniem EOG. W dniu 28 września 2016 r. Komisja wszczęła postępowanie zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Strony przedstawiły swoje odpowiedzi w dniu 9 listopada 2016 r.
Pisemne zgłoszenie zastrzeżeń
3.
W dniu 14 grudnia 2016 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, w którym wstępnie stwierdziła, że transakcja znacząco utrudniłaby skuteczną konkurencję na znacznej części rynku wewnętrznego w rozumieniu art. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, w szczególności w następujących obszarach: obrót i rozliczanie instrumentów pochodnych na stopę procentową będących przedmiotem obrotu giełdowego; rozliczanie za pośrednictwem systemu CCP pozagiełdowych instrumentów pochodnych na stopę procentową; instrumenty pochodne na akcje pojedynczych spółek opartych na włoskich instrumentach bazowych; instrumenty pochodne na akcje pojedynczych spółek, w przypadku których Eurex konkuruje z Euronext; nie-trójstronne umowy "repo" objęte alternatywnym systemem obrotu (ATS); trójstronne umowy "repo" objęte alternatywnym systemem obrotu (ATS); rozliczanie obligacji; zintegrowane usługi rozliczeniowe. Transakcja prowadziłaby również do zamknięcia dostępu do rynku dla konkurentów Eurex, którzy są zależni od usług rozliczeniowych świadczonych przez LSEG, a także do wykluczenia konkurentów Clearstream, w szczególności Euroclear z rynku usług rozliczeniowych i powierniczych w odniesieniu do papierów wartościowych przynoszących stały dochód oferowanych przez ICSD i dużych depozytariuszy oraz z rynku zarządzania zabezpieczeniami.
4.
Stronom dano możliwość udzielenia odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń w terminie do dnia 12 stycznia 2017 r. W dniu 13 stycznia 2017 r. 3  strony przekazały wspólną odpowiedź, a następnie uzupełniły ją w dniu 24 stycznia 2017 r. Strony nie złożyły wniosku o zorganizowanie formalnego spotkania wyjaśniającego.

Dostęp do akt

5.
W grudniu 2016 r. i w styczniu 2017 r. strony otrzymały dostęp do akt w postaci zaszyfrowanych płyt CD-rom. Od tego czasu strony otrzymywały na bieżąco akta sprawy.

Zainteresowane osoby trzecie

6.
W odpowiedzi na ich wnioski włączyłem do przedmiotowego postępowania następujące podmioty jako zainteresowane osoby trzecie: Intercontinental Exchange, Euroclear SA/NV, Euronext N.V., European Central Counterparty N.V., European Investors' Association, Nasdaq oraz Paris EUROPLACE (Association loi 1901).
7.
Wszystkie te zainteresowane osoby trzecie otrzymały niepoufne streszczenie pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń i miały możliwość przedstawienia swoich opinii na piśmie.

Wniosek zainteresowanej osoby trzeciej o dostęp do mniej zredagowanej wersji pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń

8.
Po przedłożeniu uwag do niepoufnej wersji streszczenia zgłoszenia zastrzeżeń, [zainteresowana osoba trzecia] zwróciła się do DG ds. Konkurencji z wnioskiem o przyznanie jej dostępu do mniej zredagowanej wersji pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń. DG ds. Konkurencji odrzuciła ten wniosek, po czym w dniu 9 lutego 2017 r. [zainteresowana osoba trzecia] zwróciła się do urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające, wnioskując o udostępnienie pełnej wersji pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń. [Zainteresowana strona trzecia] twierdziła, że streszczenie pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń udostępnione przez DG ds. Konkurencji nie umożliwiło jej udzielenia kompleksowej odpowiedzi.
9.
Zapoznałem się z wnioskiem [zainteresowanej osoby trzeciej] złożonym zgodnie z art. 7 ust. 2 lit. d) decyzji 2011/695/UE. O ile strony transakcji mają bezpośredni interes w rozstrzygnięciu postępowania prowadzonego przez Komisję, to osoby trzecie mają jedynie interes pośredni. Granice prawa do bycia wysłuchanym są kompleksowo określone w art. 16 rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw - Komisja poinformuje strony pisemnie o charakterze i przedmiocie postępowania oraz wyznaczy termin, w ciągu którego mogą one przedstawić swoje uwagi 4 . Jak wspomniano powyżej, Komisja skorzystała ze swoich uprawnień dyskrecjonalnych odnośnie do sposobu poinformowania [zainteresowanej strony trzeciej] o charakterze i przedmiocie postępowania, przekazując jej niepoufne streszczenie pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń. Po zapoznaniu się z tym streszczeniem uznałem, że Komisja spełniła wymogi określone w art. 16 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. W związku z tym odrzuciłem wniosek [zainteresowanej osoby trzeciej].

Opis stanu faktycznego

10.
W dniu 26 stycznia 2017 r. Komisja skierowała do stron opis stanu faktycznego, w którym wskazała dodatkowe dowody znajdujące się w aktach Komisji na poparcie wstępnych ustaleń. W dniu 30 stycznia 2017 r. strony przedstawiły na piśmie swoje uwagi do opisu stanu faktycznego.

Zobowiązania

11.
W dniu 6 lutego 2017 r. strony przedłożyły pierwszy zestaw zobowiązań, a następnie jego zmienione wersje w dniach 8 i 9 lutego 2017 r. Badanie rynku rozpoczęto w dniu 9 lutego 2017 r. W dniu 27 lutego 2017 r. strony zgłaszające przedłożyły ostateczny zestaw zobowiązań ("zobowiązania ostateczne").

Projekt decyzji

12.
Po wysłuchaniu stron Komisja wyraziła zdanie w projekcie decyzji, że transakcja prowadzi do znacznego utrudnienia skutecznej konkurencji, jednak w mniejszej ilości obszarów w porównaniu do pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń. Komisja stwierdza, że w świetle m.in. późnego przedłożenia ostatecznych zobowiązań, stopnia ich złożoności, ich niedociągnięć pod względem zakresu, skuteczności i adekwatności, a także biorąc pod uwagę trudności związane z ich skutecznym monitorowaniem i egzekwowaniem, ostateczne zobowiązania nie eliminują wszystkich rozpoznanych problemów w zakresie konkurencji, w szczególności na rynkach rozliczania obligacji za pośrednictwem systemu CCP, trójstronnych umów "repo" objętych ATS i rozliczanych za pośrednictwem systemu CCP, usług rozliczeniowych i powierniczych w odniesieniu do papierów wartościowych przynoszących stały dochód oferowanych przez ICSD i dużych depozytariuszy oraz na rynku zarządzania zabezpieczeniami, a także nie są kompleksowe i skuteczne we wszystkich aspektach. W związku z tym Komisja uznaje transakcję za niezgodną z rynkiem wewnętrznym oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG.
13.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 decyzji 2011/695/UE dokonałem przeglądu projektu decyzji i uważam, że dotyczy on jedynie zastrzeżeń, co do których strony miały możliwość przedstawienia swoich stanowisk.

III. 

WNIOSKI

14.
Ogólnie uważam, że w niniejszej sprawie przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych.
Bruksela, dnia 15 marca 2017 r.
Joos STRAGIER
1 Zgodnie z art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1) ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").
3 W dniu 6 stycznia 2017 r. strony przedłożyły wstępną odpowiedź na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń.
4 Wyrok w sprawie Kaysersberg przeciwko Komisji (T-290/94, EU:T:1997:186, pkt 105-108).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024