Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa SA.45852 (2017/N) - Rezerwa mocy - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

POMOC PAŃSTWA - NIEMCY
Pomoc państwa SA.45852 (2017/N) - Rezerwa mocy
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2017/C 159/03)

(Dz.U.UE C z dnia 19 maja 2017 r.)

Pismem z dnia 7 kwietnia 2017 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks: + 32 22961242

Stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Niemiec. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE DECYZJI

W dniu 23 stycznia 2017 r. władze niemieckie przekazały Komisji projekt aktu prawnego dotyczącego rezerwy mocy oraz ocenę konieczności środka. Rezerwa mocy jest środkiem, który pozwala operatorom systemów przesyłowych (OSP) na zamówienie mocy o wielkości 2 GW jako strategicznej rezerwy w wyjątkowych i nieprzewidzianych okolicznościach. Chociaż Niemcy nie spodziewają się w najbliższym czasie strukturalnych niedoborów mocy, chcą stworzyć zabezpieczenie na wypadek nieprzewidzianych wydarzeń w przebiegu aktualnej transformacji sektora energetycznego ("Energiewende").

W ramach środka w pierwszym dwuletnim okresie OSP dokonaliby zamówienia 2 GW mocy, które byłyby utrzymywane w rezerwie poza rynkiem począwszy od sezonu zimowego 2018/2019. Rezerwa mogłaby być odnawiana i przedłużana na kolejne lata. Rezerwa zostałaby uruchomiona tylko wówczas, gdy rynek energii elektrycznej nie będzie w równowadze i podaż energii będzie niewystarczająca do pokrycia całości popytu. Operatorzy systemów przesyłowych są uprawnieni do rekompensowania wynagrodzenia przyznanego beneficjentom przez podwyżki swoich taryfowych opłat sieciowych nakładanych na konsumentów.

Komisja oceniła środek i doszła do wstępnego wniosku, że środek stanowi pomoc państwa. Komisja oceniła w związku z tym zgodność pomocy z rynkiem wewnętrznym w oparciu o wytyczne w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska i cele związane z energią w latach 2014-2020 - rozdział dotyczący wystarczalności mocy wytwórczych ("wytyczne EEAG") 1  (sekcja 3.9), ponieważ rezerwa mocy jest formą rezerwy strategicznej, która wynagradza wytwórców mocy za ich dostępność w interesie bezpieczeństwa dostaw.

W badaniu sektorowym dotyczącym mechanizmów zdolności wytwórczych 2  Komisja stwierdziła, że te strategiczne rezerwy powinny stanowić środki tymczasowe, muszą być utrzymywane całkowicie poza rynkiem (aby zapobiec sygnałom, które mogłyby mieć wpływ na ceny i inwestycje) i muszą być otwarte dla wszystkich potencjalnych wytwórców mocy, w szczególności również na reagowanie na zapotrzebowanie. Główne wątpliwości wskazane w ocenie zgodności dotyczącej rezerwy mocy dotyczą właśnie tych kwestii.

Jeśli chodzi o konieczność środka, w decyzji o wszczęciu postępowania wzywa się zainteresowane strony do przedstawienia swoich uwag na temat oceny konieczności, przeprowadzonej przez Niemcy na podstawie najbardziej pesymistycznego scenariusza. Stwierdza się także, że przedmiotowy środek nie jest aktualnie zaplanowany jako środek tymczasowy. Ponadto w decyzji o wszczęciu postępowania Komisja wątpi w podstawy ekonomiczne do stwierdzenia konieczności i wielkości rezerwy.

Jeśli chodzi o stosowność, w decyzji o wszczęciu postępowania wyraża się obawy, że przepisy mające zastosowanie do operatorów właściwych do reagowania na zapotrzebowanie mogą de facto wykluczyć ich z uczestnictwa. Prosi się także zainteresowane strony o uwagi na temat wykluczenia z rezerwy strategicznej zagranicznych mocy produkcyjnych. W tej kwestii badanie sektorowe nie doprowadziło do jednoznacznych wniosków.

W odniesieniu do wpływu na handel i konkurencję w decyzji o wszczęciu postępowania wyrażono wątpliwość, czy rezerwa jest właściwie oddzielona od rynku hurtowego. Jest to istotne dla stwierdzenia, czy nie wpływa ona na sygnały cenowe i inwestycyjne dla podmiotów działających na rynku.

TEKST PISMA

grafika

1 Dz.U. C 200 z 28.6.2014, s. 1.
2 Komisja Europejska, sprawozdanie końcowe z badania sektorowego dotyczącego mechanizmów zdolności wytwórczych, 30 listopada 2016 r., SWD(2016) 385.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024