Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na jego posiedzeniu w dniu 31 sierpnia 2015 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.7278 - General Electric/ALSTOM (Thermal Power - Renewable Power & Grid business) - Sprawozdawca: Zjednoczone Królestwo.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na jego posiedzeniu w dniu 31 sierpnia 2015 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.7278 - General Electric/ALSTOM (Thermal Power - Renewable Power & Grid business)
Sprawozdawca: Zjednoczone Królestwo

(2017/C 139/02)

(Dz.U.UE C z dnia 4 maja 2017 r.)

Działanie

1.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Wymiar unijny

2.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że transakcja ma wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Rynki produktowe i geograficzne

3.
Komitet Doradczy zgadza się z definicją właściwych rynków produktowych i geograficznych przedstawioną przez Komisję w projekcie decyzji.
4.
W szczególności Komitet Doradczy zgadza się z wnioskami Komisji, że do celów oceny transakcji wysokowydajne turbiny gazowe dla częstotliwości sieci 50 Hz o mocy wyjściowej powyżej 90 MW, w tym (i) powiązane wstępne usługi serwisowe i (ii) zapewnianie systemu kontroli turbin gazowych, stanowią oddzielny właściwy rynek produktowy.
5.
W szczególności Komitet Doradczy zgadza się z wnioskami Komisji, że kwestia tego, czy należy dokonać dalszej segmentacji rynku wysokowydajnych turbin gazowych dla częstotliwości sieci 50 Hz na podstawie różnych klas mocy wyjściowej (turbiny średniej, dużej i bardzo dużej mocy) i na podstawie różnych konfiguracji elektrowni (cykl kombinowany i cykl prosty), może pozostać otwarta.
6.
Komitet Doradczy zgadza się z wnioskami Komisji, że istnieją następujące właściwe rynki produktowe:
6.1.
rynek serwisowania każdej ramy wysokowydajnych turbin gazowych stron o pewnym stopniu zużycia;
6.2.
rynek generatorów przeznaczonych do elektrowni cieplnych;
6.3.
rynek serwisowania generatorów;
6.4.
rynek turbin parowych dużej mocy;
6.5.
rynek serwisowania turbin parowych;
6.6.
rynek generatorów pary z odzyskiem ciepła przeznaczonych do elektrowni cieplnych;
6.7.
rynek systemów kontroli elektrowni i jednostek przeznaczonych do elektrowni cieplnych;
6.8.
rynek przesyłania i dystrybucji produktów (tj. stałych układów kompensacji szeregowej i systemów zarządzania siecią).
7.
Komitet Doradczy zgadza się z wnioskami Komisji, że do celów oceny transakcji kwestia tego, czy uznawany zakres geograficzny rynku wysokowydajnych turbin gazowych dla częstotliwości sieci 50 Hz (w tym powiązanych wstępnych usług serwisowych i zapewniania systemu kontroli turbin gazowych) i jego potencjalnych segmentów powinien być ogólnoświatowy (z wyjątkiem Chin i Iranu) czy obejmować tylko EOG, może pozostać otwarta.
8.
Komitet Doradczy zgadza się z wnioskami Komisji, że istnieją następujące właściwe rynki geograficzne:
8.1.
rynek generatorów sprzedawanych w pakiecie z wysokowydajnymi turbinami gazowymi dla częstotliwości sieci 50 Hz;
8.2.
ogólny rynek generatorów przeznaczonych do elektrowni cieplnych;
8.3.
rynek turbin parowych sprzedawanych w pakiecie z wysokowydajnymi turbinami gazowymi dla częstotliwości sieci 50 Hz;
8.4.
ogólny rynek turbin parowych przeznaczonych do elektrowni cieplnych;
8.5.
rynek systemów kontroli elektrowni i jednostek;
8.6.
rynek generatorów pary z odzyskiem ciepła;
8.7.
rynek serwisowania wysokowydajnych turbin gazowych o pewnym stopniu zużycia;
8.8.
rynek serwisowania generatorów;
8.9.
rynek serwisowania turbin parowych;
8.10.
rynek produktów do przesyłania i dystrybucji.

Ocena konkurencji

9.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że transakcja prowadzi do znaczącego zakłócenia skutecznej konkurencji na rynku wysokowydajnych turbin gazowych dla częstotliwości sieci 50 Hz, a w szczególności w segmentach wysokowydajnych turbin gazowych dużej i bardzo dużej mocy dla częstotliwości sieci 50 Hz.
10.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że transakcja prowadzi do znaczącego zakłócenia skutecznej konkurencji na rynku generatorów sprzedawanych w pakiecie z wysokowydajnymi turbinami gazowymi dla częstotliwości sieci 50 Hz.
11.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że transakcja prowadzi do znaczącego zakłócenia skutecznej konkurencji na rynku turbin parowych dużej mocy sprzedawanych w pakiecie z wysokowydajnymi turbinami gazowymi dla częstotliwości sieci 50 Hz.
12.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że transakcja prowadzi do znaczącego zakłócenia skutecznej konkurencji na rynku serwisowania wysokowydajnych turbin gazowych 9FA produkowanych przez przedsiębiorstwo GE i w segmentach tego rynku (tj. trzech kluczowych usług i unowocześnień).
13.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że ostateczne zobowiązania zaproponowane przez stronę zgłaszającą w dniu 6 sierpnia 2015 r. w pełni odpowiadają na stwierdzone przez Komisję problemy w zakresie konkurencji.
14.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że z zastrzeżeniem całkowitego wypełnienia ostatecznych zobowiązań zaproponowanych przez stronę zgłaszającą w dniu 6 sierpnia 2015 r. transakcja prawdopodobnie nie doprowadzi do znacznego zakłócenia skutecznej konkurencji na rynku wewnętrznym lub na jego istotnej części.
15.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że jest mało prawdopodobne, by zgłoszona transakcja spowodowała skutki horyzontalne prowadzące do istotnego ograniczenia skutecznej konkurencji na następujących rynkach, na które koncentracja wywiera wpływ, i na potencjalnych rynkach: (i) na rynkach innych części do elektrowni cieplnych (tj. generatorów, turbin parowych, generatorów pary z odzyskiem ciepła, systemów kontroli elektrowni i jednostek); (ii) na rynku serwisowania generatorów; (iii) na rynku serwisowania turbin parowych; (iv) na potencjalnych rynkach systemów zarządzania siecią, systemów zarządzania energią i systemów zarządzania dużymi sieciami; (v) na potencjalnych rynkach stałych układów kompensacji szeregowej.

Zgodność z rynkiem wewnętrznym

16.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że transakcja powinna zatem zostać uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.139.2

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na jego posiedzeniu w dniu 31 sierpnia 2015 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.7278 - General Electric/ALSTOM (Thermal Power - Renewable Power & Grid business) - Sprawozdawca: Zjednoczone Królestwo.
Data aktu: 04/05/2017
Data ogłoszenia: 04/05/2017