Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 4/2016 w pierwszym czytaniu z myślą o przyjęciu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przenośnych chorób zwierząt i uchylające niektóre akty w obszarze zdrowia zwierząt (prawo o zdrowiu zwierząt).

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 4/2016 w pierwszym czytaniu z myślą o przyjęciu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przenośnych chorób zwierząt i uchylające niektóre akty w obszarze zdrowia zwierząt (prawo o zdrowiu zwierząt)

(2016/C 086/02)

(Dz.U.UE C z dnia 4 marca 2016 r.)

I.

 WPROWADZENIE

1.
W dniu 6 maja 2013 r. Komisja przedłożyła wyżej wymieniony wniosek, którego podstawą są art. 43 ust. 2, art. 114 ust. 3 i art. 168 ust. 4 lit. b) TFUE.
2.
Parlament Europejski przyjął swoją opinię w pierwszym czytaniu w dniu 15 kwietnia 2014 r. Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny przyjął swoją opinię w dniu 10 grudnia 2013 r. Komitet Regionów postanowił nie wydawać opinii.
3.
Grupa Robocza Ekspertów Weterynaryjnych (zdrowie zwierząt), Grupa Robocza Głównych Lekarzy Weterynarii oraz Grupa Robocza Doradców/Attaché do Spraw Rolnych analizowała przedmiotowy wniosek na trzydziestu sześciu posiedzeniach podczas różnych prezydencji.
4.
W dniu 17 grudnia 2014 r., COREPER (część 1) osiągnął porozumienie co do początkowego mandatu negocjacyjnego, do którego następnie wprowadzono zmiany w dniu 24 kwietnia 2015 r. Podczas prezydencji łotewskiej przeprowadzono z Parlamentem Europejskim pięć tur rozmów trójstronnych. W dniu 1 czerwca 2015 r. podczas piątej rundy rozmów trójstronnych współprawodawcy osiągnęli wstępne porozumienie co do tekstu kompromisowego z myślą o osiągnięciu wczesnego porozumienia w drugim czytaniu. W dniu 17 czerwca 2015 r. Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi Parlamentu Europejskiego potwierdziła porozumienie w sprawie tego kompromisowego tekstu, a jej przewodniczący przesłał pismo do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli, w którym stwierdził, że jeżeli Rada przyjmie swoje stanowisko w pierwszym czytaniu zgodne ze wspomnianym kompromisowym, zaleci on zgromadzeniu plenarnemu Parlamentu Europejskiego, aby przyjęło stanowisko Rady bez poprawek w drugim czytaniu 1 .
5.
W dniu 14 września 2015 r. Rada osiągnęła porozumienie polityczne w sprawie tekstu kompromisowego.

II.

 CEL

Ogólnym celem rozporządzenia jest zapewnienie wysokich standardów zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego w Unii. Ma ono służyć realizacji zobowiązań i wizji określonych w komunikacie Komisji w sprawie strategii w zakresie zdrowia zwierząt 2 , w tym zasady "Jedno zdrowie", oraz uspójnić ramy prawne wspólnej polityki Unii w zakresie zdrowia zwierząt poprzez ustanowienie jednolitych, uproszczonych i elastycznych ram regulacyjnych w zakresie zdrowia zwierząt.

III.

 ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU

1.

 Uwagi ogólne

Kompromisowy tekst, którego dotyczy porozumienie polityczne osiągnięte na forum Rady, w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty przez współprawodawców. Tekst utrzymuje cele zawarte we wniosku Komisji, a jednocześnie uwzględnia najważniejsze poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w pierwszym czytaniu.

2.

 Główne kwestie

a)
Uprawnienia delegowane i uprawnienia wykonawcze

Proponowany akt to rozporządzenie ramowe, które nada Komisji uprawnienia do określania dużej liczby jego szczegółów w drodze aktów delegowanych lub aktów wykonawczych. Podczas analizy w Radzie proponowane uprawnienia Komisji były analizowane ze szczególną uwagą. Chociaż Rada nie kwestionowała zasady rozporządzenia ramowego ani nie próbowała jej zmienić, przeredagowała wiele artykułów, aby lepiej zdefiniować uprawnienia Komisji. W kilku przypadkach do aktu podstawowego wprowadzono elementy istotne.

Ponadto Rada określiła szereg kluczowych aktów delegowanych i wykonawczych, bez których rozporządzenie nie mogłoby być prawidłowo stosowane. W celu umożliwienia państwom członkowskimi oraz podmiotom odpowiedniego dostosowania się do nowych przepisów, wymaga się, aby Komisja przyjęła akty te nie później niż 24 miesiące przed datą rozpoczęcia stosowania rozporządzenia.

b)
Choroby umieszczone w wykazie

We wniosku Komisji zakładano, że wykaz chorób, do których stosuje się określone w rozporządzeniu szczególne środki zapobiegania i kontroli ("choroby umieszczone w wykazie"), będzie przyjmowany w drodze aktu wykonawczego.

Po dogłębnej dyskusji i na zdecydowany wniosek Parlamentu Europejskiego, Rada zgodziła się, że wykaz ten powinien zostać przyjęty jako załącznik do rozporządzenia, z wyjątkiem pięciu chorób, które uznano za spełniające kryteria umieszczenia w wykazie w tak oczywisty sposób, że zostały już określone w stosownym artykule rozporządzenia.

Rada wzmocniła także zawarte w akcie podstawowym kryteria dokonywania przeglądu wykazu chorób zawartego w załączniku i uzgodniła, że Komisja powinna dokonać koniecznych zmian zgodnie z tymi kryteriami (w drodze aktów delegowanych) nie później niż 24 miesiące przed datą rozpoczęcia stosowania rozporządzenia.

Wstępny wykaz przedstawiony w załączniku obejmuje choroby, które na podstawie rozporządzenia (UE) nr 652/2014 kwalifikują się do unijnego współfinansowania w odniesieniu do dotyczących ich programów zwalczania, kontroli i nadzoru lub środków nadzwyczajnych, z wyjątkiem wspomnianych powyżej pięciu chorób określonych w stosownym artykule.

c)
Kryteria kategoryzacji chorób umieszczonych w wykazie

Rada zgodziła się z Komisją, że kategoryzacja chorób umieszczonych w wykazie, tzn. stosowanie przepisów w zakresie zapobiegania chorobom i ich kontroli do każdej z tych chorób, może być realizowana przez Komisję w drodze aktów wykonawczych. Aby uczynić proces kategoryzacji bardziej przewidywalnym i przejrzystym, Rada dodała więcej szczegółów do proponowanych kryteriów, wprowadziła nowe kryteria i uczyniła je wiążącymi. Ustaliła również, że kryteria kwalifikowania mogą zostać zmienione jedynie w drodze zwykłej procedury ustawodawczej.

d)
Przemieszczanie o charakterze niehandlowym zwierząt domowych

Rozporządzenie (UE) nr 576/2013 ustanawia uproszczoną procedurę dotyczącą przemieszczania zwierząt domowych, jeżeli zgodnie z tym rozporządzeniem uznaje się je za przemieszczanie o charakterze niehandlowym. We wniosku Komisji proponowano uchylenie tego rozporządzenia i włączenie jego przepisów do prawa o zdrowiu zwierząt w drodze aktów wykonawczych i delegowanych, mimo że rozporządzenie to zostało przyjęte całkiem niedawno. W celu zapewnienia stabilności przepisów rozporządzenia w sprawie niehandlowego przemieszczania zwierząt domowych Rada uzgodniła, że choć należy je uchylić na mocy przedmiotowego rozporządzenia, rozporządzenie to powinno obowiązywać jeszcze przez 10 lat. Rada dodała również większość elementów tego rozporządzenia do aktu podstawowego.

IV.

 PODSUMOWANIE

Stanowisko Rady w pierwszym czytaniu w pełni odzwierciedla porozumienie osiągnięte między dwoma współprawodawcami, jak zostało to potwierdzone wspomnianym wyżej pismem przewodniczącego parlamentarnej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli (część 1) z dnia 17 czerwca 2015 r. Stanowisko to zostało następnie zatwierdzone przez Radę na posiedzeniu w dniu 14 września 2015 r. poprzez przyjęcie porozumienia politycznego.
1 Z zastrzeżeniem weryfikacji prawno-językowej.
2 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie nowej strategii Unii Europejskiej w zakresie zdrowia zwierząt (2007-2013) - "Lepiej zapobiegać niż leczyć" (dok. 13292/07 - COM(2007) 539 final).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.86.212

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 4/2016 w pierwszym czytaniu z myślą o przyjęciu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przenośnych chorób zwierząt i uchylające niektóre akty w obszarze zdrowia zwierząt (prawo o zdrowiu zwierząt).
Data aktu: 04/03/2016
Data ogłoszenia: 04/03/2016