Rezolucja Rady w sprawie Nowego programu na rzecz umiejętności dla konkurencyjnej Europy sprzyjającej włączeniu społecznemu.

Rezolucja Rady w sprawie Nowego programu na rzecz umiejętności dla konkurencyjnej Europy sprzyjającej włączeniu społecznemu

(2016/C 467/01)

(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2016 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

ODNOTOWUJĄC NOWY KONTEKST POLITYCZNY, w którym:

-
nowe metody pracy, automatyzacja i robotyzacja mają wpływ na rodzaje wiedzy, umiejętności i kompetencji potrzebnych w stale konkurencyjnym, złożonym i wielokulturowym świecie; w wielu sektorach gospodarki zachodzą szybkie zmiany technologiczne i strukturalne, a kompetencje cyfrowe i umiejętności przekrojowe stały się niezbędne do przezwyciężania niedoborów kwalifikacji i niedopasowania umiejętności oraz do umożliwiania wykonywania pracy i dostosowywania się do przyszłych miejsc pracy i do zmian społecznych;
-
niski poziom umiejętności podstawowych oraz umiejętności przekrojowych i kompetencji cyfrowych zagraża szansom na zatrudnienie i aktywny udział w społeczeństwie;
-
jednocześnie w większym lub mniejszym stopniu w różnych częściach Europy obserwuje się różnorodne zjawiska, takie jak: przedłużające się okresy niskiego wzrostu gospodarczego i zatrudnienia mające wpływ zwłaszcza na ludzi młodych, starzenie się społeczeństwa, a także rosnące przepływy migracyjne, niski poziom innowacji i nowe zagrożenia dla bezpieczeństwa;
1.
PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Nowy europejski program na rzecz umiejętności. Wspólne działania na rzecz wzmocnienia kapitału ludzkiego, zwiększania szans na zatrudnienie i konkurencyjności 1 "; Z ZADOWOLENIEM DOSTRZEGA, że komunikat stanowi wkład we wspólne wysiłki w zakresie rozwijania umiejętności w obrębie UE oraz w zbliżanie do siebie świata pracy i świata edukacji; a także PRZYPOMINA, że poszczególne wnioski w ramach Nowego europejskiego programu na rzecz umiejętności będą analizowane w odpowiednich organach Rady;
2.
ZGADZA SIĘ, że ze względu na ich ogromne znaczenie należy zwrócić uwagę na następujące kwestie:
a)
celem kształcenia i szkolenia jest nie tylko przygotowanie do wejścia na rynek pracy, ale również przyczynianie się do włączenia społecznego i spójności społecznej, poprzez zapewnienie szerszego rozwoju osobistego obywateli oraz możliwości uczenia się przez całe życie, czego efektem jest ukształtowanie krytycznego, pewnego siebie, aktywnego i niezależnego obywatela, będącego w stanie zrozumieć, jak złożone jest nowoczesne społeczeństwo, i przygotowanego do radzenia sobie z szybkim tempem zachodzących w społeczeństwie zmian. Ważne jest, aby wyjść poza obecne potrzeby rynku pracy i koncentrować się również na tych aspektach kształcenia i szkolenia, które są w stanie pobudzać innowacje, przedsiębiorczość i kreatywność, kształtować sektory, tworzyć miejsca pracy i nowe rynki, wzmacniać pozycję obywateli (w tym osób z najsłabszych grup społecznych), wzbogacać życie demokratyczne oraz doskonalić zaangażowanych, utalentowanych i aktywnych obywateli. Z uwagi na niedawne tragiczne wydarzenia związane z radykalizacją postaw w niektórych regionach Europy, jeszcze bardziej nagląca jest potrzeba skoncentrowania się na kompetencjach obywatelskich, demokratycznych i międzykulturowych oraz na umiejętności krytycznego myślenia;
b)
osoby uczące się, niezależnie od wieku, potrzebują znakomitych nauczycieli i osób prowadzących szkolenia, aby rozwinąć szeroki wachlarz kompetencji niezbędnych im zarówno w życiu, jak i w przyszłej pracy. Nauczyciele i osoby prowadzące szkolenia mogą inspirować osoby uczące się i pomóc im zdobywać bardziej zaawansowane i przydatne wiedzę, umiejętności i kompetencje oraz odgrywają kluczową rolę we wprowadzaniu nowych metod nauczania i uczenia się. Konieczne są jednak nieustające wysiłki, aby przyciągać, wspierać i zatrzymywać talenty oraz doskonałość w zawodzie nauczyciela poprzez zapewnienie, by nauczyciele i osoby prowadzące szkolenia mieli odpowiednie środowisko pracy i aktualizowali swoją wiedzę o najnowszych zmianach w duchu otwartości na zmiany technologiczne i społeczne zachodzące wokół nich;
c)
ściślejsze związki między kształceniem i szkoleniem a światem pracy, z udziałem wszystkich właściwych zainteresowanych stron, odgrywają kluczową rolę w zapewnianiu, by potencjał i talent każdej osoby zostały uwolnione i przyczyniały się do zwiększenia umiejętności przystosowania zawodowego, integracji i aktywnego udziału tej osoby w społeczeństwie; takie związki pomagają również zagwarantować, że systemy kształcenia i szkolenia pozostaną elastyczne i dostosowane do zmian w społeczeństwie i na rynku pracy. Ważne jest także, by propagować zaangażowanie pracodawców na rzecz tego, by ich pracownicy uczyli się przez całe życie;
d)
nabywanie kompetencji cyfrowych od najwcześniejszych lat jest niezbędne, ale kształcenie i szkolenia powinny nie tylko wychodzić naprzeciw bieżącym potrzebom rynku pracy w zakresie ściśle określonych umiejętności technicznych, lecz także służyć realizacji długofalowego celu rozwijania elastycznego sposobu myślenia i ciekawości potrzebnych do dostosowywania się i nabywania nowych, choć jeszcze niemożliwych do wskazania wiedzy, umiejętności i kompetencji, jakie będą potrzebne, by nadawać kierunek rozwojowi technologicznemu w przyszłości;
e)
działania przedstawione w Nowym europejskim programie na rzecz umiejętności powinny być prowadzone w sposób spójny ze strategicznymi ramami europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia ("ET 2020"), ponieważ skupiają one wszystkie formy uczenia się, w pełni uwzględniają zasadę pomocniczości i oferują przydatną platformę wsparcia polityk państw członkowskich oraz ułatwiania współpracy na szczeblu UE, jak również w sposób spójny z innymi procesami politycznymi, takimi jak europejski semestr. Ustalenia dotyczące koordynacji na szczeblu europejskim w dziedzinie kształcenia, szkolenia i umiejętności oraz w kwestiach sprawozdawczości powinny być wydajne i efektywne; powinny ich dokonać wspólnie państwa członkowskie i Komisja. Należy w pełni korzystać z wiedzy fachowej państw członkowskich, opierając się na już istniejących strukturach;
f)
należy wziąć pod uwagę dostępność odpowiednich środków finansowych UE, aby zapewnić wykonalność działań uzgodnionych w związku z Nowym europejskim programem na rzecz umiejętności.
3.
WZYWA Komisję, by uwzględniła niniejszą rezolucję przy przedstawianiu kolejnych celów w ramach Nowego europejskiego programu na rzecz umiejętności.
1 Dok. 10038/16.

Zmiany w prawie

Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024