Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - FedEx/TNT Express.

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1

FedEx/TNT Express

(Sprawa M.7630)

(2016/C 450/08)

(Dz.U.UE C z dnia 2 grudnia 2016 r.)

I.

 PRZEBIEG PROCEDURY

1.
W dniu 26 czerwca 2015 r., zgodnie z art. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 2 , Komisja Europejska ("Komisja") otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji ("transakcja"), w wyniku której przedsiębiorstwo FedEx Corporation ("FedEx"), ma zamiar przejąć, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, wyłączną kontrolę nad przedsiębiorstwem TNT Express N.V. ("TNT") w drodze publicznej oferty przejęcia zgodnie z prawem niderlandzkim. FedEx jest zwany dalej "stroną zgłaszającą", zaś FedEx i TNT są zwane dalej "stronami".

II.

 PROCEDURA

Decyzja na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) oraz dostęp do kluczowych dokumentów
2.
W dniu 31 lipca 2015 r. Komisja przyjęła decyzję o wszczęciu postępowania na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, stwierdzając, że przedmiotowa transakcja budzi poważne wątpliwości co do zgodności ze wspólnym rynkiem i Porozumieniem EOG (zwaną dalej "decyzją na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c)").
3.
W dniu 12 sierpnia 2015 r. strony przedstawiły na piśmie swoje uwagi do decyzji na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c).
4.
W następstwie wniosku złożonego przez stronę zgłaszającą w dniu 17 sierpnia 2015 r. jeszcze tego samego dnia stronie zgłaszającej umożliwiono dostęp do nieopatrzonych klauzulą poufności wersji niektórych najważniejszych informacji przekazanych przez strony trzecie zebranych w trakcie pierwszego etapu postępowania wyjaśniającego, będących uzupełnieniem do dokumentów już otrzymanych. Kolejne najważniejsze informacje przekazane przez strony trzecie były regularnie przekazywane stronie zgłaszającej w drugim etapie postępowania.

Przedłużenie terminu

5.
W dniu 12 sierpnia 2015 r., na wniosek stron, termin podjęcia ostatecznej decyzji został przedłużony o 20 dni roboczych zgodnie z art. 10 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Zainteresowana osoba trzecia

6.
W następstwie zgłoszenia pisemnego przedsiębiorstwa United Parcel Service, Inc. ("UPS") z dnia 15 października 2015 r. przedsiębiorstwo to zostało w dniu 21 października 2015 r. uznane za zainteresowaną stronę trzecią. Zgodnie z art. 16 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 3  DG ds. Konkurencji przekazało UPS w dniu 27 października 2015 r. pisemnie informacje o charakterze i przedmiocie postępowania oraz zachęciło UPS do przedstawienia dodatkowych uwag na piśmie, uwzględniając fakt, że przedsiębiorstwo UPS odbyło już spotkania z DG ds. Konkurencji i kilkakrotnie przekazało pisemne informacje w trakcie dochodzenia w sprawie przedmiotowej transakcji, korzystając tym samym ze swego prawa do bycia wysłuchanym zgodnie z art. 18 ust. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

W pisemnym oświadczeniu z dnia 4 listopada 2015 r. skierowanym zarówno do DG ds. Konkurencji, jak i do urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające, przedsiębiorstwo UPS przedstawiło swoje stanowisko w sprawie transakcji, ale twierdziło, że Komisja nie przedstawiła żadnych informacji o charakterze i przedmiocie postępowania, które nie byłyby już publicznie dostępne na podstawie komunikatu prasowego Komisji IP/15/5463 z dnia 31 lipca 2015 r. Przedsiębiorstwo UPS stwierdziło zatem, że Komisja nie spełniła wymogu prawnego określonego w wyżej wymienionym art. 16 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

DG ds. Konkurencji odpowiedziała UPS pisemnie w dniu 11 listopada 2015 r., wskazując, że zakres i poziom szczegółowości informacji przedstawionych przez UPS w dniu 4 listopada 2015 r. potwierdza, iż przedsiębiorstwo UPS było wystarczająco poinformowane o charakterze i przedmiocie postępowania w tej sprawie, aby móc przedstawić swoje stanowisko. DG ds. Konkurencji wyraziło ponadto chęć spotkania z UPS i ponownego umożliwienia mu przedstawienia swojego stanowiska podczas kolejnego spotkania, które odbyło się w dniu 18 listopada 2015 r.

W piśmie z dnia 25 listopada 2015 r. skierowanym do urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające, UPS podtrzymywało jednak, że ograniczone informacje, do których miało dostęp, nie umożliwiają mu skorzystania ze swojego prawa do obrony, i w związku z tym zwraca się z wnioskiem o kolejne szczegółowe informacje, zwłaszcza te dotyczące uzasadnienia Komisji i wstępnych wniosków z postępowania.

Przeanalizowałem wniosek UPS w świetle art. 18 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, art. 11 i 16 rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, odpowiedniego orzecznictwa i informacji przekazanych Komisji przez UPS w trakcie postępowania. Na tej podstawie wnioskuję, że odnośnie do prawa UPS do bycia wysłuchanym jako uznana zainteresowana strona trzecia, UPS otrzymał wystarczające informacje o charakterze i przedmiocie postępowania zgodnie z art. 16 rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, oraz że UPS był ponadto ściśle zaangażowany w procedurę w tym przypadku, co umożliwiło mu zatem skuteczne wykonanie swego prawa do bycia wysłuchanym zgodnie z art. 18 ust. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Na tej podstawie odrzucam wniosek UPS decyzją na podstawie art. 7 ust. 2 lit. d) decyzji 2011/695/UE.

III.

 PROJEKT DECYZJI

7.
Projekt decyzji Komisji przewiduje bezwarunkowe dopuszczenie proponowanej transakcji zgodnie z art. 8 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Biorąc pod uwagę fakt, że wyniki dogłębnego badania rynku nie potwierdziły poważnych wątpliwości podnoszonych początkowo w decyzji na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c), Komisja uważa obecnie, że transakcja nie zakłóca w sposób znaczący skutecznej konkurencji na właściwych rynkach, a zatem stronom zgłaszającym nie przesłano żadnego pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń.

IV.

 UWAGI KOŃCOWE

8.
Oprócz wyżej wymienionego wniosku UPS nie otrzymałem od żadnej ze stron innego wniosku proceduralnego ani skargi.
9.
Stwierdzam, że w niniejszej sprawie zasadniczo przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych wszystkich stron.
Bruksela, dnia 18 grudnia 2015 r.
Joos STRAGIER
1 Zgodnie z art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1) ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").
3 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 802/2004 w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 133 z 30.4.2004, s. 1; sprostowanie Dz.U. L 172 z 6.5.2004, s. 9) ("rozporządzenie wykonawcze do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024