Sprawozdanie zamykające sporządzone na mocy decyzji Rady (UE) 2015/1889 w sprawie likwidacji funduszu emerytalnego Europolu z dniem 1 stycznia 2016 r. wraz z odpowiedzią funduszu i Europolu.

SPRAWOZDANIE
zamykające sporządzone na mocy decyzji Rady (UE) 2015/1889 w sprawie likwidacji funduszu emerytalnego Europolu z dniem 1 stycznia 2016 r. wraz z odpowiedzią funduszu i Europolu

(2016/C 449/27)

(Dz.U.UE C z dnia 1 grudnia 2016 r.)

WPROWADZENIE

1.
Fundusz emerytalny Europolu (zwany dalej "funduszem", inaczej "EPF") został ustanowiony na mocy art. 37 dodatku 6 dawnego regulaminu pracowniczego Europejskiego Urzędu Policji z siedzibą w Hadze (Europolu). Przepisy wykonawcze dotyczące funduszu zostały ustanowione aktem Rady z dnia 12 marca 1999 r. 1  i zmienione decyzją Rady 2011/400/UE 2 . Celem funduszu jest finansowanie i wypłacanie świadczeń emerytalnych i rentowych pracownikom zatrudnionym przez Europol zanim został on przekształcony w agencję europejską z dniem 1 stycznia 2010 r. W dniu 8 października 2015 r. Rada podjęła decyzję o rozwiązaniu funduszu z dniem 1 stycznia 2016 r. i o powierzeniu pozostałych zadań Europolowi 3 . Zarząd funduszu przygotował sprawozdanie, w którym wykazano sytuację funduszu w zakresie aktywów i zobowiązań na dzień zakończenia działalności ("sprawozdanie zamykające") 4 .

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę stosowanych przez fundusz wewnętrznych mechanizmów kontrolnych. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów 5  oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
SPRAWOZDANIE NIEZALEŻNEGO KONTROLERA
3. Na podstawie art. 3 decyzji Rady (UE) 2015/1889 z dnia 8 października 2015 r. w sprawie likwidacji funduszu emerytalnego Europolu Trybunał skontrolował sprawozdanie zamykające funduszu na dzień 1 stycznia 2016 r.
Zadania zarządu
4. Zarząd funduszu odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania zamykającego 6 . Obejmuje to zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania zamykającego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także stosowanie zasad rachunkowości przyjętych dla funduszu przez Radę 7  oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach.
Zadania Trybunału
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli 8 , sprawozdania w sprawie sprawozdania zamykającego. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie zamykające nie zawiera istotnych zniekształceń.
6. Kontrola ta polega na przeprowadzeniu procedur mających na celu uzyskanie dowodów potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu zamykającym. Wybór tych procedur należy do kontrolera i opiera się na ocenie ryzyka wystąpienia istotnych zniekształceń, wynikających z nadużyć lub błędów, w kwotach podanych w sprawozdaniu zamykającym. Przy ocenie tego ryzyka kontroler bierze pod uwagę wszelkie kontrole wewnętrzne, które mogą mieć znaczenie dla sporządzenia i rzetelnej prezentacji sprawozdania zamykającego. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji kwot w sprawozdaniu zamykającym.
7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do sporządzenia niniejszego sprawozdania.
Opinia Trybunału
8. W opinii Trybunału sprawozdanie zamykające przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach sytuację finansową funduszu na dzień 1 stycznia 2016 r. zgodnie z przepisami decyzji Rady (UE) 2015/1889 z dnia 8 października 2015 r. oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez Radę.
9.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

INNE UWAGI

10.
W załącznikach do sprawozdania zamykającego ujęto kwoty do przekazania Europolowi oraz kwoty, które należy zwrócić państwom członkowskim, przekazać do budżetu Unii Europejskiej lub zwrócić odpowiednio byłym aktywnym uczestnikom funduszu i ich następcom prawnym 9 . Załączniki skontrolowała niezależna zewnętrzna firma audytorska, która w swoim sprawozdaniu poświadczającym stwierdziła, że były sporządzone, we wszystkich istotnych aspektach, zgodnie z decyzją Rady.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Baudilio TOMÉ MUGURUZA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 13 września 2016 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ODPOWIEDŹ FUNDUSZU I EUROPOLU

Fundusz i Europol przyjęły do wiadomości sprawozdanie Trybunału dotyczące sprawozdania zamykającego funduszu.

1 Dokument nr 5397/99 w rejestrze publicznym Rady: http://register.consilium.europa.eu/.
2 Dz.U. L 179 z 7.7.2011, s. 5.
3 Decyzja Rady (UE) 2015/1889 z dnia 8 października 2015 r. w sprawie likwidacji funduszu emerytalnego Europolu (Dz.U. L 276 z 21.10.2015, s. 60).
4 Art. 3 decyzji Rady (UE) 2015/1889.
5 Sprawozdanie zamykające skontrolowała niezależna zewnętrzna firma audytorska.
6 Zob. przypis 4.
7 Zgodnie z aktem Rady z dnia 12 marca 1999 r. ustanawiającym przepisy dotyczące EPF oraz z decyzją Rady z dnia 28 czerwca 2011 r. zmieniającą ten akt sprawozdanie finansowe przygotowuje się zgodnie z holenderskimi zasadami rachunkowości mającymi zastosowanie do funduszy emerytalnych, a mianowicie z dyrektywą nr 610 holenderskich zasad sprawozdawczości finansowej, oraz z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanymi przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
8 Zob. przypis 4.
9 Art. 4 decyzji Rady (UE) 2015/1889.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.449.148

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie zamykające sporządzone na mocy decyzji Rady (UE) 2015/1889 w sprawie likwidacji funduszu emerytalnego Europolu z dniem 1 stycznia 2016 r. wraz z odpowiedzią funduszu i Europolu.
Data aktu: 13/09/2016
Data ogłoszenia: 01/12/2016