Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 21 listopada 2013 r. w sprawie sytuacji pracowników migrujących w Katarze (2013/2952(RSP)).

Katar: sytuacja pracowników migrujących

P7_TA(2013)0517

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 21 listopada 2013 r. w sprawie sytuacji pracowników migrujących w Katarze (2013/2952(RSP))

(2016/C 436/08)

(Dz.U.UE C z dnia 24 listopada 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 24 marca 2011 r. w sprawie stosunków Unii Europejskiej z Radą Współpracy Państw Zatoki 1 ,
-
uwzględniając posiedzenie Wspólnej Rady UE-Rada Współpracy Państw Zatoki i posiedzenie ministerialne, które odbyły się w Manamie w Bahrajnie w dniu 30 czerwca 2013 r.,
-
uwzględniając konwencję ONZ o ochronie praw wszystkich pracowników migrujących i członków ich rodzin z dnia 18 grudnia 1990 r.,
-
uwzględniając ogłoszenie przez Międzynarodową Federację Piłki Nożnej (FIFA) w dniu 2 grudnia 2010 r., że Katar został wybrany na organizatora mistrzostw świata w piłce nożnej w 2022 r.,
-
uwzględniając ratyfikację przez Katar w dniu 12 marca 1998 r. konwencji Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącej pracy przymusowej lub obowiązkowej (konwencja nr 29);
-
uwzględniając decyzję katarskiego ministra służby cywilnej i mieszkalnictwa z dnia 22 sierpnia 2005 r. o stosowaniu prawa pracy (ustawa nr 14/2004) regulującego warunki i procedury wydawania pozwoleń obywatelom Kataru, którzy chcą zatrudnić pracowników zagranicznych, oraz decyzję w sprawie ustawy nr 4 z 2009 r. dotyczącej sponsoringu,
-
uwzględniając sprawozdanie z misji przedstawione w dniu 10 listopada 2013 r. przez François Crépeau, specjalnego sprawozdawcę ONZ ds. praw człowieka w odniesieniu do migrantów,
-
uwzględniając raporty organizacji Human Rights Watch i Amnesty International na temat sytuacji pracowników budowlanych w Katarze przed mistrzostwami świata oraz niedawną wizytę sekretarza generalnego Amnesty International w Katarze,
-
uwzględniając art. 122 ust. 5 i art. 110 ust. 4 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że w Katarze pracuje szacunkowo 1,35 mln obywateli zagranicznych, co stanowi blisko 90 % siły roboczej kraju; mając na uwadze, że migranci są powszechnie zatrudniani w budownictwie, usługach i przy pracach domowych; mając na uwadze, że według tych liczb stosunek pracowników migrujących do ludności krajowej w Katarze jest najwyższy na świecie; mając na uwadze, że zgodnie z oczekiwaniami co najmniej 500 000 dodatkowych pracowników migrujących ma przyspieszyć prace budowlane w Katarze w ramach przygotowań do mistrzostw świata w piłce nożnej w 2022 r.; mając na uwadze, że większość migrujących pracowników pochodzi z Indii i Nepalu, ale również z Bangladeszu, Pakistanu, Filipin i Sri Lanki;
B.
mając na uwadze, że według Międzynarodowej Konfederacji Związków Zawodowych (ITUC) dane otrzymane z ambasad Indii i Nepalu w Katarze wskazują, iż w Katarze umiera co roku średnio 200 pracowników z każdego z tych krajów, a sytuacja ta może jeszcze bardziej się pogorszyć przed mistrzostwami świata w 2022 r.;
C.
mając na uwadze, że Międzynarodowa Organizacja Pracy (MOP) ostrzegła, iż Katar nie wdrożył jeszcze w pełni międzynarodowej konwencji zakazującej stosowania przymusowej lub obowiązkowej pracy, którą ratyfikował w 1998 r.; mając na uwadze, że MOP powołała trójstronny komitet, który ma dokonać przeglądu dowodów i wydać rządowi Kataru zalecenia dotyczące sposobów wypełnienia jego zobowiązań międzynarodowych;
D.
mając na uwadze, że przewodniczący katarskiej Narodowej Komisji Praw Człowieka przyznał, iż "występują pewne problemy", i zobowiązał się, że on sam i rząd dołożą wszelkich starań, aby naprawić tę sytuację; mając na uwadze, że władze Kataru zapowiedziały zmianę prawa pracy i budowę kwater dla pracowników;
E.
mając na uwadze, że przepisy dotyczące sponsorowania wiz, znane pod nazwą "systemu kafala", oznaczają, iż pracownik nie może zmienić pracy bez pozwolenia pracodawcy i nie może opuścić kraju, jeżeli pracodawca nie podpisze zezwolenia na wyjazd; mając na uwadze, że system kafala jest często nadużywany, ponieważ pracodawcy przetrzymują paszporty pracowników i ich wynagrodzenia, a pracownicy są obciążani opłatami w wysokości nawet 3 500 USD, aby otrzymać wizę od "kafeela", tj. sponsora, co powoduje niezmiernie wysokie zadłużenie pracowników migrujących;
F.
mając na uwadze, że Międzynarodowa Konfederacja Związków Zawodowych (ITUC) wniosła w marcu 2013 r. do Ministerstwa Pracy Kataru skargę na szereg katarskich przedsiębiorstw; mając na uwadze, że do departamentu ds. stosunków pracy Ministerstwa Pracy Kataru wpłynęło w 2012 r. 6 000 skarg pracowników; mając na uwadze, że ITUC oraz międzynarodówka pracowników budownictwa i ciesielstwa (BWI) potępiły tę sytuację i wspólnie wniosły do MOP skargi dotyczące warunków pracy i wolności zrzeszania się w Katarze;
1.
uważa przypadki śmierci pracowników migrujących w Katarze za godne ubolewania i przekazuje ich rodzinom wyrazy współczucia;
2.
wyraża zaniepokojenie sytuacją pracowników migrujących w Katarze, w tym długimi godzinami pracy, niebezpiecznymi warunkami pracy, niewypłacaniem wynagrodzeń przez całe miesiące, konfiskowaniem paszportów, zmuszaniem pracowników do mieszkania w przeludnionych obozach, odmawianiem pracownikom prawa do tworzenia związków zawodowych oraz brakiem dostępu do bezpłatnej wody pitnej przy ekstremalnych upałach;
3.
dostrzega wyzwania, jakie stawia przed władzami Kataru konieczność zarządzania krajową siłą roboczą, którą prawie w 90 % tworzą pracownicy migrujący, a także praktyczne wyzwania związane z egzekwowaniem prawa w tym zakresie;
4.
z zadowoleniem przyjmuje zapowiedź rządu Kataru, że umieści na czarnej liście przedsiębiorstwa, które wykorzystują pracowników migrujących; z zadowoleniem przyjmuje działania podejmowane przez rząd, a w szczególności katarską Narodową Komisję Praw Człowieka (NHRC), mające na celu podniesienie wśród pracowników migrujących świadomości ich praw i obowiązków wynikających z prawa międzynarodowego; pochwala w związku z tym decyzję NHRC o utworzeniu nowego centrum, które będzie przyjmować i rozpatrywać skargi pracowników migrujących;
5.
wzywa władze Kataru do skutecznego wdrożenia obowiązujących przepisów w tej dziedzinie, w tym przez egzekwowanie zakazu konfiskaty paszportów, ściganie naruszeń i nakładanie dotkliwych sankcji na przedsiębiorstwa i osoby fizyczne, które łamią przepisy mające chronić prawa migrantów; z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie się rządu Kataru do przyjęcia przepisów o pracownikach domowych, które obejmują konkretną ochronę praw pracowniczych i skuteczne mechanizmy zapewniania zgodności z przepisami; w związku z tym apeluje o szybkie przyjęcie projektu ustawy o pracownikach domowych, która obecnie jest przedmiotem debaty w Radzie Najwyższej do Spraw Rodzinnych; zauważa, że większość pracowników domowych to kobiety;
6.
z zadowoleniem przyjmuje propozycję odpowiednich organów rządowych, by przeprowadzić dochodzenia w sprawie wszystkich zarzutów, a także obietnicę władz Kataru, że zwiększą liczbę inspektorów pracy mających kontrolować egzekwowanie stosownych przepisów pracy; oczekuje, że inspektorzy pracy zostaną przeszkoleni w zakresie norm praw człowieka, i wyraża nadzieję, że w wykonywaniu swoich obowiązków będą wspierani przez tłumaczy ustnych;
7.
wyraża zaniepokojenie faktem zatrzymywania osób wyłącznie dlatego, że "zbiegły" od pracodawców, i wzywa władze Kataru do zaprzestania takich praktyk; ponadto nalega, by wszyscy migranci pozbawieni wolności mieli możliwość skontaktowania się z rodziną i służbami konsularnymi, dostęp do adwokata i tłumacza ustnego, a także prawo do niezwłocznego zakwestionowania ich zatrzymania;
8.
z zadowoleniem przyjmuje doniesienia o działaniach zmierzających do rozwiązania problematycznej sytuacji francuskich piłkarzy Zahira Belounisa i Stéphane'a Morello, którzy wystąpili przeciwko systemowi sponsoringu, przez co zostali pozbawieni możliwości opuszczenia kraju, a także wzywa władze Kataru i FIFA do zadbania, by podobne przypadki nie powtarzały się już w przyszłości;
9.
wzywa Katar do ratyfikowania Międzynarodowej konwencji o ochronie praw wszystkich pracowników migrujących i członków ich rodzin, Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych oraz Międzynarodowego paktu praw gospodarczych, społecznych i kulturalnych;
10.
wzywa Katar, by ratyfikował konwencje MOP, w tym konwencje dotyczące pracowników migrujących, wolności zrzeszania się, prawa do zakładania organizacji i prowadzenia sporów zbiorowych, pracowników domowych i prywatnych agencji zatrudnienia, oraz by rozważył złożenie do MOP wniosku o wsparcie techniczne w zapewnianiu zgodności katarskich przepisów i praktyk z tymi konwencjami;
11.
apeluje o utworzenie większej liczby schronisk dla pracowników migrujących, ze szczególnym uwzględnieniem schronisk dla kobiet i dzieci, dostosowanych do ich potrzeb; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w dniu 9 listopada 2013 r. zapowiedziano zbudowanie kwater dla 60 000 pracowników, które mają być ukończone w grudniu 2013 r.;
12.
ponownie zaznacza, że ratyfikowanie i pełne wdrożenie przez państwa należące do Rady Współpracy Państw Zatoki, w tym przez Katar, Międzynarodowej konwencji o ochronie praw wszystkich pracowników migrujących i członków ich rodzin powinno być kluczowym elementem w stosunkach między UE a Radą Współpracy Państw Zatoki Perskiej;
13.
odwołuje się do odpowiedzialności europejskich przedsiębiorstw budujących stadiony lub inne obiekty infrastruktury w Katarze, by zapewniały warunki pracy zgodne z międzynarodowymi normami praw człowieka, i zachęca państwa członkowskie UE do działań mających zapewniać zgodność funkcjonowania ich przedsiębiorstw inżynieryjnych, budowlanych i doradczych z wytycznymi Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju oraz z zasadami Johna Ruggiego;
14.
wzywa władze Kataru do ścisłej współpracy z odpowiednimi organami w krajach pochodzenia pracowników migrujących, które powinny monitorować działalność agencji zatrudnienia wysyłających pracowników migrujących do Kataru; wzywa Europejską Służbę Działań Zewnętrznych, by wspierała rządy państw pochodzenia, zwłaszcza w Azji, w zapewnianiu lepszego traktowania pracowników migrujących;
15.
z zadowoleniem przyjmuje apel Międzynarodowej Federacji Piłkarzy Zawodowych (FIFPro) o zezwolenie niezależnym ekspertom ds. warunków pracy, wyznaczonym przez FIFA i MOP, na swobodny dostęp do wszystkich miejsc zatrudnienia oraz o przyznanie im uprawnień do przedstawiania wiążących zaleceń mających zapewniać przestrzeganie międzynarodowych norm pracy w Katarze;
16.
przypomina FIFA, że jej odpowiedzialność nie ogranicza się do rozwoju piłki nożnej i organizowania meczów, oraz apeluje do niej, by z czynnym udziałem jej europejskich członków kierowała do Kataru jasny i zdecydowany przekaz, by doniesienia o pracy przymusowej nie położyły się cieniem na przygotowania do piłkarskiego pucharu świata w 2022 r.;
17.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącej Komisji/wysokiej przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, rządom i parlamentom państw członkowskich, rządowi i parlamentowi Państwa Katar, rządom i parlamentom państw należących do Rady Współpracy Państw Zatoki, Międzynarodowej Federacji Piłki Nożnej (FIFA), Unii Europejskich Związków Piłkarskich (UEFA), Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP) oraz wysokiej komisarz ONZ ds. praw człowieka.
1 Dz.U. C 247 E z 17.8.2012, s. 1.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024