Konkluzje Rady w sprawie działań następczych dotyczących unijnego kodeksu celnego.

Konkluzje Rady w sprawie działań następczych dotyczących unijnego kodeksu celnego

(2016/C 357/02)

(Dz.U.UE C z dnia 29 września 2016 r.)

Rada,

UZNAJĄC, ŻE:

-
unijny kodeks celny (UKC) jest kamieniem milowym w trwającym od 1968 r. procesie tworzenia unii celnej, gdyż stanowi zasadniczą zmianę istniejących unijnych przepisów celnych służącą zapewnieniu bardziej przejrzystych procedur celnych, wyższego poziomu ochrony i bezpieczeństwa obywateli UE oraz - poprzez nowe systemy informatyczne - ściślejszej współpracy pomiędzy organami celnymi a Komisją,
-
ścisła współpraca między Komisją, Radą i Parlamentem Europejskim oraz informacje przekazane przez sektor handlu umożliwiły przyjęcie podstawowych ram prawnych UKC w dniu 9 października 2013 r.,
-
intensywne prace trwały jeszcze do niedawna i służyły zwłaszcza dopełnieniu ram prawnych za pomocą szczegółowych aktów wykonawczych i delegowanych,
-
"pakiet związany z UKC" 1 zaczął obowiązywać od dnia 1 maja 2016 r., przewidziano jednak dalsze prace w okresie przejściowym do 2020 r., by udoskonalić i w pełni wdrożyć nowe przepisy,

PODKREŚLAJĄC:

-
jak ważny jest ten okres przejściowy, by zapewnić pragmatyczne, przyjazne dla przedsiębiorstw podejście do wdrażania przepisów, w którym zasadnicze znaczenie ma konstruktywne i pomocne podejście Komisji,
-
jak istotne jest to, aby dalsze prace w tym okresie przejściowym, w szczególności w zakresie systemów informatycznych, oparte były na realistycznym planowaniu kosztów i terminów oraz by w ramach tych prac poszukiwać sposobów minimalizowania kosztów ponoszonych przez organy celne i sektor handlu, np. poprzez przyjęcie wspólnych rozwiązań informatycznych,

PODKREŚLAJĄC kluczową rolę organów celnych w odniesieniu do przepływu towarów między państwami członkowskimi UE, w szczególności, jak określono w UKC, w zakresie ochrony dochodów, bezpieczeństwa i ochrony obywateli UE, w zwalczaniu nadużyć oraz zachowywaniu należytej równowagi pomiędzy kontrolami a ułatwianiem legalnej wymiany handlowej,

PODKREŚLAJĄC POTRZEBĘ:

-
spoglądania w przyszłość i kontynuowania prac nad dalszą modernizacją "pakietu związanego z UKC" - aby skutecznie radzić sobie z ciągle ewoluującym otoczeniem, w którym funkcjonują organy celne; obejmuje to zmiany w technologiach informatycznych, zarządzaniu zintegrowanym łańcuchem dostaw, przepływach handlowych, handlu elektronicznym, bezpieczeństwie i ochronie,
-
kontynuowania prac, które skutecznie odzwierciedlają wkład i potrzeby organów celnych i sektora handlu oraz uwzględniają potrzeby MŚP,
-
kontynuowania prac na rzecz dalszych ułatwień i uproszczeń w handlu,
-
kontynuowania prac w oparciu o jasne i realistyczne określenie kosztów i terminów wdrażania nowych przepisów przez państwa członkowskie i sektor handlu,

ZACHĘCA, BY KOMISJA ORAZ PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE:

-
kontynuowały prace, dzięki którym "pakiet związany z UKC" pozostanie aktualny, tj. nowoczesny, elastyczny i zdolny do sprostania wyzwaniom stojącym przed organami celnymi. Obejmuje to w szczególności:
-
dalsze prace nad skutecznymi uproszczeniami i modernizacją, takimi jak odprawa scentralizowana i samoobsługa celna, a także nowoczesne podejście np. do systemu jednego okienka oraz współpracy między organami celnymi a organami rządowymi biorącymi udział w przepływie towarów między państwami członkowskimi UE,
-
zwiększanie korzyści dla upoważnionych przedsiębiorców,
-
zapewnienie najlepszego dostosowania przepisów i procedur w dziedzinie cła i innych obszarów polityki, w tym efektywne i skuteczne zarządzanie ryzykiem na całym obszarze celnym,
-
poprawę przejrzystości w opracowywaniu systemów informatycznych, w szczególności pod względem planowania, poprzez wynajdowanie elastycznych metod podejścia, sposobów finansowania i racjonalizacji kosztów,
-
zamieszczenie w podstawowym tekście ustawodawczym precyzyjnych przepisów oraz wspólne podejście do stosowania aktów delegowanych, aktów wykonawczych i wskazówek. Wskazówki powinny opierać się na optymalnych rozwiązaniach, by były pomocne państwom członkowskim w procesie wdrażania, i nie mogą przekroczyć limitów określonych w przepisach,
-
propagowanie wykorzystywania przepisów opartych na UKC, np. w umowach o wolnym handlu i instrumentach Światowej Organizacji Celnej,
-
przy rozważaniu dalszych prac należy zwrócić uwagę na:
-
zapewnienie właściwej równowagi pomiędzy kontrolą a ułatwieniami dla legalnego handlu ze strony państw członkowskich, a zwłaszcza ze strony Komisji, przy opracowywaniu nowych wniosków ustawodawczych,
-
zapewnienie zwrócenia należytej uwagi na realistyczne ramy czasowe, koszty i skutki dla urzędów celnych i sektora handlu, w oparciu o kompleksowe uzasadnienia biznesowe oraz, w miarę możliwości, projekty pilotażowe,
-
zapewnienie udziału sektora handlu w odpowiednim czasie i w optymalnym zakresie,
-
przepisy o ochronie danych oraz odpowiednie kompetencje Unii i państw członkowskich,
-
kontynuowały w sposób proaktywny współpracę w strategicznych kwestiach na szczeblu Rady, aby uzyskać jak największe korzyści z polizbońskich ram instytucjonalnych. Ma to nadal kapitalne znaczenie dla zapewnienia faktycznej unii celnej,

ZWRACA SIĘ DO KOMISJI o zapewnienie na szczeblu Rady regularnej i odpowiedniej sprawozdawczości odnośnie do postępów oraz odnośnie do planowania dalszej modernizacji "pakietu związanego z UKC", z uwzględnieniem sprawozdawczości już przewidzianej.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r., rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r., rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/341 z dnia 17 grudnia 2015 r., rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. oraz decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2016/578 z dnia 11 kwietnia 2016 r.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024