Pomoc państwa - Francja - Pomoc państwa SA.44727 (2016/C) (ex 2016/N) - Pomoc na restrukturyzację grupy Areva - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Pomoc państwa SA.44727 (2016/C) (ex 2016/N)
Pomoc na restrukturyzację grupy Areva

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2016/C 301/02)

(Dz.U.UE C z dnia 19 sierpnia 2016 r.)

Pismem z dnia 19 lipca 2016 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Francję o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego części wyżej wspomnianych środków pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków pomocy, w odniesieniu do których Komisja wszczyna postępowanie, w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

E-mail: Stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom francuskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

[TEKST STRESZCZENIA]

Grupa Areva bezpośrednio lub pośrednio stanowi własność państwa francuskiego w 86,5 %. Grupa ta prowadzi działalność w dwóch głównych segmentach łańcucha wartości sektora jądrowego: (i) cykl związany z paliwem jądrowym (wydobycie, wzbogacanie, recykling, gospodarowanie odpadami, logistyka); oraz (ii) reaktory i usługi pokrewne, poprzez swoją spółkę zależną "Areva NP".

Areva przechodzi obecnie poważne trudności finansowe: rok 2015 był piątym rokiem z rzędu, w którym grupa odnotowała stratę - ujemny wynik netto wyniósł 2,0 mld EUR. Wynika to głównie z pogorszenia warunków rynkowych w następstwie awarii w Fukushimie oraz z poważnych strat wynikających z kilku dużych projektów inwestycyjnych, na przykład w Olkiluoto ("OL3" Finlandia), gdzie Areva buduje nowe reaktory o innowacyjnej konstrukcji.

Władze francuskie zgłosiły plan restrukturyzacji, który ma na celu przywrócenie długoterminowej rentowności grupy poprzez zastrzyki kapitałowe oraz skupienie działalności grupy na cyklu związanym z paliwem jądrowym.

Plan ten obejmuje w szczególności:

-
sprzedaż grupie EDF (i ewentualnym dalszym inwestorom) większościowego udziału w Areva NP, przy czym Areva zachowałaby jedynie mniejszościowy udział. Aby umożliwić sprzedaż nierentownego projektu OL3, ma on zostać oddzielony od innych przedsiębiorstw oraz zostać włączony do holdingu grupy. Sprzedaż ta pozostaje jednak uzależniona od pomyślnego ukończenia pewnych testów bezpieczeństwa dotyczących innego projektu nowego reaktora we Francji (Flamanville). Ostateczne wyniki tych badań nie zostaną ogłoszone przed rokiem 2017,
-
wydzielenie działalności związanej z cyklem paliwowym i przeniesienie jej do nowego podmiotu "nowa Areva", który miałby zostać dokapitalizowany częściowo przez państwo francuskie, a częściowo przez potencjalne podmioty trzecie,
-
dokapitalizowanie przez państwo francuskie spółki Areva SA (obecnej spółki holdingowej grupy), która przejęłaby część nadmiernych pasywów (takich jak OL3), natomiast reszta grupy zostałaby albo sprzedana albo wydzielona.

Łączny wkład państwa francuskiego w obie wspomniane operacje dokapitalizowania wyniósłby 4 mld EUR.

Komisja zgadza się z władzami francuskimi i uważa, że wspomniane dwie operacje należy wspólnie uznać za pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE:

-
można je przypisać Francji i wiążą się z użyciem zasobów państwowych,
-
biorąc pod uwagę, że przedmiotowe środki są środkami ad hoc przeznaczonymi wyłącznie dla grupy Areva, mają one charakter selektywny,
-
środki stanowią korzyść dla grupy Areva, ponieważ żaden prywatny inwestor nie zgodziłby się na dokapitalizowanie grupy w jej obecnej sytuacji finansowej,
-
planowana restrukturyzacja wywiera zatem wpływ na konkurencję i wymianę handlową między państwami członkowskimi.

Komisja uważa, że wspomniana pomoc w wysokości 4 mld euro powinna zostać oceniona w świetle wytycznych z 2014 r. dotyczących pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji 1 (zwanych dalej "wytycznymi"). Na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości, czy zgłoszona pomoc spełnia wszystkie warunki zgodności określone w wytycznych. W szczególności:

-
Komisja ma wątpliwości co do niektórych założeń, na których opiera się plan przywrócenia długoterminowej rentowności opracowany przez grupę. Po pierwsze, biznesplan nowej Arevy nie odzwierciedla potencjalnego negatywnego wpływu podzielenia grupy - pod względem utraty synergii - na pozycję konkurencyjną tego nowego przedsiębiorstwa na jej rynkach po restrukturyzacji. Po drugie, główne czynniki ryzyka dla zrestrukturyzowanego podmiotu nie zostały wyraźnie zidentyfikowane ani zhierarchizowane w oparciu o odpowiednią analizę wrażliwości. Po trzecie, nie jest jasne, czy nowa Areva byłaby w stanie uzyskać wystarczającą płynność w przypadku najgorszego scenariusza. Po czwarte, koszty wydzielenia OL3 nie wydają się pewne na obecnym etapie.
-
Komisja ma również wątpliwości dotyczące poziomu wkładu własnego Arevy w koszty restrukturyzacji. Niektóre istotne elementy wkładu własnego nie wydają się być realne i rzeczywiste, np. przychody ze sprzedaży spółki Areva NP lub wkład podmiotów trzecich w podwyższenie kapitału nowej Arevy.
-
Wreszcie Komisja ma też wątpliwości co do stosowności proponowanych przez władze francuskie środków mających na celu ograniczenie zakłócenia konkurencji spowodowanego przez pomoc. W szczególności Komisja kwestionuje założenie władz francuskich, zgodnie z którym zbycie spółki Areva NP miałoby niekorzystny wpływ na pozycję konkurencyjną Arevy na jej rynkach po restrukturyzacji. Wątpliwości Komisji wynikają głównie z faktu, że Areva negocjowała umowę o partnerstwie strategicznym z EDF mającą na celu odbudowę synergii, które mogą zostać utracone poprzez częściowe podzielenie grupy.

[PISMO]

grafika

1 Dz.U. C 249 z 31.7.2014, s. 1.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.301.2

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Francja - Pomoc państwa SA.44727 (2016/C) (ex 2016/N) - Pomoc na restrukturyzację grupy Areva - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 19/08/2016
Data ogłoszenia: 19/08/2016