Krajowy program reform Danii na 2016 r. oraz opinia Rady na temat przedstawionego przez Danię programu konwergencji na 2016 r.

ZALECENIE RADY
z dnia 12 lipca 2016 r.
w sprawie krajowego programu reform Danii na 2016 r. oraz zawierające opinię Rady na temat przedstawionego przez Danię programu konwergencji na 2016 r.

(2016/C 299/21)

(Dz.U.UE C z dnia 18 sierpnia 2016 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 121 ust. 2 i art. 148 ust. 4,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 2,

uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,

uwzględniając rezolucje Parlamentu Europejskiego,

uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej,

uwzględniając opinię Komitetu Zatrudnienia,

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Finansowego,

uwzględniając opinię Komitetu Ochrony Socjalnej,

uwzględniając opinię Komitetu Polityki Gospodarczej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 26 listopada 2015 r. Komisja przyjęła roczną analizę wzrostu gospodarczego, rozpoczynając tym samym europejski semestr na rzecz koordynacji polityki gospodarczej w 2016 r. Priorytety określone w rocznej analizie wzrostu gospodarczego zostały zatwierdzone przez Radę Europejską w dniach 17-18 marca 2016 r. W dniu 26 listopada 2015 r. na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1176/2011 2 Komisja przyjęła sprawozdanie przedkładane w ramach mechanizmu ostrzegania, w którym nie wskazała Danii jako jednego z państw członkowskich, w przypadku których przeprowadzona zostanie szczegółowa ocena sytuacji.

(2) W dniu 26 lutego 2016 r. opublikowano sprawozdanie krajowe na 2016 r. dotyczące Danii. Zawarto w nim ocenę postępów Danii w realizacji zaleceń dla tego kraju, przyjętych przez Radę w dniu 14 lipca 2015 r., i postępów Danii w realizacji swoich krajowych celów w ramach strategii "Europa 2020".

(3) W dniu 26 kwietnia 2016 r. Dania przedłożyła swój krajowy program reform na 2016 r. oraz swój program konwergencji na 2016 r. W celu uwzględnienia powiązań między tymi dwoma programami poddano je jednoczesnej ocenie.

(4) Zalecenia dla poszczególnych krajów znalazły odzwierciedlenie w programowaniu europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych na lata 2014-2020. Jak przewidziano w art. 23 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 3 , Komisja może zwrócić się do państwa członkowskiego z wnioskiem o dokonanie przeglądu oraz zaproponowanie zmian w umowie partnerstwa i odpowiednich programach wówczas, gdy jest to konieczne do wsparcia realizacji stosownych zaleceń Rady. Komisja przedstawiła dalsze szczegóły dotyczące wykorzystania przez nią tego przepisu w wytycznych w sprawie stosowania działań łączących skuteczność europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych z należytym zarządzaniem gospodarczym.

(5) Dania jest obecnie objęta funkcją zapobiegawczą paktu stabilności i wzrostu. W swoim programie konwergencji na 2016 r. rząd planuje poprawę salda nominalnego i zrównoważenie budżetu w 2020 r. Przewiduje się, że średniookresowy cel budżetowy - deficyt wynoszący 0,5 % PKB w kategoriach strukturalnych - zostanie osiągnięty w 2016 r. W programie konwergencji zakłada się, że relacja długu sektora instytucji rządowych i samorządowych do PKB osiągnie w 2020 r. 35,1 %. Scenariusz makroekonomiczny, na którym oparto prognozy budżetowe, jest wiarygodny. W prognozie Komisji z wiosny 2016 r. przewiduje się, że Dania osiągnie zgodność z zalecaną korektą budżetową w 2016 i 2017 r. W opinii Rady, opierającej się na ocenie programu konwergencji i biorącej pod uwagę prognozę Komisji z wiosny 2016 r., można oczekiwać, że Dania spełni warunki paktu stabilności i wzrostu.

(6) Warunkiem wstępnym zrównoważonego wzrostu gospodarczego w Danii jest zapewnienie podaży siły roboczej przy starzejącym się społeczeństwie. Szereg gruntownych reform rynku pracy prowadzonych w ostatnich latach ma na celu w szczególności zwiększenie zachęt do pracy i skuteczności aktywnej polityki rynku pracy. Reformy te mogłyby przyczynić się do osiągnięcia określonego dla Danii w ramach strategii "Europa 2020" celu dotyczącego zatrudnienia oraz do trwałości duńskiego modelu bezpieczeństwa socjalnego. Potrzeba jednak jeszcze dużo starań, aby osiągnąć wyznaczony w ramach tej strategii krajowy cel dotyczący włączenia społecznego, który zakłada obniżenie liczby osób żyjących w gospodarstwach domowych o bardzo małej intensywności pracy. Problematyczne pozostają integracja na rynku pracy i poprawa szans na zatrudnienie grup w trudnej sytuacji. Dotyczy to szczególnie osób ze środowisk migracyjnych spoza UE, w tym tych, które mieszkają w Danii już od dłuższego czasu, oraz osób młodych o niskim poziomie wykształcenia. Środki na rzecz integracji na rynku pracy uzgodnione w wyniki trójstronnych negocjacji z 2016 r. mogłyby poprawić sytuację nowo przybyłych uchodźców i migrantów. Należy jednak podjąć dalsze działania, aby skutecznej włączyć inne marginalizowane grupy do rynku pracy.

(7) Aby utrzymać względnie wysoki poziom bezpieczeństwa socjalnego zapewniany w Danii, konieczny jest większy wzrost wydajności. Jej wzrost był tymczasem słaby przez ostatnie dwa dziesięciolecia. Jedną ze wskazanych przyczyn tej sytuacji jest utrzymujący się brak konkurencji w krajowym sektorze usług, szczególnie w handlu detalicznym i budownictwie. Dania musi zatem zwiększyć wysiłki w celu poprawy wydajności w budownictwie przez usunięcie barier i wprowadzenie proporcjonalnych systemów zezwoleń, tam gdzie systemy takie uważa się za niezbędne. Powinna również złagodzić restrykcje dotyczące placówek handlu detalicznego, w szczególności wdrażając reformy zaplanowane przez rząd.

(8) Ogólny poziom inwestycji jest w Danii bardzo niski od czasu drastycznego spadku inwestycji prywatnych podczas kryzysu gospodarczego. Stanowi to po części odzwierciedlenie niskiego poziomu inwestycji mieszkaniowych w następstwie pęknięcia bańki budowlanej i niewykorzystywanych mocy produkcyjnych w sektorze przedsiębiorstw. Ożywienie inwestycji pomogłoby Danii w zwiększeniu wzrostu gospodarczego i poprawie wydajności. W sektorze usług i badań naukowych stwierdzono istnienie barier dla inwestycji. Sektory handlu detalicznego i budownictwa borykają się z przeszkodami w rozpoczynaniu działalności, co z kolej szkodzi konkurencyjności i hamuje wzrost wydajności. Powinno się również zwiększyć wysiłki, aby przełożyć wyniki badań prowadzonych w ośrodkach uniwersyteckich na innowacje w przedsiębiorstwach.

(9) W ramach europejskiego semestru Komisja przeprowadziła wszechstronną analizę polityki gospodarczej Danii, którą opublikowała w sprawozdaniu krajowym na 2016 r. Ponadto dokonała oceny programu konwergencji i krajowego programu reform oraz działań następczych podjętych w związku z zaleceniami skierowanymi do Danii w latach poprzednich. Wzięła pod uwagę nie tylko ich znaczenie dla stabilnej polityki budżetowej i społeczno-gospodarczej w Danii, ale także ich zgodność z przepisami i wytycznymi UE, mając na uwadze konieczność wzmocnienia ogólnego zarządzania gospodarczego w UE poprzez wnoszenie na szczeblu UE wkładu w przyszłe decyzje krajowe. Zalecenia w ramach europejskiego semestru znajdują odzwierciedlenie w zaleceniach 1 i 2 poniżej.

(10) W świetle powyższej oceny Rada przeanalizowała program konwergencji, a jej opinia 4 znajduje odzwierciedlenie w szczególności w zaleceniu 1 poniżej,

NINIEJSZYM ZALECA DANII podjęcie w latach 2016 i 2017 działań mających na celu:

1.
Osiągnięcie średniookresowego celu budżetowego w 2016 r. i dokonanie rocznej korekty budżetowej w wysokości 0,25 % PKB prowadzącej do osiągnięcia średniookresowego celu budżetowego w 2017 r.
2.
Wzrost wydajności i inwestycji sektora prywatnego przez zwiększenie konkurencyjności w krajowym sektorze usług, w szczególności przez ułatwianie rozpoczynania działalności w sektorach budownictwa i handlu detalicznego. Wprowadzenie zachęt do współpracy między przedsiębiorstwami a ośrodkami uniwersyteckimi.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 lipca 2016 r.

W imieniu Rady
P. KAŽIMÍR
Przewodniczący
1 Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1176/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. w sprawie zapobiegania zakłóceniom równowagi makroekonomicznej i ich korygowania (Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 25).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 320).
4 Na mocy art. 9 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1466/97.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024