Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 18 czerwca 2014 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.7018 - Telefónica Germany/E-Plus - Sprawozdawca: Portugalia.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 18 czerwca 2014 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.7018 - Telefónica Germany/E-Plus
Sprawozdawca: Portugalia

(2015/C 86/05)

(Dz.U.UE C z dnia 13 marca 2015 r.)

Koncentracja

1.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
2.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja ma wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Definicja rynku

3.
Komitet Doradczy zgadza się z zaproponowanymi przez Komisję definicjami właściwych rynków produktowych i geograficznych, określonymi w projekcie decyzji.
4.
W szczególności Komitet Doradczy zgadza się, że należy wyróżnić następujące rynki:
niemiecki rynek usług telefonii komórkowej dla użytkowników końcowych (rynek detaliczny usług telefonii komórkowej),
niemiecki rynek dostępu hurtowego i rozpoczynania połączeń w publicznych sieciach telefonii komórkowej,
niemiecki rynek hurtowy usług roamingu międzynarodowego,
niemiecki rynek hurtowy zakańczania połączeń komórkowych.

Skutki horyzontalne

5.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że proponowana transakcja prawdopodobnie spowoduje nieskoordynowane skutki horyzontalne, które mogłyby w znaczący sposób zakłócić skuteczną konkurencję na niemieckim rynku usług telefonii komórkowej dla użytkowników końcowych (rynku detalicznym usług telefonii komórkowej) głównie ze względu na:
a)
połączenie dwóch bezpośrednich konkurentów;
b)
usunięcie dwóch ważnych sił konkurencyjnych (Telefónica i E-Plus).
6.
W odniesieniu do przeprowadzonej przez Komisję oceny, wskazującej, że nie ma konieczności podejmowania ostatecznej decyzji co do tego, czy proponowana transakcja prawdopodobnie doprowadzi do znaczącego zakłócenia skutecznej konkurencji na hurtowym rynku dostępu i rozpoczynania połączeń w sieci telefonii komórkowej w Niemczech, ze względu na to, że zobowiązania zaproponowane przez stronę zgłaszającą w odniesieniu do rynku detalicznego uwzględnią także wszelkie potencjalne obawy dotyczące rynku hurtowego, większość państw członkowskich zgadza się z tą oceną, mniejszość państw członkowskich się z nią nie zgadza, a niewielka liczba państw członkowskich wstrzymuje się od głosu.

Skutki wertykalne

7.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że nie jest prawdopodobne, aby proponowana transakcja wywołała skutki wertykalne, które znacząco zakłóciłyby skuteczną konkurencję na:
niemieckim rynku hurtowym usług roamingu międzynarodowego,
niemieckim rynku hurtowym zakańczania połączeń komórkowych.

Środki zaradcze

8.
W odniesieniu do ustaleń Komisji, że ostateczne zobowiązania zaproponowane przez stronę zgłaszającą w dniu 29 maja 2014 r. uwzględniają obawy w zakresie konkurencji stwierdzone przez Komisję na niemieckim rynku usług telefonii komórkowej dla użytkowników końcowych, większość państw członkowskich nie zgadza się z tymi ustaleniami, taka sama liczba państw członkowskich wstrzymuje się od głosu, a mniejszość państw członkowskich się z nimi zgadza.
9.
W odniesieniu do stwierdzenia Komisji, że pod warunkiem wypełnienia zobowiązań istnieje niewielkie prawdopodobieństwo, że zgłoszona transakcja w istotny sposób zakłóci skuteczną konkurencję na rynku wewnętrznym lub na znacznej jego części, większość państw członkowskich nie zgadza się z tym stwierdzeniem, taka sama liczba państw członkowskich wstrzymuje się od głosu, a mniejszość państw członkowskich się z nim zgadza.
10.
W odniesieniu do stwierdzenia Komisji, że należy zatem uznać zgłoszoną transakcję za zgodną z zasadami rynku wewnętrznego oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG, zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG, większość państw członkowskich nie zgadza się z tym stwierdzeniem, taka sama liczba państw członkowskich wstrzymuje się od głosu, a mniejszość państw członkowskich się z nim zgadza.

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2015.86.5

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 18 czerwca 2014 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.7018 - Telefónica Germany/E-Plus - Sprawozdawca: Portugalia.
Data aktu: 18/06/2014
Data ogłoszenia: 13/03/2015