Rezolucja ustawodawcza w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady upoważniającej do podjęcia wzmocnionej współpracy w dziedzinie podatku od transakcji finansowych (COM(2012)0631 - C7-0396/2012 - 2012/0298(APP)).

Wzmocniona współpraca w dziedzinie podatku od transakcji finansowych ***

P7_TA(2012)0498

Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 12 grudnia 2012 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady upoważniającej do podjęcia wzmocnionej współpracy w dziedzinie podatku od transakcji finansowych (COM(2012)0631 - C7-0396/2012 - 2012/0298(APP)) (Zgoda)

(2015/C 434/46)

(Dz.U.UE C z dnia 23 grudnia 2015 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając wniosek dotyczący decyzji Rady upoważniającej do podjęcia wzmocnionej współpracy w dziedzinie podatku od transakcji finansowych (COM(2012)0631),
-
uwzględniając wniosek o wyrażenie zgody przedstawiony przez Radę na mocy art. 329 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (C7-0396/2012),
-
uwzględniając art. 74 g i art. 81 ust. 1 Regulaminu,
-
uwzględniając zalecenie Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A7-0396/2012),
A.
mając na uwadze, że w dniu 28 września 2011 r. Komisja przyjęła wniosek dotyczący dyrektywy Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od transakcji finansowych i zmieniającej dyrektywę 2008/7/WE 1 ,
B.
mając na uwadze, że podstawę wniosku stanowił art. 113 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), na mocy którego wymagana jest konsultacja z Parlamentem i jednomyślne głosowanie w Radzie,
C.
mając na uwadze, że w stanowisku z dnia 23 maja 2012 r. dotyczącym tego wniosku Parlament, stanowiąc zgodnie z procedurą konsultacji, zatwierdził po poprawkach wniosek Komisji,
D.
mając na uwadze, że szybko stało się oczywiste, iż niektóre państwa członkowskie borykają się ze specyficznymi trudnościami uniemożliwiającymi im zaakceptowanie zaproponowanej dyrektywy,
E.
mając na uwadze, że kilka państw członkowskich zadeklarowało gotowość do rozważenia możliwości stworzenia wspólnego systemu podatku od transakcji finansowych w ramach wzmocnionej współpracy,
F.
mając na uwadze, że ponad dziewięć państw członkowskich oświadczyło, iż zamierza ustanowić między sobą wzmocnioną współpracę w dziedzinie stworzenia wspólnego systemu podatku od transakcji finansowych w drodze skierowania do Komisji wniosku na postawie art. 329 ust. 1 TFUE; mając na uwadze, że w następstwie tego Komisja przedstawiła wniosek dotyczący decyzji Rady upoważniającej do podjęcia wzmocnionej współpracy,
G.
mając na uwadze, że Parlament sprawdził zgodność z art. 20 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE),
H.
mając na uwadze, że w swoim stanowisku z dnia 23 maja 2012 r. Parlament stwierdził, iż cele podatku od transakcji finansowych zostaną rzeczywiście zrealizowane, jeżeli zostanie on wprowadzony na szczeblu światowym oraz podkreślił, jak ważne jest, aby Unia, dając przykład wprowadzenia podatku od transakcji finansowych, odgrywała wiodącą rolę w wysiłkach na rzecz osiągnięcia porozumienia w sprawie tego podatku na szczeblu światowym; mając na uwadze, że wzmocniona współpraca może również stać się przykładem dla wprowadzenia podatku od transakcji finansowych na szczeblu światowym,
I.
mając na uwadze, że w swoim stanowisku z dnia 23 maja 2012 r. Parlament stwierdził, iż model podatku od transakcji finansowych zaproponowany przez Komisję będzie stanowić odpowiednią podstawę wdrożenia w ramach grupy państw członkowskich, w razie gdyby zdecydowały się one na szybsze działania w drodze wzmocnionej współpracy,
J.
mając na uwadze, że Komisja powinna uzupełnić wstępną ocenę skutków wprowadzenia podatku od transakcji finansowych, dokonując dodatkowej analizy oddziaływania tego podatku w ramach wzmocnionej współpracy na cały rynek wewnętrzny, w tym konsekwencji dla uczestniczących i nieuczestniczących państw członkowskich, a także powinna wziąć pod uwagę wyniki tego badania podczas sporządzania projektu zmienionego wniosku,
K.
mając na uwadze, że na mocy art. 20 TUE co najmniej dziewięć państw członkowskich może ustanowić między sobą wzmocnioną współpracę w ramach kompetencji niewyłącznych Unii, przy czym korzystają one z jej instytucji i wykonują te kompetencje, stosując postanowienia traktatów w sposób spójny pod względem prawnym,
L.
mając na uwadze, że taką wzmocnioną współpracę w dziedzinie podatku od transakcji finansowych można uznać za sprzyjającą realizacji celów Unii, ochronie jej interesów oraz wzmacnianiu procesu jej integracji w rozumieniu art. 20 TUE,
M.
mając na uwadze, że wymogi zawarte w art. 326-334 TFUE zostały również spełnione,
N.
mając na uwadze, że wzmocniona współpraca odbywa się w poszanowaniu praw, kompetencji i obowiązków państw członkowskich w niej nieuczestniczących, ponieważ możliwość pobierania jednolitego podatku od transakcji finansowych na terytorium państw członkowskich uczestniczących we współpracy nie ma wpływu na zdolność nieuczestniczących państw członkowskich do utrzymania lub wprowadzenia podobnego opodatkowania na szczeblu krajowym ani na warunki pobierania takich podatków na ich terytorium,
O.
mając na uwadze, że na mocy art. 328 ust. 1 TFUE do wzmocnionej współpracy może przystąpić w dowolnym momencie każde państwo członkowskie, które pragnie w niej uczestniczyć; mając na uwadze, że Komisja i państwa członkowskie uczestniczące we wzmocnionej współpracy powinny od początku i bezustannie propagować uczestnictwo jak największej liczby państw członkowskich oraz zachęcać do niego,
P.
mając na uwadze, że należy przestrzegać obowiązującego prawa Unii, w szczególności dyrektywy Rady 2008/7/WE,
Q.
mając na uwadze, że zgoda Parlamentu dotycząca wniosku Komisji odnosi się do wzmocnionej współpracy i nie przesądza, które państwa członkowskie będą w niej uczestniczyć,
R.
mając na uwadze, że art. 333 ust. 2 TFUE umożliwia państwom członkowskim uczestniczącym we wzmocnionej współpracy przyjęcie decyzji o stanowieniu zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą, a nie specjalną procedurą ustawodawczą przewidzianą w art. 113 TFUE, na mocy której z Parlamentem przeprowadza się jedynie konsultacje,
S.
mając na uwadze, że Komisja powinna skrupulatnie kontrolować wprowadzanie podatku od transakcji finansowych pod kątem art. 326 i 327 TFUE oraz powinna regularnie składać Parlamentowi i Radzie sprawozdania,
1.
wyraża zgodę na wniosek dotyczący decyzji Rady bez przesądzania o uczestnictwie poszczególnych państw członkowskich;
2.
wzywa Radę do przyjęcia decyzji na mocy art. 333 ust. 2 TFUE, który przewiduje, że w odniesieniu do wniosku dotyczącego dyrektywy Rady wdrażającej wzmocnioną współpracę w dziedzinie podatku od transakcji finansowych na mocy art. 113 TFUE Rada będzie stanowić zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie i Komisji.
1 Dyrektywa Rady 2008/7/WE z dnia 12 lutego 2008 r. dotycząca podatków pośrednich od gromadzenia kapitału (Dz.U. L 46 z 21.2.2008, s. 11).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2015.434.260

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Rezolucja ustawodawcza w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady upoważniającej do podjęcia wzmocnionej współpracy w dziedzinie podatku od transakcji finansowych (COM(2012)0631 - C7-0396/2012 - 2012/0298(APP)).
Data aktu: 12/12/2012
Data ogłoszenia: 23/12/2015