Rezolucja w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji, zgodnie z pkt 28 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami (wniosek EGF/2012/006 FI/Nokia Salo z Finlandii) (COM(2012)0619 - C7-0360/2012 - 2012/2276(BUD)).

Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji: wniosek EGF/2012/006 FI/Nokia Salo z Finlandii

P7_TA(2012)0493

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 grudnia 2012 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji, zgodnie z pkt 28 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami (wniosek EGF/2012/006 FI/Nokia Salo z Finlandii) (COM(2012)0619 - C7-0360/2012 - 2012/2276(BUD))

(2015/C 434/41)

(Dz.U.UE C z dnia 23 grudnia 2015 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi i Radzie (COM(2012)0619 - C7-0360/2012),
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami 1 (PMI z dnia 17 maja 2006 r.), a w szczególności jego pkt 28,
-
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1927/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. ustanawiające Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji 2 (rozporządzenie w sprawie EFG),
-
uwzględniając Pakt na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia i konkluzje Rady Europejskiej z dnia 28 czerwca 2012 r.,
-
uwzględniając stanowisko Rady w sprawie budżetu Unii Europejskiej na 2013 r. przyjęte w dniu 23 lipca 2012 r.,
-
uwzględniając wyniki procedury rozmów trójstronnych przewidzianej w pkt 28 PMI z dnia 17 maja 2006 r.,
-
uwzględniając pismo Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A7-0418/2012),
A.
mając na uwadze, że Unia opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe w celu udzielenia dodatkowego wsparcia pracownikom dotkniętym skutkami poważnych zmian strukturalnych w handlu światowym oraz z myślą o ułatwieniu im powrotu na rynek pracy;
B.
mając na uwadze, że zakres działań Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EFG) został rozszerzony w odniesieniu do wniosków przedłożonych po dniu 1 maja 2009 r. i obejmuje pomoc dla pracowników, których zwolnienie było skutkiem światowego kryzysu społecznego, finansowego i gospodarczego,
C.
mając na uwadze, że pomoc finansowa Unii dla zwalnianych pracowników powinna być natychmiastowa i skuteczna, zgodnie ze wspólną deklaracją Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji, przyjętą na posiedzeniu pojednawczym w dniu 17 lipca 2008 r.,
D.
mając na uwadze, że Finlandia złożyła wniosek o pomoc z związku z 1 000 zwolnień, z których wszystkie mają być objęte pomocą, w przedsiębiorstwie Nokia plc (Salo) w Finlandii,
E.
mając na uwadze, że złożony wniosek spełnia kryteria kwalifikowalności przewidziane w rozporządzeniu w sprawie EFG,
1.
zgadza się z Komisją, że warunki wymienione w art. 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG zostały spełnione i że Finlandia ma w związku z tym prawo do pomocy finansowej na mocy tego rozporządzenia;
2.
odnotowuje, że w dniu 4 lipca 2012 r. władze Finlandii złożyły wniosek o wkład finansowy z EFG, a także zauważa, że Komisja udostępniła swoją ocenę dopiero dnia 19 października 2012 r.; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wniosek został przedstawiony bezpośrednio po upływie okresu odniesienia, co umożliwiło podjęcie natychmiastowych działań w następstwie zwolnień; wyraża także zadowolenie, że Komisja dokonała szybko oceny wniosku;
3.
odnotowuje, że aby zapewnić natychmiastowe wsparcie pracownikom, fińskie władze rozpoczęły wdrażanie środków społecznych w dniu 29 lutego 2012 r., na długo przed zapadnięciem ostatecznej decyzji o przyznaniu z EFG pomocy na zaproponowany skoordynowany pakiet;
4.
wyraża ubolewanie, że zwolnienia w Salo (Finlandia) i w Klużu (Rumunia) (wniosek EGF/2011/014/RO/Nokia z Rumunii) wynikają z decyzji przedsiębiorstwa Nokia o przeniesieniu zakładów produkcyjnych do Azji i stanowią część planu ogólnej redukcji zatrudnienia w przedsiębiorstwie Nokia o 17 000 miejsc pracy do końca 2013 r.;
5.
podkreśla znaczenie odpowiednio dopasowanych szkoleń i uznania umiejętności i kompetencji zdobytych w trakcie kariery zawodowej; podkreśla, że najważniejsze jest, by szkolenia oferowane w skoordynowanym pakiecie były dostosowane do potrzeb i poziomu wykształcenia zwolnionych pracowników, odpowiadały tym czynnikom i uwzględniały społeczne i ekonomiczne uwarunkowania pracowników;
6.
zwraca uwagę, że Komisja wskazuje w swoim wniosku, iż spodziewane jest kolejne wykorzystanie środków z EFG, aby pokryć drugą rundę zwolnień w ośrodku Nokii w Salo;
7.
zwraca się do zainteresowanych instytucji o podjęcie niezbędnych działań na rzecz poprawy przepisów proceduralnych i budżetowych w celu szybszego uruchamiania EFG; docenia wprowadzoną przez Komisję w następstwie wniosku Parlamentu o przyspieszenie uwalniania dotacji ulepszoną procedurę, mającą na celu przedstawianie władzy budżetowej oceny Komisji dotyczącej kwalifikowalności wniosku o wsparcie z EFG wraz z wnioskiem o jego uruchomienie; wyraża nadzieję, że w nowym rozporządzeniu w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (2014- 2020) zostaną uwzględnione dalsze usprawnienia procedury oraz że uda się osiągnąć większą skuteczność, łatwiejsze uruchamianie, przejrzystość i widoczność EFG;
8.
wzywa do wzajemności w handlu pomiędzy Unią a krajami trzecimi, która jest podstawowym warunkiem uzyskania przez przedsiębiorstwa unijne dostępu do nowych rynków pozaeuropejskich;
9.
zauważa, że do chwili obecnej w tym roku miało miejsce 19 przypadków złożenia przez Komisję do władzy budżetowej wniosków o uruchomienie EFG na rzecz Francji, Hiszpanii, Danii, Holandii, Austrii, Rumunii, Szwecji, Włoch, Irlandii, Niemiec i Finlandii, w celu finansowania aktywnych środków rynku pracy dla 15 381 zwolnionych pracowników na łączną kwotę 74 266 222 EUR pomocy z EFG;
10.
zauważa, że region Salo był bardzo uzależniony od firmy Nokia jako pracodawcy i stał się wysoce wyspecjalizowanym regionem w dziedzinie technologii informacji i komunikacji; stwierdza, że zwolnienia w Nokii będą mieć poważne skutki dla lokalnego rynku zatrudnienia, gdyż spodziewany jest wzrost bezrobocia nawet do 17 % w wyniku obecnych zwolnień w Nokii;
11.
przypomina o zobowiązaniu instytucji do zapewnienia sprawnej i szybkiej procedury przyjmowania decyzji w sprawie uruchomienia EFG, zapewniając indywidualne wsparcie mające na celu pomoc pracownikom zwolnionym w wyniku globalizacji oraz kryzysu finansowego i gospodarczego; podkreśla rolę, jaką EFG może odegrać w powrocie zwolnionych pracowników na rynek pracy;
12.
wyraża zadowolenie, że powołana została grupa robocza w wysokim stopniu reprezentująca pracowników, która ma się zająć reorganizacją Nokii oraz doradzać w wielu kwestiach, takich jak dobrostan, dalsze studia, nowe miejsca pracy poza Nokią i możliwości biznesowe;
13.
podkreśla, że zgodnie z art. 6 rozporządzenia w sprawie EFG należy zadbać o to, by EFG wspierał powrót na rynek pracy poszczególnych zwolnionych pracowników; ponadto podkreśla, że pomoc z EFG może jedynie współfinansować aktywne środki na rynku pracy prowadzące do długotrwałego zatrudnienia; ponownie podkreśla, że wsparcie z EFG nie zastępuje działań, za podjęcie których - na mocy prawa krajowego lub układów zbiorowych - odpowiedzialne są przedsiębiorstwa, ani środków restrukturyzacji przedsiębiorstw lub sektorów; ubolewa nad faktem, że EFG może zachęcać przedsiębiorstwa do zastępowania siły roboczej zatrudnionej na umowy pracownikami zatrudnianymi na bardziej elastycznych warunkach i krótkoterminowo;
14.
uważa, że koszt skoordynowanego pakietu zindywidualizowanych usług jest wysoki (w przybliżeniu 10 000 EUR na pracownika); odnotowuje jednak, że pakiet ten zawiera nowatorskie środki, takie jak dostosowane usługi Protomo dla podmiotów rozpoczynających działalność gospodarczą, oraz że dotacje finansowe pokrywane ze środków EFG będą ograniczone; wyraża zadowolenie, że środki te są należycie opisane we wniosku Komisji;
15.
stwierdza, że informacje na temat skoordynowanego pakietu zindywidualizowanych usług, które mają być finansowane z EFG, obejmują informacje o tym, w jaki sposób uzupełniają one działania finansowane z funduszy strukturalnych; ponownie wzywa Komisję do przedstawiania analizy porównawczej tych danych w sprawozdaniach rocznych w celu zapewnienia pełnego przestrzegania obowiązujących przepisów i zapobiegania powielaniu usług finansowanych przez Unię;
16.
wyraża ubolewanie, że w skoordynowanym pakiecie nie zawarto szczegółów dotyczących różnych przewidzianych środków szkoleniowych oraz wyjaśnień, w jaki sposób są one powiązane w lokalnymi potrzebami w zakresie umiejętności i kwalifikacji oraz ewentualnymi obszarami przyszłego wzrostu w regionie, z uwzględnieniem zachodzących w nim obecnie zmian strukturalnych;
17.
odnotowuje fakt, że w następstwie wniosków Parlamentu w budżecie na rok 2012 uwidocznione są środki na płatności w wysokości 50 000 000 EUR w pozycji budżetowej EFG 04 05 01; odnotowuje jednak, że drugi rok z rzędu te środki na płatności okazały się wyraźnie niewystarczające na zaspokojenie wniosków o finansowanie na cały rok, a brakujące środki na płatności muszą być wprowadzane w drodze budżetu korygującego poprzez przesunięcia z innych pozycji budżetowych; uważa, że oba te fakty nie świadczą o należytym sporządzaniu budżetu; przypomina, że EFG został utworzony jako szczególny instrument w celu natychmiastowego i odpowiedniego reagowania na masowe zwolnienia wywołane bezpośrednimi i pośrednimi skutkami globalizacji; podkreśla, że bez odpowiedniego poziomu środków, i by uniknąć stałych przesunięć z innych pozycji budżetowych - co miało miejsce w przeszłości - ani awaryjny wyjątkowy charakter EFG, ani jego integralność nie mogą być gwarantowane;
18.
wyraża zadowolenie, że w związku ze zmianami strukturalnymi w regionie korzystanie z EFG i Europejskiego Funduszu Społecznego oraz podział wyznaczający zakres obowiązywania tych dwóch funduszy były koordynowane przez specjalnie w tym celu powołaną grupę ds. projektu, przy zaangażowaniu władz regionalnych i partnerów społecznych, która opracowała strategiczne wytyczne i cele dla tego regionu;
19.
wyraża ubolewanie z powodu decyzji Rady o zablokowaniu przedłużenia odstępstwa związanego z kryzysem, które oprócz pracowników tracących pracę z powodu zmian strukturalnych w handlu światowym pozwalało na objęcie pomocą finansową również pracowników zwalnianych w wyniku obecnego kryzysu finansowego i gospodarczego, a także na podwyższenie stopy współfinansowania przez UE do wartości 65 % kosztów programu w przypadku wniosków złożonych po dniu 31 grudnia 2011 r.; wzywa Radę do bezzwłocznego przywrócenia tego środka;
20.
uważa, że wypłacony 360 pracownikom dodatek na utrzymanie w wysokości 7 500 EUR na pracownika jest zbyt wysoki; przypomina, że w przyszłości EFG powinien być w głównej mierze przeznaczany na szkolenia i poszukiwanie pracy, a także programy poradnictwa zawodowego, a jego wkład finansowy w wypłatę zasiłków powinien mieć każdorazowo charakter dodatkowy i równorzędny w stosunku do zasiłków, do których zwalniani pracownicy są uprawnieni na mocy prawa krajowego lub układów zbiorowych;
21.
wyraża ubolewanie, że we wniosku Komisji nie wyjaśniono, czy Nokia była zaangażowana w tworzenie pakietu usługowego i ewentualne finansowanie środków;
22.
zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
23.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
24.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.

ZAŁĄCZNIK

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji, zgodnie z pkt 28 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami (wniosek EGF/2012/006 FI/Nokia Salo z Finlandii)

(Tekst tego załącznika nie został powtórzony w tym miejscu, ponieważ odpowiada on końcowej wersji decyzji 2013/19/UE.)

1 Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.
2 Dz.U. L 406 z 30.12.2006, s. 1.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2015.434.213

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Rezolucja w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji, zgodnie z pkt 28 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami (wniosek EGF/2012/006 FI/Nokia Salo z Finlandii) (COM(2012)0619 - C7-0360/2012 - 2012/2276(BUD)).
Data aktu: 12/12/2012
Data ogłoszenia: 23/12/2015