Zawiadomienie Komisji zmieniające wytyczne Unii Europejskiej w sprawie pomocy państwa w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich w latach 2014-2020.

Zawiadomienie Komisji zmieniające wytyczne Unii Europejskiej w sprawie pomocy państwa w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich w latach 2014-2020

(2015/C 390/05)

(Dz.U.UE C z dnia 24 listopada 2015 r.)

W wytycznych Unii Europejskiej w sprawie pomocy państwa w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich w latach 2014-2020 1 wprowadza się następujące zmiany:

(1)
pkt(6) lit. (a) otrzymuje brzmienie:

"(a) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1144/2014 z dnia 22 października 2014 r. w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych wdrażanych na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 3/2008 * ;

(2)
w pkt (7) zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"WPR opiera się na dwóch filarach: na pierwszy filar składają się instrumenty w zakresie funkcjonowania rynków produktów rolnych i łańcucha dostaw żywności (rozporządzenie (UE) nr 228/2013, rozporządzenie (UE) nr 229/2013, rozporządzenie (UE) nr 1308/2013 i rozporządzenie (UE) nr 1144/2014) oraz płatności bezpośrednich (rozporządzenie (UE) nr 1307/2013) uwarunkowanych wymogami podstawowymi w zakresie zarządzania i normami dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska.";

(3)
w pkt (14) ostatnie zdanie otrzymuje brzmienie:

"Istnieją jednak liczne odstępstwa od tej ogólnej zasady, które zostały ustanowione, między innymi, w art. 23 rozporządzenia (UE) nr 228/2013, art. 17 rozporządzenia (UE) nr 229/2013, art. 13 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, art. 211 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 i art. 27 rozporządzenia (UE) nr 1144/2014.";

(4)
w pkt (26) zdania piąte i szóste otrzymują brzmienie:

"Jeżeli trudności finansowe przedsiębiorstwa prowadzącego działalność w sektorze rolnym lub leśnym wynikają z niekorzystnych zdarzeń określonych w części II sekcja 1.2.1.2, 1.2.1.3, 1.2.1.5, 2.1.3, 2.8.1 lub 2.8.5 niniejszych wytycznych, pomoc na wyrównanie lub naprawienie skutków szkód lub strat spowodowanych takimi zdarzeniami i pokrycie kosztów zwalczania szkodników roślin, przyznana zgodnie z niniejszymi wytycznymi może mimo wszystko zostać uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym na mocy art. 107 ust. 3 lit. c) Traktatu. Ponadto, w celu zapewnienia ochrony zdrowia publicznego oraz pamiętając o sytuacji nadzwyczajnej, pod pewnymi warunkami nie należy wprowadzać kryteriów dotyczących sytuacji gospodarczej przedsiębiorstwa w odniesieniu do pomocy na wywóz i usuwanie padłych zwierząt gospodarskich zgodnie z sekcją 1.2.1.4 oraz pomocy na kontrolę i zwalczanie chorób zwierząt, o której mowa w części II sekcja 1.2.1.3 pkt (375) niniejszych wytycznych.";

(5)
w pkt (27) ostatnie zdanie otrzymuje brzmienie:

"Przepisu tego nie stosuje się do pomocy na wyrównanie szkód spowodowanych klęskami żywiołowymi i innymi zdarzeniami nadzwyczajnymi w rozumieniu art. 107 ust. 2 lit. b) Traktatu.";

(6)
pkt (48) otrzymuje brzmienie:

"(48) Komisja uważa, że zasada wnoszenia wkładu w realizację celów w zakresie rozwoju obszarów wiejskich jest spełniona w odniesieniu do środków pomocy określonych w sekcjach 1.1.10.3, 1.2, 1.3, 2.8 i 2.9 części II niniejszych wytycznych, które nie wchodzą w zakres rozwoju obszarów wiejskich; podejście to wynika z doświadczeń zgromadzonych przez Komisję w zakresie wkładu tych środków w osiągnięcie celów rozwoju obszarów wiejskich.";

(7)
w pkt (52) zdanie ósme otrzymuje brzmienie:

"Na przykład w przypadku programu pomocy na inwestycje, które mają na celu zwiększenie produkcji, i które wiążą się ze zwiększeniem wykorzystania ograniczonych zasobów lub zwiększeniem zanieczyszczenia, konieczne będzie wykazanie, że program nie spowoduje naruszenia obowiązujących przepisów Unii, w tym prawodawstwa dotyczącego ochrony środowiska * , ani zasad dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska (GAEC) w ramach zasady wzajemnej zgodności zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1306/2013.

(8)
w pkt (75):
a)
lit. (f) otrzymuje brzmienie:

"(f) pomoc mająca na celu wyrównanie kosztów zapobiegania chorobom zwierząt i szkodnikom roślin, ich kontroli i zwalczania oraz pomoc na wyrównanie strat spowodowanych tymi chorobami zwierząt lub działaniem szkodników roślin zgodnie z sekcją 1.2.1.3 części II;";

b)
litera (m) otrzymuje brzmienie:

"(m) pomoc na działania promocyjne zgodnie z pkt (464) lit. (b), (c) i (d);";

c)
dodaje się lit. (r) w brzmieniu:

"(r) pomoc na pokrycie kosztów zwalczania rozprzestrzeniania się szkodników i chorób drzew i zapobiegania mu oraz pomoc na naprawę szkód wyrządzonych przez szkodniki i choroby drzew zgodnie z sekcją 2.8.1 części II.";

(9)
w pkt (93) pierwsze zdanie otrzymuje brzmienie:

"Państwa członkowskie mogą ustalić kwotę pomocy w odniesieniu do środków lub rodzajów operacji, o których mowa w sekcjach 1.1.5, 1.1.6, 1.1.7, 1.1.8, 2.2, 2.3, 3.4 i 3.5 części II niniejszych wytycznych, na podstawie standardowych założeń dotyczących dodatkowych kosztów i utraconych dochodów.";

(10)
pkt (138) otrzymuje brzmienie:

"(138) W przypadku gdy więcej niż jedno gospodarstwo rolne przeprowadza inwestycje w wytwarzanie energii ze źródeł odnawialnych w celu zaspokajania własnych potrzeb w zakresie energii lub w produkcję biopaliw w gospodarstwach, średnie roczne zużycie jest równe sumie średniego rocznego zużycia wszystkich beneficjentów.";

(11)
pkt (140) otrzymuje brzmienie:

"(140) Inwestycje w instalacje, których głównym celem jest produkcja energii elektrycznej z biomasy, nie kwalifikują się do pomocy, chyba że wykorzystywany jest minimalny odsetek produkowanej energii cieplnej, który ma być określony przez państwa członkowskie.";

(12)
pkt (177) otrzymuje brzmienie:

"(177) Państwa członkowskie muszą określić górne i dolne progi dostępu do pomocy na rozpoczęcie działalności dla młodych rolników oraz na rozwój małych gospodarstw, biorąc pod uwagę potencjał produkcyjny gospodarstwa rolnego mierzony standardową produkcją zgodnie z definicją w art. 5b rozporządzenia Komisji (WE) nr 1217/2009 * i art. 6 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/220 * - lub w równoważnych wartościach. Dolny próg dostępu do pomocy na rozpoczynanie działalności dla młodych rolników musi być wyższy niż górny próg dostępu do pomocy na rozwój małych gospodarstw.

(13)
pkt (230) otrzymuje brzmienie:

"(230) W przypadku ochrony genetycznych zasobów w rolnictwie pomoc musi być ograniczona do 100 % kosztów kwalifikowalnych.";

(14)
pkt (255) otrzymuje brzmienie:

"(255) Dodatkowe koszty i utracone dochody oblicza się przez porównanie z obszarami, które nie charakteryzują się ograniczeniami naturalnymi ani innymi szczególnymi ograniczeniami, biorąc pod uwagę płatności zgodnie z tytułem III rozdział 4 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013.";

(15)
pkt (282) lit. (b) ppkt (iv) otrzymuje brzmienie:

"(iv) system jakości musi być przejrzysty i zapewniać pełną identyfikowalność produktów rolnych;";

(16)
pkt (296) otrzymuje brzmienie:

"(296) Pomoc, o której mowa w pkt (293) lit. (a) i (c) oraz (d) ppkt (i)-(iv), nie obejmuje bezpośrednich płatności dla beneficjentów i wypłacana jest podmiotom realizującym działania z zakresu przekazywania wiedzy i działania informacyjne. Pomoc na pokrycie kosztów świadczenia usług, o których mowa w pkt (293) lit. (c), polegających na zastępowaniu uczestników na czas nieobecności, może być też wypłacana bezpośrednio dostawcom takich usług. Pomoc, o której mowa w pkt (293) lit. (d) ppkt (v), należy wypłacać bezpośrednio na rzecz beneficjentów. Pomoc na projekty demonstracyjne na niewielką skalę, o której mowa w pkt (293) lit. (d) ppkt (i)-(iv), może być wypłacana bezpośrednio beneficjentom.";

(17)
pkt (302) otrzymuje brzmienie:

"(302) Doradztwo może obejmować inne kwestie, a w szczególności informacje dotyczące łagodzenia zmiany klimatu i dostosowania się do niej, różnorodności biologicznej i ochrony wody, jak określono w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, lub kwestie związane z wynikiem gospodarczym i wynikami gospodarstwa rolnego w zakresie oddziaływania na środowisko, w tym aspekty dotyczące konkurencyjności. Może to obejmować doradztwo w zakresie rozwoju krótkich łańcuchów dostaw, rolnictwa ekologicznego oraz aspektów zdrowotnych produkcji zwierzęcej.";

(18)
pkt (310) otrzymuje brzmienie:

"(310) Pomoc pokrywa faktycznie poniesione koszty zastąpienia rolnika, osoby fizycznej, która jest członkiem gospodarstwa rolnego, lub pracownika gospodarstwa podczas ich nieobecności w pracy z powodu choroby, w tym choroby dziecka, w czasie urlopu wypoczynkowego, urlopu macierzyńskiego i wychowawczego, obowiązkowej służby wojskowej lub w przypadku śmierci.";

(19)
pkt (311) otrzymuje brzmienie:

"(311) Całkowity czas trwania zastępstwa jest ograniczony do trzech miesięcy rocznie na beneficjenta, z wyjątkiem zastąpienia w przypadku urlopu macierzyńskiego i urlopu wychowawczego oraz obowiązkowej służby wojskowej. W odniesieniu do urlopu macierzyńskiego i urlopu wychowawczego czas trwania zastępstwa jest ograniczony do sześciu miesięcy w obu przypadkach. W należycie uzasadnionych przypadkach Komisja może jednak zezwolić na dłuższy okres. W odniesieniu do obowiązkowej służby wojskowej czas trwania zastępstwa jest ograniczony do czasu trwania takiej służby.";

(20)
pkt (334) otrzymuje brzmienie:

"(334) Program pomocy wprowadza się w ciągu trzech lat od daty zdarzenia, a pomoc musi zostać wypłacona w ciągu czterech lat od tej daty. W przypadku konkretnej klęski żywiołowej lub zdarzenia nadzwyczajnego Komisja zatwierdzi oddzielnie zgłoszony program pomocy, który odstępuje od tej zasady w należycie uzasadnionych przypadkach wynikających np. z charakteru i zakresu zdarzenia lub późniejszego wystąpienia szkody albo jej kontynuacji.";

(21)
w pkt (347) odesłanie do "pkt (35).31" zastępuje się odesłaniem do "pkt (35).34";
(22)
w pkt (374) zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"W przypadku środków zapobiegawczych (tj. środków odnoszących się do tych chorób zwierząt lub szkodników roślin, które nie zdążyły jeszcze wystąpić) pomoc obejmuje następujące koszty kwalifikowalne:";

(23)
w pkt (375) zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"W przypadku środków kontroli i zwalczania (tj. środków odnoszących się do tych chorób zwierząt lub szkodników roślin, których obecność została formalnie uznana przez właściwy organ) pomoc obejmuje następujące koszty kwalifikowalne:";

(24)
w pkt (454) dodaje się zdanie w brzmieniu:

"działanie promocyjne można prowadzić na rynku wewnętrznym i w państwach trzecich.";

(25)
pkt (456) otrzymuje brzmienie:

"(456) Kampania promocyjna musi być zgodna z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 * , a także, w stosownych przypadkach, ze szczególnymi przepisami dotyczącymi etykietowania.

(26)
pkt (465) otrzymuje brzmienie:

"(465) Działania promocyjne, o których mowa w pkt (464) lit. (c), i kampanie promocyjne, o których mowa w pkt (464) lit. (d), a w szczególności działania promocyjne o charakterze ogólnym i przynoszące korzyści wszystkim producentom danego typu produktów, nie mogą zawierać odniesień do żadnego konkretnego przedsiębiorstwa, znaku towarowego ani miejsca pochodzenia. Kampanie promocyjne, o których mowa w (464) lit. (d), nie mogą być poświęcone produktom konkretnego przedsiębiorstwa ani większej liczby przedsiębiorstw. Komisja nie uzna za zgodną pomocy państwa na promocję, która zagraża sprzedaży produktów z innych państw członkowskich lub ostro krytykuje te produkty.";

(27)
w pkt (466) lit. (b) dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Odniesienie do miejsca pochodzenia nie może być dyskryminujące, nie może zachęcać do konsumpcji produktu tylko ze względu na jego pochodzenie, musi być zgodne z zasadami ogólnymi prawa Unii i nie może prowadzić do ograniczenia swobodnego przepływu produktów rolnych z naruszeniem art. 34 Traktatu.";

(28)
pkt (468) otrzymuje brzmienie:

"(468) Intensywność pomocy w odniesieniu do kampanii promocyjnych nastawionych na produkty objęte systemami jakości, o których mowa w pkt (464) lit. (d) w powiązaniu z pkt (455), nie może przekraczać 50 % kosztów kwalifikowalnych kampanii lub 80 % w przypadku działań promocyjnych w państwach trzecich. Jeżeli udział sektora pokrywa co najmniej 50 % kosztów, niezależnie od formy udziału, na przykład w formie specjalnych podatków, intensywność pomocy może wynieść do 100 % * .

(29)
tytuł umieszczony po pkt (469) otrzymuje brzmienie:

"Pomoc na działania promocyjne, o których mowa w art. 45 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013";

(30)
pkt (470) otrzymuje brzmienie:

"(470) Komisja uzna płatności krajowe przyznane przez państwa członkowskie na środki promocyjne, o których mowa w art. 45 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, za zgodne z rynkiem wewnętrznym na mocy art. 107 ust. 3 lit. c) Traktatu, jeżeli spełniają one wymogi wspólnych zasad oceny określonych w niniejszych wytycznych oraz zasad dotyczących pomocy na środki promocyjne określonych w niniejszej sekcji, w szczególności od zdania drugiego w pkt (453) do pkt (469).";

(31)
pkt (482) otrzymuje brzmienie:

"(482) Pomoc na ratowanie i restrukturyzację zagrożonych przedsiębiorstw w sektorze rolnym będzie poddawana ocenie zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji * .

(32)
pkt (483) otrzymuje brzmienie:

"(483) W odniesieniu do pomocy na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw prowadzących działalność w sektorze produkcji podstawowej produktów rolnych zamiast okresu 10 lat - określonego w pkt (71) sekcji 3.6.1 Wytycznych dotyczących pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji - zastosowanie ma okres pięciu lat.";

(33)
pkt (535) otrzymuje brzmienie:

"(535) Inwestycje w instalacje, których głównym celem jest produkcja energii elektrycznej z biomasy, nie kwalifikują się do pomocy, chyba że wykorzystywany jest minimalny odsetek produkowanej energii cieplnej, który ma być określony przez państwa członkowskie.";

(34)
pkt (537) otrzymuje brzmienie:

"(537) Pomoc może być przyznawana prywatnym posiadaczom lasów, gminom i ich stowarzyszeniom oraz MŚP. Na terytorium Azorów, Madery, Wysp Kanaryjskich, mniejszych wysp Morza Egejskiego w rozumieniu rozporządzenia (UE) nr 229/2013 i francuskich departamentów zamorskich pomocy można również udzielać przedsiębiorstwom niebędącym MŚP.";

(35)
pkt (584) otrzymuje brzmienie:

"(584) W przypadku pomocy finansowanej wyłącznie ze środków krajowych koszty kwalifikowalne mogą obejmować koszty najmu odpowiednich pomieszczeń, zakupu sprzętu biurowego, w tym sprzętu komputerowego i oprogramowania, koszty personelu administracyjnego, koszty pośrednie oraz opłaty prawne i administracyjne. W przypadku zakupu pomieszczeń koszty kwalifikowalne muszą ograniczać się do kosztów najmu po stawkach rynkowych. Nie przyznaje się pomocy na pokrycie kosztów poniesionych po upływie pięciu lat od oficjalnego uznania grupy lub organizacji producentów przez właściwy organ na podstawie biznesplanu.";

(36)
pkt (585) otrzymuje brzmienie:

"(585) Pomoc przyznawaną jako część programu rozwoju obszarów wiejskich lub dodatkowe finansowanie krajowe na działanie dotyczące rozwoju obszarów wiejskich oblicza się na podstawie średniej sprzedanej produkcji grupy lub organizacji producentów. W przypadku braku danych dotyczących sprzedanej produkcji grupy lub organizacji producentów wsparcie w pierwszym roku oblicza się na podstawie średniej sprzedanej produkcji członków grupy lub organizacji w okresie pięciu lat przed uznaniem grupy, z wyłączeniem wartości najwyższej i najniższej. Taka pomoc musi być udzielana w postaci zryczałtowanej, w formie rocznych rat nie dłużej niż przez pierwszych pięć lat od daty oficjalnego uznania grupy lub organizacji producentów przez właściwy organ na podstawie biznesplanu, i musi mieć charakter degresywny.";

(37)
pkt (586) otrzymuje brzmienie:

"(586) Jeżeli pomocy udziela się w formie rocznych rat, państwa członkowskie wypłacają ostatnią ratę wyłącznie po potwierdzeniu prawidłowej realizacji biznesplanu.";

(38)
pkt (587) otrzymuje brzmienie:

"(587) Intensywność pomocy może wynieść do 100 % kosztów kwalifikowalnych określonych w pkt (584).";

(39)
pkt (588) otrzymuje brzmienie:

"(588) Łączna kwota pomocy musi być ograniczona do 500 000 EUR";

(40)
pkt (594) otrzymuje brzmienie:

"(594) Komisja uzna pomoc na sadzenie, przycinanie, przerzedzanie i wycinkę drzew oraz innej roślinności w istniejących lasach, usuwanie leżących drzew i koszty planowania takich działań, a także pomoc na pokrycie kosztów zwalczania rozprzestrzeniania się szkodników i chorób drzew i zapobiegania mu oraz pomoc na naprawę szkód wyrządzonych przez szkodniki i choroby drzew za zgodną z rynkiem wewnętrznym na mocy art. 107 ust. 3 lit. c) Traktatu, jeżeli spełnia ona wymogi wspólnych zasad oceny i wspólne przepisy mające zastosowanie do sekcji 2.8 części II niniejszych wytycznych, i jeżeli głównym celem takich działań jest przyczynianie się do zachowania lub przywrócenia ekosystemu leśnego i bioróżnorodności lub tradycyjnego krajobrazu.";

(41)
dodaje się pkt (594a) w brzmieniu:

"(594a) Pomoc na pokrycie kosztów zwalczania rozprzestrzeniania się szkodników i chorób drzew i zapobiegania mu oraz pomoc na naprawę szkód wyrządzonych przez szkodniki i choroby drzew może być przyznawana w odniesieniu do następujących kosztów kwalifikowalnych:

(a) środki zapobiegawcze i środki leczenia, w tym przygotowanie gleby do ponownego sadzenia oraz produkty, narzędzia i materiały konieczne do takich działań. Nad metody chemiczne należy przedkładać biologiczne, fizyczne, mechaniczne i inne niechemiczne metody zapobiegania i leczenia, chyba że można wykazać, iż nie są one wystarczające do zapewnienia zadowalającego poziomu kontroli przedmiotowych chorób lub szkodników * ;

(b) koszty wyrównania strat w zniszczonym drzewostanie i przywrócenia wartości rynkowej drzewostanu zniszczonego na podstawie decyzji władz w celu zwalczania przedmiotowych chorób lub szkodników. Przy obliczaniu wartości straty drzewostanu można uwzględnić potencjalny wzrost zniszczonego drzewostanu przed osiągnięciem normalnego wieku wyrębu.

(42)
pkt (619) otrzymuje brzmienie:

"(619) Pomoc musi być zgodna z warunkami pomocy na usługi doradcze, jak ustanowiono w pkt (288), (289) i (303)-(306). Dostawcą usług będzie organ ustanawiający plan urządzenia lasu.";

(43)
w pkt (635) zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"O ile nie wskazano inaczej, koszty kwalifikowalne w odniesieniu do środków pomocy inwestycyjnej wchodzących w zakres rozdziału 3 części II niniejszych wytycznych są ograniczone do następujących kosztów:";

(44)
w pkt (638) zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"O ile nie wskazano inaczej, intensywność pomocy nie może przekraczać:";

(45)
w pkt (638) lit. (f) odesłanie do "pkt (35)" zastępuje się odesłaniem do "pkt (35).31";
(46)
punkt 686 lit. (b) ppkt (iv) otrzymuje brzmienie:

"(iv) system jakości musi być przejrzysty i zapewniać pełną identyfikowalność produktów rolnych;";

(47)
skreśla się pkt (722).
1 Dz.U. C 204 z 1.7.2014, s. 1.
* Dz.U. L 317 z 4.11.2014, s. 56.";
* W odniesieniu do unijnego prawodawstwa w dziedzinie ochrony środowiska: dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/147/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa (Dz.U. L 20 z 26.1.2010, s. 7) (»dyrektywa ptasia«); dyrektywa Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory (Dz.U. L 206 z 22.7.1992, s. 7) (»dyrektywa siedliskowa«); dyrektywa Rady 91/676/EWG z dnia 12 grudnia 1991 r. dotycząca ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego (Dz.U. L 375 z 31.12.1991, s. 1) (»dyrektywa azotanowa«); dyrektywa 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiająca ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej (Dz.U. L 327 z 22.12.2000, s. 1) (ramowa dyrektywa wodna); dyrektywa 2006/118/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. w sprawie ochrony wód podziemnych przed zanieczyszczeniem i pogorszeniem ich stanu (Dz.U. L 372 z 27.12.2006, s. 19) (dyrektywa w sprawie wód podziemnych); dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiająca ramy wspólnotowego działania na rzecz zrównoważonego stosowania pestycydów (Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 71) (»dyrektywa w sprawie zrównoważonego stosowania pestycydów«); rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG (Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1); dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/92/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko (Dz.U. L 26 z 28.1.2012, s. 1) (»dyrektywa w sprawie oceny oddziaływania na środowisko«) oraz, w odpowiednich przypadkach, dyrektywa 2001/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2001 r. w sprawie oceny wpływu niektórych planów i programów na środowisko (Dz.U. L 197 z 21.7.2001, s. 30) (»dyrektywa w sprawie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko«).";
* Rozporządzenie Rady (WE) nr 1217/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. ustanawiające sieć zbierania danych rachunkowych o dochodach i działalności gospodarczej gospodarstw rolnych w Unii Europejskiej (Dz.U. L 328 z 15.12.2009, s. 27).
**) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/220 z dnia 3 lutego 2015 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1217/2009 ustanawiającego sieć zbierania danych rachunkowych o dochodach i działalności gospodarczej gospodarstw rolnych w Unii Europejskiej (Dz.U. L 46 z 19.2.2015, s. 1).";
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 i (WE) nr 1925/2006 oraz uchylenia dyrektywy Komisji 87/250/EWG, dyrektywy Rady 90/496/EWG, dyrektywy Komisji 1999/10/WE, dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, dyrektyw Komisji 2002/67/WE i 2008/5/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 608/2004 (Dz.U. L 304 z 22.11.2011, s. 18).";
* Sprawa T-139/09, Francja przeciwko Komisji, ECLI:EU:T:2012:496.";
* Dz.U. C 249 z 31.7.2014, s. 1.";
* Takiego podejścia wymaga się zgodnie z zasadami zintegrowanej ochrony roślin określonymi w dyrektywie 2009/128/WE ustanawiającej ramy wspólnotowego działania na rzecz zrównoważonego stosowania pestycydów.";

Zmiany w prawie

KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2015.390.4

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Zawiadomienie Komisji zmieniające wytyczne Unii Europejskiej w sprawie pomocy państwa w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich w latach 2014-2020.
Data aktu: 24/11/2015
Data ogłoszenia: 24/11/2015
Data wejścia w życie: 24/11/2015