Zaproszenie do składania wniosków - EACEA/32/2015 - Program Erasmus+, podstawowe działanie 3 - Wsparcie w reformowaniu polityk - Współpraca ze społeczeństwem obywatelskim w obszarze młodzieży.

ZAPROSZENIE DO SKŁADANIA WNIOSKÓW - EACEA/32/2015
Program Erasmus+, podstawowe działanie 3 - Wsparcie w reformowaniu polityk

Współpraca ze społeczeństwem obywatelskim w obszarze młodzieży

(2015/C 338/05)

(Dz.U.UE C z dnia 13 października 2015 r.)

WSTĘP

Współpraca z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego w dziedzinie kształcenia, szkolenia i młodzieży ma ogromne znaczenie dla stworzenia powszechnego poczucia odpowiedzialności i zaangażowania w odniesieniu do strategii i polityki w zakresie uczenia się przez całe życie oraz uwzględnienia pomysłów i problemów zgłaszanych przez zainteresowane strony na wszystkich szczeblach. Jest ona istotna dla podnoszenia świadomości na temat strategii "Europa 2020" na rzecz zatrudnienia i wzrostu gospodarczego, strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia (ET2020), szczególnych agend polityki, takich jak proces boloński w zakresie szkolnictwa wyższego lub proces brugijsko-kopenhaski w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego, a także strategia UE na rzecz młodzieży. Jest również istotna dla zapewnienia aktywnego udziału zainteresowanych stron we wdrażaniu reform polityki w różnych krajach, promowania ich uczestnictwa w programie Erasmus+ i innych programach europejskich oraz rozpowszechniania zasad polityki i wyników programu oraz dobrych praktyk za pośrednictwem rozległych sieci ich członków.

1.

 Cele i zamierzenia

Celem niniejszego zaproszenia do składania wniosków jest udzielenie wsparcia strukturalnego w formie dotacji na działalność europejskim organizacjom pozarządowym (ENGO) oraz sieciom obejmującym kraje UE, które działają w obszarze młodzieży, a także realizują poniższe cele ogólne:
-
podnoszenie świadomości zainteresowanych stron na temat agend polityki w dziedzinie młodzieży, w szczególności strategii UE na rzecz młodzieży,
-
zwiększanie zaangażowania zainteresowanych stron i ich współpracy z organami publicznymi na rzecz wdrażania polityk i reform w obszarze młodzieży, takich jak rekomendacje dla poszczególnych krajów wydane w ramach europejskiego semestru,
-
zwiększanie udziału zainteresowanych stron w działaniach w obszarze młodzieży,
-
zwiększanie zaangażowania zainteresowanych stron w rozpowszechnianie działań i rezultatów polityki i Programu oraz dobrych praktyk wśród ich członków i w szerszym zakresie.

Cele te należy wyraźnie uwzględnić w planach prac, działaniach i opracowaniach organizacji wnioskodawcy.

Ponadto organizacje działające w obszarze młodzieży, które uzyskają wsparcie w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków, powinny prowadzić działania mające na celu:

-
promowanie szans młodych ludzi na rynku pracy, głównie poprzez działania wspierające rozwój kompetencji i umiejętności za pośrednictwem kształcenia pozaformalnego,
-
sprzyjanie upodmiotowieniu młodych ludzi w społeczeństwie i ich udziałowi w procesach decyzyjnych,
-
przyczynianie się do rozwoju osobistego, społecznoedukacyjnego i zawodowego młodych ludzi w Europie,
-
przyczynianie się do rozwoju pracy z młodzieżą na szczeblu europejskim, krajowym, regionalnym i lokalnym,
-
wkład w debatę na temat aspektów polityki, które wpływają na młodych ludzi i organizacje młodzieżowe na szczeblu europejskim, krajowym, regionalnym i lokalnym, lub rozwój tych aspektów,
-
promowanie międzykulturowego kształcenia, szacunku dla różnorodności i wartości takich jak solidarność, równość szans i prawa człowieka wśród młodych ludzi w Europie,
-
promowanie integracji społecznej młodych ludzi mających mniejsze szanse,
-
przyczynienie się do wcielenia w życie Oświadczenia w sprawie promowania, poprzez kształcenie, obywatelstwa i wspólnych wartości, jakimi są wolność, tolerancja i niedyskryminacja, przyjętego w Paryżu w dniu 17 marca 2015 r., np. poprzez uwzględnienie w programach prac promowania edukacji obywatelskiej, dialogu międzykulturowego i demokracji obywatelskiej.

2.

 Kwalifikowalność

2.1.

 Kwalifikujący się wnioskodawcy

Zaproszenie jest kierowane do dwóch kategorii organizacji: Europejskie organizacje pozarządowe (ENGO) i sieci obejmujące kraje UE (sieci nieformalne).

W kontekście współpracy ze społeczeństwem obywatelskim w obszarze młodzieży stosowane będą następujące definicje:

Kategoria 1: Europejska organizacja pozarządowa (ENGO) musi:

-
działać za pośrednictwem formalnie uznanej struktury, w której skład będą wchodzić:
a)
europejski organ/sekretariat (wnioskodawca) legalnie zarejestrowany od co najmniej jednego roku w kwalifikującym się kraju na dzień złożenia wniosku oraz
b)
krajowe organizacje/oddziały w co najmniej dwunastu kwalifikujących się krajach, statutowo powiązane z europejskim organem/sekretariatem,
-
aktywnie działać w obszarze młodzieży oraz prowadzić działania wspierające wdrożenie obszarów działania strategii UE na rzecz młodzieży,
-
angażować młodych ludzi w zarządzanie i sprawowanie nadzoru nad organizacją.

Kategoria 2: Sieć obejmująca kraje UE (sieć nieformalna) musi:

-
składać się z autonomicznych pod względem prawnym organizacji nienastawionych na zysk, działających aktywnie w obszarze młodzieży oraz prowadzących działania wspierające wdrożenie obszarów działania strategii UE na rzecz młodzieży,
-
działać za pośrednictwem nieformalnej struktury zarządzania, w której skład będą wchodzić:
a)
organizacja legalnie zarejestrowana w kwalifikującym się kraju od co najmniej jednego roku na dzień złożenia wniosku, pełniąca funkcje koordynujące i wspierające sieć na szczeblu europejskim (wnioskodawca); oraz
b)
inne organizacje zarejestrowane w co najmniej dwunastu kwalifikujących się krajach,
-
angażować młodych ludzi w zarządzanie i sprawowanie nadzoru nad siecią.

2.2.

 Kwalifikujące się kraje

Wnioski mogą składać osoby prawne zarejestrowane w jednym z następujących państw:
-
państwa członkowskie UE: Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Republika Czeska, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Niderlandy, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niemcy, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Węgry, Wielka Brytania, Włochy,
-
kraje Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) należące do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG): Islandia, Liechtenstein, Norwegia,
-
kraje kandydujące będące beneficjentami strategii przedakcesyjnej, zgodnie z ogólnymi zasadami oraz ogólnymi warunkami i ustaleniami określonymi w umowach ramowych zawartych z tymi krajami w celu ich uczestnictwa w programach UE: była jugosłowiańska republika Macedonii i Turcja.

3.

 Działania

Organ wnioskujący musi przedstawić spójny plan pracy obejmujący działania na rzecz młodzieży nienastawione na zysk, które będą zgodne z celami niniejszego zaproszenia.

Działania te powinny obejmować przede wszystkim:

-
programy pozaformalnego i nieformalnego kształcenia i programy działania skierowane do młodych ludzi i osób pracujących z młodzieżą,
-
działania mające na celu jakościowy rozwój pracy z młodzieżą,
-
działania mające na celu rozwój i promowanie narzędzi do zapewnienia przejrzystości i uznania kwalifikacji w obszarze młodzieży,
-
seminaria, spotkania, warsztaty, konsultacje, debaty z udziałem młodych ludzi na temat polityki dotyczącej młodzieży i/lub kwestii europejskich,
-
konsultacje z młodzieżą, których wyniki zostaną wykorzystane w tworzeniu zorganizowanego dialogu w obszarze młodzieży,
-
działania promujące aktywne uczestnictwo młodych ludzi w demokratycznym życiu,
-
działania promujące kształcenie i porozumienie międzykulturowe w Europie,
-
działania i narzędzia medialne i komunikacyjne dotyczące młodzieży i kwestii europejskich.

Ani krajowe agencje zarządzające programem Erasmus+, ani organizacje, w których większość członków (2/3 lub więcej) stanowią krajowe agencje zarządzające programem Erasmus+, nie są kwalifikującymi się wnioskodawcami w ramach niniejszego zaproszenia.

4.

 Mechanizmy finansowania

Niniejsze zaproszenie do składania wniosków umożliwia składanie wniosków o roczne dotacje na działalność.

Roczne dotacje na działalność obejmują krótkoterminową współpracę na szczeblu europejskim. Wnioski muszą zawierać szczegółowy dwunastomiesięczny program prac (roczny program prac) na rok 2016 wraz z informacjami niezbędnymi do obliczenia wysokości dotacji.

Całkowity budżet przewidziany w roku 2016 na współpracę ze społeczeństwem obywatelskim w dziedzinie młodzieży wynosi 3 800 000 EUR i jest rozdysponowany w następujący sposób:

-
3 200 000 EUR - zarezerwowane dla beneficjentów, którzy podpisali ramowe umowy partnerstwa w ramach współpracy ze społeczeństwem obywatelskim w dziedzinie młodzieży w 2015 r.; a zatem kwota ta nie jest dostępna w ramach niniejszego zaproszenia,
-
600 000 EUR - dostępne dla wnioskodawców ubiegających się o roczną dotację na działalność w ramach niniejszego zaproszenia.

Maksymalna kwota rocznej dotacji na działalność wyniesie 35 000 EUR.

Orientacyjny podział budżetu:

-
organom z kategorii 1 (ENGO) działającym wyłączenie na rzecz młodzieży zostanie przyznane ok. 70 % środków z dostępnego budżetu,
-
organom z kategorii 1 (ENGO) o szerszym zakresie działania, w tym prowadzących działania na rzecz młodzieży, zostanie przyznane ok. 10 % środków z dostępnego budżetu,
-
organom z kategorii 2 (sieciom obejmującym kraje UE) działającym wyłączenie na rzecz młodzieży zostanie przyznane ok. 20 % środków z dostępnego budżetu.

Agencja zastrzega sobie prawo do nieprzyznania wszystkich dostępnych funduszy.

5.

 Kryteria przyznania dotacji

Jakość kwalifikujących się wniosków zostanie oceniona w oparciu o następujące kryteria 1 :
-
istotność (maksymalnie 30 punktów),
-
jakość projektu i wdrożenia planu pracy (maksymalnie 20 punktów),
-
profil i liczba uczestników i krajów biorących udział w działaniach (maksymalnie 20 punktów),
-
oddziaływanie, rozpowszechnianie i trwałość (maksymalnie 30 punktów). Finansowanie mogą otrzymać tylko wnioskodawcy,
-
którzy uzyskają co najmniej 60 punktów ogółem, oraz
-
co najmniej połowę maksymalnej liczby punktów dla każdego z powyższych kryteriów (tj. minimum 15 punktów dla kryteriów "Istotność" i "Oddziaływanie, rozpowszechnianie i trwałość" oraz minimum 10 punktów dla kryteriów "Jakość projektu i wdrożenia planu pracy" i "Profil i liczba uczestników i krajów biorących udział w działaniach").

6.

 Składanie wniosków

Wniosek należy złożyć z wykorzystaniem elektronicznego formularza wniosku o dotację (e-formularza). E-formularz jest dostępny w języku angielskim, francuskim i niemieckim pod następującym adresem: http://eacea.ec.europa.eu/documents/eforms_en. Formularz należy odpowiednio wypełnić w jednym z języków urzędowych UE.

Prawidłowo wypełniony e-formularz należy złożyć w terminie do dnia 26 listopada 2015 r., do godz. 12.00 (południe, czas brukselski), wraz odpowiednimi załącznikami 2 :

1.
Oświadczenie

Dodatkowe obowiązkowe załączniki 3 należy przesłać Agencji pocztą elektroniczną przed upływem powyższego terminu.

7.

 Informacje dodatkowe

Wnioski muszą spełniać warunki zawarte we wskazówkach dotyczących składania wniosków - Zaproszenie do składania wniosków EACEA/32/2015, dostępnych w internecie pod następującym adresem:

https://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus/funding/civil-society-cooperation-in-field-youth-eacea322015_en

1 Więcej informacji na temat kryteriów przyznawania dotacji - zob. sekcja 9 wskazówek dotyczących składania wniosków.
2 Wszelkie dodatkowe dokumenty administracyjne określone we wskazówkach dotyczących składania wniosków należy przesłać pocztą elektroniczną do Agencji Wykonawczej do spraw Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego w terminie do 26.11.2015 r. (południe, czas brukselski) na następujący adres: EACEA-YOUTH@ec.europa.eu.
3 Dodatkowe informacje na temat załączników, jakie należy przedłożyć, znajdują się w sekcji 14 wskazówek dotyczących składania wniosków.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2015.338.5

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Zaproszenie do składania wniosków - EACEA/32/2015 - Program Erasmus+, podstawowe działanie 3 - Wsparcie w reformowaniu polityk - Współpraca ze społeczeństwem obywatelskim w obszarze młodzieży.
Data aktu: 13/10/2015
Data ogłoszenia: 13/10/2015