(2015/C 261/03)(Dz.U.UE C z dnia 8 sierpnia 2015 r.)
Spis treści
1. Wprowadzenie
2. Zakres i cele
2.1. Zakres wytycznych
2.2. Cele
3. Metodologia
3.1. Podmioty i harmonogram
3.2. Proces
3.2.1. Ocena ryzyka
3.2.2. Planowanie zarządzania ryzykiem
3.2.3. Wdrażanie środków zapobiegania ryzyku i zapewnienia gotowości
3.3. Rola wytycznych
4. Treść oceny
4.1. Ocena ryzyka
4.2. Planowanie zarządzania ryzykiem
4.3. Wdrażanie środków zapobiegania ryzyku i zapewnienia gotowości
5. Streszczenie
6. Wykaz odniesień i istotnych dokumentów
1 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 924).
2 Tamże, art. 6 lit. c).
3 Tamże, art. 5 lit. f).
4 Zob. "Overview of natural and man-made disaster risk in the EU" [Przegląd ryzyka klęsk żywiołowych i katastrof spowodowanych przez człowieka w UE], SWD(2014) 134 final z 8.4.2014.
5 13375/14.
6 "Commission Risk Assessment and Mapping Guidelines for Disaster Management" [Wytyczne Komisji dotyczące oceny ryzyka i planowania w zarządzaniu katastrofami], SEC(2010) 1626 final z 21.12.2010.
7 Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, "Boosting Resilience through Innovative Risk Governance" [Zwiększanie odporności dzięki innowacyjnemu zarządzaniu ryzykiem], OECD Reviews of Risk Management Policies, 2014, s. 48-51, ISBN 978-92-64-20910-7.
8 To może oznaczać zgromadzenie międzynarodowej grupy ekspertów, która będzie mogła wspierać ocenę na wszystkich etapach tego procesu, a także stworzenie programu wzajemnej weryfikacji, za pomocą którego państwa członkowskie będą mogły uczyć się od siebie nawzajem zarządzania ryzykiem związanym z klęskami żywiołowymi.
9 Skutki zagrożeń częściowo zależą od istniejących środków ograniczających i zapobiegawczych. W ocenie ryzyka uwzględnia się istniejące środki w celu oceny skutków, prawdopodobieństwa wystąpienia i hierarchii ważności rodzajów ryzyka.
10 SEC(2010), 1626 final z 21.12.2010, s. 29.
11 Podczas planowania powinno się uwzględnić plany opracowane w odniesieniu do sektorowych rodzajów ryzyka, na przykład plany zarządzania ryzykiem powodziowym opracowane na podstawie dyrektywy powodziowej (dyrektywa 2007/60/WE).
12 Strona 30 wytycznych dotyczących oceny ryzyka.