Przedłużenie niektórych terminów określonych w zaleceniu ERRS/2012/2 w sprawie finansowania instytucji kredytowych (ERRS/2014/4).

DECYZJA EUROPEJSKIEJ RADY DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO
z dnia 16 września 2014 r.
w sprawie przedłużenia niektórych terminów określonych w zaleceniu ERRS/2012/2 w sprawie finansowania instytucji kredytowych

(ERRS/2014/4)

(2015/C 22/04)

(Dz.U.UE C z dnia 23 stycznia 2015 r.)

RADA GENERALNA EUROPEJSKIEJ RADY DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1092/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie unijnego nadzoru makroostrożnościowego nad systemem finansowym i ustanowienia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego 1 , w szczególności art. 3 ust. 2 lit. b), f) i g), art. 4 ust. 2, art. 16 ust. 2 i art. 17,

uwzględniając decyzję Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2011/1 z dnia 20 stycznia 2011 r. ustanawiającą regulamin Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego 2 , w szczególności art. 19 i art. 20,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 20 grudnia 2012 r. Rada Generalna Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego (ERRS) przyjęła rozporządzenie ERRS/2012/2 3 . Zalecenie ma na celu zachęcanie instytucji finansowych do wypracowywania trwałych struktur finansowania.

(2) Aby zapewnić realizację celów zalecenia ERRS/2012/2, zwrócono się do krajowych organów nadzorczych, krajowych organów ds. nadzoru makroostrożnościowego oraz Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (EUNB) o podjęcie określonych działań w terminach określonych w dziale 2 ust. 3.

(3) W dniu 31 grudnia 2013 r. Rada Generalna zdecydowała o przedłużeniu tych terminów o sześć i dwanaście miesięcy. Zgodnie ze zmienionym harmonogramem krajowe organy nadzorcze właściwe w zakresie nadzoru bankowego oraz krajowe organy nadzorcze i inne organy mające kompetencje makroostrożnościowe przesyłają ERRS sprawozdanie okresowe zawierające wstępną ocenę wyników implementacji zaleceń A(1), A(2) i A(3) do dnia 30 czerwca 2015 r. i sprawozdania końcowego do dnia 31 stycznia 2016 r. EUNB powinien przedstawić pierwsze sprawozdanie z monitorowania zalecenia A(5) do dnia 30 czerwca 2015 r. oraz sprawozdanie końcowe do dnia 30 września 2015 r. Niektórzy adresaci stwierdzili jednak, że dotrzymanie wyznaczonych terminów nie będzie w pełni możliwe.

(4) Nadrzędnym celem ERRS jest zapobieganie ryzykom systemowym lub ograniczanie ich w sposób szybki i skuteczny. Rada Generalna uznała, że dalsze sześciomiesięczne opóźnienie wstępnego sprawozdania z monitorowania składanego przez właściwe organy nadzorcze w odniesieniu do zaleceń A(1), A(2) i A(3) oraz dalsze dziewięciomiesięczne opóźnienie wstępnego sprawozdania z monitorowania składanego przez właściwe organy nadzorcze w odniesieniu do zalecenia A(5) nie zagroziłyby prawidłowemu funkcjonowaniu rynków finansowych ani nie skutkowałoby niewdrożeniem zaleceń.

(5) W związku z powyższym Rada Generalna zdecydowała o przedłużeniu terminów określonych w zaleceniu ERRS/2012/2 w odniesieniu do zaleceń A(1), A(2), A(3) o sześć miesięcy, a w odniesieniu do A(5) - o dziewięć miesięcy, w celu zapewnienia krajowym organom nadzorczym i EUNB wystarczającego czasu na podjęcie kroków niezbędnych do wdrożenia odpowiednich zaleceń,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiany zalecenia ERRS/2012/2

W zaleceniu ERRS/2012/2 wprowadza się następujące zmiany:

1)
dział 2 ust. 3 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Zalecenie A - krajowe organy nadzorcze właściwe w zakresie nadzoru bankowego, krajowe organy nadzorcze i inne organy mające kompetencje makroostrożnościowe oraz EUNB przekazują informacje zgodnie z następującym harmonogramem:

a) do dnia 31 grudnia 2015 r. krajowe organy nadzorcze właściwe w zakresie nadzoru bankowego przekazują ERRS sprawozdanie okresowe zawierające wstępną ocenę wyników implementacji zaleceń A(1) i A(2);

b) do dnia 31 lipca 2016 r. krajowe organy nadzorcze właściwe w zakresie nadzoru bankowego przekazują ERRS i Radzie sprawozdanie końcowe w sprawie zaleceń A(1) i A(2);

c) do dnia 31 grudnia 2015 r. krajowe organy nadzorcze i inne organy mające kompetencje makroostrożnościowe przekazują ERRS sprawozdanie okresowe zawierające wstępną ocenę wyników implementacji zalecenia A(3);

d) do dnia 30 września 2016 r. krajowe organy nadzorcze i inne organy mające kompetencje makroostrożnościowe przekazują ERRS i Radzie sprawozdanie końcowe w sprawie implementacji zalecenia A(3);

e) do dnia 30 czerwca 2014 r. EUNB przekazuje ERRS i Radzie wytyczne, o których mowa w zaleceniu A(4);

f) do dnia 31 marca 2016 r. EUNB przekazuje ERRS sprawozdanie okresowe zawierające wstępną ocenę wyników implementacji zalecenia A(5);

g) do dnia 30 czerwca 2016 r. EUNB przekazuje ERRS i Radzie sprawozdanie końcowe w sprawie implementacji zalecenia A(5)";

2)
w załączniku pkt V.1.3.1 otrzymuje brzmienie:

"V.1.3.1. Terminy

Krajowe organy nadzorcze odpowiedzialne za nadzór bankowy, krajowe organy nadzorcze i inne organy mające kompetencje w zakresie nadzoru makroostrożnościowego oraz EUNB informują ERRS i Radę o działaniach podjętych w celu realizacji tego zalecenia, a w razie niepodjęcia działań przedstawiają odpowiednie uzasadnienie, w następujących terminach:

a) do dnia 31 grudnia 2015 r. krajowe organy nadzorcze właściwe w zakresie nadzoru bankowego przekazują ERRS sprawozdanie okresowe zawierające wstępną ocenę wyników implementacji zaleceń A(1) i A(2);

b) do dnia 31 lipca 2016 r. krajowe organy nadzorcze właściwe w zakresie nadzoru bankowego przekazują ERRS i Radzie sprawozdanie końcowe w sprawie zaleceń A(1) i A(2);

c) do dnia 31 grudnia 2015 r. krajowe organy nadzorcze i inne organy mające kompetencje makroostrożnościowe przekazują ERRS sprawozdanie okresowe zawierające wstępną ocenę wyników implementacji zalecenia A(3);

d) do dnia 30 września 2016 r. krajowe organy nadzorcze i inne organy mające kompetencje makroostrożnościowe przekazują ERRS i Radzie sprawozdanie końcowe w sprawie implementacji zalecenia A(3);

e) do dnia 30 czerwca 2014 r. EUNB przekazuje ERRS i Radzie wytyczne, o których mowa w zaleceniu A(4);

f) do dnia 31 marca 2016 r. EUNB przekazuje ERRS sprawozdanie okresowe zawierające wstępną ocenę wyników implementacji zalecenia A(5);

g) do dnia 30 czerwca 2016 r. EUNB przekazuje ERRS i Radzie sprawozdanie końcowe w sprawie implementacji zalecenia A(5)".

Artykuł  2

Publikacja

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana na stronie internetowej ERRS z dniem jej wejścia w życie.

Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej zatwierdzenia.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 16 września 2014 r.

Mario DRAGHI

Prezes ERRS

1 Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 1.
2 Dz.U. C 58 z 24.2.2011, s. 4.
3 Zalecenie Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie finansowania instytucji kredytowych (Dz.U. C 119 z 25.4.2013, s. 1).

Zmiany w prawie

KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2015.22.8

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Przedłużenie niektórych terminów określonych w zaleceniu ERRS/2012/2 w sprawie finansowania instytucji kredytowych (ERRS/2014/4).
Data aktu: 16/09/2014
Data ogłoszenia: 23/01/2015
Data wejścia w życie: 16/09/2014