Pomoc państwa - Belgia - Pomoc państwa SA.37667 (2015/C) (ex 2015/NN) - Belgijski system interpretacji indywidualnych prawa podatkowego dotyczących opodatkowania nadmiernych zysków - art. 185 § 2 lit. b) CIR92 - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

POMOC PAŃSTWA - BELGIA
Pomoc państwa SA.37667 (2015/C) (ex 2015/NN)

Belgijski system interpretacji indywidualnych prawa podatkowego dotyczących opodatkowania nadmiernych zysków - art. 185 § 2 lit. b) CIR92

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2015/C 188/04)

(Dz.U.UE C z dnia 5 czerwca 2015 r.)

Pismem z dnia 3 lutego 2015 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Belgię o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks + 32 22961242

E-mail: stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom belgijskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

PROCEDURA

Pismem z dnia 19 grudnia 2013 r. Komisja zwróciła się do władz belgijskich o udzielenie informacji dotyczących belgijskiego systemu interpretacji indywidualnych prawa podatkowego dotyczących opodatkowania nadmiernych zysków przewidzianego w art. 185§ 2 lit. b) CIR92 (fr. code des impôts sur le revenu - belgijski kodeks podatkowy w zakresie podatków dochodowych), prosząc m.in. o przedstawienie przeglądu wszystkich interpretacji indywidualnych wydanych w tej sprawie.

OPIS ŚRODKÓW, W ODNIESIENIU DO KTÓRYCH KOMISJA WSZCZYNA POSTĘPOWANIE

Belgijski "system opodatkowania nadmiernych zysków" umożliwia belgijskim przedsiębiorstwom należącym do grup przedsiębiorstw międzynarodowych znaczne obniżanie swojej podstawy opodatkowania (w większości przypadków o ponad połowę). Od czasu wprowadzenia w 2004 r. systemu opodatkowania nadmiernych zysków skorzystało z niego około 50 przedsiębiorstw. Wdrażanie systemu polega na wydawaniu wiążących interpretacji indywidualnych prawa podatkowego.

Podstawa prawna dla systemu nadmiernych zysków w prawie belgijskim określa, że stanowi ona transpozycję do prawa belgijskiego zasad regulujących ceny transferowe w warunkach rynkowych, zawartych w art. 9 modelowej konwencji podatkowej OECD. Pozwala ona na jednostronną korektę w dół, tj. obniżenie podstawy opodatkowania podatnika, jeżeli podatnik twierdzi, że zaksięgowane przez niego zyski byłyby niższe, gdyby zastosowano zasadę ceny rynkowej.

OCENA ŚRODKÓW POMOCY

Zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (sprawy połączone C-182/03 i C-217/03 Forum 187) interpretacje indywidualne prawa podatkowego mogą przynosić korzyść przedsiębiorstwu, na rzecz którego je wydano, jeśli zatwierdza się w nich porozumienie cenowe odbiegające od warunków, jakie zostałyby ustalone między niezależnymi podmiotami rynkowymi (zasada ceny rynkowej).

Zasadniczo, zgodnie z wytycznymi OECD i przepisami dotyczącymi zasady ceny rynkowej, jeśli inne państwo uważa, że w związku z zasadą ceny rynkowej niezbędne jest skorygowanie w górę podstawy opodatkowania podmiotu należącego do grupy podlegającej jurysdykcji tego państwa, wzywa się Belgię, by przeprowadziła "odpowiednią korektę w dół" dla odnośnego podmiotu belgijskiego. Władze belgijskie stosują jednak ten przepis aktywnie w celu obniżania podstawy opodatkowania przedsiębiorstw międzynarodowych i korygowania tzw. nadmiernych zysków, przy czym praktyka ta nie stanowi odpowiedzi na jakieś uprzednie skorygowanie w górę dokonane przez inne państwo.

W tym celu pomija się rzeczywisty zysk księgowy odnotowany w Belgii i obniża się go o różnicę między rzeczywistym zyskiem a zyskiem szacowanym jako wystarczający, w przypadku gdyby hipotetyczne ceny transferowe między różnymi podmiotami grupy były cenami rynkowymi. Zysk księgowy podmiotu belgijskiego odzwierciedla rzeczywistą przydzieloną mu przez przedsiębiorstwo międzynarodowe część jego dochodów, z uwzględnieniem wszelkich oszczędności i synergii w ramach grupy. Jeżeli międzynarodowa grupa uznała, że należy dokonać korekty tego przydziału, powinno to zasadniczo przekładać się na płatności dokonane w celu zapłaty za usługi lub korzyści przekazane przez grupę lub wykorzystanie określonych aktywów niematerialnych i prawnych przez inne podmioty grupy. W przedmiotowej sprawie korekty dotyczące cen transferowych nie są stosowane z powodu braku wiarygodnych cen za usługi lub towary przekazywane między przedsiębiorstwami należącymi do grupy, lecz mimo istnienia takich cen. W związku z tym Komisja na obecnym etapie uważa, że wspomniany system opiera się na niewłaściwej i nadmiernie korzystnej interpretacji zasady ceny rynkowej i uregulowań OECD dotyczących cen transferowych.

Na obecnym etapie Komisja uważa, że art. 185§ 2 lit. b) CIR92 wraz ze spójną praktyką interpretacji indywidualnych prawa podatkowego stanowi system, który zapewnia selektywną korzyść równoważną z pomocą państwa. Korzyść ta wynika z obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty należnego podatku na skutek niewłaściwego zastosowania zasady ceny rynkowej i jest prima facie selektywna, ponieważ jest dostępna jedynie dla przedsiębiorstw międzynarodowych oraz wymaga dokonania inwestycji lub utworzenia miejsc pracy w Belgii. Nie ma uzasadnienia dla selektywnego traktowania "zgodnie z charakterem lub ogólną strukturą systemu podatkowego", ponieważ wspomnianej korekty dokonuje się aktywnie i jednostronnie, bez względu na ewentualne rzeczywiste ryzyko podwójnego opodatkowania. Biorąc pod uwagę, że pomoc taka stanowiłaby nową pomoc oraz że żadne z odstępstw przewidzianych w art. 107 ust. 2 i 3 nie ma zastosowania, Komisja podjęła decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego.

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2015.188.24

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Belgia - Pomoc państwa SA.37667 (2015/C) (ex 2015/NN) - Belgijski system interpretacji indywidualnych prawa podatkowego dotyczących opodatkowania nadmiernych zysków - art. 185 § 2 lit. b) CIR92 - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 05/06/2015
Data ogłoszenia: 05/06/2015