Pomoc państwa - Finlandia - Pomoc państwa SA.33846 (2015/C) (ex 2014/NN) (ex 2011/CP) Helsingin Bussiliikenne Oy - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

POMOC PAŃSTWA - FINLANDIA
Pomoc państwa SA.33846 (2015/C) (ex 2014/NN) (ex 2011/CP) Helsingin Bussiliikenne Oy

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2015/C 116/03)

(Dz.U.UE C z dnia 10 kwietnia 2015 r.)

Pismem z dnia 16 stycznia 2015 r., zamieszczonym w autentycznych wersjach językowych na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Finlandię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma; uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Registry

B-1049 Bruxelles

Belgia

Nr faksu: + 32 22961242

E-mail: stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom fińskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

PROCEDURA

W dniach 31 października i 15 listopada 2011 r. Komisja otrzymała skargę złożoną przez przedsiębiorstwa Nobina Sverige AB, Nobina Finland Oy i Nobina AB ("skarżący") w sprawie potencjalnej pomocy państwa na rzecz przewoźnika autobusowego Helsingin Bussiliikenne Oy ("HelB").

W lutym, maju, lipcu, wrześniu i październiku 2012 r., styczniu, lutym, maju, czerwcu, październiku, listopadzie i grudniu 2013 r. oraz styczniu, marcu, kwietniu, październiku i listopadzie 2014 r. miała miejsce wymiana korespondencji w tej sprawie z władzami fińskimi i skarżącymi.

OPIS ŚRODKÓW, W ODNIESIENIU DO KTÓRYCH KOMISJA WSZCZYNA POSTĘPOWANIE

HelB jest spółką będącą w 100 % własnością miasta Helsinki (zwanego dalej "miastem"). Została ona utworzona w dniu 1 stycznia 2005 r. w drodze zakupu aktywów i pasywów HKL Bussiliikenne - odrębnej jednostki gospodarczej miasta - przez należące do miasta przedsiębiorstwo transportowe Suomen Turistiauto Oy ("STA"). Według skarżących przedsiębiorstwo HelB lub jego poprzednicy HKL Bussiliikenne i STA otrzymali szereg środków pomocy państwa w latach 1994-2012.

(i)
Skarżący twierdzą, po pierwsze, że miasto nie wymagało od HelB i jego poprzedników zapewnienia stopy zwrotu, której zwykle wymagałby inwestor prywatny w przypadku podjęcia takiej inwestycji.
(ii)
Skarżący twierdzą również, że w szeregu pożyczek udzielonych przez miasto przedsiębiorstwu HelB lub jego poprzednikom występował element pomocy państwa, gdyż stopa oprocentowania była rzekomo niższa niż stopa oferowana w warunkach rynkowych.
-
W maju 2002 r. miasto przyznało HKL Bussiliikenne pożyczkę w wysokości 14,5 mln EUR przeznaczoną na sfinansowanie zakupu sprzętu związanego z transportem autobusowym. Oprocentowanie tej pożyczki na zakup sprzętu ustalono na poziomie 12-miesięcznej stopy EURIBOR powiększonej o 0,05 % marży.
-
W dniu 1 stycznia 2005 r., kiedy utworzono przedsiębiorstwo HelB, miasto udzieliło HelB pożyczki kapitałowej w wysokości 15,9 mln EUR przy oprocentowaniu 6 %. Ponadto w dniach 31 stycznia 2011 r. i 23 maja 2012 r. miasto przyznało HelB dwie pożyczki kapitałowe w wysokości odpowiednio 5,8 mln EUR i 8 mln EUR przy oprocentowaniem 6 %.
(iii)
Wreszcie, skarżący twierdzą, że miała miejsce również pomoc państwa w formie zbyt niskich cen w odniesieniu do dwóch środków związanych z zajezdnią autobusową Ruskeasuo ("zajezdnia") będącą własnością wspólnego przedsiębiorstwa obrotu nieruchomościami należącego w 67 % do miasta i w 33 % do HelB.
-
Miasto poddzierżawiło HelB część zajezdni w zamian za czynsz w wysokości 3-3,50 EUR/m2 miesięcznie w latach 2000-2006, a później w wysokości 7,80 EUR/m2.
-
Przedsiębiorstwo prowadzące zajezdnię dzierżawi od miasta grunt, na którym znajduje się zajezdnia. Pierwotny czynsz w latach 1996-2008 wynosił 4,33 EUR/m2. Po renegocjacji umowy czynsz ten podniesiono do poziomu 4,70 EUR/m2 w latach 2009-2015 i 6 EUR/m2 w latach 2016-2038. Wydaje się, że w latach 2006, 2007 i 2008 przedsiębiorstwo prowadzące zajezdnię nie zapłaciło żadnego czynszu za dzierżawę gruntu.

OCENA ŚRODKÓW POMOCY

W odniesieniu do rzekomo niewystarczającego zwrotu z kapitału Komisja zauważa, że stopa zwrotu z inwestycji, która na pierwszy rzut oka może wydawać się zbyt niska, nie stanowi pomocy państwa per se, a zwrot z inwestycji musi być oceniany indywidualnie w każdym przypadku. Mimo że Komisja uważa, iż nie jest konieczne dokonanie odrębnej oceny tego środka, to jednak przyznaje, że stopa zwrotu stanowi istotny wskaźnik zgodności zachowania inwestora z warunkami rynkowymi.

Jeśli chodzi o pożyczkę na zakup sprzętu przyznaną przedsiębiorstwu HKL Bussiliikenne w 2002 r., Komisja ma wątpliwości, czy przyjęte oprocentowanie było zgodne z zasadami rynkowymi, zważywszy że odzwierciedlało ono oprocentowanie uzyskane przez miasto na rynkach finansowych w odniesieniu do pierwotnej pożyczki, bez uwzględnienia rzeczywistej sytuacji beneficjenta. Ponadto wydaje się, że w wysokości oprocentowania nie uwzględniono odpowiednio braku zabezpieczenia pożyczki.

W odniesieniu do pożyczek kapitałowych wydaje się, że pożyczki te są bardzo podobne do pożyczek udziałowców i że nie są one porównywalne ze zwykłymi pożyczkami bankowymi. W odniesieniu do pożyczki kapitałowej z 2005 r. Komisja zwraca uwagę, że przed utworzeniem nowego przedsiębiorstwa (tj. HelB) będącego następcą poprzedniego i udzieleniem mu pożyczki kapitałowej w wysokości 15,9 mln EUR inwestor rynkowy nastawiony na zysk rozważyłby, czy pod względem gospodarczym nie byłoby korzystniejsze przeprowadzenie likwidacji przedsiębiorstw HKL Bussiliikenne i STA. Komisja ma ponadto wątpliwości, czy rozsądny inwestor prywatny udzieliłby HelB pożyczki kapitałowej w 2005 r. przy oprocentowaniu 6 %, biorąc pod uwagę cechy szczególne pożyczki kapitałowej jako rodzaju długu podporządkowanego bez zabezpieczenia.

W odniesieniu do pożyczki kapitałowej z 2011 r. Komisja ma również wątpliwości, czy można ją uznać za zgodną z warunkami rynkowymi, zważywszy na znaczące straty HelB w tamtym okresie oraz ujemny kapitał własny. Te same wątpliwości pojawiają się w odniesieniu do pożyczki kapitałowej z 2012 r., zwłaszcza że żadna z wcześniejszych pożyczek kapitałowych nie została spłacona.

Jeśli chodzi o środki dotyczące zajezdni, Komisja nie może automatycznie wykluczyć zaistnienia nienależnych korzyści w związku z czynszem z tytułu poddzierżawy obiektu, zważywszy że został on ustalony poza postępowaniem przetargowym i bez wyceny niezależnego rzeczoznawcy. Wydaje się ponadto, że miesięczny czynsz jest niewielki, biorąc pod uwagę centralne położenie zajezdni i fakt, że była ona, przynajmniej od 2008 r., w pełni zmodernizowana. Również czynsz za dzierżawę gruntu nie został ustalony w postępowaniu przetargowym. Ponadto metoda zastosowana przez miasto do ustalenia wysokości czynszu nie jest zrozumiała dla Komisji i wydaje się, że nie jest ona zbliżona do niezależnej wyceny. Fińskie władze nie przedstawiły przekonujących argumentów, które pozwoliłyby Komisji stwierdzić, że zwolnienie przedsiębiorstwa zajezdni (a zatem HelB) z obowiązku opłacania czynszu za lata 2006, 2007 i 2008 było uzasadnione.

W związku z tym Komisja na obecnym etapie jest zdania, że pożyczka na zakup sprzętu i pożyczki kapitałowe oraz środki dotyczące zajezdni Ruskeasuo stanowią pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. Komisja ma również wątpliwości co do zgodności tych środków z rynkiem wewnętrznym.

Z powodów określonych powyżej Komisja podjęła decyzję o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w odniesieniu do zgłoszonej pomocy na restrukturyzację.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka niezgodna z prawem pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2015.116.22

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Finlandia - Pomoc państwa SA.33846 (2015/C) (ex 2014/NN) (ex 2011/CP) Helsingin Bussiliikenne Oy - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 10/04/2015
Data ogłoszenia: 10/04/2015