Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Kolegium Policyjnego za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami Kolegium.

SPRAWOZDANIE DOTYCZĄCE SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO
Europejskiego Kolegium Policyjnego za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami Kolegium

(2014/C 442/06)

(Dz.U.UE C z dnia 10 grudnia 2014 r.)

Wprowadzenie

1.
Europejskie Kolegium Policyjne (zwane dalej "Kolegium", inaczej "CEPOL") z siedzibą w Bramshill zostało ustanowione decyzją Rady 2000/820/WSiSW 1 uchyloną w 2005 r. i zastąpioną decyzją Rady 2005/681/WSiSW 2 . Kolegium działa jako sieć łącząca krajowe policyjne instytucje szkoleniowe w państwach członkowskich w celu szkolenia wyższych funkcjonariuszy policji z wykorzystaniem wspólnych standardów 3 .

Informacje leżące u podstaw poświadczenia wiarygodności

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Kolegium systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Kolegium obejmujące sprawozdanie finansowe 4 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 5 za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2013 r.; jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
4. Kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Kolegium oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw 6 :
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Kolegium obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 7 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Kolegium po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Kolegium na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Kolegium we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 8 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Kolegium oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Kolegium nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone w celu zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.
7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Kolegium przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2013 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Kolegium za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2013 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
10.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM

11.
Z kwoty 1,7 mln euro środków, na które zaciągnięto zobowiązania, przeniesionych z 2012 r. w roku 2013 anulowano 0,3 mln euro (17,6 %). Spowodowane to było przede wszystkim niższymi niż przewidywano zwrotami kosztów w ramach umów o dotację na 2012 r. (0,21 mln euro czyli 70 % anulowanych przeniesień), co sugeruje potrzebę uzyskiwania od beneficjentów bardziej precyzyjnych informacji na koniec roku o faktycznie poniesionych kosztach.
12.
W 2013 r. poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, wynosił pomiędzy 92 % a 95 %, co sugeruje, że zobowiązania prawne zaciągano w sposób terminowy. Poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, przeniesionych na 2014 r. był wysoki w tytule II (wydatki administracyjne), gdzie wyniósł 145 410 euro (30,5 %). Wynika to jednak w większości z przyczyn niezależnych od Kolegium, takich jak przypadające na 2014 r. płatności za usługi i towary zamówione i otrzymane zgodnie z planem w roku 2013.

INNE UWAGI

13.
Stosowane przez Kolegium procedury naboru nadal nie są w pełni przejrzyste. Wytyczne dla członków komisji selekcyjnych dotyczące spójnej oceny kryteriów wyboru nie były wystarczająco przejrzyste; wymagania dotyczące doświadczenia zawodowego nie zawsze były zgodne z przepisami wykonawczymi do regulaminu pracowniczego kolegium, a dokumentacja naboru była niepełna.

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI

14.
Przegląd działań naprawczych podjętych w wyniku uwag zgłoszonych przez Trybunał w roku poprzednim przedstawiono w załączniku I.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 1 lipca 2014 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

Rok Uwagi Trybunału Działania naprawcze (zrealizowane/w trakcie realizacji/niepodjęte/brak danych lub nie dotyczy)
2011 Wysoki poziom przeniesień oraz wysoki poziom anulowanych środków wskazują na niedociągnięcia w planowaniu i wykonaniu budżetu i są niezgodne z budżetową zasadą jednoroczności. nie dotyczy
2011 Wysoki poziom przesunięć budżetowych wskazuje na niedociągnięcia w planowaniu budżetu i stanowi naruszenie zasady specyfikacji. w trakcie realizacji
2011 Kolegium znajduje się w Bramshill i wykorzystuje siedzibę brytyjskiej National Policing Improvement Agency (NPIA). NPIA ma zostać zamknięta pod koniec 2012 r. i nie jest jasne, do kiedy Kolegium będzie mogło pozostać w swojej obecnej siedzibie. w trakcie realizacji
2011 Kolegium powinno poprawić przejrzystość procedur rekrutacji. W ogłoszeniach o wolnych stanowiskach nie podano informacji o możliwości odwołania; wagi kryteriów wyboru nie były ustalone przed rozpoczęciem przeglądu kandydatur; nie zawsze sporządzano sprawozdania podsumowujące procedury doboru oraz decyzje dotyczące list rezerwowych. zrealizowane
2012 Kolegium przeniosło na 2013 r. środki, na które zaciągnięto zobowiązania, w kwocie 355 500 euro, z przeznaczeniem na program wymiany, który zgodnie z planem ma być realizowany w okresie od marca do listopada 2013 r. Wobec braku jakiejkolwiek wzmianki o tym programie w rocznym programie prac Kolegium na 2012 r. i w sytuacji, gdy w 2012 r. nie podjęto w tej sprawie decyzji o finansowaniu, przeniesienie jest nieprawidłowe. nie dotyczy
2012 Z kwoty 1,7 mln euro środków, na które zaciągnięto zobowiązania, przeniesionych z 2011 r. w roku 2012 anulowano 0,7 mln euro (41,2 %). Spowodowane to było przede wszystkim niższymi niż przewidywano zwrotami kosztów w ramach umów o dotację na 2011 r. (0,44 mln euro czyli 62 % anulowanych przeniesień). niepodjęte
2012 W 2012 r. poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, wynosił pomiędzy 90 % a 99 % całości środków, co sugeruje, że zobowiązania prawne zaciągano w sposób terminowy. Poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, przeniesionych na 2013 r. był wysoki w tytule III (wydatki operacyjne), gdzie wyniósł 1,5 mln euro (36 %). Nie było to jednak spowodowane opóźnieniami w realizacji rocznego programu prac Kolegium na 2012 r., lecz przede wszystkim przeniesieniem, o którym mowa w pkt 11, a także faktem, że koszty związane z kursami zorganizowanymi w końcowych miesiącach 2012 r. w ramach umów o dotację na ten sam rok (1 mln euro) przypadały do zwrotu dopiero na początku 2013 r. nie dotyczy
2012 W 2012 r. Kolegium dokonało 37 przesunięć budżetowych na kwotę 1 mln euro, z czego 36 w ramach tego samego tytułu. w trakcie realizacji
2012 Toczące się od kilku lat dyskusje na temat przyszłości Kolegium doprowadziły do sytuacji, w której niepewność utrudnia planowanie i realizację działalności. w trakcie realizacji
2012 Kolegium musi doprowadzić do pełnej zgodności z wytycznymi pt. "Guide to CEPOL recruitment" i jeszcze poprawić przejrzystość procedur doboru pracowników: ogłoszenia o naborze nie zawsze były publikowane co najmniej 6 tygodni przed terminem składania kandydatur; nie ma dowodów, by oceniający weryfikowali przestrzeganie zasad składania kandydatur; zastosowane kryteria wyboru nie zawsze pokrywały się z kryteriami określonymi w ogłoszeniu o naborze; w niektórych przypadkach miały miejsce poważne opóźnienia w przeglądzie kandydatur. zrealizowane

ZAŁĄCZNIK  II

Europejskie Kolegium Policyjne (Bramshill)

Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 87 TFUE)

Zbliżanie przepisów prawa

"1. Unia rozwija współpracę policyjną obejmującą wszystkie właściwe organy państw członkowskich, w tym służby policji, służby celne oraz inne organy ścigania wyspecjalizowane w zapobieganiu przestępstwom lub ich wykrywaniu i ściganiu.

2. Do celów ustępu 1 Parlament Europejski i Rada, stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą, mogą ustanawiać środki dotyczące:

[...]

b) wspierania szkolenia pracowników, jak również współpracy w zakresie wymiany pracowników oraz wyposażenia i badań w dziedzinie kryminalistyki [...]".

Kompetencje Kolegium

(decyzja Rady 2005/681/WSiSW)

Cele

Celem Kolegium jest udzielanie pomocy w szkoleniu wyższych funkcjonariuszy policji państw członkowskich poprzez optymalizację współpracy pomiędzy różnymi częściami składowymi Kolegium. Kolegium wspiera i rozwija europejskie podejście do głównych problemów stojących przed państwami członkowskimi w walce z przestępczością, w zapobieganiu przestępczości oraz utrzymaniu prawa i porządku oraz bezpieczeństwa publicznego, w szczególności w trans-granicznym wymiarze tych problemów.

Zadania

- podnoszenie poziomu wiedzy o krajowych systemach i strukturach policyjnych w innych państwach członkowskich oraz o transgranicznej współpracy policyjnej w obrębie Unii Europejskiej,

- podnoszenie poziomu wiedzy o instrumentach międzynarodowych i instrumentach Unii Europejskiej, w szczególności w następujących dziedzinach:

a) instytucje Unii Europejskiej, ich funkcjonowanie i rola, jak również mechanizmy decyzyjne oraz instrumenty prawne Unii Europejskiej, w szczególności ich wpływ na współpracę w zakresie ścigania;

b) cele, struktura i funkcjonowanie Europolu, możliwości poszerzenia współpracy pomiędzy Europolem a odpowiednimi organami ścigania w państwach członkowskich w zakresie zwalczania przestępczości zorganizowanej;

c) cele Eurojustu, jego struktura i funkcjonowanie;

- zapewnienie odpowiedniego szkolenia w zakresie zachowania gwarancji demokratycznych, ze szczególnym uwzględnieniem prawa do obrony.

Zarządzanie Zarząd

Skład

Po jednej delegacji z każdego państwa członkowskiego.

Każda delegacja dysponuje jednym głosem. Przedstawiciele Komisji Europejskiej, Sekretariatu Generalnego Rady Unii Europejskiej i Europolu mogą uczestniczyć w posiedzeniach jako obserwatorzy bez prawa głosu.

Dyrektor

Zarządza Kolegium; jest mianowany i odwoływany przez Zarząd.

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Kontrola wewnętrzna

Służba Audytu Wewnętrznego Komisji.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Kolegium w roku 2013 (2012) Budżet

8,4 (8,4) mln euro

Zatrudnienie

W planie zatrudnienia na rok 2013 przewidziano 28 (28) pracowników tymczasowych.

Ponadto w budżecie przewidziano 10 (10) stanowisk dla pracowników kontraktowych.

Państwa członkowskie oddelegowały łącznie pięciu (pięciu) ekspertów krajowych w trakcie roku.

Produkty i usługi w roku 2013 (2012) Kursy, konferencje i seminaria

Kolegium zrealizowało łącznie 72 (82) działania stacjonarne (kursy, seminaria i konferencje). Przegląd kwestionariuszy ocen działań wskazuje na utrzymujący się wysoki ogólny poziom zadowolenia z działań Kolegium i dobre wyniki jego nauczania (94 %, 93 %).

Kolegium zgromadziło najwyższą w swojej historii liczbę uczestników: 2 251 (2 098) pracowników organów ścigania i 707 (772) prowadzących szkolenia z 42 (33) krajów (państw członkowskich UE i państw trzecich) oraz z 21 (27) organów unijnych i międzynarodowych.

Wskaźnik uczestnictwa (frekwencja/ilość dostępnych miejsc) znacząco wzrósł, osiągając najwyższy w historii Kolegium poziom 116 % (96 %), co świadczy o wzmożonym zapotrzebowaniu na szkolenia organizowane przez Kolegium. Samo Kolegium zorganizowało 19 (15) działań wspierających sieć oraz rozpoczęło procedurę składania wniosków o dotację na 2014 r. Żadne z działań nie zostało przełożone na kolejny rok kalendarzowy.

Stosunki zewnętrzne

W 2013 r. Kolegium kontynuowało owocną współpracę z państwami kandydującymi do UE, potencjalnymi kandydatami, państwami objętymi programem europejskiej polityki sąsiedztwa (EPS) i krajami Partnerstwa Wschodniego (PW), a także z partnerami strategicznymi, agencjami partnerskimi z obszaru wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych i instytucjami UE, w tym z Europejską Służbą Działań Zewnętrznych (ESDZ).

W 2013 r. Kolegium podpisało dwie umowy o współpracy: z Albanią i Federacją Rosyjską (co znaczące, w 2013 r. w Moskwie miały miejsce pierwsze połączone działania Kolegium i Federacji Rosyjskiej), a także umowę o współpracy z EULISA. Prowadzono także dalsze negocjacje z byłą jugosłowiańską republiką Macedonii oraz z Bośnią i Hercegowiną, a także zapoczątkowano formalne kontakty z Kosowem i Armenią, w wyniku których do tych państw udały się dwa zespoły ekspertów w celu zbadania możliwości współpracy.

Nawiązano także kontakty z podmiotami szkolącymi przyszłych pracowników organów ścigania w Stanach Zjednoczonych. Kolegium pomyślnie zakończyło przewodnictwo w grupie kontaktowej agencji z obszaru wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych, prowadzących ustalone wspólne działania, uwzględnione w sprawozdaniu końcowym zatwierdzonym przez Stały Komitet Współpracy Operacyjnej w zakresie Bezpieczeństwa Wewnętrznego (COSI).

W 2013 r. Kolegium wsparło siedem projektów na rzecz budowania potencjału realizowanych przez państwa członkowskie UE, obejmujących zagadnienia od metodyki e-kształcenia, poprzez szkolenia w zakresie przeciwdziałania seksualnemu wykorzystywaniu dzieci, po cywilne zarządzanie kryzysowe i inne ważne tematy związane z policją.

Opracowanie podręczników szkoleniowych i (wspólnych) programów szkoleń

Prowadzący szkolenia SIRENE w 2013 r. korzystali z podręcznika szkoleniowego na potrzeby szkolenia SIRENE. Podręcznik został uaktualniony przez komitet szkoleniowy SIRENE. Zostanie on przekazany do Sekretariatu Generalnego Rady Unii Europejskiej na początku 2014 r.

Wspólny program szkoleń na temat przemytu narkotyków został uaktualniony i opracowano dwa nowe wspólne programy szkoleń: jeden na temat zwalczania terroryzmu, a drugi na temat Eurojustu; w prace nad tym drugim programem byli mocno zaangażowani eksperci z Eurojustu. W opracowaniu wspólnego programu szkoleniowego na temat zwalczania terroryzmu uczestniczył ekspert z ramienia Europolu; Europol przekazał także Kolegium uwagi odnośnie do wspólnego programu szkoleń na temat przemytu narkotyków (w 2012 r. zaktualizowano cztery wspólne programy szkoleń, a jeden ukończono).

Badania i nauka

Organizowana corocznie przez Kolegium europejska naukowo-badawcza konferencja policyjna, która w 2013 r. nosiła tytuł "Utrzymywanie porządku publicznego w społeczeństwie obywatelskim w czasach ograniczeń gospodarczych", przyciągnęła 126 (120) uczestników z państw członkowskich i spoza UE. Wydarzenie oceniono pozytywnie. Wystąpienia z konferencji zostały opublikowane na stronie internetowej Kolegium, a materiały konferencyjne są przygotowywane do druku.

Przy wsparciu działających przy Kolegium sieci krajowych korespondentów ds. badań i nauki oraz grupy roboczej ds. transferu wiedzy na stronie internetowej Kolegium zostały opublikowane dwa nowe numery biuletynu na temat nauk i badań policyjnych w Europie. Ponadto udostępniono stronę internetową, na której zostały umieszczone publikacje naukowe na temat policji opublikowane na obszarze Unii Europejskiej. Biblioteka internetowa Kolegium jest nadal wykorzystywana jako repertorium wiedzy dla zarejestrowanych użytkowników sieci e-Net.

Europejski program wymiany policyjnej

Europejski program wymiany policyjnej na 2013 r. obejmował następujące sześć grup oraz część polegającą na wizytach studyjnych:

- wyższych funkcjonariuszy policji,

- kadrę kierowniczą,

- kadrę szkoleniową,

- przedstawicieli zajmujących się działalnością naukowo-badawczą,

- reprezentantów instytucji współpracujących z policją,

- segment dotyczący EPS i współpracy z państwami Bałkanów Zachodnich,

- wizyty studyjne w Europolu (x2), agencji Frontex, EMCDDA i OLAF-ie.

Program obejmował tematy oparte na priorytetach programu sztokholmskiego, cyklu polityki UE oraz wnioskach państw członkowskich. Wizyty w ramach wymiany mają charakter bilateralny i trwają od 5 dni roboczych do 12 dni kalendarzowych. W wyżej wymienionych organizacjach zorganizowano także wizyty studyjne trwające od trzech do pięciu dni.

Po raz pierwszy w europejskim programie wymiany policyjnej uczestniczyły państwa Bałkanów Zachodnich, Turcja oraz państwa Partnerstwa Wschodniego.

W sumie udział w programie wzięło 444 (293) uczestników z 25 państw członkowskich, państw objętych EPS i Bałkanów Zachodnich - najwięcej od czasu rozpoczęcia projektu w 2007 r. Program został sfinansowany z budżetu Kolegium, a jego koszt wyniósł niewiele ponad 600 000 euro. Wskaźnik wykorzystania budżetu wyniósł ponad 95 %.

Z informacji zwrotnych zebranych od 135 uczestników wymiany i 54 uczestników wizyt studyjnych wynika, że zadowolenie z europejskiego programu wymiany policyjnej w 2013 r. jest nadzwyczaj wysokie i wynosi 98 %.

Sieć elektroniczna (e-Net)

- W listopadzie odbyło się spotkanie krajowych zarządców e-NET. System zarządzania szkoleniami Kolegium okazał się bardzo skuteczny w zakresie aktualizacji i poprawy wsparcia działań Kolegium online, stanowił także platformę wymiany informacji w ramach sieci Kolegium. Udostępniono także otwarte platformy, dzięki którym wspólnoty praktyczne mogą łatwo uczyć się od siebie oraz wspólnie się kształcić w środowisku sieciowym, korzystając z rozwiązań online.

E-kształcenie

- W 2013 r. Kolegium opracowało trzy (cztery) nowe, a uaktualniło dwa (0) istniejące moduły e-kształcenia na temat: prania pieniędzy, systemu SIS II, podejmowania decyzji związanych z konwencją z Prüm, Europolu i cyber-przestępczości. W 2013 r. ukończono prace nad modułem e-kształcenia na temat cyklu polityki unijnej. Został on przyjęty w styczniu 2014 r. Obecnie dostępnych jest 19 modułów e-kształcenia.

- W 2013 r. w systemie e-kształcenia zarejestrowało się łącznie 1 994 (1 961) użytkowników. Zorganizowano też 31 seminariów internetowych, w których wzięło udział 3 562 (1 667) uczestników. W 2013 r. było aktywnych 10 platform dla wspólnot praktycznych, w ramach których 2 063 specjalistów o podobnych poglądach z różnych dziedzin nauk związanych z policją i edukacji policyjnej dzieliło się wzajemnie swoją wiedzą i doświadczeniami.

Źródło: załącznik przekazany przez Kolegium.

ODPOWIEDZI KOLEGIUM

11.
i 12. Agencja przyjmuje do wiadomości uwagi Trybunału. Opisane fakty pozwalają nam przyznać, że środki wprowadzone przez CEPOL w ostatnich latach doprowadziły do znacznego ograniczenia kwot przeniesień. Pragniemy w dalszym ciągu zwiększać i utrzymywać zgodność z zasadą jednoroczności budżetu zapisaną w rozporządzeniu finansowym.
13.
Agencja przyjmuje do wiadomości uwagi Trybunału. CEPOL uzupełnił dokumentację procesów w zakresie zasobów ludzkich przez ponowne opracowanie i ulepszenie powiązanych z nimi instrukcji dotyczących procedur pracy, szablonów i list kontrolnych. Oczekujemy, że te dodatkowe ulepszenia, które zostaną zastosowane w niedawno rozpoczętych procedurach rekrutacji, przyczynią się do lepszej administracji i zwiększonej przejrzystości procedur rekrutacyjnych.
1 Dz.U. L 336 z 30.12.2000, s. 1.
2 Dz.U. L 256 z 1.10.2005, s. 63.
3 Do celów informacyjnych w załączniku II skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Kolegium.
4 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku wyniku ekonomicznego, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
5 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
6 Art. 39 i 50 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1271/2013 (Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42).
7 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
8 Art. 107 rozporządzenia (UE) nr 1271/2013.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024