Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Holcim/Cemex West (M.7009).

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1
Holcim/Cemex West (M.7009)

(2014/C 306/05)

(Dz.U.UE C z dnia 10 września 2014 r.)

I.

 WPROWADZENIE

1.
W dniu 3 września 2013 r., zgodnie z art. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 2 , Komisja Europejska ("Komisja") otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji, w wyniku której przedsiębiorstwo Holcim Beteiligungs GmbH (Deutschland) ("Holcim") zamierza przejąć, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, wyłączną kontrolę nad częścią działalności Grupy Cemex w branży cementu, prefabrykowanej masy betonowej, kruszywa i spoiw cementowych w zachodnich Niemczech oraz w pewnym ograniczonym zakresie we Francji i w Niderlandach (razem "Cemex West") ("transakcja").
2.
Zgodnie z treścią protokołu ustaleń podpisanego w dniu 12 lipca 2013 r. transakcja jest powiązana z innymi transakcjami i uwarunkowana nimi; w wyniku tych transakcji Grupa Cemex przejmie kontrolę nad całą działalnością przedsiębiorstwa Holcim w branży cementu, prefabrykowanej masy betonowej i kruszywa w Republice Czeskiej i Hiszpanii. Transakcje te nie są oceniane na podstawie przepisów rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw jako jedna koncentracja, gdyż kontroli nie przejmuje to samo przedsiębiorstwo 3 .
3.
Transakcja posiada wymiar unijny w rozumieniu art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

II.

 PROCEDURA

4.
Decyzją z dnia 22 października 2013 r. Komisja wszczęła postępowanie na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. W dniu 23 października 2013 r. Holcim uzyskał dostęp do niektórych istotnych dokumentów w wersjach nieopatrzonych klauzulą poufności zgromadzonych podczas pierwszego etapu postępowania. W dniu 5 listopada 2013 r. Holcim przedłożył pisemną odpowiedź na decyzję wydaną na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c), a w dniu 9 stycznia 2014 r. Holcim przedłożył zmienioną i rozszerzoną wersję swojej pisemnej odpowiedzi.
Wniosek Niemiec o odesłanie sprawy
5.
W dniu 26 września 2013 r. niemiecki organ ds. konkurencji złożył pełny wniosek o odesłanie sprawy transakcji przez Komisję do Niemiec na podstawie art. 9 ust. 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. W dniu 3 stycznia 2014 r. Komisja przyjęła decyzję na podstawie art. 9 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw odrzucającą wniosek o odesłanie, ponieważ w przedmiotowej sprawie nie istnieją rynki cementu szarego zagrożone zakłóceniem konkurencji, które posiadałyby cechy odrębnych rynków w Niemczech i które nie wykraczałyby poza terytorium Niemiec.

Zawieszenie i przedłużenie terminu

6.
W następstwie niedostarczenia przez strony określonych informacji w wyznaczonym terminie 11 listopada 2013 r. w dniu 14 listopada 2013 r. Komisja wydała dwie decyzje na podstawie art. 11 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw nakładające na Holcim i Cemex wymóg dostarczenia informacji. W związku z tym bieg terminu na zbadanie koncentracji, o którym mowa w art. 10 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, uległ zawieszeniu na okres od dnia 12 listopada do dnia 2 grudnia 2013 r. W dniu 22 stycznia 2014 r. Komisja wydała trzecią decyzję na podstawie art. 11 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw nakładającą na Holcim wymóg udzielenia informacji wnioskowanych decyzją z dnia 14 listopada 2013 r., których Holcim jeszcze nie dostarczył. Bieg terminu na zbadanie transakcji ponownie uległ zawieszeniu na okres od dnia 19 grudnia 2013 r. do dnia 27 lutego 2014 r.
7.
W dniu 17 stycznia 2014 r. na podstawie art. 10 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw termin na zbadanie transakcji został przedłużony o 20 dni roboczych na wniosek przedsiębiorstwa Holcim.

Zakres wniosków o udzielenie informacji

8.
Pismami z dnia 25 listopada 2013 r. i z dnia 26 listopada 2013 r. przedsiębiorstwa Cemex España SA (przedsiębiorstwo kontrolujące aktywa i działalność, które ma przejąć Holcim) oraz Holcim wystąpiły z wnioskiem o moją interwencję na postawie art. 4 ust. 1 decyzji 2011/695/UE w celu zabezpieczenia ich praw procesowych i praw do obrony w odniesieniu do wniosku o udzielenie informacji z dnia 18 listopada 2013 r. na podstawie art. 11 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
9.
Po rozpatrzeniu tych wniosków powiadomiłem Cemex oraz Holcim, że nie mam uprawnień do podjęcia interwencji na podstawie art. 4 ust. 1 decyzji 2011/695/UE, ponieważ artykuł ten nie ma zastosowania na etapie badania w postępowaniu w sprawach o koncentracje wszczynanych na podstawie zgłoszenia oraz prowadzących do wydania decyzji zatwierdzającej transakcję bądź zakazującej transakcji 4 .

Osoby trzecie

10.
Przedstawiciele pracowników Holcim ("Forum Européen") wykazali uzasadniony interes w rozumieniu art. 18 ust. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw i w związku z tym zostali uznani za zainteresowane osoby trzecie. Otrzymali informacje o charakterze i przedmiocie postępowania oraz uzyskali możliwość przedstawienia swoich opinii.

III.

 PROJEKT DECYZJI

11.
Projekt decyzji przewiduje bezwarunkowe dopuszczenie do planowanej transakcji. Zgodnie z art. 16 ust. 1 decyzji 2011/695/UE po zapoznaniu się z projektem stwierdzam, że projekt decyzji dotyczy wyłącznie zastrzeżeń, w odniesieniu do których strony miały możliwość wypowiedzenia się.
12.
W świetle powyższego stwierdzam, że w przedmiotowej sprawie zapewniono skuteczne wykonanie praw procesowych każdej ze stron.

Bruksela, 21 maja 2014 r.

Joos STRAGIER
1 Na podstawie art. 16 i 17 decyzji Przewodniczącego Komisji Europejskiej 2011/695/UE z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (decyzja 2011/695/UE) (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29).
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw") (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1).
3 Równoległe transakcje związane z przejęciem działalności przedsiębiorstwa Holcim w Republice Czeskiej i Hiszpanii nie mają wymiaru unijnego w rozumieniu art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Przejęcie działalności przedsiębiorstwa Holcim w Hiszpanii jest jednak badane przez Komisję w następstwie decyzji o przyjęciu wniosku o odesłanie złożonego przez hiszpański organ ds. konkurencji na podstawie art. 22 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw (sprawa M.7054 Cemex/Holcim Assets). Czeski organ ds. konkurencji nie przyłączył się do wniosku o odesłanie oraz zbadał przejęcie aktywów Holcim przez Cemex w Republice Czeskiej na podstawie krajowych przepisów o kontroli łączenia przedsiębiorstw. Czeski organ ds. konkurencji zatwierdził transakcję w dniu 12 marca 2014 r.
4 Artykuł 4 ust. 1 decyzji 2011/695/UE ma zastosowanie wyłącznie w kontekście wykonywania przez Komisję uprawnień do przeprowadzania dochodzenia na podstawie rozdziału V rozporządzenia nr 1/2003 lub w kontekście postępowania, które może zakończyć się nałożeniem grzywien na podstawie art. 14 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Zmiany w prawie

Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024