Konkluzje Rady w sprawie większego włączenia społecznego młodzieży niepracującej, niekształcącej się ani nieszkolącej(2014/C 30/03)
(Dz.U.UE C z dnia 1 lutego 2014 r.)
RADA I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZEBRANI W RADZIE
STWIERDZAJĄ, ŻE
UWAŻAJĄ, ŻE:
Z NALEŻYTYM POSZANOWANIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, BY W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI:
W dziedzinie zapobiegania
W dziedzinie kształcenia i szkolenia oraz uczenia się pozaformalnego
W dziedzinie przechodzenia z etapu edukacji do etapu zatrudnienia
W dziedzinie zatrudnienia
ZWRACAJĄ SIĘ DO KOMISJI, BY:
1 W 2012 roku w Europie 7,5 mln młodych ludzi w wieku od 15 do 24 lat oraz dodatkowe 6,5 mln w wieku od 25 do 29 lat nie pracowało, nie kształciło się ani nie szkoliło. Oznacza to duży wzrost odsetka młodych ludzi określanych jako "NEET": w 2008 r. wynosił on 11 % dla osób w wieku od 15 do 24 lat oraz 17 % dla osób w wieku od 25 do 29 lat, a w roku 2012 - odpowiednio 13 % i 20 % (Eurostat).
2 Komitet Zatrudnienia na posiedzeniu w dniu 19 maja 2010 r. ustalił, że definicja młodzieży niepracującej, niekształcącej się ani nieszkolącej obejmuje osoby bezrobotne (zgodnie z definicją MOP) niekształcące się ani nieszkolące oraz osoby bierne zawodowo (zgodnie z definicją MOP) niekształcące się ani nieszkolące. Zob.: http://ec.europa.eu/social/BlobServlet?docId=6602&langId=en
3 NEETs. Young People not in Employment, Education or Training: Charac-teristics, Costs and Policy Responses in Europe ("Młodzi ludzie niepracujący, niekształcący się ani nieszkolący: cechy, koszty i działania polityczne w Europie"), s. 2. Eurofound (2012). Zob.: http://www.eurofound.europa.eu/pubdocs/2012/54/en/1/ EF1254EN.pdf
4 Dz.U. C 120 z 26.4.2013, s. 1.
5 W związku z komunikatem Komisji z czerwca 2013 r. pt. "Wez-wanie do działania w sprawie bezrobocia osób młodych" oraz z odnośnymi konkluzjami Rady Europejskiej państwa członkowskie, których regiony odnotowują stopę bezrobocia młodzieży wyższą niż 25 %, powinny do grudnia 2013 r. przedłożyć plan wdrażania gwarancji dla młodzieży. Pozostałe powinny to uczynić w roku 2014.
6 Wspólne wnioski z Konferencji UE na temat Młodzieży (Wilno, dnia 9-12 września 2013 r.).
7 Konkluzje Rady z dnia 20 czerwca 2013 r. pt. "Inwestycje społeczne na rzecz wzrostu i spójności".
8 Zalecenie Rady z dnia 28 czerwca 2011 r. w sprawie polityk na rzecz ograniczania zjawiska przedwczesnego kończenia nauki (Dz.U. C 191 z 1.7.2011, s. 1).
9 Zob. zalecenie Rady z dnia 28 czerwca 2011 r. w sprawie polityk na rzecz ograniczania zjawiska przedwczesnego kończenia nauki (Dz.U. C 191 z 1.7.2011, s. 1). Do wymiernych celów strategii "Europa 2020", uzgodnionych przez Radę Europejską, należy ograniczenie odsetka osób wcześnie kończących naukę do poziomu poniżej 10 % oraz dbanie, by co najmniej 40 % młodego pokolenia zdobyło wykształcenie wyższe lub równoważne.
10 Zalecenie Rady z dnia 20 grudnia 2012 г. w sprawie walidacji uczenia się pozaformalnego i nieformalnego (Dz.U. C 398 z 22.12.2012, s. 1).
11 Konkluzje Rady w sprawie wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem: zagwarantujmy wszystkim dzieciom w UE dobry start w przyszłość (Dz.U. C 175 z 15.6.2011, s. 8).
12 Oświadczenie Rady z dnia 15 października 2013 r. w sprawie europejskiego sojuszu na rzecz przygotowania zawodowego.
13 Zob. zalecenie Rady z dnia 22 kwietnia 2013 r. w sprawie ustanowienia gwarancji dla młodzieży (Dz.U. C 120 z 26.4.2013, s. 1), pkt 16.
14 Decyzja wykonawcza Komisji z dnia 26 listopada 2012 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 492/2011 odnośnie do kojarzenia ofert zatrudnienia i wniosków o zatrudnienie oraz ich równoważenia oraz ponownego ustanowienia EURES (Dz.U. L 328 z 28.11.2012, s. 21).